• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för cykel?

Både fälg- och skivbromsar är bra. 99% av tiden används är de inte ens använda och 99% av tiden som de används är båda mer än tillräckligt bra. Men det finns tillfällen där skivbromsar verkligen skiner och det har inte blivit mindre tydligt nu när kolfiberhjul/-fälgar mer eller mindre är allmängods (och tubdäcket som koncept sakta dör sotdöden). Skivbromsar ger inte bara en annan/bättre bromsförmåga, men ger framförallt möjligheten att konstruera bättre cyklar (med mer plats för däck/hjul, utan bromsbrygga/-fäste, om man vill med ledningar dragna i ramen utan att det påverkar funktionen, hjul som inte behöver ha bromsyta och konstrueras för värmetålighet etc).

Under en transitionstid (2016-2019ish) erbjöds en mycket stor del av highend både i fälg- och skivbromsvarianter och det var en rätt tydlig strömning som sågs i försäljningen - det fanns en oerhörd övervikt för skivbroms och marknaden har visat sig mer och mer ovillig att investera i dödsdömd teknik (jfr tuberna), vilket gör att varken utveckling eller produktion knappt förekommer.

Tidigare har sporten och branschen fungerat på sättet att proffs- och tävlingsåkare påverkar vad konsumenter och amatörer åker på (vilket är varför många, många lite för länge envisats med sketasmala tuber, tunga utväxlingar och väl ansträngd geometri), medan det nu går på i motsatt riktning; det finns mer eller mindre inga toppmodeller kvar i fälgbromsvarianter från produktionsmärkena (för ingen vill köpa dem) så med få undantag (några italienare, Factor, fler...?) är det skivbromsat för hela slanten.

Som proffs åker man på avstängda vägar (vilket gör att du aldrig behöver släpbromsa dig ner för ett berg fullt av stånkande bussar), prioriterar låg vikt och snabba hjulbyten, vinner liiiiite i aerodynamik för jämförbara maskiner (vilket numera är ett ickeproblem) och är mer ofta än inte tämligen konservativ i utrustningsval och manér. Där är fälgbromsen ett relevant val. För konsumenten är det lite annorlunda (och när man betalar själv tenderar man att vara försiktig med sånt som konsensus säger är dött och begravt).

Med det sagt...så är alla mina cyklar med bockstyre fälgbromsade. :D
 
Scott grusräser med bekvämlighetsdäck på cirka 30 mm är min pendlarhoj. :)
IMG_20210813_123506.jpg
 
Senast ändrad:
Tittar på beg elcykel till min flickvän, typ 90% av alla som säljs har trasiga eller saknar helt antingen batteri, laddare eller båda.

Vafan är det frågan om. Är det stöldgods alltihopa? Eller håller inte batterierna och laddarna mer än några år?
 
En annan fråga angående elcykel och batterier, är det bättre att köpa en några år gammal elcykel av bättre märke för typ 8-10k eller köpa en ny av billigare märke för samma peng.
Ska vara en damcykel och pendlas med ca 1mil om dagen sommartid.
 
Sportar en gammal 5växlad skeppshult arc där jag ska byta växelväljare. Tänkte att det kunde vara en idé att ta ner växelnavet, rengöra och smörja när jag ändå håller på.

Frågan är då, vilket fett ska man använda i navet? PTFE eller lithium?
 
Funderar att skaffa en äldre dam-racer för att lättare kunna hoppa upp och ner utan att råka sätta foten i fejset på ungen när den sitter i barnstolen på pakethållaren. Är cirka 180 cm, finns det dam-ramar för så långa personer? Gillar estetiken från 80-talet och äldre så jag tar tacksamt emot tips på äldre hojar. Är inte i behov av en proffscykel heller utan något som ska rulla under en mil per dag mellan hemmet, dagis och jobbet.

EDIT: märkte att jag hamnade i fel cykeltråd! Kan admin flytta inlägget till rätt tråd? 😊
 
Senast ändrad:
halloj! Ska börja jobba igen efter pappaledighet och tänkt börja cykla till jobbet. Vill ha en allsidig cykel, ej racer då jag inte kommer tempocykla men vill ändå att det ska flyta på bra. Den jag har idag (Pelago Bristol) känns för tung och oflexibel i växlar. Vill inte ha elcykel. Vad hsr ni för tips? Sneglat lite på en sån här:


Verkar ticka många boxar plus att den är snygg ;)
 
halloj! Ska börja jobba igen efter pappaledighet och tänkt börja cykla till jobbet. Vill ha en allsidig cykel, ej racer då jag inte kommer tempocykla men vill ändå att det ska flyta på bra. Den jag har idag (Pelago Bristol) känns för tung och oflexibel i växlar. Vill inte ha elcykel. Vad hsr ni för tips? Sneglat lite på en sån här:


Verkar ticka många boxar plus att den är snygg ;)
Måste det vara stål?
 
Nej, jag är öppen för alla förslag.
Smaksak såklart vad man är ute efter utseendemässigt. Om man ska cykla i stan och vill ha något som ser bra ut lutad mot cafeväggen eller något mer praktiskt. Jag skulle nog personligen köpt någon vettig hybrid/gravel i aluminium med rakt styre om sträckan inte är allt för lång och monterat fullånga stänkskärmar och kanske ett par andra däck.

Typ:



Finns nog gott om vettiga sådana alternativ i den prisklassen.
 
Senast ändrad:
Smaksak såklart vad man är ute efter utseendemässigt. Om man ska cykla i stan och vill ha något som ser bra ut lutad mot cafeväggen eller något mer praktiskt. Jag skulle nog personligen köpt någon vettig hybrid/gravel i aluminium med rakt styre om sträckan inte är allt för lång och monterat fullånga stänkskärmar och kanske ett par andra däck.

Typ:

Finns nog gott om vettiga sådana alternativ i den prisklassen.
Stort tack - ska kolla in!
 
halloj! Ska börja jobba igen efter pappaledighet och tänkt börja cykla till jobbet. Vill ha en allsidig cykel, ej racer då jag inte kommer tempocykla men vill ändå att det ska flyta på bra. Den jag har idag (Pelago Bristol) känns för tung och oflexibel i växlar. Vill inte ha elcykel. Vad hsr ni för tips? Sneglat lite på en sån här:


Verkar ticka många boxar plus att den är snygg ;)
Själv kör jag BMC Alpenchallenge One med remdrift då jag snöade in på det. Väldigt nöjd då den är tyst, snabb och ganska lätt.
 
halloj! Ska börja jobba igen efter pappaledighet och tänkt börja cykla till jobbet. Vill ha en allsidig cykel, ej racer då jag inte kommer tempocykla men vill ändå att det ska flyta på bra. Den jag har idag (Pelago Bristol) känns för tung och oflexibel i växlar. Vill inte ha elcykel. Vad hsr ni för tips? Sneglat lite på en sån här:


Verkar ticka många boxar plus att den är snygg ;)
Jag kör en Cowboy 3 med remdrift. Ja, det är en elcykel men utan växlar, skärm och knappar. Upplevs som en traditionell cykel utan växlar. Stilren och snygg.
Kan rekommenderas.
 
halloj! Ska börja jobba igen efter pappaledighet och tänkt börja cykla till jobbet. Vill ha en allsidig cykel, ej racer då jag inte kommer tempocykla men vill ändå att det ska flyta på bra. Den jag har idag (Pelago Bristol) känns för tung och oflexibel i växlar. Vill inte ha elcykel. Vad hsr ni för tips? Sneglat lite på en sån här:


Verkar ticka många boxar plus att den är snygg ;)
Cool hoj helt klart med bra ram men ska du pendla året om? Eller ska du ha två cyklar med olika syften? Din Pelago Bristol är ju annars en trevlig pendlare😊
Mitt tips är annars en snabb singlespeed som bra komplement. Nåt du får jobba lite med, ger dej motion samt är lätt att sköta om👍
 
Cool hoj helt klart med bra ram men ska du pendla året om? Eller ska du ha två cyklar med olika syften? Din Pelago Bristol är ju annars en trevlig pendlare😊
Mitt tips är annars en snabb singlespeed som bra komplement. Nåt du får jobba lite med, ger dej motion samt är lätt att sköta om👍
Tack! Njae, tanken är väl mars-okt typ (när det börjar bli slaskfritt i sthlm). Har pendlat med Pelagon tidigare men vill ha något lite snabbare och inte lika tungrott - den är en trevlig vardagscykel dock. Kommer nog sälja den. Funderade ett tag på single speed men blir lite för mycket motion och pallar inte duscha efter :)
 
Jag kör en Cowboy 3 med remdrift. Ja, det är en elcykel men utan växlar, skärm och knappar. Upplevs som en traditionell cykel utan växlar. Stilren och snygg.
Kan rekommenderas.
Dom är riktigt häftiga och snygga. Klart en av de absolut snyggaste elcyklarna. Dock för dyr jämfört med vad jag hade tänkt mig.
 
Tillbaka
Topp