• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

Gummo

Joker
2-Faktor
Nån som har tips på klocka med blå urtavla, gärna automatisk i 70-talsstil med någon halvfunky form. Typ c-shape eller nåt med integrerad länk.
Seiko!
IMG_0050.PNG
 

P-F

Breitling
Skulle behöva lite tips och inspiration på min första vintage klocka.
Är på jakt efter en som gör sig snyggt på både länk och läder, en sportig klocka
kanske en sport dressare av ngt slag, vit, silver, blå urtavla.
tack på förhand.
 

Psykel

Patek
Skulle behöva lite tips och inspiration på min första vintage klocka.
Är på jakt efter en som gör sig snyggt på både länk och läder, en sportig klocka
kanske en sport dressare av ngt slag, vit, silver, blå urtavla.
tack på förhand.
Om du har en mer tilltagen budget än mig (som trålar klockor för under tusenlappen) så är ju Rolex Datejust av tvåsiffrig ref (1600, 1601, 1603) given! Ligger på 20-25.000kr, 60/70-tal.
 
  • Like
Reactions: P-F

Myran

Omega
Med risk för folk blir trötta på frågor MEN är ny i klockvärlden :) Om jag söker en Rolex vintage (plexi) vad är att rekommendera? Kanske bör lägga brasklappen att jag inte hade tänkt ett 6-siffrigt belopp, är det "glöm & dröm"...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Med risk för folk blir trötta på frågor MEN är ny i klockvärlden :) Om jag söker en Rolex vintage (plexi) vad är att rekommendera? Kanske bör lägga brasklappen att jag inte hade tänkt ett 6-siffrigt belopp, är det "glöm & dröm"...
Beror helt på vad du tänker dig.
Pratar vi sportmodeller eller t ex datejust? Oavsett vad behöver du inte ge dig upp på sexsiffrigt för att få nåt helt ok. Dock kommer de flesta sportisar ligga i övre prisintervallet och DJ i nedre änden.
 

Myran

Omega
Beror helt på vad du tänker dig.
Pratar vi sportmodeller eller t ex datejust? Oavsett vad behöver du inte ge dig upp på sexsiffrigt för att få nåt helt ok. Dock kommer de flesta sportisar ligga i övre prisintervallet och DJ i nedre änden.
Tack! Det borde jag skrivit (sorry) men min tanke går åt sportmodell...
 

Myran

Omega
Dröm och glöm är det väl absolut inte, titta efter t.ex Submariner 5513 eller eller GMT 16750, 16753. Där bör du kunna hitta en hel del kring 60-65k. men som @Jacob skrev, läs på, kolla hur den är servad och vad som är bytt. Använd forumet för hjälp.
Tusen tack! Lite tveksam till "alla frågor" man har men enbart positiv respons! Men för att minska mitt "spam" så skall jag läsa på. KS är verkligen ett uppslagsverk, ska definitivt undersöka modellerna du droppa - tackar!
 

Liow

Omega
Hej alla, skulle behöva lite hjälp här. Jag är på jakt efter en Tudor Prince Oysterdate som den på bilden. Min funderingen är gällande storleken då jag aldrig haft möjlighet att se eller prova en irl. Jag förstår såklart att det är individuellt (är man, 32 år), men vilken mm är att föredra? Har förstått att den finns i 34, 36 och 38 mm om jag inte är ute och cyklar. Vill tillägga att min senaste klocka har varit en Daniel Wellington så jag är van vid en inte alltför "fet" klocka och tycker ofta många klockor känns för klumpiga för min smak.

Några åsikter här? Om någon också har tips på var man kan se eller köpa sådan här eller snarlik i Sthlmsområdet är det också välkommet.

Tack på förhand!
495.189.jpg

Bild lånad från Google.
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Hej alla, skulle behöva lite hjälp här. Jag är på jakt efter en Tudor Prince Oysterdate som den på bilden. Min funderingen är gällande storleken då jag aldrig haft möjlighet att se eller prova en irl. Jag förstår såklart att det är individuellt (är man, 32 år), men vilken mm är att föredra? Har förstått att den finns i 34, 36 och 38 mm om jag inte är ute och cyklar. Vill tillägga att min senaste klocka har varit en Daniel Wellington så jag är van vid en inte alltför "fet" klocka och tycker ofta många klockor känns för klumpiga för min smak.

Några åsikter här? Om någon också har tips på var man kan se eller köpa sådan här eller snarlik i Sthlmsområdet är det också välkommet.

Tack på förhand!
495.189.jpg

Bild lånad från Google.
Hej! Kul och välkommen till Klocksnack! :)

Bra val av klocka. De är svintuffa. Inte ägt en själv, men varit sugen fram och tillbaka. 36mm är den bästa klockstorleken, alltid. Har 18,5cm handledsomkrets och bär sällan 34mm men ofta 36mm. Prova klämma på en vintage datejust, annars. Bärs pretty much the same. Lycka till!
 

Psykel

Patek
Jag är grymt sugen på Omega just nu. Vilka modeller borde jag spana efter om jag inte är beredd på att lägga multum? Omkring 3000 max, tänker jag mig. Har förkärlek för subsekund, borrade luggar och blånerade visare, kan tilläggas.
Har även halvsneglat på 3999 i 18k. Finns två stycken i Kaplans butik för tillfället. Vad tror panelen om dom? Naturligtvis är jag ju beredd på att lägga mer pengar på guld.
http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1239420
http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1310680
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Väldigt löst ställd fråga nu, men jag är väldans sugen på att snurra in lite billighetsmögel i samlingen för att få lite variation i livet... Vad skulle ni köpa för något med maxpris på ca 7.000kr som gärna får ha en intressant komplikation (kronograf, GMT osv.) samt gärna annan tavelfärg än svart? Suprise me!:)
 
Senast ändrad:

hannes

Omega
Är helt grön då det gäller vintage, har prövat söka någon schysst vintage dinka tidigare, men blir yr av alla olika märken och modeller jag inte känner till. Kanske någon av er mer vintagevana kan hjälpa mig.

Min drömklocka är Rolex Explorer 1016, de nyare referenserna är också kul – och lite mer rimligt prissatta, men fortfarande allt för dyra för en studerande. Jag söker en klocka som har något av de attribut en expy 1a har, behöver inte vara en lookalike, men ifall jag skulle hitta en som kruxar några av följande så skulle det vara fint.
–Svarttavlad
–34–38mm
–länk är ett plus, men läder/nato är också intressant
–Clean tavla, arabiska markers är inte ett måste, men ett plus

Jag tänker mig något rätt billigt, urverk osv. är jag mindre intresserad av, max 2000kr!

Detta må vara ett longshot, men har aldrig tvivlat på KS förmåga att hitta det man söker!

Allt gott
 
Topp