• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

D4869653-A7B5-4E58-A456-E4E6A2FA18A1.jpeg
Påbörjar dagen och försöker vakna till.

God morgon KS. Vi tänkte berätta vår gemensamma historia (ursäkta längden på inlägget)
133D6166-024D-4837-B4C3-0C8ECA41252D.jpeg

Innan jag hade hunnit uppnå klockbärarålder (4år närmare bestämt) fick jag vantarna på min fars Citizen Alarm Date med blå urtavla. Då jag var fascinerad av alarmfunktionen och lät den jobba hårt. Mitt handhavande resulterade i 2 avdragna fjädrar. Självklart var min far inte överdrivet entusiastisk över mitt tilltag men han tog det med värdighet och växlade upp till en digital LEDvariant med röda siffror(jag tror faktiskt att han var glad att få en ursäkt att köpa den nyaste teknologin). Nåväl, jag grämde mig iallafall och det återkom med kraft i vuxen ålder, då troligtvis pga mitt tilltagande intresse för horologi. Jag letade efter ett motsvarande andrahandsexemplar inför hans 50års dag och framåt. Jag gav upp inför hans 65årsdag och köpte en boettkusin (en kompressorvariant dykmodell med inre vridbar dykning) som jag hittade i några skumma kvarter i söderort, renoverade den och gav den till min far. Han blev mkt glad men det visade sig att han inte kom ihåg att jag var den blåa skönhetens baneman.
3 månader senare snubblade jag över kompanjonen på bilden och det blev vi. Hon mådde väldigt dåligt och det rådde tvivel om hennes liv skulle gå att rädda. Som tur är uppvisade hon en urstark livsvilja och omgiven av en krets av outtröttliga vänner som jobbade på att stötta hennes tillfrisknande, 6 månader och åtskilliga tusenlappar senare, ett digert sökande efter reservdelar och ömma, synnerligen kompetenta händers hantverk återkom hon till sitt livs form och vi blev vänner för livet. Givetvis har jag övervägt (under snart 6år)att föreslå ett byte mot kusinen jag gav min far i 65årspresent så cirkeln sluts, men tvekar då denna historia sitter djupare hos mig än honom. Affektionsvärde när det är som bäst!

Bilagor

• 2AF94890-BED1-47F5-813C-44B9105E2BD2.jpeg
    2AF94890-BED1-47F5-813C-44B9105E2BD2.jpeg
    26.7 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Jag spinner vidare på det eminenta inlägget ovan av @Vinterdykarn

'Tyvärr' har min far helt gått över till sin guldklocka ifrån jobbet, vilken han bär dagligen. Quartz så det finns inte så stor koppling till mekaniska eller andra ur. Han har ett par gamla fickur som jag tror är arvegods, vissa inte fungerande och de flesta är vanligt förekommande modeller utan monetärt värde.

Efter hans pension så är hunden ett av de största intressen, men det blev oftast lite väl korta promenader, delvis pga att han har rökt filterlösa cigaretter länge, men sedan slutat för ca 15 år sedan. Lungkapaciteten mm har blivit lidande.

Till hans förra födelsedag hade jag inga direkta idéer men tänkte att en klocka som kollar pulsen kanske inte är fel. Det blev en Fitbit, smal sak så att han kan ha den som ett armband på andra armen.
Han blev glad och gillar elektronikprylar, kunde tillockmed koppla ihop den med sin iPhone.

Den stora förtjänsten kom dock ifrån en annan funktion i sportklockan, den räknar dagliga steg och det resulterade i fler och längre hundpromenader, från 5000, mot 10000 och ibland 15000. Hunden blev glad, min far fick mer motion och går ner i vikt. Typisk win-win och inte att förakta vilka funktioner moderna prylar har.

Tyvärr ingen bild, det får bli nästa tillfälle.
Fler far historier? Vi kanske skall starta en ny separat tråd?

Fakk...va tråkigt att behöva gå utanför dörren! Men jag måste hämta in en äppelmos från jordkällaren medans jag kommer ihåg det!

F652B677-EBFA-4098-879D-050A64D196FD.jpeg
4B24F893-E06C-4AAB-B29F-BB677C003E84.jpeg
E505087C-CE39-4026-A107-0AD49FCB960E.jpeg

Tog med mig en flaska hemmagjord svarta vinbärssaft när jag ändå var ner i grottan!
703679F6-FAA5-4928-86C3-BCFDD3772274.jpeg

82ED945D-F084-4B91-BCA5-88B3F1E130EB.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp