• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är optimal storlek på klocka?

Hej Klocksnack,

Har inte skrivit så många inlägg, men skulle uppskatta lite expertis inför ett kommande klockköp. Jag är 17, 185 cm+, ca 70kg men har så in i norden smala ha handleder. Måste ha någonting med generna att göra. De mäter ynka 15,5 cm, vilket betyder att allt över 40 mm ser oftast för stort ut. Använder mest för närvarande min Tag Heuer professional 200 mm 39 mm, som sitter relativt bra. När jag pratar om passform menar jag specifikt hur klockan ser ut/sitter/uppfattas i förhållande till bredden på handleden, dvs detta har ingenting med size på länk/band att göra. Exempel är om en klocka på 42 mm har bandhorn som sticker ut längre än handledens bredd, gör att klockan oftast ser för stor ut.

Detta har gjort att jag börjat kika på klockor i mindre format; 36 mm

Min fråga rör i vilken mån man kan köpa en klocka på 36 mm utan att man ser ut som en dam eller att det ser ut som ett smycke. Med tanke på att jag har smala handleder borde det kanske istället fungera ganska bra? Tänker specifikt på en Omega Seamaster Professional 200m Quartz som mäter 36 mm. Tror ni det skulle passa bra eller ser det fortfarande för mycket ut som ett smycke/feminint?

Uppskattar verkligen svar!
Tack!

IMO så är exempelvis en Rolex Datejust 36mm väldigt maskulin och perfekt storlek för en sådan klocka. Man brukar ju säga att om man har en stor klocka så vill man kompensera för något, och har man en liten så finns det ju ett omvänt samband också.

Jag har också relativt smala handleder och tycker att 36-40mm är perfekt storlek för mig lite beroende på vad det är för klocka vi pratar om.

36 mm tycker jag absolut inte är någon "dam" storlek. Alla vi ser ju olika ut och då passar det ibland med mindre eller större ur. Jag har klockor mellan 34mm-42mm och alla sitter perfekt!

Så du behöver inte ens ämna en tanke på att 36 är förlitet eller skulle se feminint ut(?). Allt sitter i huvudet.

Jag är 185 och ligger på styva 86 kg.
Har haft flera klockor runt 44-46mm.

IMG_1829.JPG
IMG_1858.JPG
IMG_1837.JPG

Men där jag upplever mig trivas bäst är mindre och netta varianter.
IMG_1971.JPG
IMG_2134.JPG

IMG_1845.JPG
IMG_1846.JPG

IMG_1863.JPG

Men oavsett storlek på dem så är det mer en fråga om upplevelse och din egna känsla.
Ofta när man ser dem på bild är det sällan man själv reagerar över att något är för stort eller litet. Mycket sitter nog i huvudet.

IMO så är exempelvis en Rolex Datejust 36mm väldigt maskulin och perfekt storlek för en sådan klocka. Man brukar ju säga att om man har en stor klocka så vill man kompensera för något, och har man en liten så finns det ju ett omvänt samband också.

Jag har också relativt smala handleder och tycker att 36-40mm är perfekt storlek för mig lite beroende på vad det är för klocka vi pratar om.

Tack för svar! Jag tänkte faktiskt specifikt på Datejust som en klocka som kan bäras väldigt snyggt på 36 mm, nästan oavsett handled. Tycker det är tråkigt att klockor blir större för varje år, tycker 36-39mm är riktigt snyggt.

Hur långt är ett snöre?

Den frågan kan kanske besvaras av hur många knutar som finns på snöret. Två fysiker i San Diego har undersökt vad som krävs för att ett snöre, till exempel sladden till ett par hörlurar som ligger i en väska, ska trassla ihop sig och bilda knutar.

Resultatet visar att spontan knutbildning uppstår först när snöret är 46 centimeter långt. Sedan ökar antalet knutar upp till en och en halv meters längd, varefter sannolikheten planar ut.

Kunskapen kan kanske användas till att hålla ordning på sladdar, men är framför allt ett bidrag till den gren av matematiken som kallas knutteori.

36 mm tycker jag absolut inte är någon "dam" storlek. Alla vi ser ju olika ut och då passar det ibland med mindre eller större ur. Jag har klockor mellan 34mm-42mm och alla sitter perfekt!

Så du behöver inte ens ämna en tanke på att 36 är förlitet eller skulle se feminint ut(?). Allt sitter i huvudet.

Intressant! Jo det sitter nog mycket i huvudet, gillar 36 mm men har aldrig riktigt testat.

Jag är 185 och ligger på styva 86 kg.
Har haft flera klockor runt 44-46mm.

IMG_1829.JPG
IMG_1858.JPG
IMG_1837.JPG

Men där jag upplever mig trivas bäst är mindre och netta varianter.
IMG_1971.JPG
IMG_2134.JPG

IMG_1845.JPG
IMG_1846.JPG

IMG_1863.JPG

Men oavsett storlek på dem så är det mer en fråga om upplevelse och din egna känsla.
Ofta när man ser dem på bild är det sällan man själv reagerar över att något är för stort eller litet. Mycket sitter nog i huvudet.

Tack för det! Jo, jag tror det också. Det känns som att det är en trend nu med större klockor, vilket har gjort mig lite kluven, trots att jag är ganska säker på att 36 mm skulle passa mina tämligen nätta handleder. Det är som du säger mycket psykologiskt, men en för stor klocka blir aldrig bra.
Förstår att det är svårt, men utöver Datejust 36 mm, finns det andra modeller i samma mått eller dylikt som du rekommenderar?

Jag tycker storlek helt beror på vilken typ av person du är samt vilken stil du har. Jag tror inte det spelar någon roll om du är 190cm och 100 pannor än om du är 180cm och 80kg. Yrkesroll är framförallt något som styr ett val av klocka. En advokat springer oftast inte runt med en Breitling på 46mm :)

Vad är optimal storlek på en mans... ädlare delar?
Hur långt är ett snöre?

Finns inget "rätt" eller "fel"! Vad som är mode idag är nödvändigtvis inte rätt för alla eller för alltid.
Förr var det små klockor som gällde och var finare, just nu är det modernt med stora ur.

En smaksak! :) Ha det som du tycker är snyggast och bekväm med.

Man brukar ju säga att om man har en stor klocka så vill man kompensera för något, och har man en liten så finns det ju ett omvänt samband också.
Attans, misstänkte att vi Paneristi har rackarns små... prylar...
Bratteägare är således också ofta rätt klent utrustade, för att inte tala om ägarna till de riktigt tunga pjäserna som är stora för att kunna rymma alla komplikationer, som värstingarna från Lange tex..

;)

Hej Klocksnack,

Har inte skrivit så många inlägg, men skulle uppskatta lite expertis inför ett kommande klockköp. Jag är 17, 185 cm+, ca 70kg men har så in i norden smala ha handleder. Måste ha någonting med generna att göra. De mäter ynka 15,5 cm, vilket betyder att allt över 40 mm ser oftast för stort ut. Använder mest för närvarande min Tag Heuer professional 200 mm 39 mm, som sitter relativt bra. När jag pratar om passform menar jag specifikt hur klockan ser ut/sitter/uppfattas i förhållande till bredden på handleden, dvs detta har ingenting med size på länk/band att göra. Exempel är om en klocka på 42 mm har bandhorn som sticker ut längre än handledens bredd, gör att klockan oftast ser för stor ut.

Detta har gjort att jag börjat kika på klockor i mindre format; 36 mm

Min fråga rör i vilken mån man kan köpa en klocka på 36 mm utan att man ser ut som en dam eller att det ser ut som ett smycke. Med tanke på att jag har smala handleder borde det kanske istället fungera ganska bra? Tänker specifikt på en Omega Seamaster Professional 200m Quartz som mäter 36 mm. Tror ni det skulle passa bra eller ser det fortfarande för mycket ut som ett smycke/feminint?

Uppskattar verkligen svar!
Tack!
Watch-Case-Diameter-2-11-e1448550923932.jpg

Istället för att mäta omkrets tycker jag du ska mäta hur bred handleden är. Då kan du kolla klockor som har en lugglängd i någon mm mindre än handledens bredd. Sen ser en klocka oftast större ut om den bärs med stål-länk än på tex. läder. Så, kolla på en mindre klocka med en lugglängd som passar och bär den på länk så ser den större ut samtidigt som den passar :)

Istället för att mäta omkrets tycker jag du ska mäta hur bred handleden är. Då kan du kolla klockor som har en lugglängd i någon mm mindre än handledens bredd. Sen ser en klocka oftast större ut om den bärs med stål-länk än på tex. läder. Så, kolla på en mindre klocka med en lugglängd som passar och bär den på länk så ser den större ut samtidigt som den passar :)

Smart. Tack för det, ska absolut göra så!

Tack för det! Jo, jag tror det också. Det känns som att det är en trend nu med större klockor, vilket har gjort mig lite kluven, trots att jag är ganska säker på att 36 mm skulle passa mina tämligen nätta handleder. Det är som du säger mycket psykologiskt, men en för stor klocka blir aldrig bra.
Förstår att det är svårt, men utöver Datejust 36 mm, finns det andra modeller i samma mått eller dylikt som du rekommenderar?
Seiko gör generellt väldigt bra passform på sina klockor, i alla storlekar. Jag har en Citizen som är 45mm med ett luggavstånd på 48, så den sitter fint på handleden utan att luggarna sticker ut trots att den är stor. Däremot är det ett mindre helvete att byta band då bandstiften sitter så nära boetten

Att 36 mm funkar bra som princip är vi nog alla överens om. Huruvida man som man kan köra på en 36mm seamaster låter jag vara osagt. Jag är inte lika säker.
En schysst 31 mm dressare passar många välklädda, men inte skulle en dj31mm passa en man för det. Eller är jag fel ute??

Har ägt klockor från 36 mm till 44 och jag har kommit fram till att den optimala storleken på en klocka är runt 40 mm. Typ 39-42 där någonstans.

Panerai tillhör undantaget där det i mitt tycke är att föredra modeller som är större än 42. Day-Date tillhör även undantaget, fast åt andra hållet. Tycker att 36 mm Day-Dates är snyggare än 40 mm varianterna, men jag har kommit fram till att 36 är lite väl litet. En Day-Date som ser identisk ut som 36:eek:rna gör fast i 38 mm tror jag hade varit optimalt för den modellen.

Runt 40 är alltså den optimala storleken för mig, men det finns vissa undantag.

Den optimala storleken är flytande, med det menar jag att det beror på vilken klocka jag väljer om morgonen.
Storlekarna på de klockor jag äger för närvarande ligger på mellan 33-46.5 millimeter och jag gillar och använder dem alla :)

Edit: min klockbärarvrist är 20 cm i omkrets.
image.jpeg

33 mm UG jämte 46.5 mm Bulova. Ursäkta den usla bildkvaliteten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp