• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

IMG_0401.jpg

Godmorgon ! Tisdag och....
IMG_0403.jpg

..bandbyte nu på morgonen, resultatet...
IMG_0404.jpg

är det här idag// :pompus:

Dags för en artist som bidragit enormt till många andra artisters framgångar, men då som inspelningstekniker och/eller producent.

The Alan Parsons Project - Pyramid (1978)

Alan Parsons började som 18-åring sin karriär som inspelningstekniker vid Abbey Road Studios, där han bland annat arbetade med Beatles album Abbey Road (1969) och Let it Be (1970). Mest känd är han väl för sitt arbete med Pink Floyds mästerverk The Dark Side of the Moon (1973), där han i princip klassades som en femte medlem i bandet. Han har även jobbat på ett antal skivor med Paul McCartneys Wings, Hollies och inte minst flera mycket framgångsrika skivor med Al Stewart, som jag tipsat om tidigare*).

Efter dom enorma framgångarna med The Dark Side of the Moon blev han givetvis erbjuden att även jobba med uppföljaren Wish You Were Here (1975) men avböjde. Istället slog han sig ihop med en annan multi-instrumentalist, Eric Woolfson, och bildade det löst sammansatta bandet The Alan Parsons Project. Utöver Alan och Eric bestod det av varierande musiker och sångare som Alan hade jobbat med tidigare. Man hann med 10 album innan Alan och Eric valde att gå olika vägar, men båda två har fortsatt att ge ut album under eget namn.

Då jag har det mesta dom har gjort var jag tvungen att lyssna igenom ett par heta kandidater till dagens tips innan jag kunde bestämma mig. Till slut blev det deras tredje skiva, som också är deras mest kända och framgångsrika. Det är svårt att sätta en etikett på typen av musik, men melodisk symfonisk poprock skulle kunna passa skapligt. En temaskiva om forntida Egypten, med en luftig produktion som verkligen gör alla bidragande musiker och sångare rättvisa. Utöver att vara en ren njutning att lyssna på är den även en perfekt skiva att testa ljudanläggningar med, högt ... ;)

*) https://klocksnack.se/threads/laket...ylista-i-inlägg-169.67791/page-4#post-2429086

Rolex 2019-06-11 (CD).jpg

Spotify shortcut powered by @Träff : https://open.spotify.com/album/33lGtVb2m0lY8ftdJQLi8f?si=NdHl9qRWRn-Mu2OROjWNMQ

Tillbaka
Topp