• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min 18239 är inne på omfattande AD-service för tillfället. Vad skulle ni säga är ungefärligt värde på en nyservad "head-only" sådan? Tycker det är svårt att bedöma en rimlig prisbild eftersom man sällan ser dom på annat än länk.
1000000885.jpg

Hej ! Jag undrar vad den här klockan värderas till.
Allt är orginal och den är inköpt ca 2015.

Kvitto, box och certifikat finns.
Batteri skall bytas, fungerar utmärkt förövrigt.

Mvh Måns

Bilagor

• 701E6D3C-D49C-4678-A0E8-1F8564AD9AB4IMG_3497.jpeg
    701E6D3C-D49C-4678-A0E8-1F8564AD9AB4IMG_3497.jpeg
    233.3 KB · Visningar: 3
  • B55E365E-9FFE-410C-832E-07A46C3BDE5BIMG_3499.jpeg
    B55E365E-9FFE-410C-832E-07A46C3BDE5BIMG_3499.jpeg
    342.6 KB · Visningar: 7
Hej jag undrar värdet på denna Zenith el primero med ref nr 20-0220-418.

Klockan tickar och går inte testad under längre tid. Kronograferna fungerar , bytt krona (orginal krona finns kvar) pläteringen släppt på sina håll.

Mvh Måns !

Bilagor

• IMG_2955.jpeg
    IMG_2955.jpeg
    1 MB · Visningar: 4
  • IMG_2954.jpeg
    IMG_2954.jpeg
    928.4 KB · Visningar: 9
  • IMG_2953.jpeg
    IMG_2953.jpeg
    674.1 KB · Visningar: 6
Hej jag undrar värdet på denna Zenith el primero med ref nr 20-0220-418.

Klockan tickar och går inte testad under längre tid. Kronograferna fungerar , bytt krona (orginal krona finns kvar) pläteringen släppt på sina håll.

Mvh Måns !

Tror jag såg den på en auktion för 1-2 veckor sen. Priset var OK då.
36mm med en cal.400?

Hur skulle ni värdera denna 16760/fat lady? Hur pass polerad/hyvlad ser den ut att vara? Svårt för mig att säga med ett otränat öga

1000005323.jpg

Ska försöka hitta annonsen, den låg ute för ca 14.000kr men vet ej vad den gick för.
Låtet vara osagt om det är samma ref (men det var en Zenith el Primero 36mm).

Hur skulle ni värdera denna 16760/fat lady? Hur pass polerad/hyvlad ser den ut att vara? Svårt för mig att säga med ett otränat öga

1000005323.jpg
Kan inte säga något om värderingen men om du tar bilder där kanterna ska vara skarpa, tex sidan mot bandhornen, nedre bandhornen, sidan av länken, claspen, sidan av boett, så kan man med ett relativt otränat öga se hur pass ”avrundade” kanterna är.

Jag är ny på forumet och tackar för insläppet!
Jag har ärvt en guldklocka från 70-talet som jag tänker sälja men jag är osäker på vilket pris jag ska efterfråga.
Det rör sig om en Guld Universal Poleroutier Geneve automat med datum.
Den har legat i en byrålåda sedan slutet av 70-talet och är i bra skick. Baksidan har lite små repor och märken men glaset är bra.
Såvitt jag kan bedöma går den som den ska men jag behöver ha igång den lite längre för att kunna bedöma det mera noga.
Vad är ett rimligt pris att begära? Tacksam för alla synpunkter? Jag bifogar en mobilbild och kan naturligtvis fixa fler om så önskas.
Guld_klocka_2_ut.jpg

Jag är ny på forumet och tackar för insläppet!
Jag har ärvt en guldklocka från 70-talet som jag tänker sälja men jag är osäker på vilket pris jag ska efterfråga.
Det rör sig om en Guld Universal Poleroutier Geneve automat med datum.
Den har legat i en byrålåda sedan slutet av 70-talet och är i bra skick. Baksidan har lite små repor och märken men glaset är bra.
Såvitt jag kan bedöma går den som den ska men jag behöver ha igång den lite längre för att kunna bedöma det mera noga.
Vad är ett rimligt pris att begära? Tacksam för alla synpunkter? Jag bifogar en mobilbild och kan naturligtvis fixa fler om så önskas.!
Guld_klocka_2_ut.jpg
Otroligt vacker klocka! Polerouter är en av mina drömklockor. Min uppfattning är att intresset för Universal Geneve har ökat de senaste åren, och Polerouter är deras mest ikoniska modell. På de senaste auktionerna jag varit på så har klockor från UG varit mycket populära.

Om den är i solid guld så ökar ju värdet en hel del, men samtidigt saknas armband, box, papper och har lite repor. Om det är plexiglas, vilket är vanligt på vintageklockor, så kan man slipa den. Det kostar några hundralappar och glaset kommer se ut som ny. Jag är absolut ingen expert, men med nuvarande skick så skulle jag gissa att man skulle kunna få runt 40.000 kr.

Otroligt vacker klocka! Polerouter är en av mina drömklockor. Min uppfattning är att intresset för Universal Geneve har ökat de senaste åren, och Polerouter är deras mest ikoniska modell. På de senaste auktionerna jag varit på så har klockor från UG varit mycket populära.

Om den är i solid guld så ökar ju värdet en hel del, men samtidigt saknas armband, box, papper och har lite repor. Om det är plexiglas, vilket är vanligt på vintageklockor, så kan man slipa den. Det kostar några hundralappar och glaset kommer se ut som ny. Jag är absolut ingen expert, men med nuvarande skick så skulle jag gissa att man skulle kunna få runt 40.000 kr.
UG är absolut på uppsving men kanske inte just den där modellen. Skulle säga att priset kanske ligger på en 1/4 av vad du föreslagit, eller mindre tillochmed?

UG är absolut på uppsving men kanske inte just den där modellen. Skulle säga att priset kanske ligger på en 1/4 av vad du föreslagit, eller mindre tillochmed?
Mycket möjligt. Jag utgick bara från liknande klockor på Ebay, Chrono24 och några auktioner. Tänkte att priset skulle vara högt om boetten är i 18k guld. Annars brukar de ligga runt 10-15.000 kr.

Mycket möjligt. Jag utgick bara från liknande klockor på Ebay, Chrono24 och några auktioner. Tänkte att priset skulle vara högt om boetten är i 18k guld. Annars brukar de ligga runt 10-15.000 kr.
Tack för era svar på min undran. Boetten, det förmodar jag är undersidan? Jo, den är också i guld liksom allt annat metall. Där är några mycket svaga nummerserier inpräglade på baksidan. Är de av något intresse? Finns det någonstans man kan få dem tolkade?

Tack för era svar på min undran. Boetten, det förmodar jag är undersidan? Jo, den är också i guld liksom allt annat metall. Där är några mycket svaga nummerserier inpräglade på baksidan. Är de av något intresse? Finns det någonstans man kan få dem tolkade?
Boetten är s.a.s. hela "höljet" på klockan, inte bara baksidan (boettlocket).

Tack för det klargörandet! Jo då är allt av guld så vitt jag kan bedöma.
Du ska ju ha någon form av guldstämpel om det är guld
750=18K
583=14K
375=9K

Att boetten är guldfärgad innebär ju inte att det automatiskt är guld,det kan ju vara plätering,men det kanske du redan hade koll på.
Om nu inte denna modell i gulmetall enbart kom som ädelmetall.

Denna ska enligt säljaren vara köpt på ch24 av en tysk handlare 2022 samt blivit servad samma år.
Trodde det va denna, väldigt lik. Kanske köpt på CH24 iof.

Skulle ändå vidhålla pris på 18-20k.

Du ska ju ha någon form av guldstämpel om det är guld
750=18K
583=14K
375=9K

Att boetten är guldfärgad innebär ju inte att det automatiskt är guld,det kan ju vara plätering,men det kanske du redan hade koll på.
Om nu inte denna modell i gulmetall enbart kom som ädelmetall.
Är det samma guldstämplar i alla länder? Klockan är ju från Schweitz och jag har letat efter guldstämpeln enligt ovan. Det ända jag har hittat är en 2 mm stor stämpel närmast gömd under den stång som man fäster armbandet på. Se bilden nedan. Jag kan inte tolka vad den föreställer... kanske någon här som vet?
Jag har även lyckats få fram de vaga sifferserier som är graverade på baksidan. Det rör sig om två serier under varandra som är svåra att urskilja.
104604.1
2305613
Guld_stamp_org.jpg

Guld_stamp_ut.jpg

Senast ändrad:
Är det samma guldstämplar i alla länder? Klockan är ju från Schweitz och jag har letat efter guldstämpeln enligt ovan. Det ända jag har hittat är en 2 mm stor stämpel närmast gömd under den stång som man fäster armbandet på. Se bilden nedan. Jag kan inte tolka vad den föreställer... kanske någon här som vet?
Jag har även lyckats få fram de vaga sifferserier som är graverade på baksidan. Det rör sig om två serier under varandra som är svåra att urskilja.
104604.1
2305613
Guld_stamp_org.jpg

Guld_stamp_ut.jpg
Oj....

Det vet jag faktiskt inte,och inte heller hur märkningsstandard i Schweiz var för 60(?) år sedan.
Men någon form av stämpel för att garantera att det är guld i klockan ska det finnas.

Bifogar en bild från ett 18K armband som är från ungefär samma tidsepok

1000006874.jpg

Jag läste någonstans att det tydligen förekommer att man sätter stämplarna på insidan på guldklockor. Är detta vanligt och vågar man öppna klockan för att kolla eller krävs det specialverktyg?
Klockan är betydligt tyngre än mitt vanliga ur och den reagerar inte på magneter...

Försöker få sålt min Tissot Ballade men går lite trögt så osäker på om det är priset som är för högt.
Vad tror ni den kan vara värd?
Köptes ny våren 2022.

Bilagor

• PXL_20241115_070632092.jpg
    PXL_20241115_070632092.jpg
    288.1 KB · Visningar: 6
  • PXL_20250204_100935371.jpg
    PXL_20250204_100935371.jpg
    311.6 KB · Visningar: 3
Hej
Jag behöver hjälp inför köp
Vad är rimligt pris för den Datejust 36mm 2015 med jubilee länk och roultette datum (röd och svart)
Fullset
Osäkert om den är polerad

IMG_7934.jpeg

IMG_7937.jpeg
IMG_7940.jpeg
IMG_7935.jpeg
IMG_7936.jpeg
IMG_7944.jpeg

Bilagor

• IMG_7948.jpeg
    IMG_7948.jpeg
    313 KB · Visningar: 3