• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är optimal storlek på klocka?

Just "stil, känsla och sunt förnuft" borde vara ledord :). En lite rolig sanning är att fyrkantiga ur med samma diameter som ett runt ser större ut. Detta på grund av att urtavlans area är större tack vare hörnen. Så, därför är det lämpligt med en något mindre diameter på ett fyrkantigt eller rektangulärt ur. Nu görs ju alldeles för få snygga klockor i fyrkantig boett, men det finns massa vintage att testa för den som har smala handleder (eller bara lyckats se tjusningen med fyrkantiga boetter).

Det borde vara ledord ja! :) Tycker det sammanfattar saken väldigt bra.

Just "stil, känsla och sunt förnuft" borde vara ledord :). En lite rolig sanning är att fyrkantiga ur med samma diameter som ett runt ser större ut. Detta på grund av att urtavlans area är större tack vare hörnen. Så, därför är det lämpligt med en något mindre diameter på ett fyrkantigt eller rektangulärt ur. Nu görs ju alldeles för få snygga klockor i fyrkantig boett, men det finns massa vintage att testa för den som har smala handleder (eller bara lyckats se tjusningen med fyrkantiga boetter).
23x37mm är en utmärkt storlek!
Edit: 17,5 cm handled, ca.
BAA7D778-AF01-430A-84C0-3ACF0796255A.jpeg

Urverket tycker jag är viktigt.
Mycket av känslan för mig sitter i urverket, en 34 mm Rolex Date eller Air-King är just en Rolex och ger mig känslan och har man känslan utifrån vad det nu är bär man upp klockan.
Dom riktigt pajiga jätteklockorna är svåra att bära och det är en annan fråga.

Allt mellan 36-40 funkar nästan alltid, över det kan funka men beror oftast på klockan och framför allt på bandhornen

Tycker detta är super subjektivt, finns alldeles för många ”objektiva experter ” som har åsikter kring detta. Det som känns rätt, vill du ha en Panna på klen handled och trivs med det, kör på och sedan får folk säga vad de vill . Vill du göra alla åsiktspoliser nöjda och glada, köp ngt mellan 36-40. Sedan är det , som andra skriver andra faktorer som kanske är mer avgörande, tänker här främst lug to lug....

• Like
Reactions: Bas
Har redan svarat i tråden men reviderar:
Ibland 36 mm, ibland 40 mm o ibland 41,5 mm. När jag är riktigt galen funkar 39 mm också. Allt beror på ;)
IMG_20171026_145930_121.jpg

PSX_20170326_224920.jpg
PSX_20171211_135747.jpg

PSX_20170922_160553.jpg

39-43mm funkar bäst för mig beroende på modell.
Jag vägrar allt under 39mm, har provat några gånger, det ser bara barnsligt ut.
Över 43mm blir det oftast groteskt om man inte bär en G-Shock t.ex, då är man ute efter funktion och inte estetik.

Som någon nämnde beror på sin egen handled. Det är så varierande på märken och tidsperioder förr var 34 mm herr storlek sedan blev det både och. Idag så måste man, på flertalet klockmärken, titta på damsidan om man vill ha 34 mm o_O
34-38 mm funkar bra för mig
38-40 mm gränsfall
40 mm + blir för stor

Senast ändrad:
FB46C575-D331-433E-B09A-CAD1D97A1F6A.jpeg

Lite rant om dressare. Jag är svag för blå urtavlor, så jag trodde att Orient Bambino skulle vara en perfekt blå dressare för mig. But noooo, den såg inte klok ut på armen! Den var alldeles för stor med sina 40 mm. Sålde den i princip direkt och köpte en begagnad 34mm Omega med piffad urtavla och nytt glas på ebay för ungefär samma pris. Satt som jag ville att den skulle sitta. Jag fattar inte varför det ska vara så sjukt svårt att hitta mindre NYTILLVERKADE klockor. Spelar ingen roll vilken stil man är ute efter. Detta är en av anledningarna till att jag gillar Longines. De har ett gäng klockor i såväl mindre som större storlekar (conquest/hydrocon) + lite klassiska dressare. :) Vilka andra tillverkare har samma bredd på sortimentet? Rolex och Omega borde kvala in bland de lite mera kostsamma, men hur ser det ut i spannet 2000-20000 spänn?
omega blå.jpg

En krona billigare än det spann du frågar efter. Timex Marlin 34mm

Finns absolut en charm i klockor som är mindre än 38mm men jag är inte man nog för att bära upp en, enda ”lilla” klockan jag är riktigt sugen på är en Cartier Santos men det känns som att den inte skulle få någon handledstid.
43mm är optimalt för mig!

Tack! Sjukt nöjd och den solklara favoriten i samlingen!
Kan för övrigt tillägga att 33,5mm är en ruggigt trevlig storlek också.
e2c20352-3953-4ec4-9d81-35c09ac9c042-jpeg.695359

Även att gå ner lite i Tank-storlek till 23x31mm är en bra idé.
688cabb8-a9f7-47aa-b636-413a224c73c3-jpeg.670192
Mycket snygga! Och tack för inspiration. Jag fick hem en Oris Rectangular date 56176924031 för ett par veckor sedan. Den är 39x25 och jag har vacklat mellan om den är perfekt dresstorlek eller för liten (det finns en större modell, 44x30, 56176934031). Jämförelseklockorna i mått har varit Cartier Tank LC (Large/Classic) samt JLC Reverso klassisk storlek (Classique medium idag). Efter att ha sett dina bilder känns det klart bättre med min Oris.
Klocka Oris rectangular date.jpg

Mycket snygga! Och tack för inspiration. Jag fick hem en Oris Rectangular date 56176924031 för ett par veckor sedan. Den är 39x25 och jag har vacklat mellan om den är perfekt dresstorlek eller för liten (det finns en större modell, 44x30, 56176934031). Jämförelseklockorna i mått har varit Cartier Tank LC (Large/Classic) samt JLC Reverso klassisk storlek (Classique medium idag). Efter att ha sett dina bilder känns det klart bättre med min Oris.
Asläcker! Stort grattis till den, och riktigt bra storlek!

Så här säger jag:
Dykare: 40-41 mm
Racingklockor: 40-42
Dressare: 36 mm

Sen finns det vissa undantag. Hublot Classic Fusion är ett exempel på en klocka som ser väldigt liten ut om den är under 42. Och Panerai passar med sin lite större diameter. Men det är bara min åsikt :)

Mellan 35-41 mm tycker jag funkar på min 16 mm handled. Har haft en MM300 som mäter 44 mm och det funkade OK men inte helt såld på storleken. Men generellt så tycker jag att klockorna sitter bättre när de är lite mindre.

På mig är sweetspot mellan 38-41mm för nyare klockor men även 36-37mm kan funka om det är vintage.

Snyggt - har oxå velat fram och tillbaka mellan 25x39 eller 30x44. Men denna bild får mig att klicka på köpknappen och gå på 25x39 :)

Beror på hur grov eller tunn handled man har och även hur klockan är utformad.
För egen del dryga 17cm handled så 40-42mm. Kanske 38mm om bezelringen är minimal, då tavlan oftast fyller ut mer och klockan bärs större.

Jag har smala handleder och kör med 38-42. Beställt en 43mm. Tycker om när klockan sticker ut. Och det gör den om den är Lite för stor.

Tillbaka
Topp