• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

WBergdahl

Panerai
Har kört mtb ett par år och funderar på att skaffa en cx. Kan någon med hyfsad koll på landsvägskomponenter osv ta sig en titt på denna och se om något väcker oro eller om hojen generellt är prisvärd? Står ingen vikt heller men skulle tippa att den är hyfsat tung (hur stor roll spelar det för någon som inte är petnoga med snittider och watteffekter osv?)

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/land...-cx-pro-cyclocross-cykel-15/p/1108161_1_style
Det är en rätt trevlig CX med Shimanos enklaste komponenter som är bra (finns enklare men som suger)!
Semi-hydraliska skivbromsar på den.
Vart bor du? Åk in på en XXL och känn på den :)
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Förresten några som ska köra vätternrundan 2015? Själv ska jag köra med ett gäng som cyklar för barncancerfonden, (Ride for Hope)
 

Målarn

The Steak
En Nopsa räcker för mig eller räckte iaf ;)

Cykel.jpg
 

carlanton

Audemars
Har en oväxlad crosshoj som idag har cantisar men tänkte eventuellt byta till mini-v bromsar.
Hur funkar det med bromsreglage och så, måste jag byta dom också?
Vad har expertisen för rekomendationer?

Ping Apansson och de andra cykelnasarna.. ;)


Canti och mini-v drar lika mycket kabel och använder således samma bromshandtag. Jag är också rätt säker på att det går att köra vanliga V-bromsar med en liten adapter som gör om utväxlingen.
 

carlanton

Audemars
Lite nytt inför våren. Hjulen är byggda med billiga nav och Stans Crest-fälgar. Väger runt 1450 g. Wolftooth-klingan med 42 tänder är utbytt mot en 38t Race Face på grund av svaga ben. Nya roligare och fetare däck (Specialized Trigger Pro 38) är på väg. Med pedaler tror jag den väger precis 10 kg. Ska köra fullastad touring tio dagar genom Baltikum och Polen i sommar om allt går som planerat. Nästa grej tror jag blir att lacka den blanksvart med lite vita detaljer och dekaler.

DSCF7067.jpg
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Lite nytt inför våren. Hjulen är byggda med billiga nav och Stans Crest-fälgar. Väger runt 1450 g. Wolftooth-klingan med 42 tänder är utbytt mot en 38t Race Face på grund av svaga ben. Nya roligare och fetare däck (Specialized Trigger Pro 38) är på väg. Med pedaler tror jag den väger precis 10 kg. Ska köra fullastad touring tio dagar genom Baltikum och Polen i sommar om allt går som planerat. Nästa grej tror jag blir att lacka den blanksvart med lite vita detaljer och dekaler.


Ser riktigt nice ut! Gillar helheten på den
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Drog en halvtimmes besiktningstur på nybyggd cross-/grusmoppe. Ren cykelglädje i hela kroppen och massiv pepp trots snikbygge, tappad vevarm och ännu frånvarande framväxel.
 

Apansson

Torpare
Åfan, min närmsta Cykloteket ;)
Fan va trist... Aja, får slita på dom! Men dom ska ju dock ändå inte användas för att gå med, det är cykla som ska göras :)

Precis. Alltså, det är ju bara nördigt att ha med sig såna där grejor. Lika mycket som att det ej är kutym att ha en sadelväska större än storlek M på en landsvägscykel, absolut inte ha ventilhattar, etc. ;)
Skicka ett PM om du behöver hjälp med något särskilt!
 

WBergdahl

Panerai
Precis. Alltså, det är ju bara nördigt att ha med sig såna där grejor. Lika mycket som att det ej är kutym att ha en sadelväska större än storlek M på en landsvägscykel, absolut inte ha ventilhattar, etc. ;)
Skicka ett PM om du behöver hjälp med något särskilt!
Haha, precis! Aja, klossar är ändå inte så dyra, så det överlever man! ;)
Självklart, tackar! Kan hända att jag har några frågor på lager... :)
 

Apansson

Torpare
Tack för era svar Apansson och WBergdahl!
Apansson du som är i branchen, anses det "ok" att komma med egna delar och bara få jobbet gjort?

Mjaeaeh, det indikerar ju att du handlat på internet för att det är billigare. Beror på vad det är för grejor, är det finare saker som är halvsvårt för oss som butik att få tag på är det oftast okej, och ett hjulbygge är en annan sak mot när någon kommer in med en kedja+kassett som de köpt på internet för 100kr mindre och vill ha påsatt på cykeln. Jag är själv en militant motståndare till näthandel, men vad är det för nav och fälg vi talar om?
 

snajgel

Panerai
Mjaeaeh, det indikerar ju att du handlat på internet för att det är billigare. Beror på vad det är för grejor, är det finare saker som är halvsvårt för oss som butik att få tag på är det oftast okej, och ett hjulbygge är en annan sak mot när någon kommer in med en kedja+kassett som de köpt på internet för 100kr mindre och vill ha påsatt på cykeln. Jag är själv en militant motståndare till näthandel, men vad är det för nav och fälg vi talar om?
Håller med dig!
Naven är ett par Mack och fälgarna ett par H Plus Son. Har ni fälgarna hemma köper jag dom hellre på plats är klart!
 
Topp