• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hammars

Omega
Gäller detta generellt alla klockor? Även märken som Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constantin och Rolex?

min åsikt är att klockor på chrono24 ofta ligger 30% för högt i pris. Undantaget just Japan där man kan göra klipp på både äldre Rolex Sportmodeller och Breitling. Men man får betala tull och moms så då är det inte så billigt längre. men om du tittar på chrono24 så ser du att priserna från handlare i japan kan ligga 10k eller mer under andra priser.
/Hammars
 
min åsikt är att klockor på chrono24 ofta ligger 30% för högt i pris. Undantaget just Japan där man kan göra klipp på både äldre Rolex Sportmodeller och Breitling. Men man får betala tull och moms så då är det inte så billigt längre. men om du tittar på chrono24 så ser du att priserna från handlare i japan kan ligga 10k eller mer under andra priser.
/Hammars
Tack. Då har jag en riktlinje att följa så jag vet vad som är rimligt att betala. :)
 

Brok

Omega
2-Faktor
min åsikt är att klockor på chrono24 ofta ligger 30% för högt i pris. Undantaget just Japan där man kan göra klipp på både äldre Rolex Sportmodeller och Breitling. Men man får betala tull och moms så då är det inte så billigt längre. men om du tittar på chrono24 så ser du att priserna från handlare i japan kan ligga 10k eller mer under andra priser.
/Hammars
Med det resonemanget skulle t ex en Rolex Sub Date från 2023 som på C24 ligger på mellan 150 - 160k säljas av en privat säljare för långt under inköpspris hos AD? Verkar orimligt, men det är bara min åsikt. Värdet ligger förstås i vad köparen är beredd att betala, men jag tror inte du hittar en säljare som är beredd att sälja en Rolex Sub Date från 2023 för mindre än vad det kostar att köpa den hos AD.
 

Hammars

Omega
Med det resonemanget skulle t ex en Rolex Sub Date från 2023 som på C24 ligger på mellan 150 - 160k säljas av en privat säljare för långt under inköpspris hos AD? Verkar orimligt, men det är bara min åsikt. Värdet ligger förstås i vad köparen är beredd att betala, men jag tror inte du hittar en säljare som är beredd att sälja en Rolex Sub Date från 2023 för mindre än vad det kostar att köpa den hos AD.

Om du köper Rolex så ligger just Japan alltid betydligt lägre än andra på Chrono24.

Priset på denna nedan är 123 696 SEK om du går in på länken, dvs inte vad som står i titeln nu.


Närmaste jag kunde hitta var 143k från Belgien. Men det räcker med att du söker så ser du alltid Japan i botten av priserna på Chrono. Men vill du göra riktiga kap är det Breitling du ska titta på från Japan, gärna lite äldre modeller som Chronomat osv.
 

Adam94

Breitling
Vet inte om jag skriver rätt här nu, men jag har en Bulova Octava klocka jag undrar vad värdet är för en sådan?

”98A293 OCTAVA AUTOMATIC SKELETON”
 

Bilagor

  • IMG_3186.jpeg
    IMG_3186.jpeg
    455.8 KB · Visningar: 6

Jonathan H

Breitling
Vad är ett rimligt pris att köpa en Tudor Black Bay 58 för, tänker bra men använt skick med B&P etc och tänker mig ett spann. Från vad jag hittar verkar det vara allt mellan 25k (Chrono24 så + frakt tull) eller runt 28-33k från privatperson i Sverige, är det "normalt" vad folk får dom sålda för eller är det listpriser?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris att köpa en Tudor Black Bay 58 för, tänker bra men använt skick med B&P etc och tänker mig ett spann. Från vad jag hittar verkar det vara allt mellan 25k (Chrono24 så + frakt tull) eller runt 28-33k från privatperson i Sverige, är det "normalt" vad folk får dom sålda för eller är det listpriser?
Vart hittar du en i EU för 25k? Annars är det 25% moms också
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris att köpa en Tudor Black Bay 58 för, tänker bra men använt skick med B&P etc och tänker mig ett spann. Från vad jag hittar verkar det vara allt mellan 25k (Chrono24 så + frakt tull) eller runt 28-33k från privatperson i Sverige, är det "normalt" vad folk får dom sålda för eller är det listpriser?

Koll köp o sälj delen så har du ett humm…
 

Brok

Omega
2-Faktor
Om du köper Rolex så ligger just Japan alltid betydligt lägre än andra på Chrono24.

Priset på denna nedan är 123 696 SEK om du går in på länken, dvs inte vad som står i titeln nu.


Närmaste jag kunde hitta var 143k från Belgien. Men det räcker med att du söker så ser du alltid Japan i botten av priserna på Chrono. Men vill du göra riktiga kap är det Breitling du ska titta på från Japan, gärna lite äldre modeller som Chronomat osv.
Jag håller med om att man kan hitta guldkorn. Men som du nämner tidigare så kommer tull och grejer på allt utanför EU så då blir det genast inte billigare ändå.
 

mabe73

Breitling
Vad är ett rimligt pris för en transitional Omega Speedmaster professional 145.022-68ST? Den är ganska nyligen servad av Krons, polerades ej men fick nya visare och sitter på ett nästan oanvänt original Omega NATO. Den har inte DON. Finns en liknande på Tradera för 75000 kr, men den har ju inte sålts.
 

Axje

Breitling
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en Tudor Ranger M79950-0001 på stållänk? Den är från september 2022 och har alltså tre års garanti kvar. En del hairlines och en mindre repa på spännet.

Framförallt sett slutpriser på Tudor rangers med nato här på forumet så har lite svårt att veta vad jag ska sätta för pris.
 

Mangeklock

Breitling
Vad är ett rimligt pris att köpa en Tudor Black Bay 58 för, tänker bra men använt skick med B&P etc och tänker mig ett spann. Från vad jag hittar verkar det vara allt mellan 25k (Chrono24 så + frakt tull) eller runt 28-33k från privatperson i Sverige, är det "normalt" vad folk får dom sålda för eller är det listpriser?
Jag har en så är såklart partisk men skulle säga ett något högre spann, iaf från Sverige, 30-35k.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Vad är marknadsvärdet på första generationen idag? Har en själv och tycker jag hittar oförtjänt låga nivåer…
Skulle väll gissa 35-40?
också förvånad varför det är så.. orimligt.
det är ju en fantastisk klocka på alla sätt och vis.. alla rätt i min bok.
känns som att det varit samma pris senaste 6-7 åren typ.
 

MrBurnz

Breitling
Skulle väll gissa 35-40?
också förvånad varför det är så.. orimligt.
det är ju en fantastisk klocka på alla sätt och vis.. alla rätt i min bok.
känns som att det varit samma pris senaste 6-7 åren typ.
Mm, håller verkligen med. Köpte min 2011 för typ 32 papp tror jag och med inflation är det ju ett klart negativt värde under denna tiden. Rätt märkligt med tanke på vilken fin klocka det är. 🥲
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Funderar på värdet för denna Tudor Date+Day 76214. Är väldigt blandat värde på priserna och denna kombinationen är inte så vanlig. Har fått den genom en bytesaffär så lite svårt att uppskatta priset.

Fint skick. Endast klocka. Går otroligt exakt så inget stort servicebehov verkar föreligga. Årsmodell ca 2015. Förslag? ☺️

1000004528.jpg
1000005541.jpg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar på värdet för denna Tudor Date+Day 76214. Är väldigt blandat värde på priserna och denna kombinationen är inte så vanlig. Har fått den genom en bytesaffär så lite svårt att uppskatta priset.

Fint skick. Endast klocka. Går otroligt exakt så inget stort servicebehov verkar föreligga. Årsmodell ca 2015. Förslag? ☺️

1000004528.jpg
1000005541.jpg
Menar du att du tog en klocka som betalning utan värde?

Två 76214 sålda på k&s 2024 för 34 med diamanter och 32 utan. Väldigt ospretigt prismässigt.
Den för 34 var skarp. Den för 32 fulpolerad.

Testa någon av summorna.
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Är lite knepigt när man bytt 1-mot-2 och man är väldigt peppad t.ex. Då kan priset vara svårt att ta ut för en av dem... Ser man priser på 76213 så går de ibland för ner mot 20K vilket gjorde att jag ställde frågan
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Hej,

Vad är rimligt pris för en "full size" Seamaster 200m 39mm quartz ref nr 2810 50 00?
Fint bruksskick med lite ytliga repor, går som den ska.

20240611_084428.jpg 20240611_084437.jpg 20240611_084455.jpg
 
Senast ändrad:

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Och sen så, vad är rimligt pris för en Omega Seamaster Planet Ocean cal 2500 45.5mm ref 29085038.
Servad hos Rob Engström för några månader sedan för 9000.
Kommer med två originalgummi. Ett orange och slitet, ett helt nytt oanvänt "likadant" fast svart och orange sömmar (nypris 4600), sen 3st nya oanvända billiga aftermarket gummin nypris totalt ca 1000kr?
1718088873419.png
 
Senast ändrad:

Robert M

Breitling
Och sen så, vad är rimligt pris för en Omega Seamaster Planet Ocean cal 2500 45.5mm ref 29085038.
Servad hos Rob Engström för några månader sedan för 9000.
Kommer med två originalgummi. Ett orange och slitet, ett helt nytt oanvänt "likadant" fast svart och orange sömmar (nypris 4600), sen 3st nya oanvända billiga aftermarket gummin nypris totalt ca 1000kr?
1718088873419.png
Sjukt svår klocka att värdera men ligger på nätet mellan 28-50. Jag tror nog med tillbehören och servicen framför allt att du kan kräva mot 35-40k....
 

Robert M

Breitling
Ja, jag håller med! Men det är ungefär i runda slängar vad jag tänkt jag med. Tack för din analys 🙏
Sen är det en udda färg och det betyder oftast färre köpare…. Jag själv kikar lite på omega men tycker de ligger lite för högt i pris just nu de har gått upp sjukt mycket senaste året men personligen skulle jag inte lägga så mycket pengar på en orange klocka. Om du är sugen på att sälja den så lägg ut den för ett belopp och ha lite marginal ifall någon vill pruta :) lycka till 💪🏼
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Sen är det en udda färg och det betyder oftast färre köpare…. Jag själv kikar lite på omega men tycker de ligger lite för högt i pris just nu de har gått upp sjukt mycket senaste året men personligen skulle jag inte lägga så mycket pengar på en orange klocka. Om du är sugen på att sälja den så lägg ut den för ett belopp och ha lite marginal ifall någon vill pruta :) lycka till 💪🏼
Ja, jag köpte ett svart band med orange sömmar nu som är lite mer diskret. Tänkte jag kanske klickar med klockan då.
Sen växer det orangea på mig dag för dag. Riktigt schysst somrigt.
Så vi får se :)
 

Deltz

Breitling
2-Faktor
Seiko Sumo SBDC001 från 2015/03, funkar hur bra som helst, repigt glas + orginallåda/manual/garantikort.

Sedan har jag en Seiko Snkk31 som tickar på för fort och är i behov av service..
 

Robert M

Breitling
Seiko Sumo SBDC001 från 2015/03, funkar hur bra som helst, repigt glas + orginallåda/manual/garantikort.

Sedan har jag en Seiko Snkk31 som tickar på för fort och är i behov av service..
SBDC001 gissar på nånstans 1000-2000kr beroende på skicket. Servad någonsin?

SNKK31 hittar inget om den. Är det SNK331?
21 jewels urverk? Vanlig Seiko 5?
Gissar på några 100 lappar med tanke på service.

Lägg upp bilder på dom.
PMa mig om du vill sälja jag är intresserad.
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Hej! Testar att fråga här vad ni tror en Seiko Sbcm023 Perpetual Calendar är värd? Väldigt fint skick, men inte originallåda. Sett allt från 4 000 till 8000 kr...
 

Bilagor

  • 20170411_113823.jpg
    20170411_113823.jpg
    224.2 KB · Visningar: 2
Topp