• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Relativt nyligen bytt tjänst, så har formellt gått ifrån min tidigare plats som Mekanikkonstruktör och är numera inom Projektledning istället.
 
Studerade själv civilingenjör i data på LTH, arbetade 50-100%. Man hade det inte slappt, bara mindre fritid.
Det är banne mig riktigt imponerande. Om du fick vettiga betyg och så. Själv gick jag inte D utan I men några 50-100% till extrajobb låg inte inom ramarna för min (eller särskilt många av mina kursares) kapacitet.
 
Det är banne mig riktigt imponerande. Om du fick vettiga betyg och så. Själv gick jag inte D utan I men några 50-100% till extrajobb låg inte inom ramarna för min (eller särskilt många av mina kursares) kapacitet.
Går själv I och har en i klassen som jobbar heltid som montör på Volvo. Hade en till som också gjorde det, men han trivdes för bra nere vid bandet så han hoppade av.
 
Rörmokare med eget företag sen 2009. Jobbar mycket och funderar till och från om det är värt det. Dom gångerna man köper en fin klocka eller bildelar eller annat kul känns det värt det men när man kommit hem sent till familjen flera dagar på en vecka så undrar jag ibland om det är det här som är livet. Knepigt det där.. Man är aldrig riktigt nöjd :hungry:
Har funderat sen jag gick ut skolan vad jag ska göra när jag blir stor :rolleyes:
 
Det är banne mig riktigt imponerande. Om du fick vettiga betyg och så. Själv gick jag inte D utan I men några 50-100% till extrajobb låg inte inom ramarna för min (eller särskilt många av mina kursares) kapacitet.
Betygen är nog mer än tillräckliga, fått med mig en del publikationer på vägen också. Snittar kanske 4.0 eller nåt?

OK, antingen säger det något väldigt positivt om dig, eller något negativt om utbildningen.
Utbildningen är väldigt svår, jag har bara haft god kapacitet att lära mig och samt bra studieteknik. 80% av universitetet är att hitta en god studieteknik, efter det går allt på räls.
 
Betygen är nog mer än tillräckliga, fått med mig en del publikationer på vägen också. Snittar kanske 4.0 eller nåt?


Utbildningen är väldigt svår, jag har bara haft god kapacitet att lära mig och samt bra studieteknik. 80% av universitetet är att hitta en god studieteknik, efter det går allt på räls.
Du menar att du publicerat artiklar i vetenskapliga tidskrifter under din grundutbildningsstudietid?

"God studieteknik" = gamla tentor?
 
Du menar att du publicerat artiklar i vetenskapliga tidskrifter under din grundutbildningsstudietid?

"God studieteknik" = gamla tentor?
Det är korrekt. Har en publikation under en konferens 2015 och en som jag ska publicera nästa år, väntar på rätt konferens bara.

God studieteknik = lära dig hur man lär sig saker och ting bäst. T.ex anteckna och läsa högt, spela in föreläsningar, studera gamla tentor, läsa wikipedia, kolla stanford-kurser online, etc etc.
 
Det är korrekt. Har en publikation under en konferens 2015 och en som jag ska publicera nästa år, väntar på rätt konferens bara.

God studieteknik = lära dig hur man lär sig saker och ting bäst. T.ex anteckna och läsa högt, spela in föreläsningar, studera gamla tentor, läsa wikipedia, kolla stanford-kurser online, etc etc.
Plural som blev singular.

Din studieteknik låter mest som någon som läser humanistiska ämnen.

Spela in föreläsningar?
http://lundagard.se/2012/11/15/universitetet-forbjuder-inspelningar/
 
Plural som blev singular.

Din studieteknik låter mest som någon som läser humanistiska ämnen.

Spela in föreläsningar?
http://lundagard.se/2012/11/15/universitetet-forbjuder-inspelningar/
Låter som du mest vill ha nån att klanka ner på. Gjorde jag dig upprörd över något?

Båda publikationerna finns att läsa online men den sistnämnda kommer inte dyka upp på google scholar förens nästa år.

Vad gällande ljudupptagning var jag inte medveten om det. Inte för det varit något jag gjort, utan enbart listade vad jag klassade som studieteknik. Har haft föreläsare som själva tagit på sig att spela in material.
 
Låter som du mest vill ha nån att klanka ner på. Gjorde jag dig upprörd över något?

Båda publikationerna finns att läsa online men den sistnämnda kommer inte dyka upp på google scholar förens nästa år.

Vad gällande ljudupptagning var jag inte medveten om det. Inte för det varit något jag gjort, utan enbart listade vad jag klassade som studieteknik. Har haft föreläsare som själva tagit på sig att spela in material.

Bli inte upprörd över forumets absolut mest anti-intellektuella användare.

Någon som är så absurt intresserad över andras pengar och framgång går inte att ta på allvar.
 
Betygen är nog mer än tillräckliga, fått med mig en del publikationer på vägen också. Snittar kanske 4.0 eller nåt?
Utbildningen är väldigt svår, jag har bara haft god kapacitet att lära mig och samt bra studieteknik. 80% av universitetet är att hitta en god studieteknik, efter det går allt på räls.
Så högst 20% är begåvning? Inte dåligt på ett "väldigt svårt" utbildningsprogram. Så ser nog ganska få på det.

Det är korrekt. Har en publikation under en konferens 2015 och en som jag ska publicera nästa år, väntar på rätt konferens bara.
God studieteknik = lära dig hur man lär sig saker och ting bäst. T.ex anteckna och läsa högt, spela in föreläsningar, studera gamla tentor, läsa wikipedia, kolla stanford-kurser online, etc etc.
se nedan

Båda publikationerna finns att läsa online men den sistnämnda kommer inte dyka upp på google scholar förens nästa år.
Väldigt rörigt, artiklar som redan är publicerade, "online" (i en tidskrift?), men som du sedan skall presentera på en konferens?

Vad gällande ljudupptagning var jag inte medveten om det. Inte för det varit något jag gjort, utan enbart listade vad jag klassade som studieteknik. Har haft föreläsare som själva tagit på sig att spela in material.
Återigen kraftiga humanist vibbar. "ljudupptagning"? En ljudinspelning från en föreläsning på en teknisk högskola är mestadels helt oanvändbar, den ger helt enkelt väldigt lite så länge du inte har bild och kan se uträkningar etc.. Du nämnde själv inspelning av föreläsningar som din punkt nummer 2 kring studieteknik.

Punkt nummer ett kring studieteknik som du nämnde var: "anteckna och läsa högt", även det totalt värdelöst för studier på teknisk högskola.

Du är kanske på riktigt, men jag måste säga att många varningslampor blinkar.
 
Så högst 20% är begåvning? Inte dåligt på ett "väldigt svårt" utbildningsprogram. Så ser nog ganska få på det.


se nedan


Väldigt rörigt, artiklar som redan är publicerade, "online" (i en tidskrift?), men som du sedan skall presentera på en konferens?


Återigen kraftiga humanist vibbar. "ljudupptagning"? En ljudinspelning från en föreläsning på en teknisk högskola är mestadels helt oanvändbar, den ger helt enkelt väldigt lite så länge du inte har bild och kan se uträkningar etc.. Du nämnde själv inspelning av föreläsningar som din punkt nummer 2 kring studieteknik.

Punkt nummer ett kring studieteknik som du nämnde var: "anteckna och läsa högt", även det totalt värdelöst för studier på teknisk högskola.

Du är kanske på riktigt, men jag måste säga att många varningslampor blinkar.
Men ge dig?
 
Återigen kraftiga humanist vibbar. "ljudupptagning"? En ljudinspelning från en föreläsning på en teknisk högskola är mestadels helt oanvändbar, den ger helt enkelt väldigt lite så länge du inte har bild och kan se uträkningar etc.. Du nämnde själv inspelning av föreläsningar som din punkt nummer 2 kring studieteknik.

Punkt nummer ett kring studieteknik som du nämnde var: "anteckna och läsa högt", även det totalt värdelöst för studier på teknisk högskola.

Du är kanske på riktigt, men jag måste säga att många varningslampor blinkar.
Det kanske kommer som en överraskning men människor är faktiskt olika och har olika sätt att lära sig saker. Detta är baserat på min livserfarenhet som både ingenjörer och pedagog, så tyvärr har jag ingen länk till någon obskyr studie som stärker detta - eller någon kul youtube-video...

Att spela in ljudet från en föreläsning när man själv har suttit och antecknat fungerar utmärkt för en "auditory learner". Samma sak att läsa högt. Själv är jag mer visuell i mitt lärande och behöver se och anteckna för att stärka mitt lärande.
 
Så högst 20% är begåvning? Inte dåligt på ett "väldigt svårt" utbildningsprogram. Så ser nog ganska få på det.


se nedan


Väldigt rörigt, artiklar som redan är publicerade, "online" (i en tidskrift?), men som du sedan skall presentera på en konferens?


Återigen kraftiga humanist vibbar. "ljudupptagning"? En ljudinspelning från en föreläsning på en teknisk högskola är mestadels helt oanvändbar, den ger helt enkelt väldigt lite så länge du inte har bild och kan se uträkningar etc.. Du nämnde själv inspelning av föreläsningar som din punkt nummer 2 kring studieteknik.

Punkt nummer ett kring studieteknik som du nämnde var: "anteckna och läsa högt", även det totalt värdelöst för studier på teknisk högskola.

Du är kanske på riktigt, men jag måste säga att många varningslampor blinkar.
Ta inte siffran verbatim; jag har inte gjort en kvantitativ studie för att styrka det. Min poäng var enbart att visa att studieteknik är betydligt viktigare än begåvning.

Båda artiklarna finns att tillgå, om du vill kan jag skicka dom till dig men är övertygad det hade gått dig över huvudet.

Detta kanske kommer som en shock, men det finns program (t.ex på en ipad) där man kan anteckna och spela in, varpå programmet håller anteckningarna och ljudet i sync. Ganska coolt, och väldigt användbart. Tror inte du har någon erfarenhet för att styrka huruvida en inspelad föreläsning för ingenjörer är till någon nytta, med eller utan "bild" och "uträkningar".

Anteckna och läsa högt är inte värdelöst, oavsett utbildning. Släppts en rad studier som påvisar dess effekt. Men återigen är alla människor olika varför det är så viktigt att varje individ själv hittar den bästa studietekniken för just de.

Får starka vibbar av någon som inte klarade första teminen på en ingenjörsutbildning och nu vill trycka ner alla andra som gjorde det. Tagga ner lite kompis, ingen är här för att såra dig.
 
Därtill skrev du själv tidigare angående din (påstådda) utbildning (D LTH):
"Utbildningen är väldigt svår"

Min egen erfarenhet av en "väldigt svår utbildning" är att de som saknade tillräcklig begåvning var helt körda, oavsett studieteknik och hur mycket de studerade.
Inte för att vara sådan men vilken utbildning (i Sverige) är så svår att en normalbegåvad som trots allt lyckas komma in ej kan genomföra utbildningen efter att personen lägger 6-8 timmar per dag säg 5 dagar i veckan?
 
Tillbaka
Topp