Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Håller med, fantastisk bra.
Bra skit för oss i melankoliklubben.
Lägger den på listan!Håller med, fantastisk bra.
Läser just nu denna - lite i samma fack. Två magiker som sedan barnsben måste vara med i en tävling som de inte vet vad den går ut på. Arenan är en cirkus som öppnar vid midnatt och stänger när solen går upp. Bra och orginell story.
Kul att du verkar gilla den. Jag har den här som ligger på tur.Herre jösses vad man hinner läsa när man skalar ner skärmtiden.
Oxå bra. Har halva kvar.
Kul, jag blev också sugen på den. Återkom med vad du tycker.Beställt.
Ha lagom förväntningar nu.Beställt.
Ah! Återkom med dina tankar om den!Kul att du verkar gilla den. Jag har den här som ligger på tur.
Tack för tipsen, inte bara böckerna utan också att man med behållning kan högmässa för varandra. Det är underskattat. Jag är själv inne på 1800-talet just nu men ska jag ge tips på författare som jag gillar så är det Bo Bergmans Vårfrost, om du gillar poesi och prosa, annars Prästungen av Göran Tunström. Ormens väg på Hälleberget av Torgny Lindgren finns som ljudbok på biblioteken. Det som gör den så speciell är att han själv läser upp sin egna bok. Det finns så mycket bra bland de klassiska författarna också. Mycket av det har du säkert redan läst som litteraturvetare. Oj oj, hur ska man hinna läsa allt. Jag vill inte dö än. Det är många böcker kvar att läsa.Som gammal litteraturvetare och tillika nörd har jag svårt att endast läsa en bok. Så jag har, för tillfället och som oftast, ett flertal som läses samtidigt.
Martina Montelius - Främlingsleguanen. En humorbok om ett barn som har en leguan och bor själv. Den är rätt kul faktiskt. Martina är otroligt kul i sitt strama och onödigt pretto språk vilket verkligen blir toppkul när det porträtteras genom ett litet barn.
Lena Einhorn - Geniet från Breslau. En kärleksroman baserad på en sann historia. Jag är bara 50 sidor in men har generellt gillat Lenas böcker så har höga förhoppningar.
Claes Ericson - Oligarkerna. En faktabok om oligarkernas plats och väg till makten vid start och efter kapitalismens infart efter -91! Jävla massa high chaparall och helt okej.
J.K Rowling - De vises sten. Har aldrig läst J HP, vilket gjorde min nya tjej helt förskräckt. Sagt och gjort fick jag den i julklapp av henne. så jag och tjejen läser 10-15 sidor högt för varandra varje kväll. Må låta konstigt, men det är faktiskt riktigt trevligt! Och faktiskt inte en så tokig bok?
Erving Goffman - Jag och maskerna. Läser pö om pö, men Goffman är en antroplog. Han skrev Jaget och maskerna på 50-talet där han teoretiserar kring sociala samspel via en dramaturgisk liknelse. Alltså: vi alla spelar roller och bör masker, precis som på teater. Vi bär alla masker och spelar olika roller i olika kontexter. Jätteintressant och inte alls så svårsmält som man kan tro.
tar jättegärna emot alla möjliga tips! Högt som lågt
Torgny Lindgren känner jag till via namn (och akademien) men inte de andra! Kommer kolla upp.Tack för tipsen, inte bara böckerna utan också att man med behållning kan högmässa för varandra. Det är underskattat. Jag är själv inne på 1800-talet just nu men ska jag ge tips på författare som jag gillar så är det Bo Bergmans Vårfrost, om du gillar poesi och prosa, annars Prästungen av Göran Tunström. Ormens väg på Hälleberget av Torgny Lindgren finns som ljudbok på biblioteken. Det som gör den så speciell är att han själv läser upp sin egna bok. Det finns så mycket bra bland de klassiska författarna också. Mycket av det har du säkert redan läst som litteraturvetare. Oj oj, hur ska man hinna läsa allt. Jag vill inte dö än. Det är många böcker kvar att läsa.
Jag läste Harry P när hypen startade i slutet av 90-talet, sedan läste jag om dom inför filmerna. Sen så fick jag tre barn och har läst i alla fall bok 1-5 högt för var och en av dom innan de läste din själva. Rowling har kokat ihop ett fantastiskt universum och riktigt bra historier, men numera är jag lite trött på böckerna även om de är roliga att läsa högt (Hagrid brukar vara göteborgare när jag läser, och Malfoy stockholmare ) Bok 4 brukar vara barnens favorit.Som gammal litteraturvetare och tillika nörd har jag svårt att endast läsa en bok. Så jag har, för tillfället och som oftast, ett flertal som läses samtidigt.
Martina Montelius - Främlingsleguanen. En humorbok om ett barn som har en leguan och bor själv. Den är rätt kul faktiskt. Martina är otroligt kul i sitt strama och onödigt pretto språk vilket verkligen blir toppkul när det porträtteras genom ett litet barn.
Lena Einhorn - Geniet från Breslau. En kärleksroman baserad på en sann historia. Jag är bara 50 sidor in men har generellt gillat Lenas böcker så har höga förhoppningar.
Claes Ericson - Oligarkerna. En faktabok om oligarkernas plats och väg till makten vid start och efter kapitalismens infart efter -91! Jävla massa high chaparall och helt okej.
J.K Rowling - De vises sten. Har aldrig läst J HP, vilket gjorde min nya tjej helt förskräckt. Sagt och gjort fick jag den i julklapp av henne. så jag och tjejen läser 10-15 sidor högt för varandra varje kväll. Må låta konstigt, men det är faktiskt riktigt trevligt! Och faktiskt inte en så tokig bok?
Erving Goffman - Jaget och maskerna. Läser pö om pö, men Goffman är en antroplog. Han skrev Jaget och maskerna på 50-talet där han teoretiserar kring sociala samspel via en dramaturgisk liknelse. Alltså: vi alla spelar roller och bör masker, precis som på teater. Vi bär alla masker och spelar olika roller i olika kontexter. Jätteintressant och inte alls så svårsmält som man kan tro.
tar jättegärna emot alla möjliga tips! Högt som lågt
Cit; "alla vet att jorden kommer att utplånas av en gigantisk komet"Läst Slutet av Mats Strandberg. Klart läsvärd. Egentligen för unga vuxna / tonåringar men likväl fann jag den gripande och tyngre (existentiellt) än vad den kanske utger sig vara.
Finns egentligen inga spoilers här - alla vet att jorden kommer att utplånas av en gigantisk komet men det är en rätt smärtsam läsning om hur huvudpersonerna på olika sätt försöker göra sig redo inför det oundvikliga slutet, om det ens går att göra det. Bara en sån sak som att leva sig in i hur ett par tonåringar blir djupt förälskade i varandra ett par veckor innan kometens ETA...
Cit; "alla vet att jorden kommer att utplånas av en gigantisk komet"
Eeh va? Är detta något som helt passerat mig?