• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stallde denna fraga i Patek-traden for nagra dagar sedan och fick ett bra svar,men tanker den kanske passar battre har.
Har lurat sedan dess men vill garna ha "mer kott pa benen" innan jag ringer upp.

Traffade pa en trevlig herre igar som visade sig ha en imponerande samling Patek.
Vid middagen noterade jag att han bar en Aquanaut i rose (5167R) och gratulerade honom till en mycket fin klocka,varpa vi borjade prata om just klockor i allmanhet
Han namner da att ha har fem (ja fem) Aquanauts i sin samling och har funderat pa att salja den han bar. Skulle jag mojligtvis kunna vara intresserad?

Nu kommer tiotusenkronorsfragan.
Vad i helvete ar en sadan vard i en affar dar bagge ska kanna sig nojda?
Det ar ju inte svart att se vad en ny kostar och vad handlare begar for en latt begagnad. Men mellan tva privatpersoner som inte kanner varandra sedan tidigare men anda kom bra overens och skildes at som kanske inte vanner men anda pa vanskaplig fot.

Nagot pris eller siffra gavs aldrig,utan jag "Far hora av mig nar jag har funderat pa saken". Men det ar ju svart som kopare att satta ett pris.
Jag vill ju inte forolampa genom att bjuda vad en ny kostar da jag utgar fran att han ar val medveten om vad det begars for begagnade,men heller inte betala en dollar mer an vad jag behover om det blir affar.
Och det ska val tillaggas att ager man ett trettiotal Pateks och kan kopa vad man vill till listpris fran AF sa har kanske pengar ingen som helst betydelse,men att ge en framling en gava pa hundratusentals kronor...nej det tror jag inte heller kommer ske.

Stallde denna fraga i Patek-traden for nagra dagar sedan och fick ett bra svar,men tanker den kanske passar battre har.
Har lurat sedan dess men vill garna ha "mer kott pa benen" innan jag ringer upp.

Traffade pa en trevlig herre igar som visade sig ha en imponerande samling Patek.
Vid middagen noterade jag att han bar en Aquanaut i rose (5167R) och gratulerade honom till en mycket fin klocka,varpa vi borjade prata om just klockor i allmanhet
Han namner da att ha har fem (ja fem) Aquanauts i sin samling och har funderat pa att salja den han bar. Skulle jag mojligtvis kunna vara intresserad?

Nu kommer tiotusenkronorsfragan.
Vad i helvete ar en sadan vard i en affar dar bagge ska kanna sig nojda?
Det ar ju inte svart att se vad en ny kostar och vad handlare begar for en latt begagnad. Men mellan tva privatpersoner som inte kanner varandra sedan tidigare men anda kom bra overens och skildes at som kanske inte vanner men anda pa vanskaplig fot.

Nagot pris eller siffra gavs aldrig,utan jag "Far hora av mig nar jag har funderat pa saken". Men det ar ju svart som kopare att satta ett pris.
Jag vill ju inte forolampa genom att bjuda vad en ny kostar da jag utgar fran att han ar val medveten om vad det begars for begagnade,men heller inte betala en dollar mer an vad jag behover om det blir affar.
Och det ska val tillaggas att ager man ett trettiotal Pateks och kan kopa vad man vill till listpris fran AF sa har kanske pengar ingen som helst betydelse,men att ge en framling en gava pa hundratusentals kronor...nej det tror jag inte heller kommer ske.
1mille och snälla använd svenskt tangentbord hur svårt kan det vara.

Halloj! tänkte kolla vad denna är värd numera. Priserna verkar ha förändrats en del sedan jag köpte den för några år sedan. Cartier Santos Carree med röd tavla och den mindre vanliga länken.
Finns en del märken kring lughål samt repor utmed boett & länk. Det mekaniska urverket funkar bra. Länk något kort och passar upp till max 17.5 cm handled.
//Emanuel
Fler bilder :
1650388301133.png

Hej, funderar på att sälja min 16014.

R-serie -87, på Jubileelänk och plexi. Under min ägo har jag låtit byta tavla till en grå tapestry, original tavla i silver ingår också.
Ingen servicehistorik, men har rullat på bra i de 2,5 år som jag ägt den (+-5 sek).
Någon som har en kvalificerad gissning på rimligt pris?
99F6787D-3FAE-4A0E-8F56-AADED5C892D4.jpeg

24E31D60-D480-4E44-A4AD-E8E6858E7A39.jpeg

3D454DE9-CEAF-4BCF-81F5-B2D40720CBA5.jpeg

Senast ändrad:
Hej, funderar på att sälja min 16014.

R-serie -87, på Jubileelänk och plexi. Under min ägo har jag låtit byta tavla till en grå tapestry, original tavla i silver ingår också.
Ingen servicehistorik, men har rullat på bra i de 2,5 år som jag ägt den (+-5 sek).
Någon har en kvalificerad gissning på rimligt pris?
99F6787D-3FAE-4A0E-8F56-AADED5C892D4.jpeg

24E31D60-D480-4E44-A4AD-E8E6858E7A39.jpeg

3D454DE9-CEAF-4BCF-81F5-B2D40720CBA5.jpeg
Den där är ju grymt snygg. Man ser ju många annonser på runt 50, som ligger länge. Även högre än så. Tror att ett rimligt försäljningspris är runt 47-48 med tapestry. Och silvertavlan skulle jag sälja separat. För kanske 3? Mina gissningar.

• Like
Reactions: WHU
Den där är ju grymt snygg. Man ser ju många annonser på runt 50, som ligger länge. Även högre än så. Tror att ett rimligt försäljningspris är runt 47-48 med tapestry. Och silvertavlan skulle jag sälja separat. För kanske 3? Mina gissningar.
Tack! Absolut jag gillar den skarpt, men har en annan favorit nu.
Du sitter väl också på en tapestry, en ljus?
Eller har jag drömt det?

Börjar landa i tanken på att skiljas från min 1675:a. För lite tid på handleden gör att det börjar kännas som det är dags att skiljas.

Vad är rimligt pris att begära för denna 1675 utan box/handlingar från ~76/77. Servad hos Krons/PK-huset för 3 år sedan.

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    146.9 KB · Visningar: 29
  • 2.jpg
    2.jpg
    165.6 KB · Visningar: 31
  • 5.jpg
    5.jpg
    384 KB · Visningar: 26
Börjar landa i tanken på att skiljas från min 1675:a. För lite tid på handleden gör att det börjar kännas som det är dags att skiljas.

Vad är rimligt pris att begära för denna 1675 utan box/handlingar från ~76/77. Servad hos Krons/PK-huset för 3 år sedan.
Jah tror den är ungefär som en 99a, 14270 i värde!
Ka ske en aning under, sugen på att byta upp dig!? ;) hehe

Jag råkade läsa av en slump att Rolex Explorer 39mm har dragit iväg nu uppåt 20 % senaste månaden.
Var det något vi har väntat på eg och det bara tog lite tid?
Anledning att jag frågar här och inte i spåkulan är att jag har en på annons och fått oväntat många svar, även från handlare som är villigt erbjuder att betala hundralappar från vad jag efterfrågar.

Vad är en 2019 Explorer 1 med normalt slitage, fullset med alla "tillbehör" etc värd egentligen?
Jag gav 85 för några månader sedan, fick då känslan av att det inte var nåt vidare tryck direkt.
Nån som vet nåt?

Mvh

Jag råkade läsa av en slump att Rolex Explorer 39mm har dragit iväg nu uppåt 20 % senaste månaden.
Anledning att jag frågar här och inte i spåkulan är att jag har en på annons och fått oväntat många svar, även från handlare som är villigt erbjuder att betala hundralappar från vad jag efterfrågar.

Vad är en 2019 Explorer 1 med normalt slitage, fullset med alla "tillbehör" etc värd egentligen?
Jag gav 85 för några månader sedan, fick då känslan av att det inte var nåt vidare tryck direkt.
Nån som vet nåt?

Mvh
Om du fått så många svar borde du ju kunna se en röd tråd i vad folk vill betala. En klocka är aldrig värd mer än någon vill betala. Oavsett annonserade priser och spåkulor.

Nån som vet nåt?

Mvh
I vår sjuka värld är det vad "dåren" vill betala som är värdet. De som vet vad den är värd vill inte betala så mycket.

Om du fått så många svar borde du ju kunna se en röd tråd i vad folk vill betala. En klocka är aldrig värd mer än någon vill betala. Oavsett annonserade priser och spåkulor.
Ja jag har ju begärt 85, så det är ju svårt att se något annat än att det är ovanligt många som är villiga att betala just det?
Och att börja hålla punsch höja priserna känns fult, så det låter vi bli.
Men ändå, som jag skrev, jag läste att den skulle ha gått upp rejält ni sista månaden, så tänkte om nån med bättre koll än jag visste nånting.
För jag fick nämligen för mig när de bytte till 36 igen att 39an skulle bli väldigt efterfrågad pga sin korta produktionstid, samt att den inte var särskilt populär heller.

Så det var mest det som gjorde mig nyfiken, eller om jag hade lagt mig 15k för lågt kanske.. ☝️

Ja jag har ju begärt 85, så det är ju svårt att se något annat än att det är ovanligt många som är villiga att betala just det?
Men ändå, som jag skrev, jag läste att den skulle ha gått upp rejält ni sista månaden, så tänkte om nån med bättre koll än jag visste nånting.
För jag fick nämligen för mig när de bytte till 36 igen att 39an skulle bli väldigt efterfrågad pga sin korta produktionstid, samt att den inte var särskilt populär heller.

Så det var mest det som gjorde mig nyfiken, eller om jag hade lagt mig 15k för lågt kanske.. ☝️
Har 39:an inte producerats under drygt 10 års tid och inte varit så popolär för att den ansetts för stor? 36 mm anser nog de flesta vara den rätta storleken på en Explorer. Det mest logiska är att efterfrågan på 39:an går ner på bekostnad av en ökad efterfrågan efter 36:an?

Varför har du en klocka ute för 85k, du får pm om köpare, och väljer att ändå inte sälja den för begärt pris? Är det något som jag missar?

- Du missar att Rolexsekten alltid är ängsliga för att inte få ut maximal värdeökning på sina klockor vid försäljning 😉
Det har jag med i tanken. Förstår bara inte varför man lägger ut en annons för X kronor, får respons för X kronor som begärs men ändå inte säljer. Enligt mig vidrigt beteende, lägg den hellre för högre pris innan eller dra tillbaka. Ping @yonsson

Det har jag med i tanken. Förstår bara inte varför man lägger ut en annons för X kronor, får respons för X kronor som begärs men ändå inte säljer. Enligt mig vidrigt beteende, lägg den hellre för högre pris innan eller dra tillbaka. Ping @yonsson
- Det handlar om att Rolexsäljaren idag ligger sömnlös av ängslan över att nästa ägare av klockan kanske kommer att kunna få ut en ännu högre vinst. Jag köpte min första Rolex för över tjugo år sedan och min sista 2018 (Stålsub, den har min son nu), hann väl bli ca 25st. Det har varit en oerhört intressant resa med Rolex, från bra klockor med bra andrahandsvärde till dagens situation där man firar att man fått bli uppsatt på en ”kölista” 😁

Budgivning via PM troligtvis, där man berättar att x bjudit x i pris som på bostadsmarknaden. Hade varit bättre att lägga ut den på Tradera, för här hör det beteendet inte hemma och dessutom strider det mot reglerna. @yonsson

Senast ändrad:
Hej, vad är rimligt säljpris för en Rolex Deep Sea 116660, komplett med och originalkvitto, fint skick, nyligen servad, jag som ägare sedan ny 2008. Tack på förhand.

Hej! Vad är rimligt pris för en Tudor BB 79230N (svart ring med röd triangel). Full set ink nato uttagen 2017 - normalt slitage

Har 39:an inte producerats under drygt 10 års tid och inte varit så popolär för att den ansetts för stor? 36 mm anser nog de flesta vara den rätta storleken på en Explorer. Det mest logiska är att efterfrågan på 39:an går ner på bekostnad av en ökad efterfrågan efter 36:an?
Fast 36an har ju dunkat ut på marknaden jnder 60 år, så npg finns dwt 36or åt den som vill ha.
39an finns ju endast i ett begränsat antal, och kommer aldrig att bli fler av "första generationens 39mm" (jämför 1016 tex) även om de skulle börja tillverka fler.

Det är just det jag menar, det finns bara så många 39mm explorers, och slm jag läste så låg den nu på 10k $ lite drygt. En ökning med ca 20% på nån månad, och det är väl inte särskilt märkligt isåfall, när en vanlig DJ kostar mer? O h den produceras ju i hundratusental.

Varför har du en klocka ute för 85k, du får pm om köpare, och väljer att ändå inte sälja den för begärt pris? Är det något som jag missar?
Js, du missar att jag helst säljer de i paket"
Och att jag "helst vill ha en speedmaster som dellikvid".

Så, nej, du kan be de som skrivit till mig ang min annons om jag bett de om mer pengar än annonsen säger?

Och jag har heller inte ökat priset i annonsen, eller hur.
Har du fått svar på vad du "missat"?

Ping!

Budgivning via PM troligtvis, där man berättar att x bjudit x i pris som på bostadsmarknaden. Hade varit bättre att lägga ut den på Tradera, för här hör det beteendet inte hemma och dessutom strider det mot reglerna. @yonsson
Nej, så är det inte.
Det vore fult, jag har inte bett en enda individ om en enda krona mer än kag satt i pris. Och det enklaste vore väl isåfall att HÖJS PRISET på annonsen?

Sluta peka finger och säg att kag beter mig på ett eller annat vis, och att SÅDANT beteende (vilket!?) Hör hemma nån annanstans.

DITT beteende hör dock hemma i en rättssal. Åklagare brukar göra sådär, peka och hävda, baserat på sina egna vilda gissningar många gånger.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp