• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Dags för grill:)
6CE15A65-43C6-47CF-B743-C8BBE6145065.jpeg

Spännande, berätta gärna mer om hur det fungerar! :woot:
....och vad visar de små tavlorna förutom sekunder? :bookworm:
Verket är av typen hammarautomat, mao en ”rotor” som är mer en pendel och rör sig bara 180 grader. Det finns ingen möjlighet att vrida upp klockan. Man ställer tiden på ett vred på baklocket. Se bild nedan.
Den låter aldrig spänningen i huvudfjädern försvinna utan verket stannar med spänning kvar i fjädern. Detta så att den omgående kommer igång när den hamnar på armen.
Nu till din fråga ang småtavlorna högra visar mkt riktigt sekunder. Den vänstra visar gångreserven.
22A6AAA5-6D62-4FC4-B1F2-386798CF34DA.jpeg

Senast ändrad:
Sommarstädningen kom med ett roligt minne. När jag var 13-14 fick jag denna klocka som förstaplatspris på en Simtävling i Lund, tror det var Sum Sim. Då var jag ingen klocknörd och tyckte att den var skitful. Jag troddeatt jag hade gett bort den här till någon men icke! Den låg gömd nere i en låda i Garaget. Ska försöka öppna den och byta batteri. Hoppas att batteriet inte läckt. Den är helt oanvänd med plasten på glaset och kronan kvar!
ADDC4E47-F181-48AD-ABB7-F47FA8B76433.jpeg
E79B5147-7D0C-469B-920B-F448D1A5C2FF.jpeg
B7047AE3-4B42-4C26-BD37-DA7122FEC9FC.jpeg

Tillbaka
Topp