• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Har precis fått jobb som Larmoperatör inom bilförsäkringar, inte den bästa lönen men som mitt första "riktiga" jobb efter gymnasiet antar jag att det duger
/Kulaso

Jobbar som biträdande varuhuschef för en av de större klädbutikerna i Göteborg. Läser dessutom ekonomi på Handelshögskolan vid sidan av. Målet är att få erfarenhet för att starta eget om 2 år.

Rävsax! Blev precis kontaktad av en rekryterare som vill att jag kommer på intervju på andra sidan stan. Ska man vara ärlig mot chefen att man tar sådana möten eller tiga och skylla på läkartid?

Är hyfsat ny och trivs bra på min nuvarande arbetsplats men gräset kanske är grönare på andra sidan?

Hur hade ni agerat?

Rävsax! Blev precis kontaktad av en rekryterare som vill att jag kommer på intervju på andra sidan stan. Ska man vara ärlig mot chefen att man tar sådana möten eller tiga och skylla på läkartid?

Är hyfsat ny och trivs bra på min nuvarande arbetsplats men gräset kanske är grönare på andra sidan?

Hur hade ni agerat?
Varför skulle du berätta det för arbetsgivaren? Tror du att det skulle kunna medföra något positivt?

Förutom ett bättre samvete? Troligen inte. Ogillar att behöva dra en vals för man ska iväg...
"Privat ärende". Sanningsenligt och ungefär så mycket som din arbetsgivare har med din utflykt att göra.
Om du jobbar för någon som prompt vill övervaka dina skäl till att flexa lite så är ju bara det ett gott skäl att byta jobb. :)

Hur hade ni agerat?
Lyssna på vad de vill och hur de tänker. Alla företag har sin kultur så kolla att du gillar deras kultur.

"Privat ärende". Sanningsenligt och ungefär så mycket som din arbetsgivare har med din utflykt att göra.
Om du jobbar för någon som prompt vill övervaka dina skäl till att flexa lite så är ju bara det ett gott skäl att byta jobb. :)
Något åt det hållet blev det. Vi är ett ganska litet, sammansvetsat gäng vilket gör det svårt att inte utveckla.

Nåväl, ska bli spännande att se vart detta leder.

Hur hade ni agerat?

Om vi utgår ifrån att du är en duktig medarbetare och uppskattad på din arbetsplats så har du två val beroende på din inställning:

1. Du tycker den nya tjänsten är intressant och kan på allvar tänka dig att lämna din nuvarande arbetsgivare: Säg inget... någonsin, tills ett nytt anställningsavtal är skrivet. Självklart ska du förhandla upp din lön hos din nya arbetsgivare.

2. Du är såklart smickrad över att någon vill headhunta dig, men känner ändå innerst inne att du kommer vilja stanna: gå på intervjun och försök få fram vad de är villiga att ge dig i lön. Efter intervju går du tillbaka till din arbetsgivare och berättar att en konkurrent kontaktat dig och att du blivit erbjuden X-lön. Säg att du trivs väldigt bra på din nuvarande arbetsplats men att du gärna vill förhandla om din lön för att inte känna pressen av att behöva lämna.

Win-Win för dig! Grattis till att du är en eftertraktad resurs! Trevlig helg!

Jag har varit brutalt ärligt för min aktuella arbetsgivare när jag varit sugen på att byta jobb och varför. Det har bara fått nuvarande att se till att jag vill stanna istället. Ärlighet varar längst!

Hur hade ni agerat?

Man ska såklart aldrig säga något till sin arbetsgivare, det är en av få gånger det är okej med en vit lögn. Men allra bäst är att ta detta mötet på din fritid, den disponerar du precis som du vill.

å andra sidan....

Hur ny är du på det nuvarande jobbet ?, jag tycker nog att man bör stanna minst ett par år för att nästa arbetsgivare inte ska tro att du är en vandringspokal.

Jag har varit brutalt ärligt för min aktuella arbetsgivare när jag varit sugen på att byta jobb och varför. Det har bara fått nuvarande att se till att jag vill stanna istället. Ärlighet varar längst!
Det kräver en bra chef som klarar att ta emot fullständig ärlighet och förstå hur de kan hantera den. Du verkar ha en bra AG.

Samma här, har varit på flertalet intervjuer under året och varje gång har jag berättat det för min chef. Inga sura miner eller något negativt från företagets sida

Hur hade ni agerat?
Som jag ser det, säg inget om att du ska på intervju, som någon annan sa så finns det inget att vinna av det.
Gå på intervjun och om jobbet sen inte verkar intressant så kan det vara bra att ha i "bakfickan" vid nästa löneförhandling.

Sverige har en oseriös arbetsmarknad där du bränns om vissa saker dyker upp. Gör det i smyg. I alla andra länder anses det bra att headhuntas; det visar ju att företaget sitter på resurser andra vill åt. Rena döden att ens nämna byte för ngn på ett svenskt bolag, dessvärre. Blir fel hur du än gör.

Är väl vad man kallar mångsysslare och har nyss adderat ett för mig nytt arbetsområde...garagestädning/sopning :)

Så om det är någon som är med i en Brf där den biten inte är ordnad eller om någon jobbar med förvaltning och har kommersiella garage är det bara att skicka ett PM.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp