Jag stod inför samma funderingar som dig tidigare i sommar.
Hade aldrig testat en bockstyre, men min svåger insisterade på att det var det man skulle ha ( Man behöver ju inte hålla längst ner hela tiden ) så jag landade på en Cyclocross, som jag ganska snabbt köpte nya däck till. ( 28mm Continental Gatorskin )
Tanken var att den till allra största del skulle användas till pendling ( har 1,7 mil enkel väg till jobbet, varav ca 5 km i stockholms innerstad ) så jag var övertygad om att en Hybrid var det ultimata för mig. Dock är denna helt perfekt tycker jag. Den är mer ett träningsredskap än en pendlingscykel ( ser pendlingen som ett pass och duschar + byter om på jobbet och har med mig ombyte och lås i en ryggsäck ) och jag hittade ett väldigt roligt sätt att träna ( mest legat på soffan tidigare ).
Så jag gick från en 100% soffliggare som aldrig cyklat annat än för skojs skull till ett superintresse, och har dessutom förlorat några kilo på vägen ( samt mår bättre än på länge )
Eftersom jag mest tuggar asfalt så har jag haft funderingar på att byta till en fullracer, men då jag eventuellt kommer vilja cykla vintertid också känns en cyclocross som det ultimata mellantinget. Däcken som satt på vid köpet har jag givetvis sparat, och mönstrade kanske kommer mer till pass då ( dubbdäck funkar också på denna)
/ Dru