• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är optimal storlek på klocka?

Hej,
Jag har en handled på ca 16,5 cm och har precis intensifierat mitt letande efter en ny klocka. Jag tittar både på en ny dressklocka och en dykare.
De dressare jag har tittat på har varit mellan 35-38 mm. Ungefär där skulle jag säga att min sweet spot ligger. 35mm såg först ganska litet ut, men det berodde sannolikt på att jag till vardags bär en sportigare klocka på 42mm (som i ärlighetens namn är lite för stor för mig.)
Vad gäller dykare så är 40mm en övre gräns för mig, men som någon sa innan - det är egentligen inte diametern som avgör saken. Längden från horn till horn är det verkligt intressanta. Där går min gräns på ca 48mm.
Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Med vänlig hälsning,
Niklas
Tack för att du delade med dig, tycker också att 42 mm är för stort för mig. Men det är som sagt en smaksak!

Tack för samtliga svar, uppskattar det verkligen!

Det varierar dock mycket mellan länk och läder. Dressmodell går att bära med läder ner till 34 mm (om inte lägre), men med länk skulle det förmodligen se en aning otympligt ut. Så var går gränsen med länk? Setts den med Datejust till 36 mm också?

Det var ett sätt att visa sig elegant och rik att bära en liten klocka. De första armbandsuren var fick-ur med en hemmagjord rem som man av praktiska skäl kunde bära på armen. Dom var stora och klumpiga att bära och var militärer och arbetare som behövde kunna läsa av tiden i sitt arbete som bar. Att bära en liten klocka var alltså en statussymbol som sa att man inte var någon grovarbetare utan var lite fin. Att det sedan vart standarden som sattes är ju lätt att förstå, vem vill inte verka fin? ;)
Min manliga JLC Duoplan på 16x27mm från trettiotalet är just ett exempel på just exklusiviteten med små avancerade ur. Denna var tex dubbelt så dyr som JLC samtida sportur Reverso.
https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
IMG_9788.JPG

När det nu på 00- till 10-talet har skrytits med stora klockor så skröts det på samma sätt på sextio till åttiotal med de exklusiva klockorna som var väldigt tunna och ganska små.
Gårdagens klocka 18k 34mm x 5,6mm. (Sextiotal?)
IMG_9789.JPG

32mm x 5.0 mm Audemars Piguet (90-tal faktiskt)
IMG_9790.JPG
IMG_9791.JPG

För att besvara TS fråga så handlar det dels om vilken typ av klocka, vilket tillfälle och hur säker du känner dig i din manlighet.
Tex skulle jag känna mig obekväm med en 34mm dykare, i alla fall om den var relativt modern. Annars är 33-35 något av sweet spot för mig som bär mycket vintage herrur. En +36mm känns stor då plötsligt.
Jag är en tämligen stor kille (191 cm, 90kg och handled ca 18cm).
Att bära traditionella klassiska herrur är en vanesak. Initialt känns de små, men bara efter några dagar inser man att storleken (ca 34mm) är perfekt och andra klockor känns ofta för stora efteråt.
Jag fördömer inte på något sätt stora klockor, så länge de är välkonstruerade och sitter bra uppskattar jag dem med. Här min 44mm "bankrånarklocka" (ett uttryck för exklusiv oversize klocka); Girard Perregaux Laureato Evo3
IMG_9792.JPG

Senast ändrad:
Tack för svar! Jag tänkte faktiskt specifikt på Datejust som en klocka som kan bäras väldigt snyggt på 36 mm, nästan oavsett handled. Tycker det är tråkigt att klockor blir större för varje år, tycker 36-39mm är riktigt snyggt.
Har länge trott att 36mm är för litet, trots att jag har samma nätta handledsstorlek som du. Sen testade jag, och köpte, en DJ. Idag är jag hooked.
PSX_20161224_173608.jpg

Optimal storlek är ALLTID det man själv trivs bäst med. Gillar man en 50mm diesel på armen så bär det och trivs man bäst med en 32mm vintageklocka så är det också fine. För mig handlar allt om att det ur jag väljer att bära ger mig en go känsla. Äger klockor mellan 34-42mm och alla dom trivs jag med på handleden. Dom som inte sitter "rätt" flippas ganska snart.

Lite rant om dressare. Jag är svag för blå urtavlor, så jag trodde att Orient Bambino skulle vara en perfekt blå dressare för mig. But noooo, den såg inte klok ut på armen! Den var alldeles för stor med sina 40 mm. Sålde den i princip direkt och köpte en begagnad 34mm Omega med piffad urtavla och nytt glas på ebay för ungefär samma pris. Satt som jag ville att den skulle sitta. Jag fattar inte varför det ska vara så sjukt svårt att hitta mindre NYTILLVERKADE klockor. Spelar ingen roll vilken stil man är ute efter. Detta är en av anledningarna till att jag gillar Longines. De har ett gäng klockor i såväl mindre som större storlekar (conquest/hydrocon) + lite klassiska dressare. :) Vilka andra tillverkare har samma bredd på sortimentet? Rolex och Omega borde kvala in bland de lite mera kostsamma, men hur ser det ut i spannet 2000-20000 spänn?
omega blå.jpg

Jag tycker att om man tittar rakt uppifrån på klockan så måste man se minst en länk eller två på var sida om klockan innan länken försvinner runt armen. Så har du smala handleder behövs en mindre klocka. Det fulaste som finns är ju när länk eller armband försvinner rakt ner i 90 graders vinkel under klockan för att den är lika bred som armen. Men åsikter brukar gå isär, men så tänker jag..

Lite rant om dressare. Jag är svag för blå urtavlor, så jag trodde att Orient Bambino skulle vara en perfekt blå dressare för mig. But noooo, den såg inte klok ut på armen! Den var alldeles för stor med sina 40 mm. Sålde den i princip direkt och köpte en begagnad 34mm Omega med piffad urtavla och nytt glas på ebay för ungefär samma pris. Satt som jag ville att den skulle sitta. Jag fattar inte varför det ska vara så sjukt svårt att hitta mindre NYTILLVERKADE klockor. Spelar ingen roll vilken stil man är ute efter. Detta är en av anledningarna till att jag gillar Longines. De har ett gäng klockor i såväl mindre som större storlekar (conquest/hydrocon) + lite klassiska dressare. :) Vilka andra tillverkare har samma bredd på sortimentet? Rolex och Omega borde kvala in bland de lite mera kostsamma, men hur ser det ut i spannet 2000-20000 spänn?
omega blå.jpg
Håller med. Har själv sneglat på Glashutte Senator Sixties i blått. Den har en modern storlek på 39 mm, men som dressare hade 36 mm varit perfekt.
IMG_1787.JPG

Håller med. Har själv sneglat på Glashutte Senator Sixties i blått. Den har en modern storlek på 39 mm, men som dressare hade 36 mm varit perfekt.
IMG_1787.JPG
Jupp, där ungefär ligger idealstorleken. Sekonda med blå tavla kanske vore något för dig? Ligger på 35mm. Den jag har på bilden är tyvärr paj + att jag inte gillar den röda visaren på en dressare. Istället kör jag min Poljot ibland, också den på 35mm.
poljot.jpg

För mig är 42mm optimalt. Det känns tryggt. Verkar dock inte klara av att köpa en enda klocka som mäter 42mm

För mig ligger gränsen mellan 36-42mm. Absolut inte större för då är klockan större än armen men om man skall gå på mindre så måste det vara något väldigt elegant dressur som sitter på handleden.

Jag bär en klocka på 26mm dagligen. Det är damstorlek.
Kan vi konstatera att det ÄR för litet?
Allt mellan 1 mm och 100 mm är för stort allt mellan 1 mm och 100 mm är för litet om man ska tro på den här tråden. Så din klocka är för liten och för stor. Så länge du trivs är det inget fel med det :)

Man kan även få ”fel” intryck av att stirra på klockan rakt uppifrån, som att titta på hur egna kläder sitter utan att ha en spegel:confused:. Jag har själv ”spindelarmar” men kan bara inte ha små klockor. Detta är min andra 43mm klocka som jag listat ut är min favorit size. Större känns obekvämt och mindre trivs jag inte alls med (undantaget Speedmaster med sina 42). Lägg gärna upp lite ”distansbilder” som kontrast till alla wrist shoots så får vi se hur de bärs.
63DD1CFB-576C-4D2B-BEFA-46D420414FCC.png

Hej Klocksnack,

Har inte skrivit så många inlägg, men skulle uppskatta lite expertis inför ett kommande klockköp. Jag är 17, 185 cm+, ca 70kg men har så in i norden smala ha handleder. Måste ha någonting med generna att göra. De mäter ynka 15,5 cm, vilket betyder att allt över 40 mm ser oftast för stort ut. Använder mest för närvarande min Tag Heuer professional 200 mm 39 mm, som sitter relativt bra. När jag pratar om passform menar jag specifikt hur klockan ser ut/sitter/uppfattas i förhållande till bredden på handleden, dvs detta har ingenting med size på länk/band att göra. Exempel är om en klocka på 42 mm har bandhorn som sticker ut längre än handledens bredd, gör att klockan oftast ser för stor ut.

Detta har gjort att jag börjat kika på klockor i mindre format; 36 mm

Min fråga rör i vilken mån man kan köpa en klocka på 36 mm utan att man ser ut som en dam eller att det ser ut som ett smycke. Med tanke på att jag har smala handleder borde det kanske istället fungera ganska bra? Tänker specifikt på en Omega Seamaster Professional 200m Quartz som mäter 36 mm. Tror ni det skulle passa bra eller ser det fortfarande för mycket ut som ett smycke/feminint?

Uppskattar verkligen svar!
Tack!
Jag äger inget annat än 36mm. Rolex Explorer, Glycine airman no1, Seiko mm.
Min handled är 17 cm. 36mm är prefekt. Stora klockor ser oftare "fel" ut än tvärtom.

Det är en kombination av stil, känsla och sunt förnuft! I början hade jag klockor som var 42-46 mm men nu är den optimala storleken 36-38 mm för dressare och sport/dykare 40-42 mm. Klarar inget större!

Det är en kombination av stil, känsla och sunt förnuft! I början hade jag klockor som var 42-46 mm men nu är den optimala storleken 36-38 mm för dressare och sport/dykare 40-42 mm. Klarar inget större!
Just "stil, känsla och sunt förnuft" borde vara ledord :). En lite rolig sanning är att fyrkantiga ur med samma diameter som ett runt ser större ut. Detta på grund av att urtavlans area är större tack vare hörnen. Så, därför är det lämpligt med en något mindre diameter på ett fyrkantigt eller rektangulärt ur. Nu görs ju alldeles för få snygga klockor i fyrkantig boett, men det finns massa vintage att testa för den som har smala handleder (eller bara lyckats se tjusningen med fyrkantiga boetter).

Tillbaka
Topp