Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Undrar just varför klockmodet för herrar var så små ur på den tiden typ 1920-1950. Nån som har någon idé kring detta ?Klockor kan bara vara för stora! Det enda som kan få det att se tantigt ut är din egna osäkerhet.
Här har du några av mina minstingar på min ca 18cm handled.
29mm Alpina
![]()
30mm Tissot
![]()
28mm Revue-Sport
![]()
26mm Bulova (tonneau-boetten gör dock att den bär större, snarare som 30mm)
![]()
Varför är klockmodet för herrar nu 42-45mm? Det är väl bara så det är, helt enkelt.Undrar just varför klockmodet för herrar var så små ur på den tiden typ 1920-1950. Nån som har någon idé kring detta ?
Jag tror du är inne på något där faktisktVarför är klockmodet för herrar nu 42-45mm? Det är väl bara så det är, helt enkelt.
Jag misstänker att det delvis kan vara för att urmakarna tävlade om att göra mindre och mindre urverk.
Varför är klockmodet för herrar nu 42-45mm? Det är väl bara så det är, helt enkelt.
Jag misstänker att det delvis kan vara för att urmakarna tävlade om att göra mindre och mindre urverk.
Annars är ju standardsvaret 42 men här håller jag med.
42? Har inte läst tråden...Annars är ju standardsvaret 42 men här håller jag med.![]()
42 är ju svaret på den yttersta frågan om allt...42? Har inte läst tråden...
Och det beror såklart på klocka. Men på min handled har jag känt mig som mest bekväm med 38-39, oavsett dress, dykare eller kronograf. Perfekt storlek för mig.
Dock funkar 41-42 också - såklart. Men frågan gällde optimal storlek och om jag måste svara säger jag som sagt 39![]()
Jo, nu kopplar jag. Lite trött.42 är ju svaret på den yttersta frågan om allt...
Saknar du helt allmänbildning pöjk???
har du inte läst Liftarens guide till galaxen?
Folk dricker för mycket t-röd, därför blir större och större klockor populära. Samma sak med lumen. De som tar in sitt dagsbehov av morötter behöver inte lumen. En annan orsak kan vara att röriga tavlor i kombination med dåliga kontrasterande visare tvina upp storleken. 40 mm är optimalt ur ett estetiskt perspektiv. De som föredrar 36 mm är målgruppen som inte bryr sig om tid, har valt modeller med kontrasterande visare och äter morötter. Utifrån dessa teser har jag en fråga, hur är läget med den som tycker 47 mm är lagom?Varför är klockmodet för herrar nu 42-45mm? Det är väl bara så det är, helt enkelt.
Det var ett sätt att visa sig elegant och rik att bära en liten klocka. De första armbandsuren var fick-ur med en hemmagjord rem som man av praktiska skäl kunde bära på armen. Dom var stora och klumpiga att bära och var militärer och arbetare som behövde kunna läsa av tiden i sitt arbete som bar. Att bära en liten klocka var alltså en statussymbol som sa att man inte var någon grovarbetare utan var lite fin. Att det sedan vart standarden som sattes är ju lätt att förstå, vem vill inte verka fin?Undrar just varför klockmodet för herrar var så små ur på den tiden typ 1920-1950. Nån som har någon idé kring detta ?
Eller åtminstone verka finare (och rikare) än man egentligen är...Det var ett sätt att visa sig elegant och rik att bära en liten klocka. De första armbandsuren var fick-ur med en hemmagjord rem som man av praktiska skäl kunde bära på armen. Dom var stora och klumpiga att bära och var militärer och arbetare som behövde kunna läsa av tiden i sitt arbete som bar. Att bära en liten klocka var alltså en statussymbol som sa att man inte var någon grovarbetare utan var lite fin. Att det sedan vart standarden som sattes är ju lätt att förstå, vem vill inte verka fin?![]()
Hugaligen vilken fin AlpinaEn klocka skall var lagom och sitta bekvämt.
![]()
![]()
Jag har det omvända problemet mot dig, många är de klockor jag helt enkelt fått avstå från att köpa eftersom länken/bandet inte räckt tillJag har en 38 mm, en 35 mm och en 38,5 mm. Tycker att alla sitter väldigt fint. Jag hara alltid velat ha en MM300, men det har jag tråkigt nog gett upp och kommit fram till att den är för stor för mig helt enkelt. Mina 16,5 handleder räcker inte till![]()
Tack! Ja den är väldigt trevlig må jag säga.Hugaligen vilken fin Alpina![]()