• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RobRoy

Panerai
2-Faktor
Klockan är äkta!
Har serviceinlägg men äkta, glas är utbyt men äkta!
Annars den är orginal tavla,visare och datum hjul, kommer med länk från 78 och box.
Kronnan jag ska byta har några sticken NOS :)
@paradis Tack!
IMG_5926.jpg IMG_6450.jpg
 
Senast ändrad:
Om den slår i 310-320+ så slår balansen i pga för starka svängningar, har jag för mig. @Echo Delta kan nog fylla i lite mer.

Som MAX 320, såvida det är inte är något väldigt speciellt.
Vissa verk är dock konstruerade för lägre amplituder, t ex. äldre Omega. (Min Seamaster 120 från -69 ligger på ca. 220-230 konstant.)
Men överlag så är allt mellan 290-310 en bra amplitud!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Går bra, sitter på min handled nu. Har inte märkt någon avvikelse direkt. Galet bra skick i allmänhet på den.
En klocka kan ju gå bra trots att urverket behöver service men det sliter på delarna. Tänk såhär:
Hög amplitud: Låg friktion, lågt slitage.
Låg amplitud: Torrt urverk, hög friktion, högt slitage.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som MAX 320, såvida det är inte är något väldigt speciellt.
Vissa verk är dock konstruerade för lägre amplituder, t ex. äldre Omega. (Min Seamaster 120 från -69 ligger på ca. 220-230 konstant.)
Men överlag så är allt mellan 290-310 en bra amplitud!
Hört att Rolex använder bromsande oljor nu för tiden så att en nyservad Rolle kan ha en amplitud på 275-280, vet du om det stämmer?
 

McFly

Cartier
2-Faktor
En klocka kan ju gå bra trots att urverket behöver service men det sliter på delarna. Tänk såhär:
Hög amplitud: Låg friktion, lågt slitage.
Låg amplitud: Torrt urverk, hög friktion, högt slitage.
Jo det är sant. Är väl en tanke att serva den snart. Bergströms finns ju här i Uppsala, men lite osäker på dem. Vill ju bara serva verket, dvs inte polera något eller liknande. Vad kostar det är frågan?
 
Hört att Rolex använder bromsande oljor nu för tiden så att en nyservad Rolle kan ha en amplitud på 275-280, vet du om det stämmer?

Nja, du har halvt rätt min vän!
Så jag förstått det så oljar de haktapparna (Sitter i stenarna i hakbryggan.), som i normala fall INTE ska oljas då dessa tappar inte gör hela rotationer, utan bara fram och tillbaka samt att friktionen i dessa är så pass minimal att alla typer av olja eller fett bromsar istället för smörjer!

Detta är också en "Quick and dirty" fix för klockor som går bra överlag, men har för hög amplitud! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, du har halvt rätt min vän!
Så jag förstått det så oljar de haktapparna (Sitter i stenarna i hakbryggan.), som i normala fall INTE ska oljas då dessa tappar inte gör hela rotationer, utan bara fram och tillbaka samt att friktionen i dessa är så pass minimal att alla typer av olja eller fett bromsar istället för smörjer!

Detta är också en "Quick and dirty" fix för klockor som går bra överlag, men har för hög amplitud! :)
Tack, jag kommer låtsas att jag förstod det där. :D
 

paradis

Audemars
Jo det är sant. Är väl en tanke att serva den snart. Bergströms finns ju här i Uppsala, men lite osäker på dem. Vill ju bara serva verket, dvs inte polera något eller liknande. Vad kostar det är frågan?
Jag servade min Submariner 1680 dvs. vintage klocka , hos Bergströms i Malmö utan polering, bara service för 6.800 det var 2014-10-14 Vet inte vad du har för klocka, men du kan ringa dom för prisuppgift,mm
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad är det rimligt pris för en Datejust 116200 från 2006 med Tuxedo tavla och på oysterlänk? Komplett med cert, box, tags och en ägare sedan ny men inte servad. Och vad kan man förvänta sig att betala för en separat jubileelänk i bra skick?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad brukar premium vara på fullset kontra endast klocka, gäller Rolex Sub (1984). Det mesta är med box med serienummer, cert, manual, kalender, ankare osv.
 
Topp