Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den ska jag läsa.”Riddarna kring Dannys bord”.
Åh Vredens druvor! Läste den i somras och fick tipset av en bokhandlare att se dokumentären om boken på SVT play. Vet inte om den finns kvar, men ett tips!Det kan man kanske inte tro men Voltaires Candide från 1700-talet är en väldigt rolig bok. Jag tycker om att läsa en del äldre litteratur mellan de nyare utgåvorna. Speciellt synen på andra människor och hur de såg på sig själva i den tidens sätt att vara och tänka. Den är en rekommendation för den som vill börja läsa äldre litteratur.
Eftersom jag fick den kände jag att jag skulle läsa den, Birgitta Trotzig I kejsarens tid. Bra men tung. Jag var tvungen att söka en del på nätet om Birgitta Trotsig och om just den här boken för att förstå. Hon satt tidigare i svenska akademin och var troligen troende. På ett paradoxalt sätt skapades mening genom att hon i novellerna ser på allt som är meningslöst. En av de böcker jag läst som jag tar med mig långt efteråt.
Nu läser jag en bakabrödbok och John Steinbecks Vredens druvor. Båda jäser på sitt sätt.
Jag läste Möss & Människor i somras. Jag tyckte om hans berättarstil och jag vet att Vredens Druvor var den bok han själv ansåg att han måste lyckas med, inte för egen del utan för att han var djupt insatt i 1930-talets amerikanska flyktingströmmar. Han ville att amerikanarna skulle få veta, vilket han lyckades med. Han är värd Nobelpriset i litteratur. Jag hittade inte själva filmen på svtplay. Jag tror det ska finnas två varianter av den. Dels en som spelades in efter att boken kom ut, troligen i slutet av 1930-talet och dels en modernare variant. Den här länken innehåller väldigt mycket fakta kring Steinbeck och om hur samhället i USA såg ut när han skrev boken. Den innehåller ett stycke industriell historia som kan sätta ytterligare perspektiv på tiden mellan nu och 1930-talet.Åh Vredens druvor! Läste den i somras och fick tipset av en bokhandlare att se dokumentären om filmen på SVT play. Vet inte om den finns kvar, men ett tips!
Boken är otroligt lättläst trots att den är tjock. Älskar särskilt hur miljöskildringarna blir så naturliga i berättelsen (som en film utan att miljön beskrivs, typ).
Blir kul att höra betyg när du läst klart!
Jag började läsa den, och delar dina åsikter. Jag försökte krampaktigt läsa några kapitel till innan jag slängde boken.Läser nu Störst av allt av Malin Persson Giolito. Märklig läsning. Språkbruket och personerna som beskrivs är nästintill larviga och stereotypiska. Tycker också det blir tokigt när författaren krampaktigt försöker beskriva hur en ung person pratar och tänker. Så pratar man inte som tonåring, iaf gjorde inte jag eller mina kompisar det när jag var ung. Sånt kan skymma själva handlingen.
Nån mer som har läst den och tycker att den måste läsas? Innan jag skippar den menar jag.
Jag började läsa den, och delar dina åsikter. Jag försökte krampaktigt läsa några kapitel till innan jag slängde boken.
Hepp, just den ligger på min frus nattduksbord och är näst i kö. Jag är lite sugen på den också - jag gillar Gaiman. Varför var den kass?jo, det har hänt att jag kastat en bok tidigare för att den var så hemskt dålig. T ex Neil Gaimans American Gods.
Det var jag som skrev fel, naturligtvis är det dokumentären om boken som finns på SVT play och som du länkade. Det blir faktiskt en ännu bättre läsupplevelse om man i samband med läsningen tar in andra källor som sätter verket i en kontext och förklarar vilken betydelse den har. Ska nog försöka att göra så på andra böcker innan jag börjar läsa.Jag läste Möss & Människor i somras. Jag tyckte om hans berättarstil och jag vet att Vredens Druvor var den bok han själv ansåg att han måste lyckas med, inte för egen del utan för att han var djupt insatt i 1930-talets amerikanska flyktingströmmar. Han ville att amerikanarna skulle få veta, vilket han lyckades med. Han är värd Nobelpriset i litteratur. Jag hittade inte själva filmen på svtplay. Jag tror det ska finnas två varianter av den. Dels en som spelades in efter att boken kom ut, troligen i slutet av 1930-talet och dels en modernare variant. Den här länken innehåller väldigt mycket fakta kring Steinbeck och om hur samhället i USA såg ut när han skrev boken. Den innehåller ett stycke industriell historia som kan sätta ytterligare perspektiv på tiden mellan nu och 1930-talet.
Kul att du läst den. Jag lovar att återkomma med tyckande. Vredens druvor är nog den bok jag är mest insatt i innan jag läst den
Vredens druvor - en klassiker i bokhyllan
Våren 1939 hade författaren John Steinbeck visst fog för att frukta för sitt liv. Han hade just gett ut sin kontroversiella roman Vredens druvor och alla var arga. FBI och J Edgar Hoover hade honom under uppsikt. Och kanske skulle någon arg läsare ta lagen i sina egna händer. Boken utspelar sig...www.svtplay.se
jag gillar nog inte hur boken är skriven. Läste någon intervju med GW som sa att dotterns böcker blivit mycket bättre med åren, och tänkte osökt på att han måste ha haft den här boken i åtanke när han kläckte den kommentaren.Jag ska ge den några kapitel till.
När jag läser en bok som börjar dåligt brukar jag ge den ca 100 sidor. Försöker hålla mig till den regeln men jo, det har hänt att jag kastat en bok tidigare för att den var så hemskt dålig. T ex Neil Gaimans American Gods.
Jag vet inte men kanske spelar det inte så stor roll om man läser på före eller efter själva boken? Det du skriver här är så oerhört väsentligt. Det gäller i princip allt, inte minst kulturkonsumtion så som musik, teater, filmer, litteratur och konst. Om vi kan sätta in det vi konsumerar i ett sammanhang så blir det förståeligt på ett djupare plan. Det man läser blir till mening. Jag försöker utifrån min begränsade kunskap, att sätta in boken i den tidens sammanhang. Vilka krig och konflikter pågick? Vilka teaterpjäser och konstyttringar på gick samtidigt? Vilka politiska inriktningar fanns det? Hur var förhållandet till makten och kanske också kyrkan? Vilka normer rådde? Etc etc, ju fler bottnar desto större förståelse får man. Det är då man förstår att man ingenting vet.Det var jag som skrev fel, naturligtvis är det dokumentären om boken som finns på SVT play och som du länkade. Det blir faktiskt en ännu bättre läsupplevelse om man i samband med läsningen tar in andra källor som sätter verket i en kontext och förklarar vilken betydelse den har. Ska nog försöka att göra så på andra böcker innan jag börjar läsa.
Näst på tur blir lite argentinskt, dvs Jorge Luis Borges och Ernesto Sabato (den senare finns på bokrean)!
jag gillar nog inte hur boken är skriven. Läste någon intervju med GW som sa att dotterns böcker blivit mycket bättre med åren, och tänkte osökt på att han måste ha haft den här boken i åtanke när han kläckte den kommentaren.
Härlig blandning i trådennästan 10 kg, 1455 sidor, fantastiskt sätt att förlänga sitt liv!
Jag har den engelska versionen. Lite utmanande att läsa i sängennästan 10 kg, 1455 sidor, fantastiskt sätt att förlänga sitt liv!
Jag har den engelska versionen. Lite utmanande att läsa i sängen
Vad är det för liten bonus-bok jämte? Bra?
Stort Tack Scipio !
Tände till på en gammal favoritförfattare som gick varm på 60 -80talet..
Hittade den här med foto av Robert Capa från den kända bildbyrån Magnum.
Från Stockholm via Helsingfors, Leningrad, Moskva…
Vart börjar man om man ska läsa Steinbeck tycker ni? Någon självklar bok att börja med?
...själv läser jag Torgny Lindgren "Hummelhonung" för tillfället - kul!
Möss och människor är fantastisk.Vart börjar man om man ska läsa Steinbeck tycker ni? Någon självklar bok att börja med?
...själv läser jag Torgny Lindgren "Hummelhonung" för tillfället - kul!
jag gillar nog inte hur boken är skriven. Läste någon intervju med GW som sa att dotterns böcker blivit mycket bättre med åren, och tänkte osökt på att han måste ha haft den här boken i åtanke när han kläckte den kommentaren.
Sleeping giants är bra Gillade formatet.Avslutade precis Sleeping Giants. Var lite skeptisk mot att större delen av boken är intervjuformat men funkade oväntat bra. Nu går vi över till något annat.