• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hand

Omega
För att priserna hos PRO handlarna är på tok för höga, många gånger helt orealistiska. Säljarna testar marknaden med skyhöga priser och sänker eftersom med tiden för att få ut maximalt för varje klocka. Det är rätt dyrt för handlarna att annonsera där. En tid sedan kunde man ha Chrono24 som någon form av referens. Det funkar inte längre.

Här är ett exempel från en PRO handlare. Vi talar alltså om ett relativt billigt quarts verk i klockan och en modell som kan landa på en tredjedel av detta pris om man letar lite.

Jag förstår vad du menar, jag har själv handlat på C24 men då av privatpersoner. Många annonser här på KS brukar ha med ”billigast på C24 är 64 så jag sätter 55” så förstår vad du menar med PRO-annonserna
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Helt galet. Sett dem gå för 10 och under flera gånger online. Måste varit någon eller några som letade efter just den. Miyota quarts för 26.000kr tyder på att det var någon som ville åt just den limiterade modellen. Här var en utan länk som gick för 8 under december.

En utan länk och box och med okänd funktion är väl kanske inte någon idealisk referens i det här fallet. Är det 8 k plus provision eller är det inbakat i den siffran? Tycker också över 20 känns högt. Hade gissat 15-20 inklusive avgifter. Det är väl rätt givet att en komplett i gott skick kostar mer än någon projektklocka utan länk men riktigt så här mycket hade jag som sagt inte gissat. Varför en mer militär proveniens inte skulle gå dyrare än en civil motsvarande begriper jag inte alls? Det kostar ju jämt extra. Ibland väldigt mycket extra. Tror det är Pulsar snarare än Miyota förresten.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Minns det som att den sålde väldigt fort? Blev förvånad över prislappen då och förbannade mitt skrala saldo på lönekontot iallafall.
Jo det har du rätt i, jag sålde den helt klart (för) billigt. Hade massor av meddelanden inom några få minuter😁 Men trodde nog inte att den skulle gå för över 25 på auktion… Men det gör mig inget faktiskt, är glad för säljarens skull!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nej, du har inte missat något. Jag menar bara att de där priserna i affär rimligen går att hitta billigare i begagnat men ändå hyfsat nytt skick? Jag har inte hittat det än och undrar vilka sidor ni här tror man kan hitta dem billigare för. På Chrono24 går de som sagt för lika mycket ungefär.
Letar du japanska klockor kanske Yahoo Japan kan vara ett ställe att leta på. Tror dock att du behöver VPN numera.
https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/g1038192809
 

ScubaKing

Audemars
En utan länk och box och med okänd funktion är väl kanske inte någon idealisk referens i det här fallet. Är det 8 k plus provision eller är det inbakat i den siffran? Tycker också över 20 känns högt. Hade gissat 15-20 inklusive avgifter. Det är väl rätt givet att en komplett i gott skick kostar mer än någon projektklocka utan länk men riktigt så här mycket hade jag som sagt inte gissat. Varför en mer militär proveniens inte skulle gå dyrare än en civil motsvarande begriper jag inte alls? Det kostar ju jämt extra. Ibland väldigt mycket extra. Tror det är Pulsar snarare än Miyota förresten.

Har att göra med tillgång och efterfrågan när det kommer till militära tror jag. Just den Irakiska Navitimern finns det tydligen rätt många av.

Ska vara Miyota Y652 i dessa, inte Pulsar enligt Breitlingsource.

 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har att göra med tillgång och efterfrågan när det kommer till militära tror jag. Just den Irakiska Navitimern finns det tydligen rätt många av.

Ska vara Miyota Y652 i dessa, inte Pulsar enligt Breitlingsource.

Uppgiften på Breitlingsource är felaktig. Det är något från Seiko-koncernen Iallafall. Förutom Breitling finns verken märkta Hattori, Pulsar, Epson och Morioka Tokei. Miyota Y652 är något helt annat.
 

ScubaKing

Audemars
Uppgiften på Breitlingsource är felaktig. Det är något från Seiko-koncernen Iallafall. Förutom Breitling finns verken märkta Hattori, Pulsar, Epson och Morioka Tokei. Miyota Y652 är något helt annat.

Intressant. Jag säger inte att du har fel men jag kan inte hitta någon information om det någonstans. Har du någon referens på detta där man kan läsa om det?

Var jag än söker online får jag fram att det Breitling kallar B232 är ett Miyota Y652. Däremot står det på flera ställen att detta urverk sitter i vissa klockor från Pulsar med, men det är ju en annan sak.

Söker jag på urverket Miyota Y652 så får jag även fram klockan (Breitling Navitimer Quarts) i fråga.

Såg nu att frågan varit uppe på Klocksnack tidigare;

Stämmer. Jag har fått lite olika uppgifter. Enligt vissa har både Miyota (Citizen) och Morioka (Seiko) tillverkat verket. Andra att det bara är Morioka och att verket sen används av Miyota/Citizen under sitt brand. Det fanns tydligen ett sammarbete mellan dom. Jag har inte dykt djupare i ämnet men faktum är att verket sitter i några Seiko och Pulsar (också Seiko) från tiden. Troligen också i någon Citizen klocka också.

Post #7,895 & #7,899

Y652-B-Miyota-Morioka-Tokei-Breitling-B232-Pluton.jpg
 
Senast ändrad:

Lajpo

Omega
Omega Seamaster 300 från 2015 med Nato och länk. Ej box eller cert men värderingsintyg och kvitto från Kaplans. Fint skick ser det ut som dock ej servad. Säljaren ville ha 38 men kan släppa för 35 tkr, är det rimligt?
 

Bilagor

  • 5D87478A-327D-43E0-B835-2C2869E8F2D6.jpeg
    5D87478A-327D-43E0-B835-2C2869E8F2D6.jpeg
    744.7 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Intressant. Jag säger inte att du har fel men jag kan inte hitta någon information om det någonstans. Har du någon referens på detta där man kan läsa om det?

Var jag än söker online får jag fram att det Breitling kallar B232 är ett Miyota Y652. Däremot står det på flera ställen att detta urverk sitter i vissa klockor från Pulsar med, men det är ju en annan sak.

Söker jag på urverket Miyota Y652 så får jag även fram klockan (Breitling Navitimer Quarts) i fråga.

Såg nu att frågan varit uppe på Klocksnack tidigare;

Stämmer. Jag har fått lite olika uppgifter. Enligt vissa har både Miyota (Citizen) och Morioka (Seiko) tillverkat verket. Andra att det bara är Morioka och att verket sen används av Miyota/Citizen under sitt brand. Det fanns tydligen ett sammarbete mellan dom. Jag har inte dykt djupare i ämnet men faktum är att verket sitter i några Seiko och Pulsar (också Seiko) från tiden. Troligen också i någon Citizen klocka också.

Post #7,895 & #7,899

Y652-B-Miyota-Morioka-Tokei-Breitling-B232-Pluton.jpg
Ja det är väl någon killgissning som fått spridning och blivit en klintbergare. Begriper inte hur du lyckats med att bara hitta felaktigheter.
2bca749b-9d70-4532-8a3e-73b8cfe77453.jpeg
 

OH1

Breitling
Hej,

Är det någon som har en uppfattning om vad man skulle kunna tänkas få för en vintage Tissot Seastar Navigator Kronograf?
Ref 40522 med ett Valjoux 7734.
Servad för ca 1 år sedan och har knappt fått någon tid på handleden sedan dess.
Tycker priserna verkar svänga ordentligt när man tittar runt.

Tack på förhand!

IMG_2257.JPG
IMG_2251.JPG
 

Double E

Omega
Hej!

Går i säljtankar men velar lite fram och tillbaka. Vad tror ni jag skulle kunna få för min vintage Cartier Tank?

Den är i 18k solitt guld, manuell, och är en ’Parisare’ (står bara ’Paris’ på urtavlan, boetten och armbandet istället för t.ex. ’Swiss Made’ eller liknande).

Ref. 78086.

3B61C974-ED97-4D8B-AAB5-3EC515FDECBF.jpeg



98B9E1EA-2449-4956-9064-53C891F51A3B.jpeg


CBDB3EBD-7492-42B3-8112-A105AD90A87A.jpeg


E5FF30BC-8811-4237-AE8E-497C3A2066A4.jpeg



Tack på förhand!
 

FlipSwede

Rolex
Finns det nagot varde i en defekt Onsa-Kronograf fran gissningsvis 50-talet?

Som synes har sekundvisaren till kronografen lossnat och blockerar minutvisarens rorele.
Laderbandet formodligen orginal och i daligt skick.

Daremot ser tavlan boetten och bandhornen ut att vara i gott skick.
Urverket osaker funktion,men tim och minutvisare justeras med kronan,sekundvisaren och minutvisaren gar men minutvisaren pa kronografen ror sig inte da kronografen startats.

Bara kasta eller finns det nagra hundralappar eller mer att fa?

20220503_172313.jpg
20220503_172305.jpg
20220503_172254.jpg
20220503_172237.jpg
 

K.Svedberg

Breitling
Överlag så är många säljare på K&S helt off gällande priser. Tråkigt då jag är övertygad om att många nybörjare går på rejäla nitar då man antar att priserna på entusiastforum är fair och inte rent ocker. Kan tycka att det är rätt så ugly när folk som verkar vara hyfsat initierade sätter horribla priser. Självklart upp till var och en vad man vill ha men det hade varit tacksamt om man tog sitt småaktiga profiterande till Blocket eller liknande.

I min värld så säljer man sina prylar på entusiastforum för den peng man själv kunnat tänka sig att lägga för prylen i fråga. Inte långt, långt över...
Så sant....
 

FlipSwede

Rolex
Lagger ut nasta fynd som stadats fram

Kan nagon duktig avgora om detta ar akta eller bara skrap?
Klockan ar defekt och kronan gar ej dra ut.
Nagot varde eller bara kasta oavsett akthet?

20220508_103053.jpg
20220508_103052.jpg
20220508_103110.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Lagger ut nasta fynd som stadats fram

Kan nagon duktig avgora om detta ar akta eller bara skrap?
Klockan ar defekt och kronan gar ej dra ut.
Nagot varde eller bara kasta oavsett akthet?

20220508_103053.jpg
20220508_103052.jpg
20220508_103110.jpg

Du kan öppna upp Omegan så kan man se verket. Angående din Chronograph Suisse ovan i guld plätering så är den värd mer än att du ska slänga den tycker jag.
 

Rootbjörn

Panerai
2-Faktor
Vad är rimligt för en 16613LN
Fullset uttagen 2007
21893A82-E3CD-409C-AF18-0DC72F8DA8A4.png
 

Bilagor

  • 0B7C122A-10D7-41E2-A94D-CC8E5317444D.png
    0B7C122A-10D7-41E2-A94D-CC8E5317444D.png
    521.7 KB · Visningar: 10
  • 940DADF9-240B-4C86-BB01-1A33394C79CD.png
    940DADF9-240B-4C86-BB01-1A33394C79CD.png
    508.2 KB · Visningar: 13

Lamberg

Breitling
Hallå, sitter med en Rolex 126710 BLRO på jubilee -19 fullset i bra skick som jag funderar på att sälja men tycker det är svårt att värdera den. Vad säljs dessa realistiskt för just nu?
 

AndyLard

Omega
Börjar landa i tanken på att skiljas från min 1675:a. För lite tid på handleden gör att det börjar kännas som det är dags att skiljas.

Vad är rimligt pris att begära för denna 1675 utan box/handlingar från ~76/77. Servad hos Krons/PK-huset för 3 år sedan.
Ingen som är sugen på en uppskattning? Har kollat runt lite på Chrono24 men priserna spretar rejält.

Finns det för övrigt tips på hur man skulle avyttra? Dvs om man inte kvalificerar att sälja här såklart.
 
Topp