• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Läser nu denna. Författaren till The Martian som var ypperligt bra.
Skrattar mest åt hur dålig den är. Overkliga scenarion? Javisst, varje kapitel är impregnerade av dem.
En sci-fi bok ska ju vara lite overklig och givetvis fantasifull... men denna är på skojar du med mig?! nivån.
Titeln är dock cool.


hail mary.jpg


Var ett tag sen jag läste ut den, men hursomhelst, den blev inte bättre utan storyns förfall var exponentiell. Usch vilken hemskt löjlig bok. Hade man tagit bort de många tekniska detaljer och koncept (á la the Martian) som är för avancerade för en mellanstadie-elev att greppa kunde man ha trott att en 10åring hade skrivit boken. Nja, snarare en nioåring.
 
Senast ändrad:
Ännu en klassiker precis utläst, Tre män i en båt från 1889 skriven av Jerome K Jerome. En av få humoristiska böcker från den tiden. Den handlar om tre unga män, grabbar skulle man nog säga idag, som färdas på Themsen mellan London och Oxford. Kul att se vad man skrattade åt på den tiden.

E789CEC3-FBE3-4FF2-9C5A-FC7DE9136F22.jpeg
 
Jag läste nyss ut Pojken med smörkniven, som det tipsades om här i tråden. En väldigt vackert skriven bok, lärorik om de människor som är annorlunda, de som inte passar in, de som inte syns av de flesta av oss. Samtidigt en djupt human bok som berörde mig mycket. Den går under skinnet. Tack för allt jag fick inblick i.
IMG_3428.JPG
IMG_3429.JPG
 
Jag läste nyss ut Pojken med smörkniven, som det tipsades om här i tråden. En väldigt vackert skriven bok, lärorik om de människor som är annorlunda, de som inte passar in, de som inte syns av de flesta av oss. Samtidigt en djupt human bok som berörde mig mycket. Den går under skinnet. Tack för allt jag fick inblick i.
IMG_3428.JPG
IMG_3429.JPG
Tack. Scipio. Det glädjer mig att du hade behållning av boken.
 
Tack. Scipio. Det glädjer mig att du hade behållning av boken.
Den har många nivåer den boken. Jag känner igen mig i mycket fast i helt andra sammanhang, inte minst i hur de mest utsatta förlorar möjligheten till ett bättre liv bara för att anställda inte brinner för uppgiften. Sen är det intressant att se hur trasiga människor med olika bakgrunder och förutsättningar kan berika varandra till stordåd. Boken tar upp många delar som berör, upprör och värmer men det får stanna så. Stark historia helt klart.
 
Nån som har tips på liknande böcker som serien om Anton Modin av Anders jallai? Förutom Hamilton då.
Typ underrättelsetjänst, spioner, grodmän, kalla kriget/nutid, fiction fast med verkliga händelser eller alternativa teorier.. :)

ja nåt sånt
 
Lyssnade just på ”Pet Sematary” av Stephen King på storytel (finns säkert på fler platser), uppläst av Michael C Hall (han som spelade Dexter). Alltså, så jävla bra uppläst, och boken var mycket bra den också!
 
Har jobbat mig igenom denna. En ansedd krigsveteran från WW2 mördar ortens präst utan att yppa motivet. Det stora "avslöjandet" kommer i slutet. Men alldeles för tråkig bok och inget aha i slutet. Grym men intressant beskrivning av hur japanerna behandlade amerikanarna (och filippinerna) efter deras kapitulation - men inget som räddar boken.

9789100181338.jpg
 
Har jobbat mig igenom denna. En ansedd krigsveteran från WW2 mördar ortens präst utan att yppa motivet. Det stora "avslöjandet" kommer i slutet. Men alldeles för tråkig bok och inget aha i slutet. Grym men intressant beskrivning av hur japanerna behandlade amerikanarna (och filippinerna) efter deras kapitulation - men inget som räddar boken.

9789100181338.jpg

Såna böcker är jobbiga. Böcker som är bra och fängslande men slutar liksom tvärt utan nån upplösning.
 
Har precis lyssnat klart på Jan Guillos alla Hamiltonböcker.

Nu har jag just börjat på hans andra bokserie "Det stora århundradet". Som jag har förstått det får man följa en familj vid namn Lauritzen genom hela 1900-talet. Spännande!

FE8BE63B-18D7-43B2-8D4D-88D953727FA5.jpeg

(Bild från google)
 
Du hade rätt, den var grym! 😊 några fler Stephen king böcker man måste läsa?
Av hans senaste katalog vill jag minnas att jag tyckte Under Kupolen och Drömfångare var bra. Annars så tycker jag han hade sin storhetstid på 70- och 80-talet.

Läs även hans sons, Joe Hill, bok En Hjärtformad Ask.
 
Tillbaka
Topp