• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad anses om Dr Watch?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dåliga bilder men tycker inte den ser farligt nedpolerad ut

Ser ut att fortfarande ha tjocka luggar med en viss kant ner till ändlänkarna

Inte opolerad men inte dålig

Allt är en pris fråga

Tom fulpolerad klockor har ett värde och snart kommer var och varannan dålig vintage sport klocka att lämnas på laser och lapping service
Stämmer att den inte än sämre än mycket annat, skulle säga den är rätt fin. MEN det jag motsätter mig är att den fått en fin polering (från opolerad) till detta och att man inte skulle se att den är polerad. Tycker man det ska man kanske inte kommentera poleringar.
 
Långt ifrån opolerad. En snabb anblick från mig så har han polerad ovansidan av bandhornen med fel kornstorlek. Förvisso en väldigt snarlik, men aningen grov.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dåliga bilder men tycker inte den ser farligt nedpolerad ut

Ser ut att fortfarande ha tjocka luggar med en viss kant ner till ändlänkarna

Inte opolerad men inte dålig

Allt är en pris fråga

Tom fulpolerad klockor har ett värde och snart kommer var och varannan dålig vintage sport klocka att lämnas på laser och lapping service
IMG_5783.jpg

Jag tycker det ser ut som att man sandpapprat eller använt glasfiberpenna på ovansidan av bandhornen med glasringen kvar. Det är därför man fått en kant som inte ska finnas där. Samma på andra bandhornet.
 

poormans

Rolex
Stämmer att den inte än sämre än mycket annat, skulle säga den är rätt fin. MEN det jag motsätter mig är att den fått en fin polering (från opolerad) till detta och att man inte skulle se att den är polerad. Tycker man det ska man kanske inte kommentera poleringar.

Få se lite av dina referens ex på bra poleringar då
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Dåliga bilder men tycker inte den ser farligt nedpolerad ut

Ser ut att fortfarande ha tjocka luggar med en viss kant ner till ändlänkarna

Inte opolerad men inte dålig

Allt är en pris fråga

Tom fulpolerad klockor har ett värde och snart kommer var och varannan dålig vintage sport klocka att lämnas på laser och lapping service

Stämmer att den inte än sämre än mycket annat, skulle säga den är rätt fin. MEN det jag motsätter mig är att den fått en fin polering (från opolerad) till detta och att man inte skulle se att den är polerad. Tycker man det ska man kanske inte kommentera poleringar.

Långt ifrån opolerad. En snabb anblick från mig så har han polerad ovansidan av bandhornen med fel kornstorlek. Förvisso en väldigt snarlik, men aningen grov.

Så såg den klockan ut innan, en ägare (svensk herre som köpte den i Dubai 1985). Ganska mycket oxidation och "manschettpolerad" och putsad med putsduk under alla år. Fet boett med borstning kvar mot bezeln, kunden som köpte den av Dr. Watch ville ha den polerad så att den såg ut som ny.
Snapseed.jpg
 
Vad säger ni om att lämna in som klocka på service hos honom? Har en datejust 16013 med okänd historik jag känner förtjänar lite omsorg.
Endast service och ingen polering alltså.

Är man dumsnål eller kan jag lämna in den med gott samvete?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Vad säger ni om att lämna in som klocka på service hos honom? Har en datejust 16013 med okänd historik jag känner förtjänar lite omsorg.
Endast service och ingen polering alltså.

Är man dumsnål eller kan jag lämna in den med gott samvete?
Har servat två Rolex hos Dr Watch tidigare, och har inte haft något att klaga på. Ibland tycker jag att hans kritiker verkar sura över att han i första hand är en handlare och inte en entusiast. Han har ändå verkat i branschen hyfsat länge. Drar han igång polertrissan så är det väl för att det finns en efterfrågan? Många av hans kunder är nog i första hand intresserade av att köpa sig lite status, snarare än hänger i KS vintagehörna...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Har servat två Rolex hos Dr Watch tidigare, och har inte haft något att klaga på. Ibland tycker jag att hans kritiker verkar sura över att han i första hand är en handlare och inte en entusiast. Han har ändå verkat i branschen hyfsat länge. Drar han igång polertrissan så är det väl för att det finns en efterfrågan? Många av hans kunder är nog i första hand intresserade av att köpa sig lite status, snarare än hänger i KS vintagehörna...
Jag är nöjd kund och hänger i vintagehörnan :D
Inte poleringskund dock. Han hjälpte mig på ett väldigt bra sätt med täthetsservice som innefattade bl.a. fräsning av en kronhals till en gammal Tudor-sub. Ingen av Stockholms AD hade förmågan/viljan att hjälpa till med detta och de kom med en del riktigt märkliga svar/utlåtanden.
Skulle nog påstå att han är entusiast med förståelse för de dilemman som vintageägare kan hamna i när det gäller service/reparation.

Har hört några hårresande historier om bortslängda visare till vintagesubar och annat från AD som gör att jag tycker man bör vara extremt tydlig med vad man vill ha gjort, hur man vill ha det gjort och kommunikation under tiden ifall det dyker upp något som kanske ändrar ursprungsplanerna.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag är nöjd kund och hänger i vintagehörnan :D
Inte poleringskund dock. Han hjälpte mig på ett väldigt bra sätt med täthetsservice som innefattade bl.a. fräsning av en kronhals till en gammal Tudor-sub. Ingen av Stockholms AD hade förmågan/viljan att hjälpa till med detta och de kom med en del riktigt märkliga svar/utlåtanden.
Skulle nog påstå att han är entusiast med förståelse för de dilemman som vintageägare kan hamna i när det gäller service/reparation.

Har hört några hårresande historier om bortslängda visare till vintagesubar och annat från AD som gör att jag tycker man bör vara extremt tydlig med vad man vill ha gjort, hur man vill ha det gjort och kommunikation under tiden ifall det dyker upp något som kanske ändrar ursprungsplanerna.
Såklart att dr Watch är en Rolex-entusiast. Det är alltid trevligt och intressant att snacka med honom. Vad jag menade var att han i första hand är en handlare, och om det finns en marknad för polerade klockor så drar han gladeligen igång sin polertrissa, helt oavsett av vad mögelmaffian anser.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Såklart att dr Watch är en Rolex-entusiast. Det är alltid trevligt och intressant att snacka med honom. Vad jag menade var att han i första hand är en handlare, och om det finns en marknad för polerade klockor så drar han gladeligen igång sin polertrissa, helt oavsett av vad mögelmaffian anser.
Mögelmaffian skiter helt och fullt i om folk polerar bruksrollar :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Såklart att dr Watch är en Rolex-entusiast. Det är alltid trevligt och intressant att snacka med honom. Vad jag menade var att han i första hand är en handlare, och om det finns en marknad för polerade klockor så drar han gladeligen igång sin polertrissa, helt oavsett av vad mögelmaffian anser.
Kritiken har iofs innefattat kvaliteten på poleringen, inte att det poleras. Sedan är det svårt att ta vissa på allvar som blandar in falska delar. MEN man kan säkert få utmärkt service från herrn. Vet inte vem som servar uren idag? Mitt enda tips är att noga kolla igenom allt man köper eller servar där.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Kritiken har iofs innefattat kvaliteten på poleringen, inte att det poleras. Sedan är det svårt att ta vissa på allvar som blandar in falska delar. MEN man kan säkert få utmärkt service från herrn. Vet inte vem som servar uren idag? Mitt enda tips är att noga kolla igenom allt man köper eller servar där.
Jag kan tänka mig att majoriteten av hans kundkrets inte har särskilt stora krav på kvaliteten i polerandet. Vad gäller falska delar så kommer jag ihåg ditt DD-glas och håller definitivt med om att sådant inte är OK. Frågan är dock hur representativ den händelsen är för service generellt genom honom.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kan tänka mig att majoriteten av hans kundkrets inte har särskilt stora krav på kvaliteten i polerandet. Vad gäller falska delar så kommer jag ihåg ditt DD-glas och håller definitivt med om att sådant inte är OK. Frågan är dock hur representativ den händelsen är för service generellt genom honom.
Vem vet, förhoppningsvis är han mer noga nu eller hittat bättre kran. Var fler fall av tveksamma komponenter enligt vad jag hörde tidigare. Du har dock rätt i att man kan få en andra chans. För mig är det dock helt uteslutet att lämna över ett ur till någon som inte skiljer på originaldelar och annat...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror att vi ska skilja på polering och polering samt kund och kund. Folk som köper senare sportrollar från 1975 och framåt är knappast primärt intresserade av boettformen på klockan. Dessa klockor är dessutom betydligt lättare att polera än en tidig sportis som har en helt annan form. Resultatet i detta fall blir repfritt snarare än bra. Förmodligen mer än tillräckligt för de flesta av hans kunder. Kunderna som handlar hos Bernt är nog också mer intresserade av ett lägre pris samt är oroliga för distansköp vilket gör DrWatch till ett bra alternativ. Han fyller uppenbarligen en funktion på marknaden.

Gällande service så hade jag nog föredragit AD eller annan independent som jag litar på. Återigen så är han väl ett bra alternativ om allt är en prisfråga och om klockan inte är vidare rare. Blir det fel så går det alltid att korrigera senare. Poleringen är dock vad den är så jag skulle enbart polera om klockan redan polerats dåligt och tappat sin form och jag inte bryr mig om att återställa den snyggt. Det finns andra som kan skära till dåligt polerade boetter med en lapping machine. Det kostar dock pengar och kräver lite koll för att veta vem som är kapabel till jobbet.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
En liten stund sedan senaste kommentaren ang service.

Jag köpte precis en 69174 från 99 som verkar ha ett litet glapp i rotorn och behöver därför service (litet ”tick” när man vänder den upp och ned) men den verkar funka fint i övrigt, med mjukt uppdrag, datumväxling exakt 12 etc.
81F6C5A1-8717-43CE-87BD-49E7D0CE4121.jpeg

Det är ju en vanlig klocka som borde vara lätt att hitta ev delar till och borde som sagt inte vara några större/svåra fel på den.

Borde funka bra?
@Gummo @Per @Aurum @JoberMan @poormans

Taggade er som kommenterat servicen sent i tråden - hoppas ok!
 

marw

Panerai
2-Faktor
En liten stund sedan senaste kommentaren ang service.

Jag köpte precis en 69174 från 99 som verkar ha ett litet glapp i rotorn och behöver därför service (litet ”tick” när man vänder den upp och ned) men den verkar funka fint i övrigt, med mjukt uppdrag, datumväxling exakt 12 etc.
81F6C5A1-8717-43CE-87BD-49E7D0CE4121.jpeg

Det är ju en vanlig klocka som borde vara lätt att hitta ev delar till och borde som sagt inte vara några större/svåra fel på den.

Borde funka bra?
@Gummo @Per @Aurum @JoberMan @poormans

Taggade er som kommenterat servicen sent i tråden - hoppas ok!
Om du avser att göra en fullservice så skulle jag idag gå på AD. Har tidigare själv servat klockor hos dr watch utan problem. Han har dock höjt sina priser och idag tycker jag skillnaden mellan hans priser och AD är för liten för att motivera ett val av doktorn. Servicepapper från AD smäller så mkt högre vid en försäljning.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Om du avser att göra en fullservice så skulle jag idag gå på AD. Har tidigare själv servat klockor hos dr watch utan problem. Han har dock höjt sina priser och idag tycker jag skillnaden mellan hans priser och AD är för liten för att motivera ett val av doktorn. Servicepapper från AD smäller så mkt högre vid en försäljning.
Tack för svar! 6k hos nymans. 4K hos Dr såg jag nu. Då är det inte värt, men är det 4k även utan polering?

Iofs skulle det kanske räcka med fix av rotorn, men å andra sidan att öppna klockan och fixa lite utan att serva känns knäppt.

Klockan ska förhoppningsvis användas av min älskade i ur och skur resten av livet, så fsg spelar ingen roll, men å andra sidan behöver den service förr eller senare så är nog lika bra att unna den en riktig AD-service ändå :)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Tror inte han drar av något om man avstår polering. Polering ska du absolut inte låta honom göra då han är en katastrof på polering. Han gör poleringen, om man nu kan kalla den det, själv och lämnar iväg fix av urverk. Kolla lite olika AD. Har för mig jag betalde 5500kr nyligen hos ROB för fullservice. ROB lämnar även ut den internationella rolexgarantin vilket Nymans inte gör. De lämnar enbart nymans garanti. Jag går igång på rolex internationella service cert men det är ju olika det där.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Säger dock ingenting om servicebehov eller inte.
Var otydlig
Tror inte han drar av något om man avstår polering. Polering ska du absolut inte låta honom göra då han är en katastrof på polering. Han gör poleringen, om man nu kan kalla den det, själv och lämnar iväg fix av urverk. Kolla lite olika AD. Har för mig jag betalde 5500kr nyligen hos ROB för fullservice. ROB lämnar även ut den internationella rolexgarantin vilket Nymans inte gör. De lämnar enbart nymans garanti. Jag går igång på rolex internationella service cert men det är ju olika det där.
Tsck för tips! Ska snacka med Rob.
 
Varning för lite OT, men veeem bryr sig :)

Inga problem att göra business med Dr Watch övht. Vidare ser det förjävligt ut med polerade klockor, vissa mer än andra, finns gott om AD's som fått fina klockor att se katastrof ut också. Vill man ha lite finare och skarpare poleringar så går det utmärkt med killarna i Asien, men det är ju ett litet projekt i sig. Enklare service av rolex, breitling eller omega finns det egentligen ingen anledning att göra hos AD. Och nu börjar det bli även detsamma med AP och PATEK, börjar dyka upp en hel del som vet exakt hur man ska få jobbet gjort, dessutom tar det 1/6 så lång tid och kostar typ hälften. Skulle dock vara lite försiktigare om det är vintage och delar måste bytas ut.

Jag tror många härinne stör sig på att Doktorn har en verksamhet, och jag skulle nog vilja påstå att han är entusiast först och främst, och handlare sedan. Finns ju mängder som stör sig på LW också, själv tycker jag det är episkt att man kan ha en handlare som LW i stockholm som i princip kan få tag i vad som helst, och ofta till ett vettigt pris om man vet hur man ska lägga upp det. Att pruta 4-5k på en modern stålrolle är inget som LW är speciellt sugna på eller bryr sig nämnvärt om, deras riktiga game är lååååångt över det.
 

dajen

Cartier
Han är en riktig sköning och ger en alltid ett fint bemötande. Varit förbi honom med alla klockor jag ägt för småfix, köpt urtavla av honom till min första Datejust. Köpt klocka till frugan, vilket gick hur smidigt som helst. Fått tips om klockköp osv.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Varning för lite OT, men veeem bryr sig :)

Inga problem att göra business med Dr Watch övht. Vidare ser det förjävligt ut med polerade klockor, vissa mer än andra, finns gott om AD's som fått fina klockor att se katastrof ut också. Vill man ha lite finare och skarpare poleringar så går det utmärkt med killarna i Asien, men det är ju ett litet projekt i sig. Enklare service av rolex, breitling eller omega finns det egentligen ingen anledning att göra hos AD. Och nu börjar det bli även detsamma med AP och PATEK, börjar dyka upp en hel del som vet exakt hur man ska få jobbet gjort, dessutom tar det 1/6 så lång tid och kostar typ hälften. Skulle dock vara lite försiktigare om det är vintage och delar måste bytas ut.

Jag tror många härinne stör sig på att Doktorn har en verksamhet, och jag skulle nog vilja påstå att han är entusiast först och främst, och handlare sedan. Finns ju mängder som stör sig på LW också, själv tycker jag det är episkt att man kan ha en handlare som LW i stockholm som i princip kan få tag i vad som helst, och ofta till ett vettigt pris om man vet hur man ska lägga upp det. Att pruta 4-5k på en modern stålrolle är inget som LW är speciellt sugna på eller bryr sig nämnvärt om, deras riktiga game är lååååångt över det.
Fattar inte riktigt vad du menar.
1. Vilka är killarna i Asien?
2. Beträffande doktorn så brukar en service via honom ta 3-4 veckor. Att serva hos AD tar inte sex gånger den tiden, snarare 6-8 veckor i Stockholm.
3. Delar byts inte bara ut på vintage utan även på moderna klockor. Doktorn brukar dock inte ha några problem med att få tag på korrekta delar. Om han inte kan få tag på rätt delar så är han tydlig med det.
3. En service av sportrolex kostar 4000kr hos doktorn och kan fås för 5500kr hos AD. Det är inte typ hälften om man inte tolkar typ väldigt fritt.
4. Varför skulle folk störa sig på att han har en verksamhet?
5. Vad har LW med saken att göra?
 
Senast ändrad:

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Fattar inte riktigt vad du menar.
1. Vilka är killarna i Asien?
2. Beträffande doktorn så brukar en service via honom ta 3-4 veckor. Att serva hos AD tar inte sex gånger den tiden, snarare 6-8 veckor i Stockholm.
3. Delar byts inte bara ut på vintage utan även på moderna klockor. Doktorn brukar dock inte ha några problem med att få tag på korrekta delar. Om han inte kan få tag på rätt delar så är han tydlig med det.
3. En service av sportrolex kostar 4000kr hos doktorn och kan fås för 5500kr hos AD. Det är inte typ hälften om man inte tolkar typ väldigt fritt.
4. Varför skulle folk störa sig på att han har en verksamhet?
5. Vad har LW med saken att göra?
Rob har anställt flera urmakare och ligger på 3 veckor.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Rob har anställt flera urmakare och ligger på 3 veckor.

Det kan ju bara bli bättre.

Tacka vet jag när pappa lämnade in en DJ och en date på service under början av 2017. Det tog Rob mellan 3 och 4 månader att serva trots att estimatet var 6 veckor. Kompenserades med en extra servicepouch och exakt noll statusuppdateringar.
 

DrDre

Patek
Tror inte han drar av något om man avstår polering. Polering ska du absolut inte låta honom göra då han är en katastrof på polering. Han gör poleringen, om man nu kan kalla den det, själv och lämnar iväg fix av urverk. Kolla lite olika AD. Har för mig jag betalde 5500kr nyligen hos ROB för fullservice. ROB lämnar även ut den internationella rolexgarantin vilket Nymans inte gör. De lämnar enbart nymans garanti. Jag går igång på rolex internationella service cert men det är ju olika det där.

Jag servade ett gäng klockor hos honom för ett par år sedan. Då drog han av på priset eftersom jag inte ville ha polering.
 
Topp