• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

När man är sugen på att köpa och spendera pengar men inte vet vad man ska köpa 😂

D9A9FA94-814C-4858-BCC6-B87A8C54D4D5.jpeg
Factfullness, boken alla borde ha läst. Genom fakta omkullkastar Hans Rosling mycket av det vi tidigare trott vara sant. Århundradets viktigaste bok, iaf en av de viktigare. Den kan få hela jordens befolkning att ha samma utgångspunkter i fortsatta diskussioner. Intressant att världens ledare kan veta så lite om så viktiga ämnen.
 
Factfullness, boken alla borde ha läst. Genom fakta omkullkastar Hans Rosling mycket av det vi tidigare trott vara sant. Århundradets viktigaste bok, iaf en av de viktigare. Den kan få hela jordens befolkning att ha samma utgångspunkter i fortsatta diskussioner. Intressant att världens ledare kan veta så lite om så viktiga ämnen.
Hans Rosling är en stor idol för mig. Hans föredrag kring så stora ämnen så som nationalekonomi och global hälsa gör att vem som helst kan förstå.

Läste hans memoar ”Hur jag lärde mig förstå världen”. Riktigt bra bok som ger en inblick om världen. Ska bli spännande att läsa Factfullness.
 
Tack för tipset om The Marsian @spammerstakeahike . Lättsam, läsvärd.

Den här läste jag förresten utbröt tag sedan. Tror inte jag nämnt den. Fantastisk imho.
1670971162040.jpeg


Kul att du gillade den.
Men jag rekommenderar inte Project Hail Mary, som är skriven av samma författare.
Han försöker sig på en sequel men misslyckas totalt.

Ljuset vi inte ser tyckte jag var lite seg, actionkille som jag är ^^
 
Tips på deckare som jag aldrig vill släppa? Alternativt vill jag ta del utav en riktigt läskig bok. Svenska

Har inte betat av så många svenska deckare, men av de få jag läst tyckte jag att Skuggjägaren av Camilla Grebe var rätt ok. Lite spretig och ojämn men annorlunda upplägg jämfört med klassiska deckare, som då fångade mitt intresse och lyckades hålla kvar den.
Jag läste ut den vilket är godkänt i min bok.


9789146237082_200x_skuggjagaren_pocket.jpeg
 
Du kan få låna den av mig så länge du är rädd om den. Annars finns den troligen på precis alla bibliotek i Sthlm. Helt fantastisk bok som sagt.
Men åh vad snällt! Jag skippar men tack ändå. Inte riktigt förtjust i att låna böcker. Gillar charmen är äga dem istället.
Tack! Ska titta till hemsidan.
 
Gillar svenska deckare av bla Stefan Ahmhem. Har precis läst hans senaste

19A1EFDC-F2A6-444C-ABBE-D8360E6F4F7B.jpeg


Sen brukar jag läsa Jens Lapidus böcker. Denna avslutades nu i mellandagarna:

85D535A8-B6FC-414E-A711-9C1B22955D49.jpeg


Båda två var helt ok.
 
Långsökt, men jag samlar lite på böcker och vill köpa the shadow of the gods inbunden av John Gwynne. Det är ingen här som kanske har en kopia? :)
 
John Ajvide Lindqvist senaste släpp. Resultatet av refuseringen som golvade hans efterträdande av David Lagercrantz som författare till Millenium-böckerna. Ovant att läsa honom utan övernaturliga inslag. Men en underhållande story kryddad med mycket ironi.
1673184118482.png

Behöver nästan läsa Karin Smirnoff för att jämföra nu.
 
Senast ändrad:
Kul att du gillade den.
Men jag rekommenderar inte Project Hail Mary, som är skriven av samma författare.
Han försöker sig på en sequel men misslyckas totalt.

Ljuset vi inte ser tyckte jag var lite seg, actionkille som jag är ^^
Instämmer. Inte lika bra men om man gillar genren så är det värd att lyssna igenom som ljudbok medan man gör annat.

Humorn finns där.

Kommer på mig själv tänka ”dåligt, dåligt, dåligt” ibland instället för mycket dåligt. 🤷‍♂️ (har inget med bokens betyg att göra)
 
Avslutade nyligen Peter Englunds ”Stridens skönhet och sorg”.
Klart läsvärd och bitvis direkt fängslande.
5F7CAF85-B6E1-4855-B17E-0DC72113EEF7.jpeg

Gillar man den kan jag varmt rekommendera 'hans nya' - Onda Nätters Drömmar.

Bästa jag läst i historegenren på ett tag - väldigt intressant upplägg/fokus/tema dessutom enligt mig.

 
Kul att du gillade den.

Har precis öppnat den, tillsammans med en bättre flaska vin. Förväntningarna är minst sagt höga.
 
Tillbaka
Topp