• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Använder inte min Grand Seiko SBGV225 som är i det närmaste nyskick. Har inte ens öppnat lådan som knöts ihop i Sjöbackens Ur (då de var AD) & har bytt batteri hos de en gång. Av ren nyfikenhet, vad kan den säljas för?

Hej Bullen.

Håller på att försöka leta efter en årsklocka (1986) i 40-årspresent åt mig själv till våren. Har dock inte riktigt koll på prisbilder längre, känns som det svängt en del sista åren.

Vad får man betala för en Rolex 16750 i okej skick? En 16760 fat lady?

Hej Bullen.

Håller på att försöka leta efter en årsklocka (1986) i 40-årspresent åt mig själv till våren. Har dock inte riktigt koll på prisbilder längre, känns som det svängt en del sista åren.

Vad får man betala för en Rolex 16750 i okej skick? En 16760 fat lady?
Bara för info. Är du född 1986 så blir du bara 39 i år. Det är inte förrän nästa år du blir 40. Angående pris för klockorna du efterfrågar. Kolla k&s här så ser du vad de gått för

Hej,
Har fått frågan från svärfar vad detta kan tänkas vara för material och värde.
Har sökt på New Art och verkar få fram att det är guld i New Art modellen? Hittade dock inga stämplar på utsidan och hade inga verktyg att öppna upp.
Minns inte om det fungerade eller ej nu.
Finns det någon Certina-expert här, eller måste den öppnas upp?
20250222_161325.jpg
20250222_161335.jpg

Jag skulle också gärna köpa en fin 16750. Men från 83.
Är det samma prisbilden som ovan nämnda 86:a eller är det nånting som skiljer årsmodeller 83 och 86 åt som påverkar prisbilden?

Mvh

Hej,
Har fått frågan från svärfar vad detta kan tänkas vara för material och värde.
Har sökt på New Art och verkar få fram att det är guld i New Art modellen? Hittade dock inga stämplar på utsidan och hade inga verktyg att öppna upp.
Minns inte om det fungerade eller ej nu.
Finns det någon Certina-expert här, eller måste den öppnas upp?
20250222_161325.jpg
20250222_161335.jpg

Den är väl i ålder så att du ska ha några nuffror på baklocket.
Tror att det är de tredje och fjärde siffrorna som ska vara 09 (14k) eller 10 (18k) för att det ska vara ädelmetall.

Den är väl i ålder så att du ska ha några nuffror på baklocket.
Tror att det är de tredje och fjärde siffrorna som ska vara 09 (14k) eller 10 (18k) för att det ska vara ädelmetall.
Menar du att det är inuti så jag måste då öppna upp? Får påminna svärfar plocka med sig den nästa gång han är på besök då. Tack!
Vad är det för värde då beroende på om det är 14k eller 18k?

Tror ändå att det är solitt guld. Sökte lite och modellen i guld på stål har baklock i stål utan guld. Avsaknad av siffror tyder kanske på riktigt tidig utgåva.
Inga större pengar i dom, ett ex jag hittat

Ja, jag är också övertygad om solitt guld.
Marknadsvärdet idag är högre än den på Buckan, men är i mångt och mycket knutet till det faktiska guldvärdet.

Tror ändå att det är solitt guld. Sökte lite och modellen i guld på stål har baklock i stål utan guld. Avsaknad av siffror tyder kanske på riktigt tidig utgåva.
Inga större pengar i dom, ett ex jag hittat
Det hoppas vi på! Tack för grävet, det uppskattar jag! Mycket just eftersom jag verkar helt ha tappat förmågan att googla 😅 skulle behöva en AI att fråga hur jag ska googla kanske...
Det är nog en rätt gammal utgåva, tror det är svärfars far eller farfars. Lite osäkert på vilken generation. Men en del år på nacken.
Ja, jag är också övertygad om solitt guld.
Marknadsvärdet idag är högre än den på Buckan, men är i mångt och mycket knutet till det faktiska guldvärdet.
Det låter positivt. Det är svärfars pappas klocka, så den har några år på nacken. Men tror du det kan dölja sig stämpel inuti? Vad han ta med den vid nästa besök iaf.
Ibland är de stämplade mellan hornen, "damhuvud" för 18K eller "ekorre" för 14K, små stämplar som oftast kräver lupp.
Tittade där faktiskt just för jag vid fotograferande av klockan bar en som hade stämpel just mellan bandhorn. Bra tips annars som jag glömde nämna att vi tittade på.

Det hoppas vi på! Tack för grävet, det uppskattar jag! Mycket just eftersom jag verkar helt ha tappat förmågan att googla 😅 skulle behöva en AI att fråga hur jag ska googla kanske...
Det är nog en rätt gammal utgåva, tror det är svärfars far eller farfars. Lite osäkert på vilken generation. Men en del år på nacken.

Det låter positivt. Det är svärfars pappas klocka, så den har några år på nacken. Men tror du det kan dölja sig stämpel inuti? Vad han ta med den vid nästa besök iaf.

Tittade där faktiskt just för jag vid fotograferande av klockan bar en som hade stämpel just mellan bandhorn. Bra tips annars som jag glömde nämna att vi tittade på.

Absolut stämpel invändigt.
Lär vara sjuttiotal iom att det är en klocka som är något senare än då de använde ”09” och ”10”, som jag var inne på tidigare.

Är det inte en stämpel på ena bandhornet, på undersidan?
Tycker det ser ut som det 🫤
Hade iofs ingen lupp och tvättade inte av boetten nämnvärt.
Kan du ringa i på bilden var du misstänker, så ska jag be svärfar rensa å ta sin bästa iPhone bild han någonsin gjort (inga garantier utfärdade på bild resultat)

Hej!

När min far gick bort lämnade han efter sig en hel del klockor. Jag har nu haft dem liggande i snart sex år och inser att jag kommer aldrig att använda dem och längst inne i ett skåp bakom julpyntet gör de ingen glad. Så min fråga är; jag som är helt okunnig när det gäller klockor, vad skulle ett bra riktpris vara på dessa?

Armbandsuren är från Pennan & Svärdet. Deras samlarserie av replikor "Uren som avgjorde Krigen" Alla är helt oanvända av både mig och farsan och har legat i lådan sedan de var nya.

Fickuren är från "The Heritage collection"

Armbandsur.JPG

Armbandsur2.JPG

Armbandsur Dokumentation.JPG

Armbandsur Dokument.JPG

Fickur.JPG

Fickur2.JPG

Tillbaka
Topp