• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Rimligt för en Datejust 1601 år kring 69. Med svart diamanttavla. I bra skick. Och som de flesta man brukar se här på forumet med okänd historik. Men går inom 10sek.
De vanliga verkar ligger kring 23isch. Hur mycket mer kan man tänkas ge för att få diamanttavlan?
Bild?

Betalar man mer för diamanter på en tavla från 69? Känns som ett påhitt som kan ha spridits av att det numera är trendigt att köra diamanter på moderna tavlor, och där är det ganska stor prisskillnad..
Ungefär som att folk tror att en 1601 är värd mer än 1600/1603, bara för att det är vitguldsring...
 

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
Bild?

Betalar man mer för diamanter på en tavla från 69? Känns som ett påhitt som kan ha spridits av att det numera är trendigt att köra diamanter på moderna tavlor, och där är det ganska stor prisskillnad..
Ungefär som att folk tror att en 1601 är värd mer än 1600/1603, bara för att det är vitguldsring...
Sån här tavla. Ja känns väl rimligt att betala mer om det är diamanter på än om det bara är en plain svart tavla?
 

Bilagor

  • date just 1601..jpeg
    date just 1601..jpeg
    152.2 KB · Visningar: 171

Angeli

Rolex
2-Faktor
Det kan absolut vara så att den är stulen och kanske i ett annat land och då är det genast svårare att veta. Där av det låga priset
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Sån här tavla. Ja känns väl rimligt att betala mer om det är diamanter på än om det bara är en plain svart tavla?
Jag vet inte vad allmänheten tycker, men för min egen del hade jag betalat mindre för en sån tavla med diamanter på.

Rolex tar ju, logiskt nog, mer betalt för en diamanttavla än en vanlig - men samma logik är ju inte nödvändigtvis applicerbar på vintage.
Om man tar ett annat exempel så är en modern Datejust i tvåton dyrare än en i stål, men det gäller ju inte vintage.

Men allt det där kan ha svängt. Antar att det är en följd av att det blivit mer och mer en statuspryl, snarare än något man köper för att man tycker det är snyggt.
Och kostar då en tvåtons-DJ betydligt mer så innebär det mer status = gamla varianter springer kanske förbi i pris också, för det är mer status för pengen liksom. :)
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Inne på @vaniljglass linje här.
Diamanttavla, ehuru dyrare i inköp från start, tilltalar färre än en "vanlig" tavla. Det påverkar prisutvecklingen från ny, skulle jag tro. Och inte åt rätt håll.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte vad allmänheten tycker, men för min egen del hade jag betalat mindre för en sån tavla med diamanter på.

Rolex tar ju, logiskt nog, mer betalt för en diamanttavla än en vanlig - men samma logik är ju inte nödvändigtvis applicerbar på vintage.
Om man tar ett annat exempel så är en modern Datejust i tvåton dyrare än en i stål, men det gäller ju inte vintage.

Men allt det där kan ha svängt. Antar att det är en följd av att det blivit mer och mer en statuspryl, snarare än något man köper för att man tycker det är snyggt.
Och kostar då en tvåtons-DJ betydligt mer så innebär det mer status = gamla varianter springer kanske förbi i pris också, för det är mer status för pengen liksom. :)
Samma med halvguld-Daytona.
 

seaton86

Breitling
Denna ligger på Tradera, skicket verkar bra. Vad kan man tänkas ge för en 2 år gammal DS Action C013.417.21.057.01 med listpris 3.800 kr? Enbart klocka ingår i köpet ska tilläggas.
 

Bilagor

  • mms_img1072653755 (2).jpg
    mms_img1072653755 (2).jpg
    44.3 KB · Visningar: 79

sweedee

Cartier
DJ T/T 16013 -85 ? Bra skick inkl länken, två små repor baksida boett.
Kan man sätta 25k? Jag ser att head only 1603 verkar ligga ute för runt 23k, svårt att få tag i TT länken i samma vända tänker jag, men vet ej hur mycket det "ökar" värdet.
Tack på förhand.
 

poormans

Rolex
Rimligt för en Datejust 1601 år kring 69. Med svart diamanttavla. I bra skick. Och som de flesta man brukar se här på forumet med okänd historik. Men går inom 10sek.
De vanliga verkar ligger kring 23isch. Hur mycket mer kan man tänkas ge för att få diamanttavlan?

undrar om den tavlan är ifrån 69?

klockan ser fräsh ut och de ligger absolut högre med en svart tavla

sålde en lös svart utan stenar för 5k ganska nyligen
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
DJ T/T 16013 -85 ? Bra skick inkl länken, två små repor baksida boett.
Kan man sätta 25k? Jag ser att head only 1603 verkar ligga ute för runt 23k, svårt att få tag i TT länken i samma vända tänker jag, men vet ej hur mycket det "ökar" värdet.
Tack på förhand.
Tycker att 23 för head only 1603 är i överkant men ditt prisförslag för TT 16013 känns rimligt. Sen beror det ju på tavla och eventuell överpolering också. Säkert inte lättsålt. TT har smalare målgrupp.
 

funkis98

Omega
Vad är ett ett rimligt pris för den här gamla trotjänaren?
Den är sliten men går mycket bra i urverket
 

Bilagor

  • omega constallation .jpg
    omega constallation .jpg
    127.9 KB · Visningar: 92

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag skrev så har jag ingen större koll på dessa utan kollade och gämförde med köpnu priser på bukten bla. Tar gärna råd från er Seikoproffs som jag skrev i annonsen och ändrar därefter.
Jag är inget SEIKOproffs men jag sålde en likadan fast nyservad förra året (även den med svensk dagskiva) för 2200kr, så allt över 2,5 för en oservad skulle jag våga påstå är ett överpris.
 

Moonphase

Omega
2-Faktor
Funderar på att sälja min Omega smp 300 quartz från 2011 med länk och extra gummi Hirsch armband. klockan är i väldigt bra skick. Hur mycket kan man få för den?
 

seaton86

Breitling
Vad kan en Certina DS Action Precidrive kronograf i titan (C032.417.44.081.00), se bild, tänkas gå för? Obetydligt använd, allt ingår.
 

Bilagor

  • 243426438_8860039d-10b7-4791-8250-14790fb8da18.jpg
    243426438_8860039d-10b7-4791-8250-14790fb8da18.jpg
    51.1 KB · Visningar: 53

Richard1987

Panerai
Tja!
Snabb fråga till er med koll:
Vad är ett rimligt pris för en Rolex länk 6251h med 55 endlinks, från 1969 men bra skick? Två länkbitar saknas.

Tack på förhand!

/Rich
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Tjena, vad är ett rimligt pris för en Panerai PAM000 Logo? Uttagen 2016 med box och cert. Finns inte många på Chrono, Vad säger panelen? Har modellen slutat tillverkas?
IMG_4645.png
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Småtittat lite efter en sommarklocka för 20-40k
Tänkte en pam111 med sandwich men verkar vara många intresserade så kanske blir klurigt
Cartier santos 100M gillar jag med ref W20073X8
Någon som kan ca pris? LW har en för 36 men är kanske dyrt
 

fysikaren

Breitling
Är ny här på forumet. Har inte burit klocka sedan barnsben, jag har fastnat för en Certina DS Action, antingen precidrive eller automatisk. Jag har följt forumet här en månad nu. :)

Vad är rimliga priser för dessa två olika modeller? Kollar jag på internet verkar en precidrive kosta kring 3500 och en automatisk 5500. Som jag även förstått så behöver en automatisk klocka service med jämna mellanrum, hur bör det vägas in? Låt säga att man köper en automatisk för 3500 och den behöver service för 2000, då hade man lika gärna kunna köpa en ny.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Småtittat lite efter en sommarklocka för 20-40k
Tänkte en pam111 med sandwich men verkar vara många intresserade så kanske blir klurigt
Cartier santos 100M gillar jag med ref W20073X8
Någon som kan ca pris? LW har en för 36 men är kanske dyrt
Pam111 närmare 40k.
Cartier beroende på tillbehör, runt 25k.
 

sme82

Omega
Vad är en rimlig värdering idag på en Submariner 114060, ca 2013-2014, fullset och "normalt" slitage?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Topp