Tack daviden!
Har inte sett att det varit nåt liv här i tråden angående kalibrering, vad handlade det om?
Kalibrerad skärm... om man som foto-entusiast printar eller tittar på sina editerade bilder på andra skärmar och känner att det känns bra så behöver man inte bry sig. Så länge man inte sitter och editerar på en skärm från 80-talet behöver man inte oroa sig så mycket. Dagens consumer-skärmar håller färgerna hyggligt bra. Ser det bra ut i dina ögon så är det ju bra.
Jättebra sätt som du gjorde, skriv ut en bild på ett schysst printhak och håll upp bilden bredvid skärmen, är de lika är allt frid och fröjd.
Är man nörd och känner att man vill ha 100% korrekta färger/kontrast så kan man gå och köpa en skärmkalibrator, nyligen köpte jag en av de billigaste varianterna från
X-rite, anledningen till att jag köpte den var för att jag köpte en consumer-skärm från Dell som tappar korrekt kalibrering efter nån vecka. Drar iväg mot för mycket rött. (
Svindyr självkalibrerande Eizo-skärm till vänster och Dell till höger).
Detta innebär att om jag INTE kalibrerar Dell:n och skulle sitta och redigera mina bilder på den så skulle mina bilder se fel ut på andra skärmar. För att få snygga och korrekta bilder, i mitt tycke, skulle jag dra ner den röda färgen vilket då skulle innebära att mina bilder ser tokiga ut på annat folks skärmar (Om de nu har korrekt kalibrerade skärmar) Vilken 99% inte har så det spelar egentligen ingen roll.) Man skulle kunna säga att allt är i totalt kaos när det kommer till "korrekta" skärmar där ute hos folk.
För ett tag sedan fotograferade jag för en kokbok -
The Flying Elk. Då gick det till så att jag redigerade bilderna på min Eizo-skärm, skickade in till Norstedts som gjorde test-printar som jag sedan fick komma och kolla på. Första omgången såg det riktigt bra ut, precis som min skärm förutom en detalj som jag inte gillade. Highlightsen i samtliga bilder låg för högt, på min skärm var det inte alls så. Då berättade Norstedts att det har med pappret/trycktekniken att göra, de måste testa sig fram för att få bilderna som jag vill ha det, det blir aldrig riktigt exakt men efter diskussion så förstod de att de skulle underexponera de allra ljusaste partierna i samtliga bilder. Nästa test-print blev bättre.
Så, min erfarenhet är att färgerna blir spot on när man använder fin-skärm, det bökiga är att få korrekt kontrast/ljus/mörker i bilderna. Det har med tryck-teknik och papper-sort att göra.
Ett sista tips är att alltid titta på sina bilder på så många skärmar som möjligt, iPad, iPhone, jobbskärm, hemmaskärm, kompisar etc. Då får man en uppfattning om man har en skärm som är riktigt off eller ej.