• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Semesterboken och semesterklockan på plats 🌞🙏🏻

5C8AC9D9-6411-488B-909C-3C02605186B3.jpeg
Grym bok, läste ut min på typ 3 dagar förra sommaren 😅
 
Ska precis börja läsa den sjätte boken i denna serie. Måste verkligen säga att de alla är riktigt bra. Bra tempo och mycket spänning. Kan rekommendera! 🤓

image.jpg
 
Finns så många bra böcker att tipsa om.

Har denna sommar läst:

Tyrannens tid (västerbro, av han som tidigare skrev Svälten)

MCMaffia, äldre bok om global mafia etc.

Statsministermordet (Axberger).

Girig Sverige m(Cervenka)

Björnstad (Backman)

1795 (Dag o natt)
 
Billy Summers.jpg


Lyssnade igenom "Billy Summers" av Stephen King i våras. Klart värd att lägga lite tid på.

Väntar annars på att "I skuggan av dig" av Christina Eriksson ska släppas, det är femte boken i deckarserien om Elias Svensson och Forsete.
 
Nån som har läst Victoria Bergmans svaghet serien? Är inne på tredje delen och tycker den är lite märklig. Varför inte den annars så supersmarta polisen Jeanette kan lägga ihop ett simpelt pussel är så förbryllande.
 
Nån som har läst Victoria Bergmans svaghet serien? Är inne på tredje delen och tycker den är lite märklig. Varför inte den annars så supersmarta polisen Jeanette kan lägga ihop ett simpelt pussel är så förbryllande.
Nu känner jag inte till dessa böcker men detta påminner lite om hur Dan Brown har lyckats så väl: genom att ha "smarta" figurer i böckerna som misslyckas med att klura ut något läsaren redan gjort så känner sig läsarna riktigt smarta vilket leder till att de tycker bra om boken och köper fler...
 
Nu känner jag inte till dessa böcker men detta påminner lite om hur Dan Brown har lyckats så väl: genom att ha "smarta" figurer i böckerna som misslyckas med att klura ut något läsaren redan gjort så känner sig läsarna riktigt smarta vilket leder till att de tycker bra om boken och köper fler...
Jag är tydligen inte den enda med denna åsikt heller.


But Brown, miraculously, has found a way to let me into the game. His characters get strategically dense at key moments, puzzling for so long over increasingly obvious clues that even the slowest reader is forced, almost accidentally, to solve the mystery. In the middle of The Da Vinci Code, two of the world’s leading experts on the Grail legend, who’ve just spent several chapters lecturing us about the visionary genius of Leonardo da Vinci, inexplicably take 35 pages to figure out that their next clue is written in Leonardo-esque backward script. (“This language looks like nothing I’ve ever seen!” says one of them. “A Sephardic transliteration, perhaps?” says the other.) I nearly gave myself a full-blown crypto-orgasm by solving the book’s climactic riddle 30 pages before the characters did.
 
Jag är tydligen inte den enda med denna åsikt heller.


Förhoppningsvis det så att författaren inte gör så med flit för att få stammisläsare men det är ändå ett tecken på att de i sin iver att få till en komplex story, slår knutar på sig själva med alldeles för komplext innehåll som de tappat kontrollen över och måste få till en upplösning eller framåtskridande som leder till en sådan men misslyckas.

Men det värsta måste ändå vara när handlingen, innehållet, dialogen och porträtteringen osv är superb men sen orkar författaren inte ge mer och storyn tar ett abrupt slut...
 
Förhoppningsvis det så att författaren inte gör så med flit för att få stammisläsare men det är ändå ett tecken på att de i sin iver att få till en komplex story, slår knutar på sig själva med alldeles för komplext innehåll som de tappat kontrollen över och måste få till en upplösning eller framåtskridande som leder till en sådan men misslyckas.

Men det värsta måste ändå vara när handlingen, innehållet, dialogen och porträtteringen osv är superb men sen orkar författaren inte ge mer och storyn tar ett abrupt slut...

Låter som om du läst Neil Stephenson 🙃

Gällande Dan Brown är jag rätt övertygad om att det är 100% planerat. Han har lurat ut vad som säljer och kör stenhårt på det. Gillar man lite mer komplexa saker med konspirationer och dylikt så tycker jag Umberto Eco är bra mycket bättre att läsa, om kanske lite mer krävande.
 
Låter som om du läst Neil Stephenson 🙃

Gällande Dan Brown är jag rätt övertygad om att det är 100% planerat. Han har lurat ut vad som säljer och kör stenhårt på det. Gillar man lite mer komplexa saker med konspirationer och dylikt så tycker jag Umberto Eco är bra mycket bättre att läsa, om kanske lite mer krävande.

Nej har inte läst Stephenson, men tack då undviker jag hans alster.

Har från och till varit nyfiken på Umberto. Kanske ska testa honom.
 
Semestrar varje år på ön Ischia utanför Neapel. I år talade jag med en Italienska som talade om Axel Munthe, en svensk läkare som verkat på grannön Capri och som visade boken nedan fast då på Italienska. Som av en händelse hamnade jag bredvid en författare på flyget under hemresan som talade om samma Axel och som också rekommenderade boken. Han hade även bott under en tid på platsen där han verkade på Capri. Den drivs nu som en stiftelse med boende för författare och andra. Precis fått hem en svensk översättning och läst det långa förordet så nu ska resten läsas. Hoppas att den håller det jag fått höra.
21A9735D-B4ED-4093-B311-DE6CD937B0E3.jpeg
 
Senast ändrad:
Semestrar varje år på ön Ischia utanför Neapel. I år talade jag med en Italienska som talade om Axel Munthe, en svensk läkare som verkat på grannön Capri och som visade boken nedan fast då på Italienska. Som av en händelse hamnade jag bredvid en författare på flyget under hemresan som talade om samma Axel och som också rekommenderade boken. Han hade även bott under en tid på platsen där han verkade på Capri. Den drivs nu som en stiftelse med boende för författare och andra. Precis fått hem en svensk översättning och läst det långa förordet så nu ska resten läsas. Hoppas att den håller det jag fått höra.
21A9735D-B4ED-4093-B311-DE6CD937B0E3.jpeg
Intressant! Besökte San Michele i februari när jag var på Capri. Förstår jag det rätt att boken är skriven av Munthe om villa San Michele?
 
Tillbaka
Topp