• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för cykel?

Tack - den ser väldigt intressant ut. Har inte funderat på remdrift faktiskt. Hur känns bygnadskvaliten på den? Har ingen koll på BMC som märke.
Fantastisk, känns väldigt välbyggd. Jämfört med sambons Specialized Sirrus som är något billigare är det natt och dag, även om båda gör jobbet. Snöade in på rem delvis pga underhållsfritt och inget kladd samt att det är tystare. En vanlig cykel är inte högljudd, men det är något mysigt med remmen.
Den där har jag missat helt. Ser mycket vettig ut. Ska också satsa på en ny pendlare till våren
Noterade att 2023 års lineup inte verkar finnas med rem, om jag inte sett fel.

Fantastisk, känns väldigt välbyggd. Jämfört med sambons Specialized Sirrus som är något billigare är det natt och dag, även om båda gör jobbet. Snöade in på rem delvis pga underhållsfritt och inget kladd samt att det är tystare. En vanlig cykel är inte högljudd, men det är något mysigt med remmen.

Noterade att 2023 års lineup inte verkar finnas med rem, om jag inte sett fel.
Tack! Kollat runt lite nu och verkar inte hitta dem någonstans i lager :( De få ställen jag hittat har bara size S och det passar itne riktigt mig på 190cm ;) Var köpte du din ifrån?

Tack! Kollat runt lite nu och verkar inte hitta dem någonstans i lager :( De få ställen jag hittat har bara size S och det passar itne riktigt mig på 190cm ;) Var köpte du din ifrån?
Kör L på mina 186cm, känns perfekt och hade funkat om jag varit längre också. Köpte min från Mantra Sport i Uppsala. Släng iväg ett mail och fråga, riktigt trevlig och hjälpsam.

Vintercyklas det något i tråden? Min jobbcykel blev precis stulen och jag funderar på vad som är bäst för min jobbsträcka, som kan varieras utifrån 1-4 km grus + 0-5 km asfalt (varav 2 saltas svinhårt vintertid) + 0-3 km oteknisk xc-led. Jag har tidigare haft en racerhybrid med graveldäck men sista året en mtb. Cyklar varje dag året runt och vill ogärna ha mer än en cykel (för just detta ändamål;)) och den måste vara snabb…

Pga slitage, salt, stöldrisk tänkt pris max 15k. Funderar på om en riktig xc-raket vore grejen, typ en superior xp. Enklare gravel är förstås också en väg att gå, men sämre vintertid. Något med rem vore mysigt men finns ju sällan på passande cyklar (cube hyde pro ser iofs fin ut, men svår att hitta…) Vad skulle ni köra?

Vintercyklas det något i tråden? Min jobbcykel blev precis stulen och jag funderar på vad som är bäst för min jobbsträcka, som kan varieras utifrån 1-4 km grus + 0-5 km asfalt (varav 2 saltas svinhårt vintertid) + 0-3 km oteknisk xc-led. Jag har tidigare haft en racerhybrid med graveldäck men sista året en mtb. Cyklar varje dag året runt och vill ogärna ha mer än en cykel (för just detta ändamål;)) och den måste vara snabb…

Pga slitage, salt, stöldrisk tänkt pris max 15k. Funderar på om en riktig xc-raket vore grejen, typ en superior xp. Enklare gravel är förstås också en väg att gå, men sämre vintertid. Något med rem vore mysigt men finns ju sällan på passande cyklar (cube hyde pro ser iofs fin ut, men svår att hitta…) Vad skulle ni köra?
En Canyon Commuter kanske kan vara något? Beror lite på hur din XC-led ger sig, men den verkar vara valfri?
Hade både Hyde Pro och Commutern på min lista när jag skulle köpa. Minns tyvärr inte varför de gick bort för mig, kan ha varit vikt eller att det var för breda/smala däck/inte fick på vinterdäck med fyra rader dubb.. Kan också ha varit leveranstider då jag köpte under 2020.

En Canyon Commuter kanske kan vara något? Beror lite på hur din XC-led ger sig, men den verkar vara valfri?
Hade både Hyde Pro och Commutern på min lista när jag skulle köpa. Minns tyvärr inte varför de gick bort för mig, kan ha varit vikt eller att det var för breda/smala däck/inte fick på vinterdäck med fyra rader dubb.. Kan också ha varit leveranstider då jag köpte under 2020.
Bra förslag! Xc-delen är valfri så den skulle absolut funka. Sportigt med rem verkar vara ett onödigt smalt segment. Alpenchallenge vore förstås perfekt men lite för fin att slita på i vägsalt och parkera på stan…

Har en Canyon Roadlite som tar mig till och från jobbet. Shimano 105 växel fram och bak med kolfibergaffel och DT swiss ratchet - kört en del bikepacking med den och det funkar helt Ok. Blir klickpedaler till våren🤌

387346F1-6DC8-4620-B991-257C25B16A74.jpeg
7787260F-CB84-4E73-BA84-CFE2BB9E502F.jpeg

Kör L på mina 186cm, känns perfekt och hade funkat om jag varit längre också. Köpte min från Mantra Sport i Uppsala. Släng iväg ett mail och fråga, riktigt trevlig och hjälpsam.
Fick erbjudande nu från Mantra om en Alpenchallange Three för 14K. 2022 år modell. Dock har de inte längre remdrift, men verkar väl ändå vara en bra deal? Vad tycker ni?

Fick erbjudande nu från Mantra om en Alpenchallange Three för 14K. 2022 år modell. Dock har de inte längre remdrift, men verkar väl ändå vara en bra deal? Vad tycker ni?
Har de den hemma så ta en provcykling, tror ramen är samma så den är i mitt tycke trevlig :)
Synd att de slutat med remdriften.

Någon som har insikt om Lapierre Xelius SL 5.0? Funderat länge på en Canyon Endurace 6 Disc och Lapierre är ju ett steg upp i pris (c 6-7k) med tillägg för kolfiberram och 2-delat vevparti. Värt uppsteg för en amatörcyklist utan ambitioner att köra Vätternrundan?

Någon som har insikt om Lapierre Xelius SL 5.0? Funderat länge på en Canyon Endurace 6 Disc och Lapierre är ju ett steg upp i pris (c 6-7k) med tillägg för kolfiberram och 2-delat vevparti. Värt uppsteg för en amatörcyklist utan ambitioner att köra Vätternrundan?
Köpte en i slutet av förra säsongen för att komma igång igen, väldigt nöjd med de milen jag putte in. Hade en Ridley Icarus innan, och hade antagligen kunnat köpa något liknande igen. Men Lapierren känns onekligen bättre än tidigare cykel, men jag hade nog inte behövt det :D
Något otydligt såg det ut som att man fick med något fäste för cykeldator, men så var inte fallet.

IMG_7813.jpeg

Köpte en i slutet av förra säsongen för att komma igång igen, väldigt nöjd med de milen jag putte in. Hade en Ridley Icarus innan, och hade antagligen kunnat köpa något liknande igen. Men Lapierren känns onekligen bättre än tidigare cykel, men jag hade nog inte behövt det :D
Något otydligt såg det ut som att man fick med något fäste för cykeldator, men så var inte fallet.

IMG_7813.jpeg
Cykeln blev dessvärre såld (trots undanlagd) och sista i lagret...

Jepp, 3tkr dyrare än vad jag köpte den för dock... Surt när de ringde upp efter godkänd order och sa att den var såld av en kollega i butiken!

Blir troligen en Canyon Endurace - tror det är svårt med mer värde för pengarna.
Maila och se om de kan ge dig lite mer rabatt. Gav 23995 hos Lindells när jag köpte min.
Tror inte du behöver sörja kolfibern där, det enda jag hade tvekat på är Tiagra. Men jag har inte själv testat de nya Tiagra utan går bara på att Internet tidigare sagt att man bör satsa på Shimano 105. Men så stor roll tror jag inte det gör egentligen.
Jag var själv inne på Endurace 7 innan det blev LaPierren för övrigt.

Maila och se om de kan ge dig lite mer rabatt. Gav 23995 hos Lindells när jag köpte min.
Tror inte du behöver sörja kolfibern där, det enda jag hade tvekat på är Tiagra. Men jag har inte själv testat de nya Tiagra utan går bara på att Internet tidigare sagt att man bör satsa på Shimano 105. Men så stor roll tror jag inte det gör egentligen.
Jag var själv inne på Endurace 7 innan det blev LaPierren för övrigt.
Yes, var hos Lindells jag beställde. Kan såklart testa maila TCM Cykel men känns osannolikt att få så mycket rabatt. Värt ett försök!

Tiagra på Endurace 6 är jag inte så besvärad över, givet att Shimano 105 blir 3500kr dyrare för Endurace 7. Isåfall hade jag nog tagit en CAAD13 som finns för 20tkr just nu, med 22 växlar istället.

Yes, var hos Lindells jag beställde. Kan såklart testa maila TCM Cykel men känns osannolikt att få så mycket rabatt. Värt ett försök!

Tiagra på Endurace 6 är jag inte så besvärad över, givet att Shimano 105 blir 3500kr dyrare för Endurace 7. Isåfall hade jag nog tagit en CAAD13 som finns för 20tkr just nu, med 22 växlar istället.
Aha, förstår. Det kan knappast skada :)

Tror Tiagra duger gott, även om du tänkt ge dig på Vättern.

Heeeey! Jag har hittat hem när jag slänger ett getöga på alla fina racers på första sidan i denna tråden! Tror jag.. Jag döptes nämligen precis in i min nya besatthet tidigare här ikväll. och jag vet med andra ord ingenting! Verkligen noll. Så jag kan givetvis inte somna nu, för ni vet ju, att jag måste veta allt. På en gång!

Grejen är då som följer.
Google ger superskralt med information. Det verkar som ett ganska smalt område med vintage racers? Jag har visserligen halkat in på några balla Racerforum ifrån andra länder, det känns sådär bekant som när man reggae sig på Dartforum eller liknande nördiga nichade men ack så njutbara besattheter.. men många sidor är på kodat språk ”🇩🇪?🇨🇭?🇮🇹? maby” 😄

Hur som helst Boys! jag söker en switch made yrkesstolt samt talangfull tillverkare utav vintage racers vid namn Piero zurino. Jag är nyfiken på veta mer. Tydligen hade dom collabat med ytterligare nån tillverkare så idag heter dom något i liknelse med OKQ8 kanske. Det är ytterst oklart för mig as we speak och vill inte spekulera 😄

Har ni något vintage proffs i tråden ?

Jag hoppar in och kör tråden pärm till pärm här nu i alla fall så får jag avslutningsvis bara säga Bug och bock för tiden & platsen jag fått ta.

Mvh nydöpt Novis.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp