• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad fotar ni er klocka med för kamera?

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag kikade på dessa bilder. Låg upplösning och saknar sting. Nu har jag en bra skärm, och ser tydligt om bilderna är bra eller inte. Publicera några högupplösta med tanke på ditt resonemang. De kameror jag använder kan köras manuellt och fota i RAW om jag vill. Bilder med mobilen tar jag ytterst sällan.
Av ren nyfikenhet, vad tycker du om bilden som jag la upp idag på Tissot här i tråden?
 

Joakim C

Cartier
Av ren nyfikenhet, vad tycker du om bilden som jag la upp idag på Tissot här i tråden?
Imponerande skarpt för att vara tagna med en mobil i konstljus; gult färgstick som det blir i elljus. Fint ur, ta några bilder i dagsljus också. Norrljus är bra, ett fönsterbräde är fin fint.Använd gärna ett vitt papper för att få liv i boetten. NickL och hans bilder är inte dåliga de är lågupplösta. Mobiler kan ta jäkligt fina bilder för webbpublicering. Lite bildbehandling med skärpning gör mycket. Naturligtvis blir tonomfång, upplösning bättre med "riktiga" kameror.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kikade på dessa bilder. Låg upplösning och saknar sting. Nu har jag en bra skärm, och ser tydligt om bilderna är bra eller inte. Publicera några högupplösta med tanke på ditt resonemang. De kameror jag använder kan köras manuellt och fota i RAW om jag vill. Bilder med mobilen tar jag ytterst sällan.
De är tillräckligt högupplösta för webbvisning, de är inte tänkta att blåsas upp i jätteutskrifter.
Vilken hårdvara kalibrerar du din bra skärm med?
 

Joakim C

Cartier
De är tillräckligt högupplösta för webbvisning, de är inte tänkta att blåsas upp i jätteutskrifter.
Vilken hårdvara kalibrerar du din bra skärm med?
I min skärm är de väldigt lågupplösta och säkert i andras också. Jag kalibrerar min skärm med mina tränade ögon; efter att under många år färgkopierat har jag ett mycket väl utvecklat färgseende som klarar detta. Skärmen är en Mac-skärm.
 

Joakim C

Cartier
..och där försvann all trovärdighet.
Jag drar mig med det ur denna meningslösa diskussion.
Eftersom du är en amatör så är det säkert svårt att förstå att det går att träna upp färgseende under många, många timmars träning i mörkrummet. Det finns färganalysatorer som gör och gjorde grovjobbet men en erfaren färgkopist får till slut förmågan att se när bilden är bra i tonomfång och inte har färgstick. Det är ungefär som att lära sig spela ett instrument.
Vad är det som inte är trovärdigt? Fotografi och bildbehandling är ett yrke - fortfarande.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir enbart mobilen för klockbilder... iPhone 6:a för tillfället..
För mig känns det som ljuset är viktigast. Bilen tycker jag funkar kanon. Hemma filtrerar jag ibland ljuset genom 2 plastfickor för att få det lite mjukare..:)
82453790-2C2F-4286-B0D7-EA444C0BE8D0.jpeg
3971482F-E1DA-4AB5-AA0A-4099463E4813.jpeg
12FFBE03-E594-4F29-8E0D-7FB35F3BA9E2.jpeg
FAF6C001-E605-4DF6-BB47-E5EAFD0C77ED.jpeg
EF7E7B99-90BA-4238-8043-BEBBBCE87562.jpeg
17B8776E-E019-4CEB-A9E5-C7C37D09BEB5.jpeg
D946A5B4-63DF-4EE7-9794-0E29171BE937.jpeg
D0B9633B-0EF8-4B8F-8B49-D9201A6A82F0.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Blir enbart mobilen för klockbilder... iPhone 6:a för tillfället..
För mig känns det som ljuset är viktigast. Bilen tycker jag funkar kanon. Hemma filtrerar jag ibland ljuset genom 2 plastfickor för att få det lite mjukare..:)
82453790-2C2F-4286-B0D7-EA444C0BE8D0.jpeg
3971482F-E1DA-4AB5-AA0A-4099463E4813.jpeg
12FFBE03-E594-4F29-8E0D-7FB35F3BA9E2.jpeg
FAF6C001-E605-4DF6-BB47-E5EAFD0C77ED.jpeg
EF7E7B99-90BA-4238-8043-BEBBBCE87562.jpeg
17B8776E-E019-4CEB-A9E5-C7C37D09BEB5.jpeg
D946A5B4-63DF-4EE7-9794-0E29171BE937.jpeg
D0B9633B-0EF8-4B8F-8B49-D9201A6A82F0.jpeg
Inte dumt, inte dumt alls! Framförallt lyckas du riktigt bra med att ge liv i bakgrunderna :) De måste jag bli bättre på
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Imponerande skarpt för att vara tagna med en mobil i konstljus; gult färgstick som det blir i elljus. Fint ur, ta några bilder i dagsljus också. Norrljus är bra, ett fönsterbräde är fin fint.Använd gärna ett vitt papper för att få liv i boetten. NickL och hans bilder är inte dåliga de är lågupplösta. Mobiler kan ta jäkligt fina bilder för webbpublicering. Lite bildbehandling med skärpning gör mycket. Naturligtvis blir tonomfång, upplösning bättre med "riktiga" kameror.
Fönsterbräda i norriktning har jag hemma. Värre är det med dagsljus än sålänge men de kommer ju snart :) Tack för tipset med vitt papper bakom, ska testas!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Eftersom du är en amatör så är det säkert svårt att förstå att det går att träna upp färgseende under många, många timmars träning i mörkrummet. Det finns färganalysatorer som gör och gjorde grovjobbet men en erfaren färgkopist får till slut förmågan att se när bilden är bra i tonomfång och inte har färgstick. Det är ungefär som att lära sig spela ett instrument.
Vad är det som inte är trovärdigt? Fotografi och bildbehandling är ett yrke - fortfarande.
Du kan ha världens bästa färgseende men om din skärm inte är kalibrerad kommer bildens färger, gråskala och ljus inte vara vad du tror att det är. Om du nu hade varit ett sånt proffs som du vill framstå så hade du vetat detta. Eftersom sitt BS fortsätter har du nu hamnat på min ignore-lista, tack och hej.
 

Joakim C

Cartier
Du kan ha världens bästa färgseende men om din skärm inte är kalibrerad kommer bildens färger, gråskala och ljus inte vara vad du tror att det är. Om du nu hade varit ett sånt proffs som du vill framstå så hade du vetat detta. Eftersom sitt BS fortsätter har du nu hamnat på min ignore-lista, tack och hej.

Yrkesfolk köper inte skärmar som i grunden är dåliga, alla skärmar på den nivån håller en lägstanivå och det är små finjusteringar som behöver göras efter köp. Du är desssutom djupt okunning och det är tråkigt att du inte tar chansen att lära dig något nytt (tro inte allt du läser på allehanda amatörforum). Färgseende måste likt en musikers tränas upp under lång tid och jag tror inte efter alla dessa år av träning. Ett kritiskt tränat öga är bättre än den bästa av utrustningar, och är det som i professionella verksamheter fäller avgörandet inför publicering, inte ett mätinstrument.

Jag vet däremot att du idag inte kan publicera bilder som är högupplösta/skarpa på forumet trots din argumentation om att större är bättre. Du behöver en grundkurs i bildbehandling. Här kommer en högupplöst bild fotograferad med en M43 kamera i dagsljus med reflexskärm. Redigerad i Photoshop (beskärning, skuggning, efterbelysning och pålagd skärpa.)

Jag får be om ursäkt till er övriga på forumet, men jag blir lite agiterad när enfald och en icke vilja att ta in yrkeskunskap utbreder sig.

Certina-högupplöst-2.jpg
 
Senast ändrad:

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Spännande tråd, fotar antingen med iPhone 7+ eller Hasselblad H5D-MS50. ;)

Här en snapshot ute i skogen på min 114060, frågan är om den är skjuten med iPhone eller Bladaren...
ny2.jpg
Snyggt!
Skulle vara intressant att höra din professionella åsikt om färgkalibrering av skärm/display, då det varit så mycket liv i den här tråden kring det. Orkar du? :)

Jag erkänner direkt att jag aldrig ens tänkt tanken på det. Det jag beställt för print har blivit fantastiskt bra, enligt mitt personliga tycke då. :)
Förstår att sådant som ska gå i tryck kräver att färgkalibrering sitter perfekt hos alla inblandade parter.
 

botvidsson

Cartier
Snyggt!
Skulle vara intressant att höra din professionella åsikt om färgkalibrering av skärm/display, då det varit så mycket liv i den här tråden kring det. Orkar du? :)

Jag erkänner direkt att jag aldrig ens tänkt tanken på det. Det jag beställt för print har blivit fantastiskt bra, enligt mitt personliga tycke då. :)
Förstår att sådant som ska gå i tryck kräver att färgkalibrering sitter perfekt hos alla inblandade parter.

Tack daviden!

Har inte sett att det varit nåt liv här i tråden angående kalibrering, vad handlade det om?

Kalibrerad skärm... om man som foto-entusiast printar eller tittar på sina editerade bilder på andra skärmar och känner att det känns bra så behöver man inte bry sig. Så länge man inte sitter och editerar på en skärm från 80-talet behöver man inte oroa sig så mycket. Dagens consumer-skärmar håller färgerna hyggligt bra. Ser det bra ut i dina ögon så är det ju bra.

Jättebra sätt som du gjorde, skriv ut en bild på ett schysst printhak och håll upp bilden bredvid skärmen, är de lika är allt frid och fröjd.

Är man nörd och känner att man vill ha 100% korrekta färger/kontrast så kan man gå och köpa en skärmkalibrator, nyligen köpte jag en av de billigaste varianterna från X-rite, anledningen till att jag köpte den var för att jag köpte en consumer-skärm från Dell som tappar korrekt kalibrering efter nån vecka. Drar iväg mot för mycket rött. (Svindyr självkalibrerande Eizo-skärm till vänster och Dell till höger).
Detta innebär att om jag INTE kalibrerar Dell:n och skulle sitta och redigera mina bilder på den så skulle mina bilder se fel ut på andra skärmar. För att få snygga och korrekta bilder, i mitt tycke, skulle jag dra ner den röda färgen vilket då skulle innebära att mina bilder ser tokiga ut på annat folks skärmar (Om de nu har korrekt kalibrerade skärmar) Vilken 99% inte har så det spelar egentligen ingen roll.) Man skulle kunna säga att allt är i totalt kaos när det kommer till "korrekta" skärmar där ute hos folk.

För ett tag sedan fotograferade jag för en kokbok - The Flying Elk. Då gick det till så att jag redigerade bilderna på min Eizo-skärm, skickade in till Norstedts som gjorde test-printar som jag sedan fick komma och kolla på. Första omgången såg det riktigt bra ut, precis som min skärm förutom en detalj som jag inte gillade. Highlightsen i samtliga bilder låg för högt, på min skärm var det inte alls så. Då berättade Norstedts att det har med pappret/trycktekniken att göra, de måste testa sig fram för att få bilderna som jag vill ha det, det blir aldrig riktigt exakt men efter diskussion så förstod de att de skulle underexponera de allra ljusaste partierna i samtliga bilder. Nästa test-print blev bättre.

Så, min erfarenhet är att färgerna blir spot on när man använder fin-skärm, det bökiga är att få korrekt kontrast/ljus/mörker i bilderna. Det har med tryck-teknik och papper-sort att göra.

Ett sista tips är att alltid titta på sina bilder på så många skärmar som möjligt, iPad, iPhone, jobbskärm, hemmaskärm, kompisar etc. Då får man en uppfattning om man har en skärm som är riktigt off eller ej.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tack daviden!

Har inte sett att det varit nåt liv här i tråden angående kalibrering, vad handlade det om?

Kalibrerad skärm... om man som foto-entusiast printar eller tittar på sina editerade bilder på andra skärmar och känner att det känns bra så behöver man inte bry sig. Så länge man inte sitter och editerar på en skärm från 80-talet behöver man inte oroa sig så mycket. Dagens consumer-skärmar håller färgerna hyggligt bra. Ser det bra ut i dina ögon så är det ju bra.

Jättebra sätt som du gjorde, skriv ut en bild på ett schysst printhak och håll upp bilden bredvid skärmen, är de lika är allt frid och fröjd.

Är man nörd och känner att man vill ha 100% korrekta färger/kontrast så kan man gå och köpa en skärmkalibrator, nyligen köpte jag en av de billigaste varianterna från X-rite, anledningen till att jag köpte den var för att jag köpte en consumer-skärm från Dell som tappar korrekt kalibrering efter nån vecka. Drar iväg mot för mycket rött. (Svindyr självkalibrerande Eizo-skärm till vänster och Dell till höger).
Detta innebär att om jag INTE kalibrerar Dell:n och skulle sitta och redigera mina bilder på den så skulle mina bilder se fel ut på andra skärmar. För att få snygga och korrekta bilder, i mitt tycke, skulle jag dra ner den röda färgen vilket då skulle innebära att mina bilder ser tokiga ut på annat folks skärmar (Om de nu har korrekt kalibrerade skärmar) Vilken 99% inte har så det spelar egentligen ingen roll.) Man skulle kunna säga att allt är i totalt kaos när det kommer till "korrekta" skärmar där ute hos folk.

För ett tag sedan fotograferade jag för en kokbok - The Flying Elk. Då gick det till så att jag redigerade bilderna på min Eizo-skärm, skickade in till Norstedts som gjorde test-printar som jag sedan fick komma och kolla på. Första omgången såg det riktigt bra ut, precis som min skärm förutom en detalj som jag inte gillade. Highlightsen i samtliga bilder låg för högt, på min skärm var det inte alls så. Då berättade Norstedts att det har med pappret/trycktekniken att göra, de måste testa sig fram för att få bilderna som jag vill ha det, det blir aldrig riktigt exakt men efter diskussion så förstod de att de skulle underexponera de allra ljusaste partierna i samtliga bilder. Nästa test-print blev bättre.

Så, min erfarenhet är att färgerna blir spot on när man använder fin-skärm, det bökiga är att få korrekt kontrast/ljus/mörker i bilderna. Det har med tryck-teknik och papper-sort att göra.

Ett sista tips är att alltid titta på sina bilder på så många skärmar som möjligt, iPad, iPhone, jobbskärm, hemmaskärm, kompisar etc. Då får man en uppfattning om man har en skärm som är riktigt off eller ej.
Tack för att du tog dig tiden.
Pedagogiskt värre. :)

Jag kör själv enbart redigering på min iPad (Pro 10.5). Som glad superamatör behöver jag inte mer.
Fotograferar. Kör in bilderna via SD-Lightning till Bilder-appen i iPaden, därefter går jag igenom de jag vill göra något åt, favoritmarkerar och importerar i Lightroom CC-appen. Redigerar och exporterar ut igen.
Backup körs automatiskt i bakgrunden till Google Photo för bilderna som ligger i Bilder-appen, sedan backas det även upp mot Adobe cloud för de bilder jag importerar i Lightroom CC-appen.

Allt i kedjan är i RAW (DNG), även backupen till Google Photo. Den färdiga bilden jag exporterar blir så klart i annat format dock.

Duger för mig. :)
 

botvidsson

Cartier
Tack för att du tog dig tiden.
Pedagogiskt värre. :)

Jag kör själv enbart redigering på min iPad (Pro 10.5). Som glad superamatör behöver jag inte mer.
Fotograferar. Kör in bilderna via SD-Lightning till Bilder-appen i iPaden, därefter går jag igenom de jag vill göra något åt, favoritmarkerar och importerar i Lightroom CC-appen. Redigerar och exporterar ut igen.
Backup körs automatiskt i bakgrunden till Google Photo för bilderna som ligger i Bilder-appen, sedan backas det även upp mot Adobe cloud för de bilder jag importerar i Lightroom CC-appen.

Allt i kedjan är i RAW (DNG), även backupen till Google Photo. Den färdiga bilden jag exporterar blir så klart i annat format dock.

Duger för mig. :)

Wow, hela ditt flöde känns väldigt up-to-date och smutt, klockrent anpassat för ditt behov. Precis som det ska vara.
 

Joakim C

Cartier
Tack daviden!

Har inte sett att det varit nåt liv här i tråden angående kalibrering, vad handlade det om?

Kalibrerad skärm... om man som foto-entusiast printar eller tittar på sina editerade bilder på andra skärmar och känner att det känns bra så behöver man inte bry sig. Så länge man inte sitter och editerar på en skärm från 80-talet behöver man inte oroa sig så mycket. Dagens consumer-skärmar håller färgerna hyggligt bra. Ser det bra ut i dina ögon så är det ju bra.

Jättebra sätt som du gjorde, skriv ut en bild på ett schysst printhak och håll upp bilden bredvid skärmen, är de lika är allt frid och fröjd.

Är man nörd och känner att man vill ha 100% korrekta färger/kontrast så kan man gå och köpa en skärmkalibrator, nyligen köpte jag en av de billigaste varianterna från X-rite, anledningen till att jag köpte den var för att jag köpte en consumer-skärm från Dell som tappar korrekt kalibrering efter nån vecka. Drar iväg mot för mycket rött. (Svindyr självkalibrerande Eizo-skärm till vänster och Dell till höger).
Detta innebär att om jag INTE kalibrerar Dell:n och skulle sitta och redigera mina bilder på den så skulle mina bilder se fel ut på andra skärmar. För att få snygga och korrekta bilder, i mitt tycke, skulle jag dra ner den röda färgen vilket då skulle innebära att mina bilder ser tokiga ut på annat folks skärmar (Om de nu har korrekt kalibrerade skärmar) Vilken 99% inte har så det spelar egentligen ingen roll.) Man skulle kunna säga att allt är i totalt kaos när det kommer till "korrekta" skärmar där ute hos folk.

För ett tag sedan fotograferade jag för en kokbok - The Flying Elk. Då gick det till så att jag redigerade bilderna på min Eizo-skärm, skickade in till Norstedts som gjorde test-printar som jag sedan fick komma och kolla på. Första omgången såg det riktigt bra ut, precis som min skärm förutom en detalj som jag inte gillade. Highlightsen i samtliga bilder låg för högt, på min skärm var det inte alls så. Då berättade Norstedts att det har med pappret/trycktekniken att göra, de måste testa sig fram för att få bilderna som jag vill ha det, det blir aldrig riktigt exakt men efter diskussion så förstod de att de skulle underexponera de allra ljusaste partierna i samtliga bilder. Nästa test-print blev bättre.

Så, min erfarenhet är att färgerna blir spot on när man använder fin-skärm, det bökiga är att få korrekt kontrast/ljus/mörker i bilderna. Det har med tryck-teknik och papper-sort att göra.

Ett sista tips är att alltid titta på sina bilder på så många skärmar som möjligt, iPad, iPhone, jobbskärm, hemmaskärm, kompisar etc. Då får man en uppfattning om man har en skärm som är riktigt off eller ej.

Jämförande testet med att skriva ut en bild hos ett bra labb och jämföra är en mycket bra metod. Som Botvidson säger håller många skärmar idag bra i färgrymd för amatörbruk. Dell har bra skärmar, Mac har generellt bra skärmar för kritisk bildbetraktning. Det som haltar och är det svåraste är täthet/svärta och kontrast, men även där är Botvidssons metod enkel och bra för att avgöra detta. Färgseende och förmågan att avgöra färgstick, utan jämförelseobjekt tar tid att lära; jämförelsebilder ger de flesta en direkt aha-upplevelse.
Färgprofiler, gamma och andra tekniska begrepp krånglar ofta till det för vanligt folk. Ta en bild med din kamera, undvik skuggig miljö, skriv ut på ett lab och jämför med din skärm...
 

Joakim C

Cartier
Ja. Gillar att bege mig ut och fotografera. När jag är nöjd så letar jag upp ett trevligt café, sätter mig ner med en kaffe och går igenom fångsten på iPaden. :)
IMG_0030.JPG

Det var tider det; skön fotografering med genomtänkta exponeringar. En oöverträffad kvalitet men idag när digitalkamerahus snabbt blir föråldrade är de obsoleta. Jag förstår absolut folk som använder Leica än idag - känslan...

Leica-M4-complete kopia.jpg
 
Senast ändrad:

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Det var tider det; skön fotografering med genomtänkta exponeringar. En oöverträffad kvalitet men idag när digitalkamerahus snabbt blir föråldrade är de obsoleta. Jag förstår absolut folk som använder Leica än idag...

Leica-M4-complete kopia.jpg
Om man ser till de andra digitala M-husen som säljs just nu så kommer M10-huset halveras i värde på 9-10 år. Något jag var väl medveten om när jag köpte.
Objektiven kommer dock hålla värdet ganska bra, de är helt mekaniska. Som ett fint premium-ur ungefär.

Var hemma hos mina föräldrar, hittade min pappas gamla M2. Det skiljer 53 år mellan de här två.
IMG_9863.jpg
 

Joakim C

Cartier
Om man ser till de andra digitala M-husen som säljs just nu så kommer M10-huset halveras i värde på 9-10 år. Något jag var väl medveten om när jag köpte.
Objektiven kommer dock hålla värdet ganska bra, de är helt mekaniska. Som ett fint premium-ur ungefär.

Var hemma hos mina föräldrar, hittade min pappas gamla M2. Det skiljer 53 år mellan de här två.
IMG_9863.jpg
Jag är kluven till fabrikatet numera på grund av den digitala utvecklingen. (Min välanvända fick-Lumix med en ljusstark Leicaoptik såldes också som Leica, i princip samma modell men med Leica-logo och 2.000 kr dyrare!) Mekaniskt är kvaliteten på topp men det finns japanska tillverkare som i princip håller samma höjd. Fuji och Olympus ligger i framkant tycker jag.

När jag var aktiv användes Leicorna av press och avancerade amatöter. Idag är det mest en statuspryl och folk som vill ha känslan och ägarstoltheten att äga en Leica. Att folk vill betala så mycket för gamla begagnade digitalkameror oavsett namnet, det begriper jag inte. Optik är en sak, men en gammal digitalkamera är likt en gammal dator föråldrad.

Fint skick på din fars Leica :) Man blir varm i själen av kamerorna...
 

Fredgusta

Panerai
Cannon Mark IV med 100mm macro, 24 mm fast eller ibland kan jag dra fram 85 mm om jag vill gå för lite distans. Beror lite på vad jag känner för.
 
Topp