• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Vad använder ni för lås? Jag bor i instabil förort. Visserligen finns cykelgarage (har ingen plats just nu) men bra lås behövs ändå.

image.jpeg

Egentligen inte den stilen jag vill ha/gillar, men bytte den mot en iPhone 4S. Bra eller dålig deal? Vad vet vi om Gary Fisher Advance? Måste byta kedjan på den, sen funderar jag på att måla den helt svart. Vad kostar det (ungefär) att måla om den hos cykelverkstad?

Nu är Gary på service. Nytt däck+slang fram, ny kedja, nya handtag, ny vattenhållare, sänka sadeln och sen allmän service. 1500 sek. Lite dyrt va? Vet inte ens om jag vill ha kvar den :) Ska fråga när jag hämtar om dom vill/kan lacka om den. Lär ju rinna iväg rätt bra då kan man tänka...

Nu är Gary på service. Nytt däck+slang fram, ny kedja, nya handtag, ny vattenhållare, sänka sadeln och sen allmän service. 1500 sek. Lite dyrt va? Vet inte ens om jag vill ha kvar den :) Ska fråga när jag hämtar om dom vill/kan lacka om den. Lär ju rinna iväg rätt bra då kan man tänka...
Alltså, cykeln i sig har ju ett nominellt värde av ett par hundringar (eftersom det är en, mer eller mindre, fungerande cykel) - så jag hade personligen inte lagt så mycket pengar på en low-end mountainbike som jag inte ens vet om jag vill ha. Priset för varor och arbete är inte dyrt, men mer än jag hade tyckt det var värt (ur ett ekonomiskt perspektiv).

Alltså, cykeln i sig har ju ett nominellt värde av ett par hundringar (eftersom det är en, mer eller mindre, fungerande cykel) - så jag hade personligen inte lagt så mycket pengar på en low-end mountainbike som jag inte ens vet om jag vill ha. Priset för varor och arbete är inte dyrt, men mer än jag hade tyckt det var värt (ur ett ekonomiskt perspektiv).

Mm, kändes som lite mycket för just den cykeln. Men det är min första cykel på bra många år och jag bytte den mot en mobil som inte användes. Han som hade cykeln fick ont i ryggen av att cykla och dom behövde en iPhone så..

Blir som att dom här 1500 sek är det jag lagt totalt så det blir inte så mycket för cykeln ändå. Är sugen på att börja cykla både som träning och som färdmedel från A till B så lär köpa nåt roligare längre fram.

Behöver tips på en bra prisvärd racer, ska köra ironman så den kommer användas en del. Har ingen egentlig budget satt men för att hålla oss till någorlunda rimliga nivåer så kan vi säga 20k>. Ny eller beggad spelar ingen roll. Om nån i Stockholmsområdet även är sugen på att haka på lite långpass så är det välkommet :D

Vad rekommenderas för smörjmedel till kedja och nav?
Något speciellt medel för tvättning?

Passar även på att be er rekommendera en bra cykeldator

Om det finns någon som går att koppla ihop med Endomondo vore det önskvärt. Annars kan jag ju tänka mig att byta träningsapp om det finns andra alternativ...

I övrigt är det standardfunktioner som önskas.

Vad rekommenderas för smörjmedel till kedja och nav?
Något speciellt medel för tvättning?

Naven rör man inte. 5-56 funkar rätt för bra kedjan men är ett helvete att få på skivorna/fälgarna. Kör teflonolja för torrt väder från typ Finish Line! För tvätt funkar vanligt diskmedel bra.

Tvätta kedjan gör du med en kedjetvätt (tror Biltemas är billigast) och lacknafta/thinner/bensin.

Naven rör man inte. 5-56 funkar rätt för bra kedjan men är ett helvete att få på skivorna/fälgarna. Kör teflonolja för torrt väder från typ Finish Line! För tvätt funkar vanligt diskmedel bra.

Tvätta kedjan gör du med en kedjetvätt (tror Biltemas är billigast) och lacknafta/thinner/bensin.
//5-56 funkar rätt för bra kedjan//
Tror inte du skall köra 5-56 på kedjan, det är väl uttorkande?
Finns hur många huskurer som helst på diverse cykelforum.

Hur gick det nu då @hollow123 var det något du fastnade för? ;)
Haha kul Vinnie kul... Bra ordval fastnade...
Jo men cyklingen i sig gick bra, go känsla. Allt gick bra tills jag var 3km hemifrån, @M.U ringer, jag stannar för att svara. "klickar" loss högerfoten från pedalen, böjer bak armen för att plocka fram mobilen som ligger i en ficka bak på cykeltröjan. Får övervikt till vänster sida där foten fortfarande är låst i pedalen. Nu sitter jag här med en vänsterarm som inte går att räta ut eller böja på ordentligt samt en enorm smärta.
All inplanerad övrig träning denna vecka är förstörd... Hoppas känna mig bättre i morgon annars blir det akuten se så att det inte är någon spricka.

Utöver denna fadäs så uppskattade jag cyklingen :hilarious:

Haha kul Vinnie kul... Bra ordval fastnade...
Jo men cyklingen i sig gick bra, go känsla. Allt gick bra tills jag var 3km hemifrån, @M.U ringer, jag stannar för att svara. "klickar" loss högerfoten från pedalen, böjer bak armen för att plocka fram mobilen som ligger i en ficka bak på cykeltröjan. Får övervikt till vänster sida där foten fortfarande är låst i pedalen. Nu sitter jag här med en vänsterarm som inte går att räta ut eller böja på ordentligt samt en enorm smärta.
All inplanerad övrig träning denna vecka är förstörd... Hoppas känna mig bättre i morgon annars blir det akuten se så att det inte är någon spricka.

Utöver denna fadäs så uppskattade jag cyklingen :hilarious:
Ouch, en klassisk SPD-vurpa. Har gjort några sånna, dock utan att skada mig!
Hoppas det inte är något allvarligt och att det går över fort!

Ouch, en klassisk SPD-vurpa. Har gjort några sånna, dock utan att skada mig!
Hoppas det inte är något allvarligt och att det går över fort!
Hehe har pratat med två bekanta som cyklar en hel del "det hör nästan till att göra en sådan vurpa som novis" sa båda.
Tack håller också tummarna!

Hade det bästa sällskapet på turen - inget kallprat, inga bannor för att man inte hälsar på andra cyklister åt höger och vänster i ett. Bara låg där som en skugga

Hehe har pratat med två bekanta som cyklar en hel del "det hör nästan till att göra en sådan vurpa som novis" sa båda.
Tack håller också tummarna!
Kommer garanterat en till av varianten stoppljus-vurpa just när du börjar känna att "nu har jag full pejl" och blir lite självgod. Närmast oundvikligt, lite pinsamt och helt ofarligt.

Behöver tips på en bra prisvärd racer, ska köra ironman så den kommer användas en del. Har ingen egentlig budget satt men för att hålla oss till någorlunda rimliga nivåer så kan vi säga 20k>. Ny eller beggad spelar ingen roll. Om nån i Stockholmsområdet även är sugen på att haka på lite långpass så är det välkommet :D
Jag hänger gärna med på några pass! :)
Har fått en riktigt långsam start på säsongen, så ju fler mil desto bättre

Har en Giant Propel Advanced 1 på jobbet just nu tror jag, ligger på typ 23k men KS-priser är inte omöjliga!
https://www.giant-bicycles.com/sv-se/bikes/model/propel.advanced.1/23086/85982/

Tror att vi har en från förra året också som kan göras ännu billigare ;)

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Oew
Kommer garanterat en till av varianten stoppljus-vurpa just när du börjar känna att "nu har jag full pejl" och blir lite självgod. Närmast oundvikligt, lite pinsamt och helt ofarligt.
Hehe drygt 30 sek innan vurpan gick precis de där tankarna i huvudet.
Hoppas jag landar lite mjukare/smidigare nästa gång bara

Behöver lite hjälp. :)
Cyklar idag på en Skeppshult ARC 5-växlad herrcykel. Den är bekväm och så men OTROLIGT TRÅKIG!! Har en längre tid kollat på cyclocrosser men börjar tveka. Tror en hybrid passar mig bättre med rakt styre och lite mer lättmanövrerad i stan. Ska ha stänkskärmar och enklare pakethållare. Sträckan till jobbet är bara 6,2 km, asfalt och grusvägar. Kommer i övrigt användas till lättare träningsrundor, mestadels asfalt och grusvägar. Jag är 186 cm lång med ett grenmått på 89-90 cm och väger ca 103 kg.

Har fastnat för två Specialized modeller men vet inte vilken som passar mig bäst. (Bilder lånade från nätet)
Specialized Crosstrail Comp Disc (Länk till Sportson)
Crosstrail-Comp-Disc.jpg

Specialized Sirrus Comp Disc (Länk till Sportson)
90916-5202_1_3.jpg

Crosstrail har låsbar dämpare och bredare däck och kommer troligvis kännas bäst på grusvägarna, men hur mycket långsammare kommer det gå på plan asfalt? Jag gillar att cykla fort. :) Klarar Sirrus av grusvägar bra? Är växlarna bättre på någon av dem eller är de bara annorlunda? Något annat tips på en bra allroundcykel? Skulle en cyclocross passa bättre? Jag vill helst slippa bockstyre.

Sjukligt svårt detta. Ska så klart ta mig iväg till en handlare för att prova men behöver all hjälp jag kan få! :)

Tillbaka
Topp