• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Någon som sitter på en bra fackbok? Håller på att läsa Dolda Gudar av Håkanson men behöver något nytt snart. Håkansons bok är stundtals intressant men vissa partier hade kunnat kortas ner rejält. 7/10.
 
Just nu håller jag på med:
image.jpg

Överraskande lättläst för att vara en Nobelprisvinnare än så länge.

Innan det var det:
image.jpg

Uppskattade boken och dess skildring av hur fort världen kan förändras och det slutande plan som rasism är.

Kan även tipsa om:
image.jpg

Jag tyckte den var både vacker och brutal på samma gång. Hade svårt att lägga den ifrån mig. Riktigt tegelsten också.
 
Just nu håller jag på med:
image.jpg

Överraskande lättläst för att vara en Nobelprisvinnare än så länge.

Innan det var det:
image.jpg

Uppskattade boken och dess skildring av hur fort världen kan förändras och det slutande plan som rasism är.

Kan även tipsa om:
image.jpg

Jag tyckte den var både vacker och brutal på samma gång. Hade svårt att lägga den ifrån mig. Riktigt tegelsten också.
Jag tycker Ett litet liv är svår att komma in i, eller blir den bättre sedan? Bara läst drygt 70 sidor, så det är inte många om man ser till antalet totalt. Å andra sidan är jag inte en bokslukare av största mått, så den kanske kräver lite av sin läsare.
 
Jag tycker Ett litet liv är svår att komma in i, eller blir den bättre sedan? Bara läst drygt 70 sidor, så det är inte många om man ser till antalet totalt. Å andra sidan är jag inte en bokslukare av största mått, så den kanske kräver lite av sin läsare.
Ja, den kräver lite tid. Hade semester när jag läste den så det underlättar. Blir mer intressant allt eftersom karaktärerna åldras och Jude kommer fram, i början är han väldigt mystisk (vilket så klart är meningen). Sen ska det sägas att det blir väldigt mycket tragedi bitvis så det är långt från någon feelgoodroman…
 
Ja, den kräver lite tid. Hade semester när jag läste den så det underlättar. Blir mer intressant allt eftersom karaktärerna åldras och Jude kommer fram, i början är han väldigt mystisk (vilket så klart är meningen). Sen ska det sägas att det blir väldigt mycket tragedi bitvis så det är långt från någon feelgoodroman…

Instämmer i allt du skriver. En av de bästa böcker jag läst.
 
Wingfeather-Saga. Tog mig ett tag att hajja att det var en barnbok, men då var jag redan hooked. Halvvägs igenom bok nr 2/4 :D


Har ni kids i ålder 9-14, eller är som jag, lite mentalt obegåvad, så är det en utmärkt fantasy-bok :)
Collection3D (1).png
 
Jag har precis läst ut den. En mycket bra bok som berättar mycket mer än det som hände på Konstfack. Nästan bara kvinnor på högavlönade jobb, konstfacks studenter består av 75% kvinnor. Av alla studenter kommer hälften från överklassen. De anställda är till stor del vänsterpolitiska. De främst amerikanska teserna om intersektionalitet och antirasism speglar myndigheten. Den fria konsten är inte fri. En bra bok för den som inte förstår sig på samhällets nya normer som skapar polarisering och främlingskap. Ja, den innehåller så mycket mer.
IMG_5918.JPG
IMG_5919.JPG
IMG_5914.JPG
IMG_5995.JPG
IMG_5996.JPG
 
Den här kom i posten idag. Det känns som när man precis skall öppna en fin present som man känner på sig innehåller något fantastiskt.
Men eftersom det är tre år sedan volym 9 så måste jag nog läsa 9an igen först för att "komma tillbaka" till seriens universum.

1000001710.jpg
 
Jag har precis läst ut den. En mycket bra bok som berättar mycket mer än det som hände på Konstfack. Nästan bara kvinnor på högavlönade jobb, konstfacks studenter består av 75% kvinnor. Av alla studenter kommer hälften från överklassen. De anställda är till stor del vänsterpolitiska. De främst amerikanska teserna om intersektionalitet och antirasism speglar myndigheten. Den fria konsten är inte fri. En bra bok för den som inte förstår sig på samhällets nya normer som skapar polarisering och främlingskap. Ja, den innehåller så mycket mer.
IMG_5918.JPG
IMG_5919.JPG
IMG_5914.JPG
IMG_5995.JPG
IMG_5996.JPG

Har inte läst boken men håller klart med om att konstfack är ett vänsternäste av rang.....
 
Har inte läst boken men håller klart med om att konstfack är ett vänsternäste av rang.....
Jag tycker de ska ta in de som ser allt galet i samhället så konsten blir ärlig utan normer. Allt skapande kommer oftast från vänster historiskt så det är inget konstigt att Konstfack präglas av det men skapande kan vara mer än feminism och antirasism. Jag är oroad över utvecklingen. Sätter man regler för konstnärer blir all konst propaganda och meningslös därmed.
 
Senast ändrad:
Någon som sitter på en bra fackbok? Håller på att läsa Dolda Gudar av Håkanson men behöver något nytt snart. Håkansons bok är stundtals intressant men vissa partier hade kunnat kortas ner rejält. 7/10.
Hans Roslings memoar rekommenderar jag starkt. Har factfulness men inte läst den ännu.
Factfulness om du inte läst den tidigare. Även Sapiens är klart läsvärd.
 
Jag erkänner direkt, jag är ”dålig” på skönlitteratur, nog för att jag gärna läser en bra bok men då blir det ofta facklitteratur eller biografier.

Romaner korsar sällan min väg men just nu är jag halvvägs genom ”Skipar min egen rättvisa” av Julius Hjort / Olof Jung, en roman om två brott och hur omgivande relationer påverkas. Platsen är Stockholm och tiden (mestadels) nutid.

Gillade du Snabba cash tänker jag spontant att du antagligen kommer tycka om denna. För mig som uppvuxen i storstad och nu c:a 40 år gammal finns också en hel del igenkänning, miljöerna, festerna och livet man levde då.

Jag ger den 5/5, dels för miljöerna men också för språket.

(Åter igen, jag är ingen litteraturvetare och du som analyserade Kafka som sjuåring kommer säkert göra en annan analys, men för mig passade den som handen i handsken)
 

Bilagor

  • A9C7ECA5-88B0-47B7-BC77-ED1876A1A0CA.jpeg
    A9C7ECA5-88B0-47B7-BC77-ED1876A1A0CA.jpeg
    476.7 KB · Visningar: 7
Jag erkänner direkt, jag är ”dålig” på skönlitteratur, nog för att jag gärna läser en bra bok men då blir det ofta facklitteratur eller biografier.

Romaner korsar sällan min väg men just nu är jag halvvägs genom ”Skipar min egen rättvisa” av Julius Hjort / Olof Jung, en roman om två brott och hur omgivande relationer påverkas. Platsen är Stockholm och tiden (mestadels) nutid.

Gillade du Snabba cash tänker jag spontant att du antagligen kommer tycka om denna. För mig som uppvuxen i storstad och nu c:a 40 år gammal finns också en hel del igenkänning, miljöerna, festerna och livet man levde då.

Jag ger den 5/5, dels för miljöerna men också för språket.

(Åter igen, jag är ingen litteraturvetare och du som analyserade Kafka som sjuåring kommer säkert göra en annan analys, men för mig passade den som handen i handsken)

Låter spontant intressant då jag gillade Snabba Cash, vad handlar den om ?
 
Låter spontant intressant då jag gillade Snabba Cash, vad handlar den om ?

Snabba cash handlar ju väldigt mycket om organiserad brottslighet och det gör väl inte riktigt denna, den handlar huvudsakligen om en ung jurist vars sambo blir våldtagen och hur han mer och mer plågas av tankarna på hämnd och "rättvisa", sen får man följa några andra karaktärer kring detta, bland annat polisen som utreder brottet och dennes relationer. Men jag får ändå mycket Snabba-vibbar av den, troligen miljöerna, språket och karaktärerna.
 
Läser Morgon i Jenin. Väldigt vacker och fängslande men ack så nedbrytande och deprimerande på samma gång!
Paralleller som ofrånkomligen måste dras : boken kunde lika gärna varit en beskrivning av rysslands vanvettiga anfallskrig där oskyldiga ukrainare drabbas av urskillningslöst våld. Stycket som beskriver efterverkningarna av Israels fosforgranater var väldigt svår att läsa.
 
Läser Morgon i Jenin. Väldigt vacker och fängslande men ack så nedbrytande och deprimerande på samma gång!
Paralleller som ofrånkomligen måste dras : boken kunde lika gärna varit en beskrivning av rysslands vanvettiga anfallskrig där oskyldiga ukrainare drabbas av urskillningslöst våld. Stycket som beskriver efterverkningarna av Israels fosforgranater var väldigt svår att läsa.
Håller verkligen med. Jättevacker och tung att läsa. Säkert lika skärande som händer i dag i kriget i Ukraina. Kul att du gillar den än så länge.
 
Bokrea! Som ni säkert redan vet början bokrean imorgon. Har ni hittat några guldklimpar som ni kommer att klicka hem eller har tips på böcker vi andra borde köpa?

Mina köp (hittills):
1. Nils Håkanson - Dolda gudar: en bok om allt som inte går förlorat i en översättning
2. Michael Pollan - Psykedelisk renässans: den nya vetenskapen om medvetandet, döden, beroende, depression och transcedens
3. Göran Greider - Stugland: en berättelse om Sverige

Sen ska jag nog besöka den lokala bokhandeln och se om det finns något annat intressant.
 
Håller verkligen med. Jättevacker och tung att läsa. Säkert lika skärande som händer i dag i kriget i Ukraina. Kul att du gillar den än så länge.


Så brutal. Blir kanske lite ot och för mycket politik men en frågeställning gjorde sig påmind gång på gång under läsningen var att om man som ett folkslag blivit utsatt för obeskrivliga grymheter, varför saknar man all form av empati gentemot sina "grannar".
 
Läser nu Störst av allt av Malin Persson Giolito. Märklig läsning. Språkbruket och personerna som beskrivs är nästintill larviga och stereotypiska. Tycker också det blir tokigt när författaren krampaktigt försöker beskriva hur en ung person pratar och tänker. Så pratar man inte som tonåring, iaf gjorde inte jag eller mina kompisar det när jag var ung. Sånt kan skymma själva handlingen.
Nån mer som har läst den och tycker att den måste läsas? Innan jag skippar den menar jag.
 
Läser nu Störst av allt av Malin Persson Giolito. Märklig läsning. Språkbruket och personerna som beskrivs är nästintill larviga och stereotypiska. Tycker också det blir tokigt när författaren krampaktigt försöker beskriva hur en ung person pratar och tänker. Så pratar man inte som tonåring, iaf gjorde inte jag eller mina kompisar det när jag var ung. Sånt kan skymma själva handlingen.
Nån mer som har läst den och tycker att den måste läsas? Innan jag skippar den menar jag.
Läste den många år sedan och tyckte den var bra, bättre än serien som kom efter. Vet inte hur gammal du är eller varifrån men vill minnas att den var rätt tidsenlig med hur dåtidens/nutidens överklassungdomar beter sig & talar.
 
Det kan man kanske inte tro men Voltaires Candide från 1700-talet är en väldigt rolig bok. Jag tycker om att läsa en del äldre litteratur mellan de nyare utgåvorna. Speciellt synen på andra människor och hur de såg på sig själva i den tidens sätt att vara och tänka. Den är en rekommendation för den som vill börja läsa äldre litteratur.
IMG_6572.JPG


Eftersom jag fick den kände jag att jag skulle läsa den, Birgitta Trotzig I kejsarens tid. Bra men tung. Jag var tvungen att söka en del på nätet om Birgitta Trotsig och om just den här boken för att förstå. Hon satt tidigare i svenska akademin och var troligen troende. På ett paradoxalt sätt skapades mening genom att hon i novellerna ser på allt som är meningslöst. En av de böcker jag läst som jag tar med mig långt efteråt.
IMG_6571.JPG


Nu läser jag en bakabrödbok och John Steinbecks Vredens druvor. Båda jäser på sitt sätt.
IMG_6568.JPG
 
Det kan man kanske inte tro men Voltaires Candide från 1700-talet är en väldigt rolig bok. Jag tycker om att läsa en del äldre litteratur mellan de nyare utgåvorna. Speciellt synen på andra människor och hur de såg på sig själva i den tidens sätt att vara och tänka. Den är en rekommendation för den som vill börja läsa äldre litteratur.
IMG_6572.JPG


Eftersom jag fick den kände jag att jag skulle läsa den, Birgitta Trotzig I kejsarens tid. Bra men tung. Jag var tvungen att söka en del på nätet om Birgitta Trotsig och om just den här boken för att förstå. Hon satt tidigare i svenska akademin och var troligen troende. På ett paradoxalt sätt skapades mening genom att hon i novellerna ser på allt som är meningslöst. En av de böcker jag läst som jag tar med mig långt efteråt.
IMG_6571.JPG


Nu läser jag en bakabrödbok och John Steinbecks Vredens druvor. Båda jäser på sitt sätt.
IMG_6568.JPG
Jag läste Candide i gymnasiet och kommer ihåg att det var en av de bättre gamla klassikerna jag läste då. Och som du säger, den är kul.
 
Tillbaka
Topp