• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

Skruvad krona på den?
Jag har haft två Kontiki dock tidigare modeller och alltså inte "Kontiki 20" och ingen av dem har haft skruvad krona.

Som sagts tidigare har väl alla med oystercase (Rolex och Tudor) skruvad krona (dock ett jäkelskap om det är i kombination med manuellt verk), och där finns det ju en del att välja på utan vridring!
Jag har en Rolex Oyster Royal med skruvad krona och manuellt verk. Förstår inte riktigt vad jäkelskapet är.

Skruvad krona på den?
Jag har haft två Kontiki dock tidigare modeller och alltså inte "Kontiki 20" och ingen av dem har haft skruvad krona.

Som sagts tidigare har väl alla med oystercase (Rolex och Tudor) skruvad krona (dock ett jäkelskap om det är i kombination med manuellt verk), och där finns det ju en del att välja på utan vridring!
Ja det är det! Jag har fortfarande bästa förslaget för ändamålet :) Skulle du rota omkring i sanden och havet med en vintage Rolex? Det är modigt.. Jag gör det inte ens med egen föreslagen Kontiki 20 :)

Saknar att inte ha ngn klocka med is på tavlan... tips på "billig" sådan?
9F361DDA-C0E8-42DB-B0C9-8AD1D61F876B.jpeg

Saknar att inte ha ngn klocka med is på tavlan... tips på "billig" sådan?
Hahah här är vi i full gång med att diskutera bästa "rota i sandklockan" och @Gummo s stackars ryss som sjunger på sista pga saltvatten... å så kommer du med IS! Haha skön kontrast! :) Jag har nollkoll badboll (fottf strandtema) på isade tavlor.. Är väl mest Rolex jag känner till och du hade väl en cool sådan?

Hahah här är vi i full gång med att diskutera bästa "rota i sandklockan" och @Gummo s stackars ryss som sjunger på sista pga saltvatten... å så kommer du med IS! Haha skön kontrast! :) Jag har nollkoll badboll (fottf strandtema) på isade tavlor.. Är väl mest Rolex jag känner till och du hade väl en cool sådan?
Är ju sugen på att försöka sätta briljanter istället för lume på min ena recife. Det hade varit en bra billig klocka med is
IMG_20210409_155554_470.jpg

Den Aurum visar är inte diskret nog. Klockan får gärna funka i vattnet också men inget krav.

Senast ändrad:
Är ju sugen på att försöka sätta briljanter istället för lume på min ena recife. Det hade varit en bra billig klocka med is

Den högra
Den Aurum visar är inte diskret nog. Klockan får gärna funka i vattnet också men inget krav.
Synd du missade denna då:

Jag har en Rolex Oyster Royal med skruvad krona och manuellt verk. Förstår inte riktigt vad jäkelskapet är.
Jag hade en Rolex Precision förut och det var ett jävla meck att skruva ut, skruva upp och skruva in kronan varje dag. Nu var iof den rätt sliten i gängorna så det gjorde det extra bökigt att skruva tillbaka kronan korrekt.
Ja det är det! Jag har fortfarande bästa förslaget för ändamålet :) Skulle du rota omkring i sanden och havet med en vintage Rolex? Det är modigt.. Jag gör det inte ens med egen föreslagen Kontiki 20 :)
Coolt visste inte att dessa hade skruvad krona, då håller jag med om att en Kontiki är ett mycket bra alternativ! :)
Just kombinationen ej vridring och skruvad krona på vintageur är ju inte jättevanlig.

Jag hade en Rolex Precision förut och det var ett jävla meck att skruva ut, skruva upp och skruva in kronan varje dag. Nu var iof den rätt sliten i gängorna så det gjorde det extra bökigt att skruva tillbaka kronan korrekt.
Mjahaja. Jag bär ju inte min varje dag, så har väl aldrig sett problemet. Tar ju bara sekunder att skruva ut, skruva upp och skruva in. Fast min är väl ganska frisk i gängorna, så har aldrig upplevt nåt bök med den.

Finns det kronografer under 36mm där ute i vintageuniversumet? Jag kan förstå att man får inte så mycket mindre än så, men det är bara av ren nyfikenhet. Då jag gillar supersmå tar jag gärna några tips ifall ni har det. Drömmen vore en kronograf i "boys" size men jag har aldrig hört om det.

Finns det kronografer under 36mm där ute i vintageuniversumet? Jag kan förstå att man får inte så mycket mindre än så, men det är bara av ren nyfikenhet. Då jag gillar supersmå tar jag gärna några tips ifall ni har det. Drömmen vore en kronograf i "boys" size men jag har aldrig hört om det.
Backar du till 40-talet så finns det nog en del 32-34mm. Kanske för stort för din smak, men tror det kan vara svårt med kronografer i damstorlek utöver nyare quartzvarianter. Kanske kan finnas nåt skoj från 80-talet omkring 30mm?
Edit: En snabb googling ledde mig till denna Eterna från 30-talet som ska vara 30mm.
11543712_fullsize.jpg

Edit 2: Verkar funnits en del Universal Genève och Movado på 30mm. Kan dock bli dyrt med dom märkena, förmodligen samma med Eternan ovan. Letar du efter mindre populära eller mer eller mindre okända märken så kan du säkert komma undan billigare.

Senast ändrad:
Backar du till 40-talet så finns det nog en del 32-34mm. Kanske för stort för din smak, men tror det kan vara svårt med kronografer i damstorlek utöver nyare quartzvarianter. Kanske kan finnas nåt skoj från 80-talet omkring 30mm?
Edit: En snabb googling ledde mig till denna Eterna från 30-talet som ska vara 30mm.
Åh vad cool och tack för tipset! Jag ska definitivt ha 30-40 talet i åtanke då när jag letar :D

Visst finns det, de minsta ligger runt 30 mm men de är rätt ovanliga. Har en som jag benämnt som 32 mm tidigare på forumet men tycker nog den ser lite större ut nu när jag tittar på den:

image-jpg.46155

Hade en Minerva som jag tror var 35mm. Brukar finnas på Kaplans för runt 20kkr
IMG_20181114_171755_572.jpg

Tjena! Det gick en Delma kronograf igår här på ks, 35,5mm! Supersnygg med svart tavla😁👍 som andra säger så håll dig till 30-40 tal, du kan hitta många i fint skick och relativt billiga om de inte är från de stora märkena såklart!

Inga problem! Breitling verkar ha varit relativt vanliga i 32mm från den tiden, dock mest vitmetall vilket kanske är lite tråkigare.
Om du kan tänka dig nåt lite modernare så finns denna på Bukowskis just nu: https://www.bukowskis.com/sv/lots/1314723-fortis-kronograf-armbandsur-35-mm
Visst finns det, de minsta ligger runt 30 mm men de är rätt ovanliga. Har en som jag benämnt som 32 mm tidigare på forumet men tycker nog den ser lite större ut nu när jag tittar på den:
Pierce har ju kronografer från 40-talet som är runt 32-33mm och ofta billiga, dock fulmetall på alla vad jag vet.
Hade en Minerva som jag tror var 35mm. Brukar finnas på Kaplans för runt 20kkr
Kan ju kasta in den här också som exempel. 32 mm. ☺️
Tjena! Det gick en Delma kronograf igår här på ks, 35,5mm! Supersnygg med svart tavla😁👍 som andra säger så håll dig till 30-40 tal, du kan hitta många i fint skick och relativt billiga om de inte är från de stora märkena såklart!
Tack så mycket för alla jättebra tips! Jag har haft jättekul de senaste dagarna och bara sökt runt lite med inspiration från era tips. Vad kul att ni visade upp era dinkor också, de var riktigt härliga allihopa 😍

Tillbaka
Topp