• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad fotar ni er klocka med för kamera?

iPhone 8 Plus oftast, helt OK för att vara mobilkamera
83836E13-89DA-4BE0-8CB6-84DA43CB930B.jpeg
7606A0BE-AC4A-4F7B-B9C5-A876E75FACB0.jpeg
E3A5A9FF-4512-4F8D-8BB5-6165E5A8673F.jpeg
CE8DBB2C-DBA5-472C-BE65-78D0AA36D636.jpeg
8A3BE058-F1D5-4502-A902-F7F99D447396.jpeg
52C6D968-B6AB-426B-AAC9-0C3103CCD890.jpeg

Hejsan, jag tycker appen Snapseed är bra!
Lätt att använda och har en massa funktioner så som linoskärpa, dubbelexpo mm.

Gjorde bland annat profilbilden med dubbelexponerings funktionen med tre stock bilder om dess bas bildjusterings funktion.

Kan ni hitta vad de tre stockbilderna var?

Gratis på appstore

Glad fortsättning på helgen

Hejsan, jag tycker appen Snapseed är bra!
Lätt att använda och har en massa funktioner så som linoskärpa, dubbelexpo mm.

Gjorde bland annat profilbilden med dubbelexponerings funktionen med tre stock bilder om dess bas bildjusterings funktion.

Kan ni hitta vad de tre stockbilderna var?

Gratis på appstore

Glad fortsättning på helgen
Även jag använder mig av Snapseed. Helt klart grym app :)
Exempelvis
IMG_20180223_224135-01.jpeg

Kompetent kompaktkamera med några år på nacken Fujifilm X20, mycket bra macroläge samt trevliga färger. Dags för en uppgradering så småningom dock :)

Det blir alltid telefonen som får stå för bilderna som jag lägger upp här, allt för ofta så skäms man när man ska ta ett wristshot så det sker snabbt och sunkigt ljus. Iphone 8 är det som används.

Jag är kluven till fabrikatet numera på grund av den digitala utvecklingen. (Min välanvända fick-Lumix med en ljusstark Leicaoptik såldes också som Leica, i princip samma modell men med Leica-logo och 2.000 kr dyrare!) Mekaniskt är kvaliteten på topp men det finns japanska tillverkare som i princip håller samma höjd. Fuji och Olympus ligger i framkant tycker jag.

När jag var aktiv användes Leicorna av press och avancerade amatöter. Idag är det mest en statuspryl och folk som vill ha känslan och ägarstoltheten att äga en Leica. Att folk vill betala så mycket för gamla begagnade digitalkameror oavsett namnet, det begriper jag inte. Optik är en sak, men en gammal digitalkamera är likt en gammal dator föråldrad.

Fint skick på din fars Leica :) Man blir varm i själen av kamerorna...
Som jag förstått det finns det Leica, och sedan finns det Panasonic-Leica. Inget fel på någon av dem, men Panasonic-Leica är inte handgjort och tillverkas inte i Wetzlar - om det nu spelar roll.
Kan inte uttala mig om Fuji då jag inte äger en, däremot äger jag en Olympus Pen-F - älskar den. Har en mindre armé objektiv till den, några prime-Olympuslinser, två st Panasonic-Leicalinser, ett Voigtländer osv. Alla helt fantastiska. Panasonic-Leica DG Summilux 25mm f/1.4 imponerar enormt mycket.

Självklart är det en statuspryl, ungefär som med alla premiumklockmärken. Sedan finns det entusiaster (precis som klockentusiaster), och jag sållar mig till den skaran. Försöker lära mig allt jag kan, är novis med mätsökare t.ex. Har läst allt jag kommit över (kan rekommendera att läsa det Thorsten von Overgaard skriver, om du skulle vara intresserad), sett allt som går att se och är aktiv i diskussioner med likasinnade.

Har dock bestämt mig för att köra macro med Olympusen (den löser jobbet väldigt bra), det blir inga mellanringar till Leican. :)

Och ja, min pappas M är riktigt fin. Jag kommer dock aldrig bli så pass hipster att jag börjar köra film, även om jag är uppväxt med det och allt däromkring (hade mörkerrum hemma osv.). :)

Någon som vet om det går att ladda upp fotona på forumet utan att dom skalas ned och tappar kvalité? Antar att det är en automatisk nedskalning för att hålla ned mängden data

Fujifilm X-E2 (snart en X-T2 om inga akuta klockköp kommer i vägen) tillsammans med antingen Fujinon 35mm f/1.4 eller Pentax-M 50mm f/1.4 med mellanringar. Inga bilder i nya luren ännu dock.

Mestadels med en iPhone 6S som snart (äntligen) hivas långt åt fanders.

Händer att min Nikon D3000 med ett Tamron AF Di 70-300/ 4-5 objektiv får jobba också:D

Jag köpte nya Huawei P20 pro, helt sjuk kamera mobil. Kolla dessa bilder.
IMG_20180521_182632.jpg
IMG_20180519_111002.jpg
IMG_20180519_110648_689.jpg
IMG_20180519_110516.jpg
IMG_20180514_124418_005.jpg

Denna kamera i en mobil tar fotografering till en helt ny nivå. Rekommenderas varmt.
Jäkligt vass kamera för att vara telefon. Jag kör min Huawei P10 och är rätt nöjd med den men kan inte mäta mig med dina makrobilder. Tanka ner en app som heter Snapseed så kan du enkelt redigera upp kvalitén på bilderna ännu mer direkt i luren :)

Riktigt trevlig kompakt! Köpte den när första dottern föddes för att ha något med manuella inställningar utan att släpa en systemkamera. Har aldrig ångrat det! Riktigt bra och har gjort sjukt mkt nytta...
Ja formfaktorn är perfekt, det finns ingen telefon som kan ersätta en kamera med riktiga reglage, ska försöka hitta en ersättare jag blir lika nöjd med nu när den börjar få några år på nacken :)

Fotar uteslutande med iPhone 7 plus och använder de inbyggda filter som finns.
Ljuset är såklart viktigast men det vore ändå skoj att köpa en systemkamera igen :)

FE5A1225-07F9-41EF-8767-A79D3A797992.jpeg

6DA825D1-D496-4980-ACAF-03EACEC6CE33.jpeg

Tillbaka
Topp