• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Var beredd bara att den är skriven i ett flöde. Knappt några styckesindelningar och inga kapitel. Tar ett tag att komma in i.
Det där var inte alls kul att läsa... Ogillar detta. Gillar verkligen böcker med många och korta kapitel. Blir så enkelt att övertyga sig själv att fortsätta då det är knappt några sidor osv.
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Har börjat läsa om Klas Östergrens Gentlemen, sist var 40 år sedan ... blir lite som en tidsmaskin för mig. Det som jag som tonåring tyckte var en fantastisk berättelse läser jag med helt andra ögon nu. Tror Östergren var typ 25 när han skrev den, och det märks. Samma som när jag läste Lundells Jack häromåret, men den är ju ett ändå mera särpräglat tidsdokument.
 

leicaphile

Panerai
391121E6-99AE-40F7-AACB-7B3E87A5AFC5.jpeg


Läser om en gammal favorit. Ja, den är lite galen och överdriven men så otroligt underhållande och charmig.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Varsel / The Shining - får numera alltid lite skrämselkänslor när jag är på äldre hotell. Stannade på ett välrenommerat och gammalt hotell i Boston som verkligen gav en hotell Overlook-känsla (dvs hotellet i Varsel). Interiören, korridorerna, tapeterna, mattorna - allt oozade King.

Pratade med ett par i hissen och vi var överens om att hotellet gav läskiga King-vibbar!
Tydligen fanns det hotellspöken enligt dem, personalen hade berättat det lol.
Det spökade nästan i mitt rum. Sängkläderna fladdrade plötsligt till men jag kom underfund med att det var ventilationen / AC'n som hade satt igång hehe.

Gillar man hotellspöken ska man också läsa Kings korta story - 1408.
Finns i samlingen Everything's eventual.
Tommyknockers var nog där unge essgunnar hoppade av King-tåget efter att ha plöjt igenom mer eller mindre hela produktionen (utom nån av novellsamlingarna, vilket var korkat har man ju insett senare. Men som tonåring var man ju lockad av tegelstensböckerna, inte små töntiga korta historier :rolleyes: .
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tommyknockers var nog där unge essgunnar hoppade av King-tåget efter att ha plöjt igenom mer eller mindre hela produktionen (utom nån av novellsamlingarna, vilket var korkat har man ju insett senare. Men som tonåring var man ju lockad av tegelstensböckerna, inte små töntiga korta historier :rolleyes: .

Kortisar är så underskattade!
I Am Doorway, Graveyard Shift mm är amazingly good.
 

Exekys

Cartier
Avslutade året med scifi. Lättläst bok för oss som inte vill götta ner oss i massa inter-galaktisk storpolitik.. Handlar om ett gäng "outcasts" som räddar rymdfarare i nöd. Skeppet de åker i är ett kraftfullt och samvetsfullt stridsskepp som sadlat om till fredliga uppdrag. Rekommenderas.

1000013625.jpg
Tack för tipset, härligt med en till i sci-fi-träsket.
Själv läser jag Becky Chambers böcker som startar med ”The long way to a small angry planet”. Inte så illa de heller.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för tipset, härligt med en till i sci-fi-träsket.
Själv läser jag Becky Chambers böcker som startar med ”The long way to a small angry planet”. Inte så illa de heller.
Jag skulle inte säga att jag är i träsket.. Det här var första scifi på länge, länge - om vi bortser från grafiska noveller. Men det var en bra start ändå.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
IMG_1130.jpeg
IMG_1131.jpeg
En av topp 5 bästa böcker jag läst. Han tog livet av sig efter att boken blev färdig. För den som vill förstå hur Europa var innan första världskriget fram till andra. Varje mening har ett koncentrerad text så inte en mening finns där för att fylla ut. Det gör den lite tungläst om man ska säga något negativt. Det positiva är att den är fylld till bredden med dokumentärt innehåll.

Nästa bok är en av Rysslands mest lästa författare, Lev Rubinstein. Han kördes ihjäl på ett övergångsställe i Moskva i förra veckan.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
IMG_1130.jpeg
IMG_1131.jpeg
En av topp 5 bästa böcker jag läst. Han tog livet av sig efter att boken blev färdig. För den som vill förstå hur Europa var innan första världskriget fram till andra. Varje mening har ett koncentrerad text så inte en mening finns där för att fylla ut. Det gör den lite tungläst om man ska säga något negativt. Det positiva är att den är fylld till bredden med dokumentärt innehåll.

Nästa bok är en av Rysslands mest lästa författare, Lev Rubinstein. Han kördes ihjäl på ett övergångsställe i Moskva i förra veckan.
Jag började på denna för någon vecka sedan efter att du tippat om den i någon annan tråd.

Jag skulle inte säga att den är tungläst (som i komplicerad), utan mer långsamläst. Endel meningar vill jag läsa om för att de är så.. bra skrivna. Dock behöver jag påminna mig lite då och då om att han sitter under andra världskriget och skriver och inte senare när det är över - jag glömmer ibland att han skriver om skiftet 1800/1900-tal och runt första världskriget.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
IMG_8901.jpeg

Plöjde serien nu i nov-jan, nu fattas bara att Suzanne skriver en bok om tiden typ 30 år efter ’Balladen…’ för att räta ut ett antal frågetecken.
 

bluetrain

Cartier
Precis läst klart "om framtiden" av astrofysikern Martin Rees som ur ett samtida perspektiv spånar om potentiella risker och möjligheter för mänskligheten de närmsta femtio eller hundra åren. Mer teknik än politik men helt klart finns många frågor där stjärningspunkten är nånstans däremellan.

Tycker den gav mig oerhört många tankeställare och funderingar och rekommenderar den verkligen för alla som har även det minsta samhällsintressert.

 

Scipio

Patek
2-Faktor
Precis läst klart "om framtiden" av astrofysikern Martin Rees som ur ett samtida perspektiv spånar om potentiella risker och möjligheter för mänskligheten de närmsta femtio eller hundra åren. Mer teknik än politik men helt klart finns många frågor där stjärningspunkten är nånstans däremellan.

Tycker den gav mig oerhört många tankeställare och funderingar och rekommenderar den verkligen för alla som har även det minsta samhällsintressert.

Hade den med risken som finns redan idag, att satelliter kan skjutas ner och allt vad det skulle innebära i form av utslaget internet och GPS?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag började på denna för någon vecka sedan efter att du tippat om den i någon annan tråd.

Jag skulle inte säga att den är tungläst (som i komplicerad), utan mer långsamläst. Endel meningar vill jag läsa om för att de är så.. bra skrivna. Dock behöver jag påminna mig lite då och då om att han sitter under andra världskriget och skriver och inte senare när det är över - jag glömmer ibland att han skriver om skiftet 1800/1900-tal och runt första världskriget.
Du förklarar det bättre. Långsamläst är ett bra ord. Mot slutet förklarar han hur han går ner från väldigt många sidor till färre utan att tappa innehåll. Fint det du säger om att du läst om meningar. Jag gjorde det också för att inget skulle gå mig förbi. Väldigt roligt att höra att du läser den!
 

JeppeH

Omega
IMG_2908.jpeg

Julklappar från damen i mitt liv.
Två provokatörer. Lamotte avklarad och tyvärr var den ingen höjdare även om den bitvis var intressant. En femtedel in i Jan Emanuel (inte så!) och den är riktigt läsvärd.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Katalogerna till årets bokrea verkar ha släppts. Hittar ni något spännande? Hittade själv inget som var på min läslista..
 

RosaCasio

Cartier
För att vidga mina vyer (och lathet) så har mina tre senaste lästa böcker varit sådana min fru har köpt till sig själv.
Nu är jag så trött på den eviga väntan till sida 287 innan de två huvudrollsinnehavarna ser varandra nakna för första gången....

Vill ha tips på så mycket maskulina böcker som möjligt, tänk Fight Club, The Dice Man osv :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För att vidga mina vyer (och lathet) så har mina tre senaste lästa böcker varit sådana min fru har köpt till sig själv.
Nu är jag så trött på den eviga väntan till sida 287 innan de två huvudrollsinnehavarna ser varandra nakna för första gången....

Vill ha tips på så mycket maskulina böcker som möjligt, tänk Fight Club, The Dice Man osv :)
Röde Orm av Frans G. Bengtsson är manlig om man med det menar en bok om män.

tempImageihebmk.png


tempImageJZ2nQP.png
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
För att vidga mina vyer (och lathet) så har mina tre senaste lästa böcker varit sådana min fru har köpt till sig själv.
Nu är jag så trött på den eviga väntan till sida 287 innan de två huvudrollsinnehavarna ser varandra nakna för första gången....

Vill ha tips på så mycket maskulina böcker som möjligt, tänk Fight Club, The Dice Man osv :)
Det är ju en intressant fråga. Det finns "chick lit", men finns det en genre för "maskulina" böcker (och jag antar att du inte menar böcker där de två huvudrollsinnehavarna ser varandra nakna för första gången på sidan 2... ;) )?

Vad gör dina två exempel maskulina? Har inte läst någon av dom, bara sett ena filmen.
 
Topp