• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Läst Slutet av Mats Strandberg. Klart läsvärd. Egentligen för unga vuxna / tonåringar men likväl fann jag den gripande och tyngre (existentiellt) än vad den kanske utger sig vara.
Finns egentligen inga spoilers här - alla vet att jorden kommer att utplånas av en gigantisk komet men det är en rätt smärtsam läsning om hur huvudpersonerna på olika sätt försöker göra sig redo inför det oundvikliga slutet, om det ens går att göra det. Bara en sån sak som att leva sig in i hur ett par tonåringar blir djupt förälskade i varandra ett par veckor innan kometens ETA...

slutet.jpeg
Låter som The Age of Miracles av Karen Thompson. Jorden börjar sluta rotera. Ödesmättad men ändå vacker.
 
Kan inte låta bli att föreställa mig hur @ScubaKing sitter och browsar AdLibris sent på kvällen och stöter på recensioner av World War Z. Sitter där helt kallsvettig, ”men va fan…”

Sitter själv med denna just nu, har gett upp ett par gånger tidigare då den är lite väl stream-of-consciousness men tredje gången gillt tänker jag. Runt 250 sidor in.
00F312E7-F836-4D36-B2A9-F0E2E721780E.jpeg

Köpte den där för typ ett år sedan.

Blev kallsvettig när jag insåg att det fanns en Wiki enbart för att förklara handlingen i den - har därmed aldrig kommit igång. Drömmer om att ha läst den. Kanske inte så mycket om att läsa den.
 
Köpte den där för typ ett år sedan.

Blev kallsvettig när jag insåg att det fanns en Wiki enbart för att förklara handlingen i den - har därmed aldrig kommit igång. Drömmer om att ha läst den. Kanske inte så mycket om att läsa den.
Den är definitivt lite för komplex men är bitvis väldigt underhållande läsning. Lite likt Finnegan’s Wake eller abstrakt konst får man bara låta det rinna över en och plocka upp det man kan.

Läste Inherent Vice och Bleeding Edge av Pynchon för ett tag sedan, båda lite mer normala romaner. Kan rekommendera dessa om du vill ha något mer ”lättläst” av honom.
 
Har betat av de två första delarna i vad som ska bli en trilogi om Sverige under andra världskriget. Finns så mycket krigsskildringar men svårare att få bilder av hur vardagslivet verkligen var. Berggren ger en fantastiskt bred bild av stort och smått, väver ihop de stora händelserna med skildringar av hur folk i olika samhällsskikt reagerade, hur deras vardag såg ut och hur bilden av skeendena såg ut i dåtidens media.

Jag har alltid varit fascinerad och lite undrande över hur det kom sig att att Sverige höll sig utanför och hur folk då egentligen såg på detta och detta är verkligen ett välskrivet svar på de flesta av de frågorna.
Skärmavbild 2022-02-03 kl. 11.10.59.png
 
Har betat av de två första delarna i vad som ska bli en trilogi om Sverige under andra världskriget. Finns så mycket krigsskildringar men svårare att få bilder av hur vardagslivet verkligen var. Berggren ger en fantastiskt bred bild av stort och smått, väver ihop de stora händelserna med skildringar av hur folk i olika samhällsskikt reagerade, hur deras vardag såg ut och hur bilden av skeendena såg ut i dåtidens media.

Jag har alltid varit fascinerad och lite undrande över hur det kom sig att att Sverige höll sig utanför och hur folk då egentligen såg på detta och detta är verkligen ett välskrivet svar på de flesta av de frågorna.
Skärmavbild 2022-02-03 kl. 11.10.59.png
Låter bra. Trodde först att Broder Daniel hade skrivit böcker, men efter lite googling så sätter jag upp dom på min att-läsalista. :)
 
Kul, jag blev också sugen på den. Återkom med vad du tycker.


Har inte läst så mycket av den än, kanske ett par hundra sidor, eller 1/3, men jag slås genast av hur extremt korta kapitlen är.
Vissa är på knappt två sidor. Vad tusan?
Jag gillar inte lååånga kapitel (eller böcker som saknar kapitel helt och hållet) men för korta kapitel har en tendens att förstöra ev av den sinnesstämning som hunnits byggas upp. Det är den stora nackdelen.
Den andra negativa aspekten är att porträtteringen är hopplöst tvådimensionell. Jag har som sagt inte hunnit läsa så mkt och det kanske blir bättre (snälla?) men för att vara lite taskig tycker jag att författaren lagt lika mycket tid på karaktärerna som Gunilla lade tid på de där två kusinerna i Alfons Åberg.

Handlingen då so far? Helt ok. En dyster men vacker historia som har potential att engagera.

Detta var ett kortare omdöme men såklart kommer jag lägga till / ändra när boken är färdig.
 
Senast ändrad:
Har inte läst så mycket av den än, kanske ett par hundra sidor, eller 1/3, men jag slås genast av hur extremt korta kapitlen är.
Vissa är på knappt två sidor. Vad tusan?
Jag gillar inte lååånga kapitel (eller böcker som saknar kapitel helt och hållet) men för korta kapitel har en tendens att förstöra ev av den sinnesstämning som hunnits byggas upp. Det är den stora nackdelen.
Den andra negativa aspekten är att porträtteringen är hopplöst tvådimensionell. Jag har som sagt inte hunnit läsa så mkt och det kanske blir bättre (snälla?) men för att vara lite taskig tycker jag att författaren lagt lika mycket tid på karaktärerna som Gunilla lade tid på de där två kusinerna i Alfons Åberg.

Handlingen då so far? Helt ok. En dyster men vacker historia som har potential att engagera.

Detta var en kortare omdöme men såklart kommer jag lägga till / ändra när boken är färdig.
Korta kapitel kan jag stå ut med om de bildar ett sammanhang längre fram, men tvådimensionella karaktärer har jag svårare för, mest kanske för att de blir starkt förenklade? Kämpa!
 
Senast ändrad:
Någon som hört talas om eller läst den här? Troligen en av vår tids viktigaste böcker.

 
Någon som hört talas om eller läst den här? Troligen en av vår tids viktigaste böcker.

Lånat den digitalt (så jag kunde bli kartlagd :) ) Bara börjat på den men kom inte riktigt igång. Får göra en nytt försök när jag inte är så trött.
 
Åhå, är den bra?
Jag har aldrig riktigt fattat vad den handlar om. Förutom den sköna brittiska miljön och kulturen så är det en berättelse som skulle kunna bli en bok idag, för den är allmängiltig. Den handlar om en läkare som tar droger för att hantera sina mörka sidor. På något sätt, om man ska sätta in den i dagens sammanhang, handlar den om normer och vad som händer i en när man har sidor som inte riktigt passar in. Den är inte så lång men väldigt välskriven, tankeväckande och underhållande på samma gång.
 
Jag har aldrig riktigt fattat vad den handlar om. Förutom den sköna brittiska miljön och kulturen så är det en berättelse som skulle kunna bli en bok idag, för den är allmängiltig. Den handlar om en läkare som tar droger för att hantera sina mörka sidor. På något sätt, om man ska sätta in den i dagens sammanhang, handlar den om normer och vad som händer i en när man har sidor som inte riktigt passar in. Den är inte så lång men väldigt välskriven, tankeväckande och underhållande på samma gång.


Thanx. Ska ha det i minnet nästa gång bok-browsing görs!
 
1646594646194.jpeg
1646594662638.jpeg

Har precis läst ut dessa två. Visst var de bra, men sög inte riktigt tag i mej som mycket annat jag läst på senaste tiden. Kan inte riktigt sätta fingret på varför. Nån annan som läst någon av dem?
 
Har inte läst så mycket av den än, kanske ett par hundra sidor, eller 1/3, men jag slås genast av hur extremt korta kapitlen är.
Vissa är på knappt två sidor. Vad tusan?
Jag gillar inte lååånga kapitel (eller böcker som saknar kapitel helt och hållet) men för korta kapitel har en tendens att förstöra ev av den sinnesstämning som hunnits byggas upp. Det är den stora nackdelen.
Den andra negativa aspekten är att porträtteringen är hopplöst tvådimensionell. Jag har som sagt inte hunnit läsa så mkt och det kanske blir bättre (snälla?) men för att vara lite taskig tycker jag att författaren lagt lika mycket tid på karaktärerna som Gunilla lade tid på de där två kusinerna i Alfons Åberg.

Handlingen då so far? Helt ok. En dyster men vacker historia som har potential att engagera.

Detta var ett kortare omdöme men såklart kommer jag lägga till / ändra när boken är färdig.


Ok, läste ut boken för ett tag sedan. Mitt tidigare omdöme har inte ändrats nämnvärt. De sista typ 100 sidorna var dock bättre.
Så kort och gott - lite överskattad, och ingen bok som lämnade ett djupt avtryck hos mig.
 
Läser nu denna. Författaren till The Martian som var ypperligt bra.
Skrattar mest åt hur dålig den är. Overkliga scenarion? Javisst, varje kapitel är impregnerade av dem.
En sci-fi bok ska ju vara lite overklig och givetvis fantasifull... men denna är på skojar du med mig?! nivån.
Titeln är dock cool.


hail mary.jpg
 
Läser nu denna. Författaren till The Martian som var ypperligt bra.
Skrattar mest åt hur dålig den är. Overkliga scenarion? Javisst, varje kapitel är impregnerade av dem.
En sci-fi bok ska ju vara lite overklig och givetvis fantasifull... men denna är på skojar du med mig?! nivån.
Titeln är dock cool.


hail mary.jpg
Synd. Har den i bokhyllan. Gillade båda hans två tidigare böcker.
 
Synd. Har den i bokhyllan. Gillade båda hans två tidigare böcker.

Smaken är nog olika här ; jag upplevde att han ville göra en The Martian igen och det i sig är ju helt ok för mig, men kvalitéten är väldigt ojämn. Själva premissen är intressant men utförandet är inget för mig. Mycket som slätas över och mycket som bara klaffar i förbifarten (alltså, diverse problem som måste lösas) för att storyn ska fortgå. Han har väldigt bråttom. Jag har läst ca 1/2 boken.
 
Smaken är nog olika här ; jag upplevde att han ville göra en The Martian igen och det i sig är ju helt ok för mig, men kvalitéten är väldigt ojämn. Själva premissen är intressant men utförandet är inget för mig. Mycket som slätas över och mycket som bara klaffar i förbifarten (alltså, diverse problem som måste lösas) för att storyn ska fortgå. Han har väldigt bråttom. Jag har läst ca 1/2 boken.
Får återkomma när jag läst den. Blir nog någon gång i sommar. Är mitt uppe i mörka tornet serien nu efter tips här i tråden. Den blir bara bättre och bättre!
 
image.jpg

Nja… asså.. den är speciell..
Trodde jag va någorlunda på banan men icke. Känner att man missar 3000 subtila referenser/samband och MYCKET står mellan raderna. Vad i helskotta menar människan egentligen?

Edit: Boken i bakgrunden är klart läsvärd. Det där med källkritik och hur det aktivt missbrukas.
 
Precis börjat med denna. Uppvuxen i områdena där detta utspelar sig så var tvungen att läsa denna. Tragisk utveckling.

AB8FA687-9AA4-454B-8DE7-5CF1EEE1BD5E.jpeg
Jag läser också denna just nu.
Verkligen tragiskt. Har läst cirka 100 sidor och än så länge så är det fortfarande många frågor. Och jag gissar att frågorna kommer förbli osvarade...
 
Jag läser också denna just nu.
Verkligen tragiskt. Har läst cirka 100 sidor och än så länge så är det fortfarande många frågor. Och jag gissar att frågorna kommer förbli osvarade...

Helt galet, hörs när vi läst klart. Så får vi se om vi är klokare.
Lite återkommande saker, dokumentär med Diamant.

 
Lite återkommande saker, dokumentär med Diamant.


ska se! 🙏🏻
 
Tillbaka
Topp