• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

JB_XII

Rolex
Djup diskussion... jag är ingen expert på området men jag resonerar att om svaret är nej på någon av följande frågor så bör man kika efter ny arbetsgivare:

* Trivs du på din arbetsplats? (Grundläggande, men många går till jobbet med en klump i magen)

* Bidrar ditt arbete till någon form av utveckling av dig som människa eller för din karriär?

* Är du engagerad i din yrkesroll? (eller anser du dig bara gå till jobbet för att sitta av dina 8 timmar)

* Om du fick sparken imorgon, skulle du bry dig?

Finns säkert fler frågor som man bör ställa sig.
Men poängen är att om man känner glädje och passion för sitt arbete så tror jag resten kommer.
Hurvida man sköter jobb kontra relation är nog upp till ens egna prioriteringar.
 

Case

Panerai
Absolut! Det är inte alls ytligt, det är en fråga om mind set och karaktär. Förmodligen mer nature än nurture.
 

Chad

Rolex
Absolut! Det är inte alls ytligt, det är en fråga om mind set och karaktär. Förmodligen mer nature än nurture.

Förstår inte vad du dillar om. Om du personligen tappat gnistan & viljan att vinna m.m och (eventuellt) maskar det genom att vara "trygg i dig själv" - är mitt tips att kolla upp dina hormonnivåer, framförallt testot och sköldkörteln.

Det är inget personligt. Skulle råda alla över 35 att göra samma, vet ju ej om du är över 35. Men misstänker det :)

Nog OT från min sida i denna tråd. Trevlig kväll!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Förstår inte vad du dillar om. Om du personligen tappat gnistan & viljan att vinna m.m och (eventuellt) maskar det genom att vara "trygg i dig själv" - är mitt tips att kolla upp dina hormonnivåer, framförallt testot och sköldkörteln.

Det är inget personligt. Skulle råda alla över 35 att göra samma, vet ju ej om du är över 35. Men misstänker det :)

Nog OT från min sida i denna tråd. Trevlig kväll!

Det finns så mycket i ditt inlägg som visar att du är Under 35 ;)
 

Brunleif

Panerai
Förstår inte vad du dillar om. Om du personligen tappat gnistan & viljan att vinna m.m och (eventuellt) maskar det genom att vara "trygg i dig själv" - är mitt tips att kolla upp dina hormonnivåer, framförallt testot och sköldkörteln.

Det är inget personligt. Skulle råda alla över 35 att göra samma, vet ju ej om du är över 35. Men misstänker det :)

Nog OT från min sida i denna tråd. Trevlig kväll!
Du kanske prioriterar om ifall du har turen att få barn någon gång :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Förstår inte vad du dillar om. Om du personligen tappat gnistan & viljan att vinna m.m och (eventuellt) maskar det genom att vara "trygg i dig själv" - är mitt tips att kolla upp dina hormonnivåer, framförallt testot och sköldkörteln.

Det är inget personligt. Skulle råda alla över 35 att göra samma, vet ju ej om du är över 35. Men misstänker det :)

Nog OT från min sida i denna tråd. Trevlig kväll!
Det står Key Account Manager på ditt visitkort va?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Egot bygger på i någon form på rädsla. Var rädslan kommer ifrån behöver vi inte gå in på nu.
Men egot säger, bara jag tjänar lite mer pengar, bara jag får det där bättre jobbet, bara jag kan köpa det där större huset, en ny klocka till, en ny bil till .....

Egot låter dig inte leva i nuet utan försöker alltid se framåt i tiden, med andra ord något som inte ens finns. Eller så vill den kolla bakåt om hur jag borde gjort saker, eller inte gjort saker.... Egot försöker hela tiden att sträva emot att du lever i nuet. Med en dålig självkänsla så blir egot större, så de som har ett behov av att vinna/erövra/vara bäst .....

lägger in ett citat ifrån Deepak Chopra med

"”Egot är naturligtvis inte den du egentligen är. Egot är din självbild, din sociala mask, det är den roll du spelar. Din sociala mask lever på att bli omtyckt av andra. Den vill styra och lever på att ha makt, för egot lever i ständig rädsla för att inte duga.”

Jag säger bara som så att det krävs rätt mycket av en själv för att komma till den insikten. Med andra ord det är enkelt att inte märka av det eller helt enkelt förneka att så är fallet...

Något att läsa kanske :)
Screenshot_20171006-113949.jpg


https://www.bokus.com/bok/9789187505546/lev-livet-fullt-ut-en-vag-till-andligt-uppvaknande/
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Egot bygger på i någon form på rädsla. Var rädslan kommer ifrån behöver vi inte gå in på nu.
Men egot säger, bara jag tjänar lite mer pengar, bara jag får det där bättre jobbet, bara jag kan köpa det där större huset, en ny klocka till, en ny bil till .....

Egot låter dig inte leva i nuet utan försöker alltid se framåt i tiden, med andra ord något som inte ens finns. Eller så vill den kolla bakåt om hur jag borde gjort saker, eller inte gjort saker.... Egot försöker hela tiden att sträva emot att du lever i nuet. Med en dålig självkänsla så blir egot större, så de som har ett behov av att vinna/erövra/vara bäst .....

Något att läsa kanske :)
Screenshot_20171006-113949.jpg
Alla människotyper behövs men den drivande behöver få hjälp med vidsyntheten. Finns bara balansen finns det hopp. Balans i makt, pengar, visioner, ramar, prioriteringar, förmåga till meta-/ macroperspektiv etc. En ensam entreprenör utan en stödjande broms kan bli farlig. Det finns gott om exempel på det i historien och i nutid. Ju fortare det går, desto mindre tid ägnar vi åt det som sker jäms med och det kan leda till farliga brister i kunskap.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Egot bygger på i någon form på rädsla. Var rädslan kommer ifrån behöver vi inte gå in på nu.
Men egot säger, bara jag tjänar lite mer pengar, bara jag får det där bättre jobbet, bara jag kan köpa det där större huset, en ny klocka till, en ny bil till .....

Egot låter dig inte leva i nuet utan försöker alltid se framåt i tiden, med andra ord något som inte ens finns. Eller så vill den kolla bakåt om hur jag borde gjort saker, eller inte gjort saker.... Egot försöker hela tiden att sträva emot att du lever i nuet. Med en dålig självkänsla så blir egot större, så de som har ett behov av att vinna/erövra/vara bäst .....

lägger in ett citat ifrån Deepak Chopra med

"”Egot är naturligtvis inte den du egentligen är. Egot är din självbild, din sociala mask, det är den roll du spelar. Din sociala mask lever på att bli omtyckt av andra. Den vill styra och lever på att ha makt, för egot lever i ständig rädsla för att inte duga.”

Jag säger bara som så att det krävs rätt mycket av en själv för att komma till den insikten. Med andra ord det är enkelt att inte märka av det eller helt enkelt förneka att så är fallet...

Något att läsa kanske :)
Screenshot_20171006-113949.jpg


https://www.bokus.com/bok/9789187505546/lev-livet-fullt-ut-en-vag-till-andligt-uppvaknande/
Lite OT kanske, men den där munken-boken är en av de ytterst få böcker jag inte orkade läsa klart. Och då har jag ändå läst många sega böcker genom åren...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jobbar med webb och sånt...
Tror mig veta hur folk fungerar, vad folk vill ha, vad folk förväntar sig och vad folk vill göra på webben. Majoriteten av folk då.

Du har ju lyckats väldigt väl med en hemsida som fungerar väldigt bra för dator och förvånandsvärt snuskigt bra för mobila plattformer.
Det är inte alla som lyckas med det. Vanligtvis när folk försöker anpassa forum för mobiler blir det på horribla plattformar som inte ens är användbara.

(Om jag nu har förstått rätt att det är du som anpassat hemsidan)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Företaget lowballade mig och jag skulle gå ner i lön om jag bytte.
Så ett nej blev det.
Med "Gilla" så menade jag såklart inte att jag gillade deras beteende, utan att jag gillade att få veta hur det gick.
En bra sak med allt det här är väl att du getts tillfälle att fundera på din nuvarande arbetssituation, och balansen mellan relation/arbete?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Med "Gilla" så menade jag såklart inte att jag gillade deras beteende, utan att jag gillade att få veta hur det gick.
En bra sak med allt det här är väl att du getts tillfälle att fundera på din nuvarande arbetssituation, och balansen mellan relation/arbete?

Helt riktigt @Strindberg , man har fått en tankeställare genom det hela.
Jag lär hålla er uppdaterade med hur det går, eftersom KS har varit till enorm hjälp hittils!
 
Topp