Spindel
KS vulkanolog på Island
Herr Benz uppfann även den bästa motortypen men det är bara Prosche och Subaru som numera använder den i sina bilarNu är ju inte Rolex världens mest sålda klocka. De flesta biltillverkarna säljer mer än Mercedes-Benz.
Om man isolerar frågan till om smartklockor är ett hot mot mekaniska klockor? Jag tror inte det så särskilt mycket. Revolutionen som hotade mekaniska klockor kom när quartzuren slog igenom. De mekaniska urverken försvann i professionella sammanhang som sport, vetenskap och industriell tidsmätning. De tog också över ett stort antal handleder. Men mekaniska ur överlevde ändå i ett annat segment. Precis som segelbåtar överlevt, trots att de inte används i fraktsammanhang och att många privatpersoner föredrar motorbåtar. Skulle en stor innovation födas idag inom båtmotortekniken tror inte jag att det påverkar marknaden för segelbåtar nämnvärt.
Det påverkar marknaden för motorbåtar.
Så om smartklockor slår igenom på bred front tror jag inte att det är de mekaniska klockorna som påverkas mest. De har redan haft sin värsta kris. Ett större hot tror jag då skulle vara finanskriser lågkonjunktur och allmänt dåliga tider.
En annan liknelse: Trots att Karl Benz uppfann bilen för mycket mer än 100 år sen, är fortfarande min dotter och miljoner fler besatta av att rida häst.