• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det samma guldstämplar i alla länder? Klockan är ju från Schweitz och jag har letat efter guldstämpeln enligt ovan. Det ända jag har hittat är en 2 mm stor stämpel närmast gömd under den stång som man fäster armbandet på. Se bilden nedan. Jag kan inte tolka vad den föreställer... kanske någon här som vet?
Jag har även lyckats få fram de vaga sifferserier som är graverade på baksidan. Det rör sig om två serier under varandra som är svåra att urskilja.
104604.1
2305613
Guld_stamp_org.jpg

Guld_stamp_ut.jpg

Du har rätt i att det kommer att finnas en tydligare stämpel på insidan av boetten. Men har du inte korrekta verktyg så hade jag inte givit mig på att försöka öppna.
Guld är mjukt och de flesta verktyg är hårda.

Det är, hur som helst, en guldstämpel du tagit en bild på. Jag kan inte utläsa vad det är för något bara utifrån denna, men om vi tänker att det är en schweizisktillverkad boett så ska det antingen vara en dam i profil (18k) eller en ekorre (14k).

Gällande värde så är jag också mycket mer inne på vad @Nissestr skriver.
UG är förvisso ganska mycket i ropet, men de modeller som betingar de höga priserna är den mer klassiska modellen med rejälare boett och svängda bandhorn.

14- eller 18k spelar in, men förmodligen inte galet mycket då det är en klocka som lär säljas för mer än bara guldvärde.

Är den servad någon gång? Om inte så har jag svårt att tro att den är polerad. Den där generationen är ju ändå rund från start så svårt att se skillnad. Attraktiv spec och fullset. 65.000kr känns inte orimligt.
Tack
Ny servad men fick inte svar om Ad gjorde service eller annan urmakare
men ingen polering enligt ägaren
Om sevicen utförd av AD man kan råkna typ +10-15k? alltså 75000-8000k?

Tack
Servicen lär nog landa däromkring såvida det inte är flera bryggor osv som behöver bytas, då kan det dra iväg en bit till. Med tanke på hur den ser ut att ha används så skulle jag inte utesluta det. Så som länken ser ut så kommer dom antagligen att rekommendera byte av den också. Vet inte vad en jubilee-länk ligger på idag? 30k?

Edit: Missförstod dig. Trodde att du funderade över att lämna in den på service direkt efter köp.

Tack
Inte över 75 tycker jag, pga sliten länk t ex och sen tycker jag att man ska ha respekt för att det är svårt att sälja dyra saker privat. Ganska segt på klockmarknaden.

Jag var inne hos en urmakare idag och lät honom öppna boetten så att jag kunde fotografera urverk mm.
Han tyckte den var i mycket fint skick... se nedan. Jag undrar om bilderna kan underlätta en värdering?

Bilagor

• boett_lock_ut.jpg
    boett_lock_ut.jpg
    366.9 KB · Visningar: 3
  • Guld_klocka_2_ut.jpg
    Guld_klocka_2_ut.jpg
    932.4 KB · Visningar: 6
  • klocka_baksida_ut.jpg
    klocka_baksida_ut.jpg
    922.3 KB · Visningar: 5
  • urverk_ut.jpg
    urverk_ut.jpg
    424.8 KB · Visningar: 7
Jag var inne hos en urmakare idag och lät honom öppna boetten så att jag kunde fotografera urverk mm.
Han tyckte den var i mycket fint skick... se nedan. Jag undrar om bilderna kan underlätta en värdering?
18K betalar idag ca 670kr/g
Dra bort 25(?)g (någon här kan säkert ge dig mer exakt vikt) för glas och urverk så vet du vad skrotvärdet är.
Naturligtvis är det värt något mer att det är en klocka vs en påse begagnade löständer.

Menar du att den bara är värd guldvärdet eller är du bara allmänt dryg?
Om du läser vad jag skriver så borde du förstå vad jag menar.
Guldvärdet är ju absolut minimumvärde.
Att det sedan är en klocka av hyfsat känt märke som dessutom har ett samlarväde ger givetvis mervärde vs skrotguld.

Vad det mervärdet är,är jag fel gubbe att avgöra.

Hoppas det förklarar så du förstår vad jag menade.
Nu kan du be mig om ursäkt

Jag har haft den här Seiko Marinemaster SBBN015 "Tuna" i många år men inte använt den speciellt mycket. Det finns små skråmor men inget av större betydelse. Jag tror att det är full set förutom tags. Den här modellen har många fina detaljer och anses vara en av de bättre. HEX-skruvar på ringen i stället för Philips som på tidigare modeller. En ordentlig graverad krona i stället för laser-etsad krona som på nyare. En urtavla med "MARINEMASTER" vilket inte finns på alla modeller. Jag har inte följt med marknaden och vet inte riktigt vad klockan är värd. Jag funderar på att köpa en Panerai PAM000 och försöker reda ut om jag har råd, till saken hör att säljaren kunde tänka sig att ta den här klockan i byte. Tack för alla svar redan nu!

Bilagor

• WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_762bd665.jpg
    WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_762bd665.jpg
    177.2 KB · Visningar: 4
  • WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_90510d9a.jpg
    WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_90510d9a.jpg
    192.1 KB · Visningar: 4
  • WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_ee96ecd8.jpg
    WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_ee96ecd8.jpg
    161.4 KB · Visningar: 6
  • WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_9a699793.jpg
    WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_9a699793.jpg
    166.2 KB · Visningar: 6
  • WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_4db047a6.jpg
    WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.25_4db047a6.jpg
    182.4 KB · Visningar: 6
  • WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.24_ac35867e.jpg
    WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.24_ac35867e.jpg
    212.1 KB · Visningar: 5
  • WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.24_9085c9e6.jpg
    WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.24_9085c9e6.jpg
    195.7 KB · Visningar: 5
  • WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.24_cc57e516.jpg
    WhatsApp Bild 2025-02-17 kl. 09.16.24_cc57e516.jpg
    250.3 KB · Visningar: 3
Vad tror ni i längden är smartast ekonomiskt, köpa en pre-owned Omega Aqua Terra för ca 50k eller lägga till 20k och köpa en Rolex Explorer 124270 eller liknande för runt 70k? Tänker på värdeutveckling över kommande år, gillar båda klockorna väldigt mycket.

Jag har haft den här Seiko Marinemaster SBBN015 "Tuna" i många år men inte använt den speciellt mycket. Det finns små skråmor men inget av större betydelse. Jag tror att det är full set förutom tags. Den här modellen har många fina detaljer och anses vara en av de bättre. HEX-skruvar på ringen i stället för Philips som på tidigare modeller. En ordentlig graverad krona i stället för laser-etsad krona som på nyare. En urtavla med "MARINEMASTER" vilket inte finns på alla modeller. Jag har inte följt med marknaden och vet inte riktigt vad klockan är värd. Jag funderar på att köpa en Panerai PAM000 och försöker reda ut om jag har råd, till saken hör att säljaren kunde tänka sig att ta den här klockan i byte. Tack för alla svar redan nu!
Tror du får mellan 6-7k för den där ungefär. Dom är inte särskilt lättsålda, gick en helt ny sbbn035 för någon vecka sen

Hamnar detta fel så ursäkta. Jag går i köptankar men saknar erfarenhet och insikt i värdering av dyrare klockor. Objektet i fråga är en grand seiko från 2023 som ny går för ca 100k, men denna har bruksspår och dings på undersidan, se bild. Det är inget jag störs av själv och priset är ca 70% ny. Min fråga är om det är rimligt? Hur ska man tänka kring värdeminskning pga repor, dings och annat? Finns det någon tumregel?

1739868495077.png

Hamnar detta fel så ursäkta. Jag går i köptankar men saknar erfarenhet och insikt i värdering av dyrare klockor. Objektet i fråga är en grand seiko från 2023 som ny går för ca 100k, men denna har bruksspår och dings på undersidan, se bild. Det är inget jag störs av själv och priset är ca 70% ny. Min fråga är om det är rimligt? Hur ska man tänka kring värdeminskning pga repor, dings och annat? Finns det någon tumregel?

1739868495077.png

Ingen bild på hela klockan?

Hej
Jag behöver hjälp inför köp
Vad är rimligt pris för den Datejust 36mm 2015 med jubilee länk och roultette datum (röd och svart)
Fullset
Osäkert om den är polerad

IMG_7934.jpeg

IMG_7937.jpeg
IMG_7940.jpeg
IMG_7935.jpeg
IMG_7936.jpeg
IMG_7944.jpeg
Länken är helt slut på den där, har aldrig sett en 6-siffrig ref. med jubilee med solida länkbitar slacka så mycket. Någon måste ha burit länken riktigt löst och typ aldrig rengjort den. Jag tycker du bör leta efter ett annat exemplar eller köpa till ett riktigt rabatterat pris.

Räkna med att värdet hade varit ca 85k på ett exemplar som varit i mint condition. Du behöver räkna in service, polering och en ny länk i totalpriset. Ny länk antar jag kostar mellan 20-30k och en service ca 10k. Du kanske kolla om Michael Young i hong kong kan lösa renovering av länken (vet ej om dom jobbar med nyare 6-siffriga länkar). Jag skulle räkna med att totalpris för en service hos Rolex landar på runt 35-40k om du lämnar in den i det skicket.

Boetten och bezeln ser ut att vara i OK skick på bilderna, alltså att en polering löser det mesta, men om det skulle finnas djupare dings/hack i boetten som inte syns på bilderna så får du räkna med lasersvets, lägg på några tusenlappar på kostnaden för det också i så fall.

Betala absolut inte över 60k för den där. Ca 50-55k kan vara rimligt, lite mer om Michael Young kan renovera länken hyfsat prisvärt, men jag hade tyckt att det hade varit mer värt att lägga till pengar för ett finare exemplar som bara behöver en service inkl lättare polering.

Senast ändrad:
Fin!
Roligt med microrotor, men lite småtråkig boett. Att den är skruvad gör ju underverk för det underliggande guldvärdet.

Står kvar vid min tidigare bedömning runt 10k.

Här är en superrelevant prispunkt som klubbades igår:

Nu landade slutpris med avgifter förvisso över 15k för den, men tycker att den har en finare tavla och är överlag i ännu bättre skick.
Sen blev den ju för all del inte heller såld. Med bevakningspris är det alltid lite svårare att garantera att högsta budgivare faktiskt också är en intressent av klockan.

Tillbaka
Topp