Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul! Är normalt sett inte den störste förespråkaren av nedanstående märke men är det något permanent, tidslöst och på länk så ör ju en rolle trevligt. Typ 6694 tkr jag är en trevlig ref som känns tidlös och clean. Annars andra klassiska modeller, kanske tråkigt men det håller i längden! Constellation, seamaster, zenith med el primero osvNu närmar det sig 20-årsdagen, om en månad för att vara exakt. Far min tog upp vad som står på min önskelista och jag kan ju inte låta bli att börja tänka vad som kan finnas i klockväg, speciellt då intresset tagit lite extra fart på sistone och i synnerhet inom vintage. Det skulle vara riktigt kul att hitta något som jag kan ha resten av livet som jag inte lär tröttna på - men det står helt still i tankeprocessen. Skänk mig lite inspiration och tankar. Gissar på en budget på 10-20.000. Tycker ju om klockor på länk (även fast skinn också är OK) och som man inte behöver oroa sig för i vardagliga sammanhang. Har ni någon input?
Nu närmar det sig 20-årsdagen, om en månad för att vara exakt. Far min tog upp vad som står på min önskelista och jag kan ju inte låta bli att börja tänka vad som kan finnas i klockväg, speciellt då intresset tagit lite extra fart på sistone och i synnerhet inom vintage. Det skulle vara riktigt kul att hitta något som jag kan ha resten av livet som jag inte lär tröttna på - men det står helt still i tankeprocessen. Skänk mig lite inspiration och tankar. Gissar på en budget på 10-20.000. Tycker ju om klockor på länk (även fast skinn också är OK) och som man inte behöver oroa sig för i vardagliga sammanhang. Har ni någon input?
Den där var grym!Jag nöp en Movado HS 360 Datron med el primero för 19'. Tyvärr fått vandra vidare
Men kanske kan va nåt för dig att tråla?
Mitt bästa råd för "resten av livet-vintage" är att se till att köpa det bästa exemplaret redan från början, för annars kommer du vilja byta upp dig även om du inte tröttnar på modellen! Välj därför en modell som du gillar och där även ett toppex ryms i din budget. Visst kan du hitta en vattenskyddad kronograf av mer känt märke men jag skulle hellre ta t ex en nivada/croton/noname-version i kanonskick. Grand Seiko tycker jag annars är trevligt i prisklassen.Nu närmar det sig 20-årsdagen, om en månad för att vara exakt. Far min tog upp vad som står på min önskelista och jag kan ju inte låta bli att börja tänka vad som kan finnas i klockväg, speciellt då intresset tagit lite extra fart på sistone och i synnerhet inom vintage. Det skulle vara riktigt kul att hitta något som jag kan ha resten av livet som jag inte lär tröttna på - men det står helt still i tankeprocessen. Skänk mig lite inspiration och tankar. Gissar på en budget på 10-20.000. Tycker ju om klockor på länk (även fast skinn också är OK) och som man inte behöver oroa sig för i vardagliga sammanhang. Har ni någon input?
Den är bra. Så kan du önska dig en dyr service i 25-årspresentDen där var grym!
Håller helt med, tack för input. Det är precis så jag känner, vore kul att hitta något speciellt som är i kanonskick inom budgeten - hellre än att satsa på märket.Mitt bästa råd för "resten av livet-vintage" är att se till att köpa det bästa exemplaret redan från början, för annars kommer du vilja byta upp dig även om du inte tröttnar på modellen! Välj därför en modell som du gillar och där även ett toppex ryms i din budget. Visst kan du hitta en vattenskyddad kronograf av mer känt märke men jag skulle hellre ta t ex en nivada/croton/noname-version i kanonskick. Grand Seiko tycker jag annars är trevligt i prisklassen.
Kan vi prata lite om Patek?
Har marknaden satt sig lite på sistone? Framstår något som extra prisvärt för stunden?
Evighetskalendrar är för exotiskt för mig men har några lämpliga Calatravor blivit prisvärda?
Finns inte mycket bättre? Onödigt med två dock.Hmm.. Avyttra tvillingarna och skaffa en kul kronograf för pengarna?
Kör! Frågan är bara vad du tycker är en kul kronograf?Hmm.. Avyttra tvillingarna och skaffa en kul kronograf för pengarna?
Du har rätt - på båda. Sett till vad de kostar är de svårslagna och två är överflödigt. Problemet är att genom att endast sälja en så får jag inte så mycket roligare, åtminstone i kronografväg. Så ska en ny kronograf in måste väl egentligen båda säljas då jag har 0 kr att putta in ytterligare just nu.Finns inte mycket bättre? Onödigt med två dock.
Allt från 40-tal till 70-tal är kul. Beroende på när en klocka är ifrån lockar ju olika egenskaper. Från blanka gilttavlor och spillman-boetter (fås inga för dessa pengar, but still) till färgglada subcounters och dykarvridningar. Kvalitet och skick är avgörande.Kör! Frågan är bara vad du tycker är en kul kronograf?
Jag säger det innan alla hinner före: Certina DS!Bumpar tråden lite.
Funderar på vad ni rekommenderar för ca 1000-2000 i vintage.
Har haft nån vintage Seiko mm och varit nöjd.
Är lite sugen på nåt nytt och lite ovanligare men kanske även nåt mer klassiskt.
Lite sugen på en Ds eller en seamaster senare lite dyr för nuvarande budget.
Jag säger det innan alla hinner före: Certina DS!
Här är min, men det finns förstås många fler varianter i varierande skick (med/utan patina t.ex)
Tissot VisodateBumpar tråden lite.
Är lite sugen på nåt nytt och lite ovanligare men kanske även nåt mer klassiskt.
Tissot Visodate/Jubileum, Certina DS, annars finns mycket roligt uddavintage, där märke och modell inte adderar fullt så mycket premium, typ Atlantics Världsmästarur med de feta stålboetterna, gamla tanks av mindre kända tillverkare, skindivers från ”no-name”-märken och liknande.Bumpar tråden lite.
Det är väl lite beroende av vilken DS du vill ha, det är ju säkrare att köpa på köp och sälj, men där dyker de inte upp så fasligt ofta, känns som allt fler hamstrar dem.Kanske får bli en Ds endå.
Nån som vet vart dom bäst går att köpa. Är det att vänta tills en kommer ut på KS eller tratten?
Tack för alla bra förslag
Är nog helst sugen på en vanlig lik din i hyfsat skick. Manuell elr automat spelar inte så stor roll för mig utan mest priset. Får fortsätta kika o hör av er om ni ser elr har en till saluDet är väl lite beroende av vilken DS du vill ha, det är ju säkrare att köpa på köp och sälj, men där dyker de inte upp så fasligt ofta, känns som allt fler hamstrar dem.
Jag är inte så vintage-van själv men tycker också att DS är trevliga det är något med den välvda urtavlan som gör det.Bumpar tråden lite.
Jag har tre och skulle nog inte kalla någon av dem för ”vanlig”.Är nog helst sugen på en vanlig lik din i hyfsat skick. Manuell elr automat spelar inte så stor roll för mig utan mest priset. Får fortsätta kika o hör av er om ni ser elr har en till salu
Jag har bara haft 2st manuella men uppskattar att de inte är tjocka och ligger fint mot handleden.Är nog helst sugen på en vanlig lik din i hyfsat skick. Manuell elr automat spelar inte så stor roll för mig utan mest priset. Får fortsätta kika o hör av er om ni ser elr har en till salu
Den till höger får nog gå som vanlig, men de med blåmerade visare är väl inte supervanliga? Trevliga är de båda två, såklart. Vilken version man tycker bäst om har nog lite med vilken handledsform man har att göraJag har bara haft 2st manuella men uppskattar att de inte är tjocka och ligger fint mot handleden.
Dessa får väl anses som "vanliga" DS. Jag kom dock underfund med att datum utan quickset inte funkar för mig så den till höger fick gå. Vänster är ej till salu.
Just den vanliga/ovanliga biten kan du bättre än mig. Det jag kan säga är att blånerade visare mot en lätt champagnefärgad urtavla är helläckert!Den till höger får nog gå som vanlig, men de med blåmerade visare är väl inte supervanliga? Trevliga är de båda två, såklart. Vilken version man tycker bäst om har nog lite med vilken handledsform man har att göra