• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kom över ett gammalt damur från Timex, som jag spontan köpte och la i en låda.
Har lite svårt och hitta något värde men verket går bra som jag upplever det, Sitter på en länk som jag misstänker är original.

500 spänn kanske? Eller är jag optimist hehe ;)
Får kanske behålla den och ge till en framtida dam om jag träffar någon annars.
s-l225.jpg
250kr känns det mer som
Nja max 50:- snarare?

Så är det ju, är intresserad i rimligt pris för en ploprof med eller utan servicedelar (tavla, visare). Har dålig koll på modellen.
Grym modell, men de verkar lite svårsålda här på KS. De senaste som sålts här har gått för 35-40k. Sök på gamla annonser på köp&osälj så får du en hygglig bild på prisläget.

Det var ett väldigt högt och brett intervall, skulle nog mer säga 11-14k baserat på ett gäng som gått på tradera de senaste åren.
Jo men det är svårt när man inte vet vilket skick och dyl. Jag utgick från en hyfsad Speedmaster i okej skick och då tror jag att man hamnar någonstans där. Upplever även att Speedmastern i sig har fått ett uppsving och så också priserna.

Vad är rimligt pris för en 5 år gammal Rolex GMT-Master II fullset, svensksåld, idag? Dvs årsmodell 2011. Svart urtavla. All basic.

Med vänlig hälsning, Kim

Kan man ställa frågor här om en klocka som man har lust att sälja men vet ej vad man borde ta för den i dagsläget? Om inte så hänvisa mig gärna till korrekt tråd. Har försökt hitta men ingen lycka.

Så, vad hade varit ett rimligt pris för min Omega De Ville?
Information om klockan var sparad ifrån annonsen då jag köpte, men en formatering av datorn senare så är detta borta. Kikade på tradera och dom sparar bara 60 dagar och det var onekligen längre tid sedan än så jag köpte den. Det jag kan säga är att jag har knappt använt den så jag fick mig "graal" i princip i samma sväng. Fin, tappar lite tid under en hel dag men det antar jag är relativt normalt på lite äldre klockor? Kan kolla upp hur mycket så det var så länge sedan jag faktiskt hade den på mig. Den är aldrig öppnad i min ägo och på baksidan av boetten finns det namn osv (fick nu hjärnsläpp vad ordet för detta kallas) vilket jag antar sänker värdet en del.

Bifogar några bilder. Borde jag kanske lämna in den för en koll eller liknande innan man säljer?
Bilder gör den inte rättvisa då guldet är riktigt fint IRL och skiner. Skyller på mobilen.

cCDNj.jpg
aCPO6.jpg

62K1j.jpg

** hittade bättre bild på den som jag tog med en sämre mobil..

x9YOe.jpg

Senast ändrad:
Vad är rimligt pris för denna? Aldrig strulat dom gånger jag burit den.
Köpte den med denna beskrivning;

"WW2 Original German HELMA Luftwaffe Military Wristwatch D00434
An original WW2 Luftwaffe D marked Helma Wristwatch. A lovely watch in fantastic condition.

Movement cal. AS 1130 (Anton Schild of Grenchen) which is 15 Jewel shock proof.

Marked D (by hand, hammered) and serial no. 00434 on the back. The face and lume have not been messed about with and are totally original to the watch. The bezel has been sympathetically polished but not excessively with a new German made brown leather strap making it a lovely daily wearer.

I'm not 100% sure whether the glass has been replaced, but it hasn't got a mark on it so I'd presume it has!

Everything is present and correct and it is fully working and keeping good time.

Please understand that this is NOT an Ukrainian fake or other suchlike. I can also take a picture of an up to date newspaper with the watch if required. I'm selling off my military watch collection so please be sure to look at my other listings and read my feedback for peace of mind"

Bild:
tQfiN.jpg

ILwqa.jpg

cz7yG.jpg

zALJ.jpg

Vad är rimligt pris för denna Timor? Köpt utav Ziggy på http://www.zmwmilitaria.com/. Som förövrigt är riktigt bra att ha och göra med. Den servades i samband som jag köpte den. Här är information ifrån när den servades; (om någon berättar hur man kan gömma qoutes i en ruta som man behöver trycka på för att det ska poppa upp så säg gärna till så fixar jag det då.

"Having initially run the watch to ascertain that all was generally
okay, I began to strip the watch. At which point it was discovered
that the bolt spring (the part that makes the winder click between its
two positions), was corroded and whilst it was holding together, its
required removal caused the spring to disintegrate. A futile trip to
London to obtain a spare part, meant that I had to utilise the only
good one that I had and from my own Timor ATP! Still, I'll source
another? as the movement is not rare, being a Peseux 190 calibre.
Next, the intention was always to find a more suitable period crown (I
have a few old stock ATP crowns). However, the 1950's/60's crown that
had been fitted in, relied upon a thinner stem? So, having got a WW2
crown, a replacement military grade (thicker) stem was needed.
Fortunately I found one among my spares.
The original crystal was badly scratched, but otherwise not damaged.
So the crystal was polished to make its appearance more acceptable.
The movement was stripped and cleaned. With the removal of the years
of filth, meant that the cannon pinion was now too loose about the
centre of the watch. Consequently when the movement was assembled, it
became obvious that the hands were not being sufficiently driven by
the pinion, which relies on appropriate friction to work - More
remedial work was necessary and a decision was made to fit an old
stock pinion. Another problem was sorted.
The case was cleaned and the hands were recoated with an aged luminous
compound, using Luminova."

Nu är mitt spammande slut. Tack för förhand.

Planen är förövrigt att sälja klockorna här i sådana fall. Så jag frågar inte om hjälp och springer någon annan stans och säljer.

Tillbaka
Topp