• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för cykel?

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Du menar Via Nirone 7? Ca 10k och aluminiumram. Om du tittar begagnat så kan du hitta något så mycket roligare för pengarna i kolfiber, bättre hjul och ännu bättre växelsystem. Spana på Happyride.se eller Blocket. Hur lång är du och vilken storlek tror du passar?
Japp, 7 skulle det ju stå.
175 och runt 53cm ram verkar vara rätt storlek för mig även om jag antar att det skiljer något mellan olika märken?
 
7D83BD18-EBC5-4CB2-B19D-D3D6B9576757.jpeg
Här är min Kona Paddy Waggon som hängt med ett tag nu!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Japp, 7 skulle det ju stå.
175 och runt 53cm ram verkar vara rätt storlek för mig även om jag antar att det skiljer något mellan olika märken?
Vanlig storlek med mycket att välja på begagnat;
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=95501
AB4C0ACA-B214-49D0-BDBC-E66147439789.jpeg

8000kr
7D83BD18-EBC5-4CB2-B19D-D3D6B9576757.jpeg
Här är min Kona Paddy Waggon som hängt med ett tag nu!
Inget jag skulle rekommendera för träning och genomförande av Vätternrundan..
 

Snigel

Cartier
2-Faktor

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Om kravet är frampakethållare så kan du köpa nästan vilken cykel som helst och en wald korg
Screenshot_20191024-093203.png

Jag hade rått dig att köra "utanpåväxlar" pga lättare vikt och servicebarhet. Försök köpa av ett märke som har bra komponenter och inte random kinagrejer på allt som inte är växlarna (typ stålhästen)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
tip of the day:
a. slitna 25mm funkar inte i snöglopp...
b. descentes fodrade brallor är för bra, haft mina i 10 år...
c. styrlinda behövs när det är kallt, blir halkigt med plåtrent
Plåtrent? Why? Siktar du på hillclimb :D

30 mm Schwalbe dubbisar på pista/trackbike är jävligt trögtrampat men fördelen av att inte ha en massa skit som kräver rengöring och fix under vintern väger upp. Iofs cyklar jag min fixie enbart tor gymet nuförtiden men cyklade året om på den några år till och med i höstas.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Plåtrent? Why? Siktar du på hillclimb :D
30 mm Schwalbe dubbisar på pista/trackbike är jävligt trögtrampat men fördelen av att inte ha en massa skit som kräver rengöring och fix under vintern väger upp. Iofs cyklar jag min fixie enbart tor gymet nuförtiden men cyklade året om på den några år till och med i höstas.
...bara inte orkat linda och gillar känslan utan gummi liksom....
var hittar jag dubbade 30mm? Jag har bara hittat 35 på mina vanliga ställen?
jag kör nu 46/16 tror det kan funka med lite trögare däck också?
...behövs nu... vurpade i morse i en feldoserad kurva i snömodden med mina slitna 25mm fram... sabbade både min fina windbreaker och understället... och armbågen... :confused:
 
Senast ändrad:

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
...bara inte orkat linda och gillar känslan utan gummi liksom....
var hittar jag dubbade 30mm? Jag har bara hittat 35 på mina vanliga ställen?
jag kör nu 46/16 tror det kan funka med lite trögare däck också?
...behövs nu... vurpade i morse i en feldoserad kurva i snömodden med mina slitna 25mm fram... sabbade både min fina windbreaker och understället... och armbågen... :confused:
Jag köpte mina på Sigge Cykel för typ fyra år sen. Ser oanvända ut fortf.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
...bara inte orkat linda och gillar känslan utan gummi liksom....
var hittar jag dubbade 30mm? Jag har bara hittat 35 på mina vanliga ställen?
jag kör nu 46/16 tror det kan funka med lite trögare däck också?
...behövs nu... vurpade i morse i en feldoserad kurva i snömodden med mina slitna 25mm fram... sabbade både min fina windbreaker och understället... och armbågen... :confused:

https://www.cykloteket.se/artikel/suomi-nokian-skinny-freddie-dubbdack/
 

acce1999

Patek
2-Faktor
...bara inte orkat linda och gillar känslan utan gummi liksom....
var hittar jag dubbade 30mm? Jag har bara hittat 35 på mina vanliga ställen?
jag kör nu 46/16 tror det kan funka med lite trögare däck också?
...behövs nu... vurpade i morse i en feldoserad kurva i snömodden med mina slitna 25mm fram... sabbade både min fina windbreaker och understället... och armbågen... :confused:
Tråkigt m vurpan. Köpte 30mm dubbade Nokian på Cykelkraft tidigare i höstas.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Tråkigt m vurpan. Köpte 30mm dubbade Nokian på Cykelkraft tidigare i höstas.
beställde 30mm Schwalbes dubbade där igår, ....idag blev det fulhojen... en 80-tals Univega mtb från "mtb-boden" med feeta dubbdäck, ...inte kul att cykla på överhuvudtaget, men fascinerande att Shimano XT 7-växlade groupset fortfarande funkar helt ok typ utan service eller underhåll... ...när jag slitit ut flera vevlager... :)
 
Senast ändrad:

acce1999

Patek
2-Faktor
beställde 30mm Schwalbes dubbade där igår, ....idag blev det fulhojen... en 80-tals Univega mtb från "mtb-boden" med feeta dubbdäck, ...inte kul att cykla på överhuvudtaget, men fascinerande att Shimano XT 7-växlade groupset fortfarande funkar helt ok typ utan service eller underhåll... ...när jag slitit ut flera vevlager... :)

Vid närmare eftertanke, så var det nog Schwalbe jag köpte där. Sitter på hustruns hoj. Hade Nokian på min gamla pendlarhoj. Såväl hoj som däck utslitna... nu börjar nuvarande hoj ligga risigt till... men får gå den här säsongen. Lite bredare finska dubbdäck på min. Oväxlat. Man ”växlar” genom att ställa sig upp...
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Sugen på nu pendlarhoj (sthlm 9km).
Bryr mig för mkt om utseende och hittade denna som verkligen tilltalar mig.. Men är det ett bra val? https://nsbikes.com/rag-2,387,pl.html maxresdefault.jpg
Vad är det främst som tilltalar? I Gravel-segmentet (För en lekman: Glorifierade hybridcyklar med bockstyre och grövre däck) så finns det många alternativ i dagsläget.
Ser väl helt okej ut spec-mässigt. Byt ut däcken till ett par 38/40mm slicks slanglöst och montera skärmar så kommer du ha en snabb och stabil pendlare.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vad är det främst som tilltalar? I Gravel-segmentet (För en lekman: Glorifierade hybridcyklar med bockstyre och grövre däck) så finns det många alternativ i dagsläget.
Ser väl helt okej ut spec-mässigt. Byt ut däcken till ett par 38/40mm slicks slanglöst och montera skärmar så kommer du ha en snabb och stabil pendlare.
Ärligt talat tycker jag bara den är snygg.
Tänker att cyklocross är bra till pendling?

Tar iofs gärna din och andras bild av vad som är optimala pendlarhojen (inte en specifik cykel men om det ska vara cyklocross, racer, Hard Tail 29er etc), och om man ska tänka på ngt särskilt. Tänker att det är bra med ett kugghjul fram för mindre strul med växlarna och som du säger bra om man kan montera fasta vältäckande stänkskärmar.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Ärligt talat tycker jag bara den är snygg.
Tänker att cyklocross är bra till pendling?

Tar iofs gärna din och andras bild av vad som är optimala pendlarhojen (inte en specifik cykel men om det ska vara cyklocross, racer, Hard Tail 29er etc), och om man ska tänka på ngt särskilt. Tänker att det är bra med ett kugghjul fram för mindre strul med växlarna och som du säger bra om man kan montera fasta vältäckande stänkskärmar.
Behöver inte vara svårare än så :)
Tror den skulle fungera fint till både pendling och om du vill ge dig och äventyra lite. Både cx och gravelhojar är ypperligare pendlare.
Det är såklart en personlig preferens, men ration över hur snabb/praktisk och kul de är är ofta ganska optimal.
Har själv enbart kört singelklinga fram (förutom på landsvägshojen) sedan 2015 och har aldig haft några bekymmer.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Behöver inte vara svårare än så :)
Tror den skulle fungera fint till både pendling och om du vill ge dig och äventyra lite. Både cx och gravelhojar är ypperligare pendlare.
Det är såklart en personlig preferens, men ration över hur snabb/praktisk och kul de är är ofta ganska optimal.
Har själv enbart kört singelklinga fram (förutom på landsvägshojen) sedan 2015 och har aldig haft några bekymmer.
Tack!
Min tanke är en CX/Gravel med rätt smala däck och framför allt inga grova mönster (sådana du nämner låter bra).

Plåtskärmar som täcker bra och är diskreta.

Singelklinga fram (man behöver knappast mer än typ 10 växlar och jag som har 2 fram tycker bara framväxeln strular...)

Men lite svårt med ergonomi. Ska nog prova ett antal för att få känsla för vad som passar mig
 

KXII

Cartier
Tjenare alles,

Så jag är på jakt efter en cykel som jag kan träna med men också som jag kan cykla till o från studierna (7+ km). Min första tanke var en racer eller landsvägshojj men har sett att man billigt kan få en frän fixie. Jag har bara testat en en kortis men aldrig använt en under en längre period... Vad skulle ni välja? Har ni någon input på racer vs fixie som vardagsccykel/träningscykel?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tjenare alles,

Så jag är på jakt efter en cykel som jag kan träna med men också som jag kan cykla till o från studierna (7+ km). Min första tanke var en racer eller landsvägshojj men har sett att man billigt kan få en frän fixie. Jag har bara testat en en kortis men aldrig använt en under en längre period... Vad skulle ni välja? Har ni någon input på racer vs fixie som vardagsccykel/träningscykel?
Hade fixie några år. Skulle säga att 7km med fixie absolut går men är rätt jobbigt om du har lite backar.
 
Tjenare alles,

Så jag är på jakt efter en cykel som jag kan träna med men också som jag kan cykla till o från studierna (7+ km). Min första tanke var en racer eller landsvägshojj men har sett att man billigt kan få en frän fixie. Jag har bara testat en en kortis men aldrig använt en under en längre period... Vad skulle ni välja? Har ni någon input på racer vs fixie som vardagsccykel/träningscykel?
Kör det som tilltalar dig mest är väl det lätta valet.
Själv har jag 9km till jobbet och kör en single speed utan några problem.
Saknar ytterst sällan valmöjligheten av att kunna växla även fast det är rätt backigt.
 

KXII

Cartier
Hade fixie några år. Skulle säga att 7km med fixie absolut går men är rätt jobbigt om du har lite backar.
Kör det som tilltalar dig mest är väl det lätta valet.
Själv har jag 9km till jobbet och kör en single speed utan några problem.
Saknar ytterst sällan valmöjligheten av att kunna växla även fast det är rätt backigt.
Hmmm..... tror det blir en racer :p

Finns det någon som vill hjälpa mig med cykelval? Skicka mig snälla ett PM, kan skicka några alternativ o vill höra vad en kunnig tycker :)
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag köpte en gravel inför förra våren och är riktigt nöjd. Har tidigare hållit på med downhill en hel del, men efter diverse livsöden får jag inte göra såna roliga grejer längre.

Graveln är perfekt att dra till jobbet (1mil enkel väg) med eller utan väskor/skärmar. Fungerar ypperligt på landsväg dessutom, blev många mil kring åsen(skåne) i somras. En perfekt allt i allo hoj för mig och mina behov.
20200422_152657~2.jpg
 
Topp