• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Kul att du gillade den. Tyckte den var jättetung att läsa. Blev väldigt berörd och slutade med gråtkalas för det mesta.

Såg att du ville ha lite tips på böcker. Har precis läst lite extra under en kort semester.
Flyga drake - riktigt bra.
Arvet efter dig - sträckläste denna typ på två dagar. Du får nog läsa första upplagan i så fall, ”Livet efter dig”. Jojo Moyes är jätteduktig författare. Nu läser jag ”Där kräftorna sjunger” första intrycket lite långtråkig. Men efter typ 1/3 så börjar den bli betydligt bättre.

Om du är intresserad av roliga skönlitteratur så kan jag rekommendera författaren Fredrik Backman. En favorit är ”Folk med ångest”


Flyga drake gillade jag också!
 
Flyga drake gillade jag också!
+1 på den. Gillade även hans andra bok Tusen strålande solar

Väldigt roligt att tråden fått ett sådant uppsving. Fått många bra tips här! Just nu har jag tagit en paus i Mörka tornet av Stephen King (har bara sista delen kvar, tack!!) och är halvvägs in i Hobbiten.

Läste Projekt Hail Mary i somras och kan instämma med flera andra här i tråden att den inte levde upp till förväntningarna efter Ensam på mars och Artemis. image.jpg
 
Gaaaah håller på med ”Bröderna Karamasov”. Och har gjort det i sju år tack vara just 10 sidor med smeknamn, familjetillhörighet, hårfärg osv osv. 😂
Hehe ja, det är en det att hålla reda på. Tur att jag betade av Bröderna Karamasov i min ungdom, när man var lite mer alert i Hjärnkontoret 😅

Men 7 år, då hinner du väl glömma bort en del mellan gångerna? 🤔😁
 
En fråga - läser ni pappersböcker eller på läsplatta? Jag kör mycket läsplatta, mest därför att det är smidigt och så om jag vill läsa en bok är jag otålig. Perfekt att direkt köpa och ladda ner den.
 
Aha låter ju intressant. Jag gillar One Day in the Life of Ivan Denisovich så lite Gulag-elände piggar?! Ju alltid upp.

Ivan Denisovich var för långsam för mig. Den där boken ovan jag rekommenderade är den absolut bästa gulag/fängelse-boken som någonsin skrivits. Den ser inte mycket ut för världen, men OJ vilken bok. Säkert läst den 4 gånger genom åren.
 
Så bra att den är obehaglig?

Nja nej inte obehaglig alls. Mera intressant och man får perspektiv på hur jävla bra man har det (hur dåligt man än har det just nu), för i boken har han det tusen gånger värre på precis alla sätt och vis. Men det finns även komik i den.

Berättelsen om Alexander Dolgun kom först till världens kännedom genom Solzjenitsyns "Gulagarkipelagen".
Det börjar utan förvarning en decemberdag år 1948 på en gata i Moskva. Alex Dolgun är 22 år - född i New York, son till en amerikansk ingenjör som under depressionen fick arbete i Ryssland - och har ett underordnat arbete på amerikanska ambassaden.
Han är på väg till en lunch med en vän när han plötsligt anropas av en främling - en man ur hemliga polisen. Inom några sekunder är han KGB:s fånge - och kommer att leva i dess skugga de närmaste 23 åren.
Vid de oupphörliga förhören under 18 månaders isolering, påtvingad sömnlöshet, fysiskt och psykiskt våld och på svältgränsen upptäcker Dolgun ett sätt att överleva, sin förmåga att uppfinna oändligt många knep för att behålla sitt förstånd och sitt välbefinnande.
Dolguns berättelse är berättelsen om en ensam människa i helvetet. Eftersom han inte tillåts ligga ner i cellen övar han sig i att "stjäla" sömn, sittande i upprätt ställning, i 60 sekunders intervall mellan vaktens inspektion genom celldörrens titthål. I sin ensamhet mellan förhören håller han förståndet friskt genom att tilldela sig själv den ena uppgiften efter den andra. Han arbetar t ex i veckor utan redskap för att tillverka en nål av ett fiskben från fängelsesoppan.
Han gör allt för att överleva, som att arbeta för att tyda ett meddelande som knackas till honom från cellen bredvid ... som att vinna de kriminella (ickepolitiska) fångarnas vänskap genom att berätta intrigen i amerikanska filmer. När man slår honom föreställer han sig att han befinner sig utanför sin kropp. Hopskrumpen, sårig, med starkt håravfall, hela veckor med minnesförlust upprätthåller han sin identitet, sin självkänsla, sitt liv.
 
Nja nej inte obehaglig alls. Mera intressant och man får perspektiv på hur jävla bra man har det (hur dåligt man än har det just nu), för i boken har han det tusen gånger värre på precis alla sätt och vis. Men det finns även komik i den.

Berättelsen om Alexander Dolgun kom först till världens kännedom genom Solzjenitsyns "Gulagarkipelagen".
Det börjar utan förvarning en decemberdag år 1948 på en gata i Moskva. Alex Dolgun är 22 år - född i New York, son till en amerikansk ingenjör som under depressionen fick arbete i Ryssland - och har ett underordnat arbete på amerikanska ambassaden.
Han är på väg till en lunch med en vän när han plötsligt anropas av en främling - en man ur hemliga polisen. Inom några sekunder är han KGB:s fånge - och kommer att leva i dess skugga de närmaste 23 åren.
Vid de oupphörliga förhören under 18 månaders isolering, påtvingad sömnlöshet, fysiskt och psykiskt våld och på svältgränsen upptäcker Dolgun ett sätt att överleva, sin förmåga att uppfinna oändligt många knep för att behålla sitt förstånd och sitt välbefinnande.
Dolguns berättelse är berättelsen om en ensam människa i helvetet. Eftersom han inte tillåts ligga ner i cellen övar han sig i att "stjäla" sömn, sittande i upprätt ställning, i 60 sekunders intervall mellan vaktens inspektion genom celldörrens titthål. I sin ensamhet mellan förhören håller han förståndet friskt genom att tilldela sig själv den ena uppgiften efter den andra. Han arbetar t ex i veckor utan redskap för att tillverka en nål av ett fiskben från fängelsesoppan.
Han gör allt för att överleva, som att arbeta för att tyda ett meddelande som knackas till honom från cellen bredvid ... som att vinna de kriminella (ickepolitiska) fångarnas vänskap genom att berätta intrigen i amerikanska filmer. När man slår honom föreställer han sig att han befinner sig utanför sin kropp. Hopskrumpen, sårig, med starkt håravfall, hela veckor med minnesförlust upprätthåller han sin identitet, sin självkänsla, sitt liv.
Tack, jag sätter den på listan över böcker jag vill läsa.
 
En fråga - läser ni pappersböcker eller på läsplatta? Jag kör mycket läsplatta, mest därför att det är smidigt och så om jag vill läsa en bok är jag otålig. Perfekt att direkt köpa och ladda ner den.
Både och. Tycker det är väldigt smidigt att läsa på paddan. Men det brukar oftast bli böcker som jag inte tycker har en given plats i bokhyllan. Ett tips är att biblioteket har väldigt mycket e-böcker man får ner direkt på ett knapptryck!
 
En fråga - läser ni pappersböcker eller på läsplatta? Jag kör mycket läsplatta, mest därför att det är smidigt och så om jag vill läsa en bok är jag otålig. Perfekt att direkt köpa och ladda ner den.

Kör en Kindle. Har provat att läsa på iPad men det funkar inte för mig så e-ink är det som gäller. Men vissa böcker känns som om de "ska" läsas i pappersformat så de köper jag i bokhandeln.
 
Kör en Kindle. Har provat att läsa på iPad men det funkar inte för mig så e-ink är det som gäller. Men vissa böcker känns som om de "ska" läsas i pappersformat så de köper jag i bokhandeln.

Har testat Kindle men upplevde det så onaturligt. Kanske en vanesak.
Men säkert mer prisvärt i längden.
Däremot har jag ingen förståelse alls för de hutlösa kronor som inbundna böcker kostar.
 
Har testat Kindle men upplevde det så onaturligt. Kanske en vanesak.
Men säkert mer prisvärt i längden.
Däremot har jag ingen förståelse alls för de hutlösa kronor som inbundna böcker kostar.

Jo är kanske en vanesak. Tycker just läsplatta funkar bra, behagligt ”mjukt” ljus. Har svårt för att läsa på iPad.

Jag kör med Kobo Aura One, körde med Kobo för den upplevdes som öppnare än övriga plattor då. Är supernöjd med Kobon.

Har ingen bokhylla heller i mitt minimalistiska hem 😂 så jag tröttnade på boktravar.
 
En fråga - läser ni pappersböcker eller på läsplatta? Jag kör mycket läsplatta, mest därför att det är smidigt och så om jag vill läsa en bok är jag otålig. Perfekt att direkt köpa och ladda ner den.

Jag växlar fram och åter. Helst läser jag på papper men både Kindle och surfplatta / telefon är ju så smidiga att både köpa böcker på och att bära med sig... men när jag köpt en bra bok elektroniskt som jag inser jag vill läsa igen (oftast fackböcker) så köper jag den nästan alltid på papper också.

Riktigt bra böcker, som när jag upptäckte Haruki Murakami, köper jag i princip enbart i fysisk form.
 
Jag växlar fram och åter. Helst läser jag på papper men både Kindle och surfplatta / telefon är ju så smidiga att både köpa böcker på och att bära med sig... men när jag köpt en bra bok elektroniskt som jag inser jag vill läsa igen (oftast fackböcker) så köper jag den nästan alltid på papper också.

Riktigt bra böcker, som när jag upptäckte Haruki Murakami, köper jag i princip enbart i fysisk form.

"Efter mörkrets inbrott" var sjukt bra!
 
Jag kan ju lägga till att jag nyligen skaffade prenumeration på tjänsten Scribd som i princip är spotify eller netflix för böcker, ljudböcker och tidskrifter. Jag har använt det både i telefon, dator och surfplatta. Den var riktigt trevlig även om utbudet för oss icke-amerikaner är lite begränsat - flera böcker på min "borde läsa"-lista var helt enkelt inte där eller hade regionspärrar. En av böckerna fanns som ljudbok men inte i text som jag föredrar.

Det hela förstärks väl av att jag ännu inte betalat för tjänsten - för varje person jag övertalar att ta en gratis tvåmånaders provperiod så förlängs min egen period med en månad. Om nån är sugen på att prova och har lust att stödja mig genom min referenslänk, sätt bara ett PM så får du länken. Annars kan få samma gratis två månader direkt på deras site.

Allt jag hittat där är på engelska dock, ingen svenska. Eller jag har ju inte letat men... tja. :)
 
Däremot har jag ingen förståelse alls för de hutlösa kronor som inbundna böcker kostar.
Vet inte om man kan kalla det för hutlösa kronor. Tanken går till musikbranschen och omställningen som skivbolaget tvingats till pga Spotify (och illegal fildelning) och som sedan lett till exempelvis Bandcamp där artister säljer direkt till kund.

Man skulle kunna se Amazon/Adlibris som bokbranchens Spotify vad det gäller tvång till förändrad affärsmodell och prispress. Bra för kunden (i det korta perspektivet i alla fall) och dåligt för flertalet författare.

 
Vet inte om man kan kalla det för hutlösa kronor. Tanken går till musikbranschen och omställningen som skivbolaget tvingats till pga Spotify (och illegal fildelning) och som sedan lett till exempelvis Bandcamp där artister säljer direkt till kund.

Man skulle kunna se Amazon/Adlibris som bokbranchens Spotify vad det gäller tvång till förändrad affärsmodell och prispress. Bra för kunden (i det korta perspektivet i alla fall) och dåligt för flertalet författare.


Jo det låter vettigt. Men höga priser på inbundna böcker har det ju varit länge, långt innan onlineplattformar gjorde sitt intåg. Men givetvis påverkar prissättningen alltod de mindre kända författarna.
 
Dyrt kanske det är med inbundna böcker men det finns inget som slår inbundna böcker med lite större text. För att det inte ska bli så dyrt brukar jag vara med secondhand-butiker där det finns både inbundna och pocket för en spottstyver. Doktor Glas (ovan) hittade jag för 20 kr och senast var jag på Frälsningsarmen och fick 7 pocket för 70 kronor. Då kan man unna sig en och annan inbunden ny bok i bokhandeln. Vissa bokhandlare förstår dessutom känslan att få boken inslagen brunt omslagspapper. Det är verkligen en känsla av vardagslyx. I och för sig kanske jag har lättare att hitta böcker som föredrar böcker från 1850-talet och fram till 1940 ungefär.
 
Dyrt kanske det är med inbundna böcker men det finns inget som slår inbundna böcker med lite större text. För att det inte ska bli så dyrt brukar jag vara med secondhand-butiker där det finns både inbundna och pocket för en spottstyver. Doktor Glas (ovan) hittade jag för 20 kr och senast var jag på Frälsningsarmen och fick 7 pocket för 70 kronor. Då kan man unna sig en och annan inbunden ny bok i bokhandeln. Vissa bokhandlare förstår dessutom känslan att få boken inslagen brunt omslagspapper. Det är verkligen en känsla av vardagslyx. I och för sig kanske jag har lättare att hitta böcker som föredrar böcker från 1850-talet och fram till 1940 ungefär.

Finns rätt bra utbud i second hand och antikvarier även när det gäller lite nyare böcker. Plockade på mig de flesta av Knausgårds via second hand och min Lundell-samling kostade nog i snitt 20:- styck. Men man ska inte förvänta sig att hitta en specifik bok man är ute efter så det blir lite skattjakt av det hela.
 
Finns rätt bra utbud i second hand och antikvarier även när det gäller lite nyare böcker. Plockade på mig de flesta av Knausgårds via second hand och min Lundell-samling kostade nog i snitt 20:- styck. Men man ska inte förvänta sig att hitta en specifik bok man är ute efter så det blir lite skattjakt av det hela.
Skattjakten är lite kul tycker jag för man läser böcker man inte tänkt sig. Senast hittade jag en bok av en av mina favoritförfattare Kurt Vonnegut, Burfågel. Då blir man glad.
 
Tillbaka
Topp