• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka knasiga bedömningar syftar du på? Har du något exempel?

Men kom igen, det var DU som skrev att dem knasiga bedömningarna får stå oemotsagda....

Värdet på en klocka är helt enkelt vad marknaden vill betala för den, och är det inte vintage Patek, AP eller andra dyrgripar (läs Omega 361) så är priserna för mögel inte speciellt höga överlag. Visst det finns undantag.

Jag tror det helt enkelt finns en inbiten grupp som tror vintage tingar ett högre värde än vad det faktiskt gör i praktiken och sätter orealistiska priser och sedan blir klockan liggandes i flera år på K&S.

Skriver jag ett värde i tråden här så är det ett värde jag tror klockan kan säljas för, ett realistiskt värde. Ta till exempel värdet jag satte på Candino Tre Kronor, jag tror säljaren kan få ut 3000-3500kr rätt omgående för sin klocka utan att göra en dålig affär.

Men kom igen, det var DU som skrev att dem knasiga bedömningarna får stå oemotsagda....

Värdet på en klocka är helt enkelt vad marknaden vill betala för den, och är det inte vintage Patek, AP eller andra dyrgripar (läs Omega 361) så är priserna för mögel inte speciellt höga överlag. Visst det finns undantag.

Jag tror det helt enkelt finns en inbiten grupp som tror vintage tingar ett högre värde än vad det faktiskt gör i praktiken och sätter orealistiska priser och sedan blir klockan liggandes i flera år på K&S.

Skriver jag ett värde i tråden här så är det ett värde jag tror klockan kan säljas för, ett realistiskt värde. Ta till exempel värdet jag satte på Candino Tre Kronor, jag tror säljaren kan få ut 3000-3500kr rätt omgående för sin klocka utan att göra en dålig affär.
Jag menade det här:
När det kommer till knasiga bedömningar av ur så är det nog du som står för dem enligt mig och inte jag.....:rolleyes:.
Det var bara Candinon du syftade på då? Eller har jag glömt att avsluta någon gammal annons eftersom du nämner klockor som ligger osålda i åratal? 🤔

Jag menade det här:

Det var bara Candinon du syftade på då? Eller har jag glömt att avsluta någon gammal annons eftersom du nämner klockor som ligger osålda i åratal? 🤔

Nej jag syftade inte på du har eller har haft en aktiv annons. Det var inga klockor från dig som jag syftade på, mer överlag av vissa vintage på K&S.

Glöm det andra, din värdering på Candino var inte heller helt galen, priset kanske ligger någonstans i mitten. Min post var ett offensivt svar på ditt påstående om knasiga bedömningar. Vilket jag absolut inte tycker jag gör, snarare helt realistiska och baserade på skick och vad samma modell gått för nyligen både i Sverige och utomlands.

Senast ändrad:
Nej jag syftade inte på du har eller har haft en aktiv annons. Det var inga klockor från dig som jag syftade på, mer överlag av vissa vintage på K&S.

Glöm det andra, din värdering på Candino var inte heller helt galen, priset kanske ligger någonstans i mitten. Min post var ett offensivt svar på ditt påstående om knasiga bedömningar.
Jag menade inte att det bara är du som skrivit värden jag höjt på ögonbrynen över alltså. Så är det absolut inte. Det är inte heller du som stått för det som jag tror är knasigast. Vad gäller vintageklockor på K&S är jag nog beredd att hålla med. En del objekt ligger ute nästan lika länge som den där kameran på Lifestyle. Det är väl inte jättekonstigt att folk försöker med en ”går det så går det heller. Det är generellt spretigare priser och svårare att hitta vettiga referenser på vintage. Om någon lägger ut en ett år gammal Speedy för dubbla marknadsvärdet så blir väl vederbörande hånad och kölhalad fram- och baklänges. Men om någon lägger ut t ex en gammal Seamaster för 8 k som egentligen borde kosta 4 k så blir det nog inte mycket mer än ett par höjda ögonbryn. Klart att somliga försöker då. :)

Har den här certinan från 1960 i väldigt fint skick, 14k guld och tickar på bra måste jag ändå säga med tanke på okänd servicehistorik. diffar typ 12/sek dag. fått bud på 3k på klockan men undrar vad ni på forumet säger? vad kan den vara värd, kan jag få mer än 3k?
273231235_524331452203309_7889878570626443991_n.jpg

Har den här certinan från 1960 i väldigt fint skick, 14k guld och tickar på bra måste jag ändå säga med tanke på okänd servicehistorik. diffar typ 12/sek dag. fått bud på 3k på klockan men undrar vad ni på forumet säger? vad kan den vara värd, kan jag få mer än 3k?
273231235_524331452203309_7889878570626443991_n.jpg

Är det 14k rakt igenom eller guld på stål? Jag tänkte på nedre kanten mot glaset där det ser ut som att guldet gått ner mot stål. Kanske en synvilla? Oavsett så är 3000kr ett bra bud. Den säljs av pro säljare på Chrono24 och andra sidor för runt 3000-3300kr, och då är det via företag så dem måste ha en annan vinstmarginal. Jag säger kör på ditt bud.

Är det 14k rakt igenom eller guld på stål? Jag tänkte på nedre kanten mot glaset där det ser ut som att guldet gått ner mot stål. Kanske en synvilla? Oavsett så är 3000kr ett bra bud. Den säljs av pro säljare på Chrono24 och andra sidor för runt 3000-3300kr, och då är det via företag så dem måste ha en annan vinstmarginal. Jag säger kör på ditt bud.
Nja jag tror det är solitt och att det som syns bara är smuts/oxidation.

Jag tycker 3000:- låter billigt?

Nja jag tror det är solitt och att det som syns bara är smuts/oxidation.

Jag tycker 3000:- låter billigt?

Som jag skrev, du har professionella säljare som säljer klockan för 3100 kr till 3300kr. Då är det svårt att motivera att du skulle få mer än 3000kr för den.

Dem första tre med datum. Din har inte datum men jag ser ingen värdeökning för att datum fattas. Vissa hävdar modellen är i double och vissa säger 14k, jag vet inte vilket som stämmer, den kanske gjordes i båda?

Ligger även en på Tradera (utan datum) och servad med köp nu pris på straxt under 3000kr.

Det såldes en på Auctionet (utan datum har jag för mig) för 2500kr i början av -2022.

Senast ändrad:
Säljaren vill ha strax över 20k, men sagt att priset är diskutabelt. Utifrån andra försäljningar här känns 20k lite för mycket utan cert. Egentligen är inte certet så viktigt för mig då jag vill ha klockan, men samtidigt vill man inte känna att man gjort en dålig affär eller sätta sig i en sits där man vid eventuell framtida försäljning missat på andrahandsvärdet på grund av affären man gjort
Betalade 9k för en två ton aerospace fullset i somras. en utc är inte värd 11k till

Som jag skrev, du har professionella säljare som säljer klockan för 3100 kr till 3300kr. Då är det svårt att motivera att du skulle få mer än 3000kr för den.

Dem första tre med datum. Din har inte datum men jag ser ingen värdeökning för att datum fattas. Vissa hävdar modellen är i double och vissa säger 14k, jag vet inte vilket som stämmer, den kanske gjordes i båda?

Ligger även en på Tradera (utan datum) och servad med köp nu pris på straxt under 3000kr.

Det såldes en på Auctionet (utan datum har jag för mig) för 2500kr i början av -2022.

Det finns blue ribbon i solitt 14 k guld så om frågeställaren hävdar att det är det så finner jag ingen anledning att tvivla på det. Det pläterade vraket på Tradera med skadad tavla, fläckvis bortnött plätering, och sneda bandhorn, som säljs av en välkänd skojare, kanske inte är en särskilt relevant referens för att uttrycka det milt. Hade den varit i min ägo och någon erbjudit mig en femhundring för den hade jag tagit pengarna och sprungit.

Alla dessa är plätterade, jag förstod det som att klockan i fråga var tillverkad i solitt 14k guld?

Det är bara nån typ av reflektion, hittade nån sida för vintage certina klockor där man med hjälp av referens numret får reda på urverk, case material och år. Därifrån identifiera jag den till 1960, 14k guld med ett inhouse urverk, deras första automatiska tillomed. Så är nog inte guld på stål utan guld hela vägen skulle jag tro.

Ja asså jag hade den ute på Tradera men tog tillbaka annonsen. Men va en som skrev meddelande och faktiskt erbjöd 3500 köp nu. Ingen affär blev av dock pga olika anledningar.

Det är bara nån typ av reflektion, hittade nån sida för vintage certina klockor där man med hjälp av referens numret får reda på urverk, case material och år. Därifrån identifiera jag den till 1960, 14k guld med ett inhouse urverk, deras första automatiska tillomed. Så är nog inte guld på stål utan guld hela vägen skulle jag tro.
Kollade lite på chrono25, dem flesta vill ha runt 9k tror inte du får så mycket men intresset för certina har ökat, tror du får runt 5 om den är tillverkad i solit guld.

Kollade lite på chrono25, dem flesta vill ha runt 9k tror inte du får så mycket men intresset för certina har ökat, tror du får runt 5 om den är tillverkad i solit guld.

Ok tack!, hur tar jag reda på om det är solit guld då?

Som @ScubaKing skrev så finns det nummer du kan checka av mot en lista på vintagecertinas.ch

Men om det är guld rakt igenom så bör det finnas en stämpel som berättar karaten. Antingen på boettlocket eller mellan bandhornen eller på bandhornen.
Ok,som jag skrev tidigare så har jag kollat upp nummret, tror det va på just den sidan, där säger den 14k guld,25-46 urverk, år 1960 osv..
Får kika efter nån stämpel så man vet säkert!
Tack för hjälpen!

Hittade denna 114060 Submariner på plats på en liten auktionsaktör i en medelstor stad i södra europa..
Saknade nån länkbit tyvärr. Ink box, cert, warranty booklet och manual.
Uttagen sommaren 2020. Tydliga spår av användning men jag fick ett gott intryck iaf
Utrop 7500 eur..Vad tror ni den landar på ? :rolleyes:

Bilagor

• IMG_8460.JPG
    IMG_8460.JPG
    552.5 KB · Visningar: 21
Hittade denna 114060 Submariner på plats på en liten auktionsaktör i en medelstor stad i södra europa..
Saknade nån länkbit tyvärr. Ink box, cert, warranty booklet och manual.
Uttagen sommaren 2020. Tydliga spår av användning men jag fick ett gott intryck iaf
Utrop 7500 eur..Vad tror ni den landar på ? :rolleyes:
Akta dig för slagavgifter, administrationsavgifter och liknande.. Kan bli dyrt. Min erfarenhet är att auktioner på populära Rolex modeller är nästan aldrig en bra affär. Lycka till!

Funderar lite på att sälja min Sinn 556. Mycket bra skick (köpt ny i maj 2021 från Tyskland). Någon som har koll på vad de går för i Sverige idag?

Bilagor

• 556.jpg
    556.jpg
    112.6 KB · Visningar: 21
Vad får man egentligen för en AP ROC 26331 idag? Tittar man Chrono24 så finns det ingen under 800K inom Europa. Kan man verkligen få så mkt tro?

Vad får man egentligen för en AP ROC 26331 idag? Tittar man Chrono24 så finns det ingen under 800K inom Europa. Kan man verkligen få så mkt tro?
"Man" kan sakert fa det och en bit till for en med bla tavla.
Men om du istallet menar om DU kan fa sa mycket....beror helt och hallet pa vem DU ar och hur du ska/om du ens kan attrahera en slutkund villig att betala sapass mycket pengar till just DIG istf nagon annan saljare.
Eller om du behover ta hjalp av ett proffs och da givetvis far betala for denna service,alternativt saljer till en handlare och slipper allt besvar

Tillbaka
Topp