• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tack för input, skönt att höra att man inte är helt ute och cyklar. Klockan är som du säger i fint skick, såklart lite lätta repor från normal användning men klockan skiner verkligen i rätt ljus.

Fått skambud på 10 000kr eller mindre (köptes för betydligt mycket mer). Men då är det bara att ignorera och vänta in rätt köpare.
Den är ju helt blankpolerad? Så köparen får väl räkna in kostnad för borstning/polering.

Tack för input, skönt att höra att man inte är helt ute och cyklar. Klockan är som du säger i fint skick, såklart lite lätta repor från normal användning men klockan skiner verkligen i rätt ljus.

Fått skambud på 10 000kr eller mindre (köptes för betydligt mycket mer). Men då är det bara att ignorera och vänta in rätt köpare.
Är det ljuset som luras eller ser den ut att vara blankpolerad på ställen där det egentligen ska vara borstat (t.ex på luggarna och armbandet)? Jag hade tyckt 30-34k är rimligt för ett ex i superfint skick med alla tillbehör. Utan tillbehör och i härjat skick hade jag tyckt runt +-25k är rimligt.

Finns superfina ex på Chrono24 från Hong Kong & Japan (fullset) som med lite prut går att få för runt 30k (eller strax över det), och då brukar Sverige även vara billigare. Jag tror snarare på några tusen under det om du vill sälja hyfsat snabbt. Om du har tid att vänta och bumpa annonsen i några månader kan du lägga dig runt 30k.

Hej!

Vad skulle vara ett rimligt pris för en helt ny Rolex Datejust 41 (m126334-0002)? Den är från 2024 och kommer med både originalbox och alla handlingar.

1720422903883.png

Senast ändrad:
Det har du nog rätt i. Vad jag menar är priset på andrahandsmarknaden. Alltså om man säljer den privat F2F.
Du kan kanske få (svenskt) listpris
Din klocka har nu död moms,något jag skulle dra bort 19% för.

Vad man (handlare) begär för osålda klockor är väl ointressant om du nu SKA sälja din?

Men du kan ju prova med det pris du tycker kan vara lämpligt.
Hör ingen av sig är du för dyr,och på en 100K+ affär får du nog kapa minst 15% om det ska bli lite snurr på telefon eller mail.

Fick en Tissot guldklocka för 25 år sen.
Har servat den varje år.
Sedan några år tillbaka har jag ingen klocka och tänkte sälja den.
Någon som har nån aning om vad den skulle inbringa?
Fick ett förslag på pris hos min urmakare, eftersom den är så välvårdad, men vet inte om det var seriöst.

Bilagor

• 1000031143.jpg
    1000031143.jpg
    611.6 KB · Visningar: 5
  • 1000031144.jpg
    1000031144.jpg
    815.3 KB · Visningar: 6
Hur tänker du nu? Retail för klockan är 125.000kr men på andrahandsmarknaden (Chrono24) ligger den ute för allt emellan 160-200.
Jag har sett en från 2023 som såldes för 12550$ och en från 2024 som såldes för 12900$. Det finns en ute till salu nu för 13750$. Någonstans mellan 13000-14000$ borde väl vara rimligt?

Om du ska sälja den i Sverige så kan du anpassa priset till vår marknad så 150-160k?😂

Jag förstår att detta är en skämt. Men seriöst. Är det någon som har nån idé om att det är någon idé att gå och värdesätta den alls.
Tack för seriösa svar🙏

Fick en Tissot guldklocka för 25 år sen.
Har servat den varje år.
Sedan några år tillbaka har jag ingen klocka och tänkte sälja den.
Någon som har nån aning om vad den skulle inbringa?
Fick ett förslag på pris hos min urmakare, eftersom den är så välvårdad, men vet inte om det var seriöst.
Varför serva varje år?

Men kolla du på Kaplans avslutade auktioner.
Jag gissar du får skrot plus möjligtvis en tusenlapp om du har tur.

Hej! Har en släkting i centrala Europa som tänkte bli av med denna OP. Tillhörde hans tidigare fru som tyvärr gått bort för ett antal år sedan. Klockan har nyss hämtats ut från service hos lokala AD. Oklart om box och papper finns. Vad är ett rimligt pris på denna, låt oss säga utan box och papper? Funderar på om den ska få gå vidare till antingen min eller sambons handled. Hade varit fint att ha kvar den inom släkten istället för att lämnas in på någon pantbank, tyckte personligen också att vita explorertavlan var riktigt ball!

Från vad jag kan lyckas hitta på Google är det en ref: 114200

IMG_1775.jpeg

Hej! Har en släkting i centrala Europa som tänkte bli av med denna OP. Tillhörde hans tidigare fru som tyvärr gått bort för ett antal år sedan. Klockan har nyss hämtats ut från service hos lokala AD. Oklart om box och papper finns. Vad är ett rimligt pris på denna, låt oss säga utan box och papper? Funderar på om den ska få gå vidare till antingen min eller sambons handled. Hade varit fint att ha kvar den inom släkten istället för att lämnas in på någon pantbank, tyckte personligen också att vita explorertavlan var riktigt ball!

Från vad jag kan lyckas hitta på Google är det en ref: 114200

IMG_1775.jpeg
Sökte lite snabbt på Sälj och hittade flertalet med samma tavla som gått för ca 50-55k beroende på skick/tillbehör.

Har dessa två jag har lite svårt med värdering.

Först ut omega constellation i toppskick med original låda?
IMG_1383.jpeg

Nästa är Seiko 5actus med 25jewels automatisk. Väldigt ovanligt urverk?

IMG_1355.jpeg

Lite sent svar men har lite tid just nu.
Omega har jag ingen koll på men 5Actus har jag många och haft fler.
5Actus är helt enkelt en Seiko 5 för japanska marknaden under 70talet.
Dom sålde bra och finns nu massor med dom på japanska loppisar och liknade och är inte så eftertraktade.
Kom i många olika boettformer och olika tavlor som ibland var rätt färgstarka och roliga, levererades alltid på länk.
Tyvärr har din repig boett och dåligt glas och saknar länken så jag skulle såga en 2 eller 3 hundra kronor.
Jag känner inte att 61 verket är ovanligt som satt fler Seiko modeller.

Lite sent svar men har lite tid just nu.
Omega har jag ingen koll på men 5Actus har jag många och haft fler.
5Actus är helt enkelt en Seiko 5 för japanska marknaden under 70talet.
Dom sålde bra och finns nu massor med dom på japanska loppisar och liknade och är inte så eftertraktade.
Kom i många olika boettformer och olika tavlor som ibland var rätt färgstarka och roliga, levererades alltid på länk.
Tyvärr har din repig boett och dåligt glas och saknar länken så jag skulle såga en 2 eller 3 hundra kronor.
Jag känner inte att 61 verket är ovanligt som satt fler Seiko modeller.
Tack för svar!:) köpte den för dyr då🤣 men inte sett 25jewels tidigare bara sett 21 o 23

Hej! Sitter på en klocka av sentimentalt värde, en Seiko SNXJ90, inköpt många år sen som min första riktiga automat. Snubblade över min Chrono24 och såg att de värderar denna klocka på över 7000kr, självklart en rolig överraskning då denna klocka inte längre finns i många europeiska butiker. Box + cert finns, stark lume och tajt armband. Dock en repa på glaset mellan 12-13.

1722096169776.png

image.png

KS är bra på reality-checks - vad anser man här?

Tillbaka
Topp