• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Den här limited edition S-Works Tarmac vi lyckades ha tag på är rätt kool! Blåglittrig ram med rosa detaljer och en livsfarlig haj. Vulgo, jag gillart!
image.jpg

Råcoolt med utsmyckningar på ramen. Gargoylen på min old-school Bad Boy Ultra säger hej.

image.jpg

Tror inte några hjul eller några moderna lager kommer hålla särskilt länge om du väger 145. Även de mest stabila hjulen brukar vara specade till typ 110 kg, men även då slits de säkert relativt fort. En snabb googling visar dessutom att Scott har 110 kg som rekommenderad maxvikt (http://www.scott-sports.com/us/en/support/faq).

Mitt tips är gammal standardcykel i stål, typ en riktig armécykel med ballongdäck på maxtryck. Nya cyklar verkar inte vara gjorda på samma sätt och med samma odödlighetsfilosofi.

Bristen på kunskap i ämnet gör det svårt att hitta något lämpligt. Letat lite på blocket men går bett.

Sjösala är by no means inget kvalitetsmärke. En Skeppshult bör hålla, med den vikten får du nog dock räkna med att du sliter ut några hjul då och då, det är tyvärr oundvikligt. Kolla typ Skeppshult Natur. 3vxl etc, tror den kostar typ 5800 spänn eller nåt sånt. Prisvärd och snygg. Märkligt det där med vevlagerknak från scotten, det brukar inte vara jätteproblem med dem.

Låter som en bra ide, ska maila Skeppshult.

Har du någon erfarenhet av andra märken som kronan, stålhästen? Vill gärna cykla till jobbet och inte betala allt för mycket. Den kommer stå utomhus på nätterna när jag jobbar och det stjäls tyvärr cyklar vid sjukhusets personalparkering.

Råkar nån veta en handlare som har rea eller dylikt uppskattar jag ett pm.

Låter som en bra ide, ska maila Skeppshult.

Har du någon erfarenhet av andra märken som kronan, stålhästen? Vill gärna cykla till jobbet och inte betala allt för mycket. Den kommer stå utomhus på nätterna när jag jobbar och det stjäls tyvärr cyklar vid sjukhusets personalparkering.

Råkar nån veta en handlare som har rea eller dylikt uppskattar jag ett pm.
Kronan är skit, stay away. Är det inga jättesträckor du ska cykla och om den ska stå ute så kanske något billigt junk är rätt..:p

Kronan är skit, stay away. Är det inga jättesträckor du ska cykla och om den ska stå ute så kanske något billigt junk är rätt..:p

Den kommer stå ute på nätterna vid sjukhuset och hemma inlåst i värmen. Ett par växlar vore väldigt skönt för en otränad cyklist som vill få lite vardagsmotion. Längsta avstånd vid enkel resa är 3,4 km.

Har alldeles för många cyklar (landsväg och MTB), men vafaan det är alltid kul med nytt.

Väntar med spänning på att UPS ska komma med denna nya skönhet. 27,5, Full XTR och Fox.
Skärmavbild 2015-03-04 kl. 11.53.19.png

Den racer jag använder mest är en sådan här:
Skärmavbild 2015-03-04 kl. 11.57.01.jpg

• Like
Reactions: Ako
Ska köpa nya hjul till racern!
Har hittat ett par trevliga för 4000kr som väger 1435g. Vet någon ett par som är billigare och lättare?

Vikt, pris OCH styvhet måste du titta på. 4000kr och så låg vikt låter lite "scary" i mina öron, men det beror ju även på hur mycket du cyklar och väger precis som Marckus säger. Jag är extremt nöjd med http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/fulcrum-racing-zero.html som är superstyva och i den viktklass du söker men dessvärre klart dyrare.

Går du upp 100 gr så finns dessa: http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/fulcrum-racing-3.html#!prettyPhoto[pp_gal]/0/

Ett par styva och bra hjul förändrar din cykelupplevelse dramatiskt, men det är nästan omöjligt att hitta nåt till fyndpris.

..du hann posta ditt svar medan jag skrev så nu ser jag vad du kollat på. Såg testet i CyclingPlus som dom vann. Låter ju väldigt prisvärda när man läser testet!

Apansson, just den versionen säljs endast som ramset så allt annat beställdes till och då blir det ju tyvärr lite dyrare. Jag har haft Zipp 404:eek:r förut men då var jag tub med den gamla, smalare fälgen och jag ville helt enkelt prova en modernare variant. Annars har jag kört Roval det senaste året och gillar dom verkligen!

Jag har tänkt att lägga runt 10.000 på en cykel snart, tanken är att kunna cykla i skogen och på bakhjulet (helt sant). Vad har ni för tips? Begagnat är tanken.

Har en oväxlad crosshoj som idag har cantisar men tänkte eventuellt byta till mini-v bromsar.
Hur funkar det med bromsreglage och så, måste jag byta dom också?
Vad har expertisen för rekomendationer?

Ping Apansson och de andra cykelnasarna.. ;)

Tillbaka
Topp