• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad många Apple watches på Blocket

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu är ju inte Rolex världens mest sålda klocka. De flesta biltillverkarna säljer mer än Mercedes-Benz.

Om man isolerar frågan till om smartklockor är ett hot mot mekaniska klockor? Jag tror inte det så särskilt mycket. Revolutionen som hotade mekaniska klockor kom när quartzuren slog igenom. De mekaniska urverken försvann i professionella sammanhang som sport, vetenskap och industriell tidsmätning. De tog också över ett stort antal handleder. Men mekaniska ur överlevde ändå i ett annat segment. Precis som segelbåtar överlevt, trots att de inte används i fraktsammanhang och att många privatpersoner föredrar motorbåtar. Skulle en stor innovation födas idag inom båtmotortekniken tror inte jag att det påverkar marknaden för segelbåtar nämnvärt.

Det påverkar marknaden för motorbåtar.

Så om smartklockor slår igenom på bred front tror jag inte att det är de mekaniska klockorna som påverkas mest. De har redan haft sin värsta kris. Ett större hot tror jag då skulle vara finanskriser lågkonjunktur och allmänt dåliga tider.

En annan liknelse: Trots att Karl Benz uppfann bilen för mycket mer än 100 år sen, är fortfarande min dotter och miljoner fler besatta av att rida häst.
Herr Benz uppfann även den bästa motortypen men det är bara Prosche och Subaru som numera använder den i sina bilar :p
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är iaf en glad AW-användare, under 40 och BMI inom referensintervallet.

AW är inte perfekt, men förbättringar kommer med tiden. Jag bär den absolut inte för att det är en fluga eller lättare ragg på krogen. Mest för att hålla koll på statistiken vid en träningen eller som en påminnelse, "dags att röra på sig". Jag har till och med en våg som jag väger med dagligen för att sedan synkas via BT till min iPhone. Den typen av feedback är mycket trevligt, inför beach 2016.

Dock måste jag erkänna lite att som träningsklocka funkar den, i jämförelse med en Polar-klocka jag hade innan, sådär. Så är man ute efter ren träning (elitnivå eller allmänt pushande) så finns det bättre alternativ. I mitt val föll det på AW, just för bekvämlighetens skull. Stora pluset som avgjorde köpet var att man kunde lyssna på musiken lagrad i AW, alltså utan att behöva ha iPhonen i närheten. Dra på en BT-lur, Eye of the tiger-pepp och sedan ut och spring. Smidigt.

Att ha en AW funkar klockers som förhandstitt på mail, sms, notis (snapchat, instagram, facebook m.fl om man tycker sånt är kul) etc. när luren är i jackfickan, väskan eller i ett annat rum under laddning. Inkommande samtal svaras med en touch på skärmen, bekvämt när man vill ha händerna fria under en matlagning, t.ex.

Batteritiden, visst. Tycker ändå inte att det är skönt att sova med en klocka. Så för mig räcker det gott och väl för en dags användning (18h). Och laddas upp över natten.
 
Topp