• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för cykel?

764B613A-7ED9-441F-A4E0-50AD6DCF3993.jpeg
Dags att damma av hemmabygget. Det mesta köpt från Kina samt lite FSA, Dura Ace och Sram. 7.09kg.

Håller på att förlika mig med att jag ska ha elcykel för att få ihop vardagspusslet med förskola och så…

ngn som bytt till elcykel och är nöjd? Tips på hoj? Kikat lite på Crescent Elis, Crescent Elton, Batavus Zonar och Batavus Harlem E-Go

Håller på att förlika mig med att jag ska ha elcykel för att få ihop vardagspusslet med förskola och så…

ngn som bytt till elcykel och är nöjd? Tips på hoj? Kikat lite på Crescent Elis, Crescent Elton, Batavus Zonar och Batavus Harlem E-Go
Är det en elcykel man ska ha för att få ihop vardagspusslet med barn alltså. Ska byta ut cykeln direkt. 😄

Kör el-jonne till förskolan varje dag. Året om. Shimano-system. Oerhört nöjd.

Tittar på när Remco Evenepoel krossar motståndet i Polen Runt.

Jag förstår logiken varför alltfler börjar köra med skivbromsar, men jäklar vad mycket mer elegant det ser ut med en racercykel med fälgbroms :)

IMG_20200815_103227.jpg
Håller helt klart med dej!!
Själv bytte jag från skiv till fälgbroms och jag ångar mej verkligen inte. Snyggare, lättare och framför allt, mindre gnissel, skrik och smuts som fastnar vid regn!!

Tittar på när Remco Evenepoel krossar motståndet i Polen Runt.

Jag förstår logiken varför alltfler börjar köra med skivbromsar, men jäklar vad mycket mer elegant det ser ut med en racercykel med fälgbroms :)

IMG_20200815_103227.jpg
Moderna cyklar är ju inte direkt eleganta, så tycker skivor ser bra och lite råare ut.

Moderna cyklar är ju inte direkt eleganta, så tycker skivor ser bra och lite råare ut.
Tycker C64’n är väldigt vacker o elegant men svårt att kalla den alltför modern. Men det beror ju på vad man jämför med😊
Tycker även att Pinarello’s F10/F12 oxå är vacker trots en mer rejsig approach. Även dom 2 är mer eleganta med fälgbromsar.
Sen är ju nya Aethos ett modernt konstverk i all sin nakenhet!!
Finns bara med skivbroms..
20BCE525-644A-4393-9E9C-401BC7E6D5F1.jpeg

6E01442A-F398-4CB2-9D34-F8D58B76FC42.jpeg

Tycker C64’n är väldigt vacker o elegant men svårt att kalla den alltför modern. Men det beror ju på vad man jämför med😊
Tycker även att Pinarello’s F10/F12 oxå är vacker trots en mer rejsig approach. Även dom 2 är mer eleganta med fälgbromsar.
Sen är ju nya Aethos ett modernt konstverk i all sin nakenhet!!
Finns bara med skivbroms..
20BCE525-644A-4393-9E9C-401BC7E6D5F1.jpeg

6E01442A-F398-4CB2-9D34-F8D58B76FC42.jpeg
Jo allt är ju relativt. Smäckra cyklar kan jag helt förstå att man tycker skivorna stör lite. Samtidigt tycker väl jag att det passar höga fälgprofiler som man använder idag bra. Vackra cyklar tog generellt slut på typ 60-talet för mig. Fanns säkert på 70-talet med, inte så insatt.

Jo allt är ju relativt. Smäckra cyklar kan jag helt förstå att man tycker skivorna stör lite. Samtidigt tycker väl jag att det passar höga fälgprofiler som man använder idag bra. Vackra cyklar tog generellt slut på typ 60-talet för mig. Fanns säkert på 70-talet med, inte så insatt.
Sen är det få vinster i de större tourerna med just skivbromsar just pga av att de flesta proffsen fortfarande föredrar fälgbromsar. Där är jag själv beredd att hålla med. Fälgbromsar är mycket ”skönare”.
Det mesta var vackrare förr i tiden helt klart men finns även vackra gobitar idag med😊

Sen är det få vinster i de större tourerna med just skivbromsar just pga av att de flesta proffsen fortfarande föredrar fälgbromsar. Där är jag själv beredd att hålla med. Fälgbromsar är mycket ”skönare”.
Det mesta var vackrare förr i tiden helt klart men finns även vackra gobitar idag med😊
Helt klart, gillar verkligen din Colnago. Dålig koll på cyklar men gillar retroflörten på din ram. Finns kanske annan anledning till utformningen hur "rören" är fästa i varandra men ger en kul retroflört i mina ögon.

Helt klart, gillar verkligen din Colnago. Dålig koll på cyklar men gillar retroflörten på din ram. Finns kanske annan anledning till utformningen hur "rören" är fästa i varandra men ger en kul retroflört i mina ögon.
Tack!
Min Colnago är ju en C64 som är byggd i rör som man sedan limmar ihop med flygplansteknik. Helt handbyggd i Italien, inte i Taiwan som 99% av alla monoqoc ramar i kolfiber idag.
Den anses väl vara ”klassisk” idag med en blandning av både modern teknik men även med tyngd på komfort och estetik.
Bara proceduren att lacka den är ett konstverk i sej, likväl sättet den byggs på.
Klart sevärda klipp från fabriken:

Det där är ju historia. I stort sett alla etapploppssegrar är på skivbroms helt enkelt för att i stort sett alla kör skivbroms idag. Och vad proffsen föredrar eller inte spelar mindre roll, de kör med vad de blir tillsagda och i stort sett alla sponsorer vill sälja skivbroms.

Det där är ju historia. I stort sett alla etapploppssegrar är på skivbroms helt enkelt för att i stort sett alla kör skivbroms idag. Och vad proffsen föredrar eller inte spelar mindre roll, de kör med vad de blir tillsagda och i stort sett alla sponsorer vill sälja skivbroms.
Följande klipp rätt intressanta😊
Så nja, långt ifrån alla etapp segrar eller segrar i de större turerna är på disk..
2020 vanns hälften av etapperna i TdF på skiv resp fälgbroms samt 1:an o 2:an körde fälgbroms.
Hur många segrar totalt har det varit i de större turerna på skivbromsar? Varför bytte inte alla proffs direkt till skiv?

Senast ändrad:
Att Ineos kämpar på med Pinarello som är kroniskt efter i teknik-racet snedvrider liksom statistiken. Och nu Pog på Colnago som dragits baklänges kicking and screaming in i diskvärlden. Puritanerna i deras kundbas fick ju iaf 2020 segern innan de befläckade sitt solida gammeldagsrykte med lite diskbromsar. 😃

Att Ineos kämpar på med Pinarello som är kroniskt efter i teknik-racet snedvrider liksom statistiken. Och nu Pog på Colnago som dragits baklänges kicking and screaming in i diskvärlden. Puritanerna i deras kundbas fick ju iaf 2020 segern innan de befläckade sitt solida gammeldagsrykte med lite diskbromsar. 😃
Visst blir det mer o mer skivbromsar men som sagt, långt ifrån överlägset i statistiken.
Hur som helst, för oss vanliga dödliga så funkar fälgbromsar i stort sett lika bra. Få gånger man kastar sej utför branta berg i ösregn😊

Det är idag bara Ineos som är kvar på fälgbroms i World Touren. Så det kommer nog hänga på Bernal om det blir fler fälgbroms-segrar i en Grand Tour. Stephen Roche var siste man att vinna en med tåclips, känns väl som en bra gissning att Pogačar blev siste man med fälgbroms .

Det är idag bara Ineos som är kvar på fälgbroms i World Touren. Så det kommer nog hänga på Bernal om det blir fler fälgbroms-segrar i en Grand Tour. Stephen Roche var siste man att vinna en med tåclips, känns väl som en bra gissning att Pogačar blev siste man med fälgbroms .
Och likt förbaskat så står det 1,5-0,5 i fälg vs skivbromsar i titlar räknat på Grand Tour? (Tadej körde blandat)
Stephen Roche körde sin grej tom 1993?
Colnago bla introducerade skivbromsar 2012 o första etappen som vanns med skivbromsar var väl inte förrän 2017?
Varför tog det så lång tid om nu alla proffsen gillade skivbromsar?
Även detta klipp väcker ju frågor?

Jag tror ändå nånstans att vi kan konstatera att som jag skrev från början så föredrar proffsen fälgbromsar samt att statistiken talar sitt språk.
Sen får jag hålla med om att tillverkarna vill fasa ut fälgbromsarna😊

Tillbaka
Topp