• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Läser Tortilla Flat som den heter i original. Här i en upplaga som jag köpte 1962
Underbar läsfest om lirare som ser glädje i annat en pengar…
A2063BDD-67A7-4E9A-86BB-3EF8C41A3748.jpeg
 
Det kan man kanske inte tro men Voltaires Candide från 1700-talet är en väldigt rolig bok. Jag tycker om att läsa en del äldre litteratur mellan de nyare utgåvorna. Speciellt synen på andra människor och hur de såg på sig själva i den tidens sätt att vara och tänka. Den är en rekommendation för den som vill börja läsa äldre litteratur.
IMG_6572.JPG


Eftersom jag fick den kände jag att jag skulle läsa den, Birgitta Trotzig I kejsarens tid. Bra men tung. Jag var tvungen att söka en del på nätet om Birgitta Trotsig och om just den här boken för att förstå. Hon satt tidigare i svenska akademin och var troligen troende. På ett paradoxalt sätt skapades mening genom att hon i novellerna ser på allt som är meningslöst. En av de böcker jag läst som jag tar med mig långt efteråt.
IMG_6571.JPG


Nu läser jag en bakabrödbok och John Steinbecks Vredens druvor. Båda jäser på sitt sätt.
IMG_6568.JPG
Åh Vredens druvor! Läste den i somras och fick tipset av en bokhandlare att se dokumentären om boken på SVT play. Vet inte om den finns kvar, men ett tips!

Boken är otroligt lättläst trots att den är tjock. Älskar särskilt hur miljöskildringarna blir så naturliga i berättelsen (som en film utan att miljön beskrivs, typ).

Blir kul att höra betyg när du läst klart!
 
Senast ändrad:
Åh Vredens druvor! Läste den i somras och fick tipset av en bokhandlare att se dokumentären om filmen på SVT play. Vet inte om den finns kvar, men ett tips!

Boken är otroligt lättläst trots att den är tjock. Älskar särskilt hur miljöskildringarna blir så naturliga i berättelsen (som en film utan att miljön beskrivs, typ).

Blir kul att höra betyg när du läst klart!
Jag läste Möss & Människor i somras. Jag tyckte om hans berättarstil och jag vet att Vredens Druvor var den bok han själv ansåg att han måste lyckas med, inte för egen del utan för att han var djupt insatt i 1930-talets amerikanska flyktingströmmar. Han ville att amerikanarna skulle få veta, vilket han lyckades med. Han är värd Nobelpriset i litteratur. Jag hittade inte själva filmen på svtplay. Jag tror det ska finnas två varianter av den. Dels en som spelades in efter att boken kom ut, troligen i slutet av 1930-talet och dels en modernare variant. Den här länken innehåller väldigt mycket fakta kring Steinbeck och om hur samhället i USA såg ut när han skrev boken. Den innehåller ett stycke industriell historia som kan sätta ytterligare perspektiv på tiden mellan nu och 1930-talet.

Kul att du läst den. Jag lovar att återkomma med tyckande. Vredens druvor är nog den bok jag är mest insatt i någonsin innan jag läst den:)


 
Senast ändrad:
Läser nu Störst av allt av Malin Persson Giolito. Märklig läsning. Språkbruket och personerna som beskrivs är nästintill larviga och stereotypiska. Tycker också det blir tokigt när författaren krampaktigt försöker beskriva hur en ung person pratar och tänker. Så pratar man inte som tonåring, iaf gjorde inte jag eller mina kompisar det när jag var ung. Sånt kan skymma själva handlingen.
Nån mer som har läst den och tycker att den måste läsas? Innan jag skippar den menar jag.
Jag började läsa den, och delar dina åsikter. Jag försökte krampaktigt läsa några kapitel till innan jag slängde boken.
 
Jag började läsa den, och delar dina åsikter. Jag försökte krampaktigt läsa några kapitel till innan jag slängde boken.

Jag ska ge den några kapitel till.

När jag läser en bok som börjar dåligt brukar jag ge den ca 100 sidor. Försöker hålla mig till den regeln men jo, det har hänt att jag kastat en bok tidigare för att den var så hemskt dålig. T ex Neil Gaimans American Gods.
 
Senast ändrad:
Jag läste Möss & Människor i somras. Jag tyckte om hans berättarstil och jag vet att Vredens Druvor var den bok han själv ansåg att han måste lyckas med, inte för egen del utan för att han var djupt insatt i 1930-talets amerikanska flyktingströmmar. Han ville att amerikanarna skulle få veta, vilket han lyckades med. Han är värd Nobelpriset i litteratur. Jag hittade inte själva filmen på svtplay. Jag tror det ska finnas två varianter av den. Dels en som spelades in efter att boken kom ut, troligen i slutet av 1930-talet och dels en modernare variant. Den här länken innehåller väldigt mycket fakta kring Steinbeck och om hur samhället i USA såg ut när han skrev boken. Den innehåller ett stycke industriell historia som kan sätta ytterligare perspektiv på tiden mellan nu och 1930-talet.

Kul att du läst den. Jag lovar att återkomma med tyckande. Vredens druvor är nog den bok jag är mest insatt i innan jag läst den:)


Det var jag som skrev fel, naturligtvis är det dokumentären om boken som finns på SVT play och som du länkade. Det blir faktiskt en ännu bättre läsupplevelse om man i samband med läsningen tar in andra källor som sätter verket i en kontext och förklarar vilken betydelse den har. Ska nog försöka att göra så på andra böcker innan jag börjar läsa.

Näst på tur blir lite argentinskt, dvs Jorge Luis Borges och Ernesto Sabato (den senare finns på bokrean)!
 
Jag ska ge den några kapitel till.

När jag läser en bok som börjar dåligt brukar jag ge den ca 100 sidor. Försöker hålla mig till den regeln men jo, det har hänt att jag kastat en bok tidigare för att den var så hemskt dålig. T ex Neil Gaimans American Gods.
jag gillar nog inte hur boken är skriven. Läste någon intervju med GW som sa att dotterns böcker blivit mycket bättre med åren, och tänkte osökt på att han måste ha haft den här boken i åtanke när han kläckte den kommentaren.
 
Det var jag som skrev fel, naturligtvis är det dokumentären om boken som finns på SVT play och som du länkade. Det blir faktiskt en ännu bättre läsupplevelse om man i samband med läsningen tar in andra källor som sätter verket i en kontext och förklarar vilken betydelse den har. Ska nog försöka att göra så på andra böcker innan jag börjar läsa.

Näst på tur blir lite argentinskt, dvs Jorge Luis Borges och Ernesto Sabato (den senare finns på bokrean)!
Jag vet inte men kanske spelar det inte så stor roll om man läser på före eller efter själva boken? Det du skriver här är så oerhört väsentligt. Det gäller i princip allt, inte minst kulturkonsumtion så som musik, teater, filmer, litteratur och konst. Om vi kan sätta in det vi konsumerar i ett sammanhang så blir det förståeligt på ett djupare plan. Det man läser blir till mening. Jag försöker utifrån min begränsade kunskap, att sätta in boken i den tidens sammanhang. Vilka krig och konflikter pågick? Vilka teaterpjäser och konstyttringar på gick samtidigt? Vilka politiska inriktningar fanns det? Hur var förhållandet till makten och kanske också kyrkan? Vilka normer rådde? Etc etc, ju fler bottnar desto större förståelse får man. Det är då man förstår att man ingenting vet.

Lycka till med dina argentinska böcker och säg till vilken du tycker att vi andra ska läsa.
 
Stort Tack Scipio !
Tände till på en gammal favoritförfattare som gick varm på 60 -80talet..
Hittade den här med foto av Robert Capa från den kända bildbyrån Magnum.
Från Stockholm via Helsingfors, Leningrad, Moskva…
F6A42A78-D178-4F05-928D-64C767243030.jpeg
3D3F05FB-CCE3-446C-B401-C9E05E8A2B89.jpeg
F97AF26F-B376-4146-B974-F0C2A3326844.jpeg
0926DC35-9867-4564-9793-49F07756E7BB.jpeg

Vart börjar man om man ska läsa Steinbeck tycker ni? Någon självklar bok att börja med?

...själv läser jag Torgny Lindgren "Hummelhonung" för tillfället - kul!
 
Ett fantasy-bidrag: Mistborn-serien av Brandon Sanderson (som också hjälpte till att avsluta den episka Wheel of Time-seriens sista böcker)

Det här är en underbar twist på en mörk fantasyvärld med en helt annan typ av magi än vad som är brukligt. Riktigt skickligt skriven och smart användning av magi och andra mystiska fenomen. Jag slukade första boken på någon vecka och är redan halvvägs genom bok två.

Skärmavbild 2023-03-09 kl. 11.07.45.png
 
jag gillar nog inte hur boken är skriven. Läste någon intervju med GW som sa att dotterns böcker blivit mycket bättre med åren, och tänkte osökt på att han måste ha haft den här boken i åtanke när han kläckte den kommentaren.

Nä, jag gav upp. Dessa många och långrandiga beskrivningar om vad som rör sig i huvudpersonens hjärna i tid och otid och det taffliga och krystade språkbruket slog spiken i kistan för mig.
Har nog blivit otåligare på senare år. Men, inget konstigt i sig att ställa lite krav. Ett snyggt skrivet språk är en av hörnstenarna för att läsaren ska bli tillräckligt stimulerad och vilja fortsätta läsa.

Började läsa Sjuka Själar av Kristina Ohlsson samt Obscuritas av David Lagerkrantz. Klarade av att läsa mindre än 100 sidor av båda. Lite småtöntiga och barnsliga dialoger, fattiga porträtteringar, övertydliga lockbeten som ska få läsaren att bläddra till nästa sida, osannolika händelseförlopp osv.

Nu blir det Dark Matter av Blake Crouch. Börjar bra.
 
American Psycho av Brett Easton Ellis, har ni inte läst den så bara ta och gör det. Det är den sjukaste boken som någonsin skrivits men den är SÅ jävla bra! (Plus att den är på engelska så man övar språket!😊)
3:e gången jag läser den nu!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    477.8 KB · Visningar: 12
Avslutade precis Sleeping Giants. Var lite skeptisk mot att större delen av boken är intervjuformat men funkade oväntat bra. Nu går vi över till något annat.
image.jpg
 
Tillbaka
Topp