• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Batch

Omega
2-Faktor
Omega speedmaster från ca 1985.
Ska lämna in för en service. Men uppskattat värde? Osäker om den är manuell eller automatiskt...
IMG-20231031-WA0001.jpg
IMG-20231031-WA0000.jpg
 

Batch

Omega
2-Faktor
Nej den är inte automatiskt. Den är manuell. @Batch

Värde svårt att säga. Finns papper/certifikat?

Din verkar ha pricken över 90 (Dot over 90), men ingen stepdial så blir osäker på om 1985 stämmer men jag är inte så vass på äldre Speedmasters.
Tack för input. Nej, inga papper eller så. Är ett arv.
Är nu inlämnad för service. Och den va manuell.
Ska får mer konkreta uppgifter om den efter service.
 

Fidde

Breitling
2-Faktor
Nej den är inte automatiskt. Den är manuell. @Batch

Värde svårt att säga. Finns papper/certifikat?

Din verkar ha pricken över 90 (Dot over 90), men ingen stepdial så blir osäker på om 1985 stämmer men jag är inte så vass på äldre Speedmasters.
Jag tror inte det är en "dot over 90", då skulle väl pricken vid 70 sitta längre ner och E i TACHYMETRE ha accent? Antagligen är det skräp vid 90 som vid 100. Bilden är ju inte särskilt skarp så det är ju svårt att se.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Funderar på att skiljas från min Grand Seiko SBGW231 inköpt i våras från Japan. Men vad är rimligt pris? Ny kostar de väl runt 44K från gråhandlare inom EU. Mycket sparsamt använd, kanske max 20-30 handledsdagar.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Omega speedmaster från ca 1985.
Ska lämna in för en service. Men uppskattat värde? Osäker om den är manuell eller automatiskt...
IMG-20231031-WA0001.jpg
IMG-20231031-WA0000.jpg

Nej den är inte automatiskt. Den är manuell. @Batch

Värde svårt att säga. Finns papper/certifikat?

Din verkar ha pricken över 90 (Dot over 90), men ingen stepdial så blir osäker på om 1985 stämmer men jag är inte så vass på äldre Speedmasters.
Det där är väl en 3592.50 ? Den är ju eftertraktad pga den lite unika kombinationen av hesalitglas och safirbaksida med cal 863.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor

Degnell

Cartier
2-Faktor
Sambon fyller jämnt senare i år och hittar jag ingen resa som passar in i livspusslet är plan B en klocka. Då det dyker upp rätt få ”lady” modeller här på KS och ch24 tycks vara svårt att använda som riktmärke frågar jag expertpanelen, är denna rimligt prissatt? ”Mycket fint skick” kanske kan diskuteras? Både glasring och bandhorn såg ju lite repiga ut. Bandhornen är borstade på denna modell ser det ut som? Ringen kanske man kan snygga till med en cape cod duk?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för input. Nej, inga papper eller så. Är ett arv.
Är nu inlämnad för service. Och den va manuell.
Ska får mer konkreta uppgifter om den efter service.
Det stämmer att det är en 3592.50 som @Stefan S säger. Har själv en likadan och fått förslag på 60k från utländsk handlare, då den är rätt ovanlig och inte allt för många tillverkades (ska tilläggas att jag har ett Omega Extract from the Archives, tidsenlig Omega-box samt att den är i fint skick).

Men du, @Batch, bör aboslut kunna räkna med åtminstone 50k efter servicen.
 

Batch

Omega
2-Faktor
Det stämmer att det är en 3592.50 som @Stefan S säger. Har själv en likadan och fått förslag på 60k från utländsk handlare, då den är rätt ovanlig och inte allt för många tillverkades (ska tilläggas att jag har ett Omega Extract from the Archives, tidsenlig Omega-box samt att den är i fint skick).

Men du, @Batch, bör aboslut kunna räkna med åtminstone 50k efter servicen.
Tack. Det var roligt att höra.
 

Batch

Omega
2-Faktor
Hej,
Min pappas Datejust från sent åttiotal ska säljas och jag vore tacksam för hjälp med värdering från de som kan vintage Rolex.
Den ska lämnas in på service samt fixa glaset så värdering gäller efter det.
Finns tyvärr inga kvitton, lådor, cert eller dylikt. Men köpt sent 80-tal på Carlsons Ur i Helsingborg.
Vad tror ni?
DA579BD3-FDB0-40CA-A471-EFC2B9D2C0D0.jpeg
B800D4C4-36AB-4468-A6C7-DA0A73F3BB9E.jpeg
17 lakan senare i toppskick med 2 års garanti 😊
Tack för input.
 

Bilagor

  • IMG_6677.jpeg
    IMG_6677.jpeg
    448.6 KB · Visningar: 22
  • IMG_6683.jpeg
    IMG_6683.jpeg
    461.8 KB · Visningar: 28

Niklas1232

Omega
2-Faktor
Hej!
Tar gärna emot information kring kollegans arvegods, en omega seamaster läser jag mig till men tar gärna information om allt som går. Ev ålder, ref, värde, historian bakom om det finns. Stort tack på förhand!

Mvh Niklas
 

Bilagor

  • 1000006111.jpg
    1000006111.jpg
    238.1 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej!
Tar gärna emot information kring kollegans arvegods, en omega seamaster läser jag mig till men tar gärna information om allt som går. Ev ålder, ref, värde, historian bakom om det finns. Stort tack på förhand!

Mvh Niklas


Trevlig modell det där. Kallas ”fat lugs”. Kom på 50-talet och var vanligtvis automatiska. Det där ser ut som en 34 mm. Eller är det 36 mm jumbo? Ligger vanligtvis mellan 6-8.000 kr men specialmodeller med ovanliga tavlor går för över 10.

Finns en tråd med den modellen:
 
Topp