• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är optimal storlek på klocka?

Man ska känna sig bekväm med sina klockor. Tänker man på att den är för stor så är den antagligen det. Jag bar gärna större ur tidigare men sen köpte jag 36mm och då var det kört, allt annat känns stort.

Störst intryck av storlek gör glaset eller storlek på urtavla upplever jag.

Några exempel på min 16cm handled.
Seiko Srpb09 44mm
IMG_20180116_224934.jpg

Sinn 104 41mm
IMG_20180118_115204.jpg

Sinn 556i 38,5mm
IMG_20170927_115033.jpg

Tudor BB 36mm (perfekt!)
IMG_20180118_122842.jpg

Seiko 66 30mm
IMG_20180103_091331.jpg

Snyggt - har oxå velat fram och tillbaka mellan 25x39 eller 30x44. Men denna bild får mig att klicka på köpknappen och gå på 25x39 :)

Kul! Hoppas du blir nöjd, återkom med wristshot såklart F k har jag en handled på knappa 17,5 (nedanför knölen, vet inte om det är korrekt sätt att mäta men det är där klockan oftast hamnar).

Bifogar en bild på klockan i "helfigur" så får du en känsla för intrycket av storleken på håll (ingen skärpa på själva klockan dock).
IMG_20180118_162727.jpg

Hmmm...nästan lite som att svara på vad som är optimal storlek på ett par skor...(UK 10,5 btw:D)

Själv har jag fastnat mer för lug-to-lug mått än diametern tycker mellan 45-48 känns som behaglig storlek. Har rätt smala handler men stora händer så diametern har mindre betydelse. Givetvis finns det gränsvärden där med.

Någonstans mellan 29 och 42mm för mig.
Desto större klockan är, desto mer av ett verktyg ska den vara enligt mig. Exempelvis ett renodlat dress ur i min mening går inte över 36mm, medans en kronograf bör vara över åtminstone 38mm så den blir lätt att läsa av.

Men detta är gällande mina handleder, har man likt @Moody handleder som gör att ett Maxi-case framstår som litet, har man andra förhållningssätt till storlekar.

IMO så är exempelvis en Rolex Datejust 36mm väldigt maskulin och perfekt storlek för en sådan klocka. Man brukar ju säga att om man har en stor klocka så vill man kompensera för något, och har man en liten så finns det ju ett omvänt samband också.

Jag har också relativt smala handleder och tycker att 36-40mm är perfekt storlek för mig lite beroende på vad det är för klocka vi pratar om.

Tror att man måste utgå ifrån sig själv. Tar man exempelvis min SKX 007 på 42mm så ser den faktiskt ganska liten ut, 43-44mm på mig är generellt sweetspoten. Då är jag 192cm, väger 95 pannor, handleder som stockar och händer som dasslock. MEN, jag tror det är mycket mer än diametern som spelar stor roll. Seiko är generellt enligt mig ganska höga och ganska korta. Provat en Yachtmaster i 40mm som faktiskt såg ut att vara i storlek med min SKX då den är mycket längre från övre till undre bandhorn och inte lika hög.
Har en vintage seiko 5 på 34mm som jag kör som dressur och den ser helt sjukt liten ut. Sen vet jag folk som ser ut som någon form av rappare när de kör 40mm.
Kortfattat så spelar mer faktorer än dina handleder och diametern på klockan en roll i vad som är "rätt".

Tillbaka
Topp