• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Jag skulle satsa på en enduro i ditt fall! Alternativt en "marathon-mtb"...
MTB är ofta kortslagiga, mellan 80 och 100mm. Används till plattmark och uppför i skogen.
Marathon har lite längre slaglängd, mellan 110 och 140mm (typ). Passar till skogcykling som har en del stökiga backar.
Enduro har ännu längre, mellan 140 och 160mm. Är egentligen som en downhill fast med kortare slag. Är tänkt att användas nerför i steniga backar och sen uppför på grusbackar typ.
Downhill har dubbelkronade gafflar med slag mellan 180 och 200mm. Denna vill man inte ens komma nära en uppförsbacke...

Så skulle jag beskriva skillnaden på dom lite grovt.
Tack för bra svar! hjälper en vilsen nybörjare som mig :)
 
Jag måste bara inflika med ett tips för de som bor i Stockholm och har problem med sin cykel...Nords Sport&Motor vid Runstensplan i Bromma.

Otroligt hjälpsamma och trevliga. Har man något mindre problem man behöver hjälp med går det ofta att lämna på morgonen och hämta på kvällen. Som grädde på moset har de en väldigt sympatisk prissättning.
 
Blev en skön kvällstur idag!
Screenshot_2016-05-31-20-51-44.png
 
Mitt livs fjärde cykeltur på racer. "Kom med" säger kompisen. "Det blir härligt", och 3 mil gick ju bra sist.

Visst, cyklingen gick ok men när vi stoppat tidtagningen och skulle rulla långsamt hem sista 5km så kände jag verkligen hur slutkörd kroppen var. Längsta 5km jag varit med om... Nu laddar jag upp för att försöka laga middag, det går sådär :D

image.png
 
Köp min nästan oanvända Bianchi eller min startplats i Vätternrundan! Se köp o sälj tråden!

(Cykling var verkligen skittråkigt)
 
Jäklar vad coolt, det där var min drömhoj! Kommer garanterat att hänga med sub-priserna uppåt i takt med att 80-talisterna blir rika och nostalgiska...

Riktigt fina ex kostar ju redan skjortan om de är i originalutförande. Höga priser men smal köpgrupp.
Ytterligare två exempel som bekräftar att 90-talet var guldåldern för mtb. Orange P1 från -92 och Kona Hei-Hei från -93.

elite2_131.jpg
heihei092.jpg
 
Jäklar vad coolt, det där var min drömhoj! Kommer garanterat att hänga med sub-priserna uppåt i takt med att 80-talisterna blir rika och nostalgiska...

Min är dessutom fullset! :p

...smal marknad dock. La faktiskt ut den på Happy (en-cykel-ut-innan-nåt-kan-komma-in-policy) men trögt att sälja. Men som du säger, verkligen drömcykeln från dåtiden.

Riktigt fina ex kostar ju redan skjortan om de är i originalutförande. Höga priser men smal köpgrupp.
Ytterligare två exempel som bekräftar att 90-talet var guldåldern för mtb. Orange P1 från -92 och Kona Hei-Hei från -93.

elite2_131.jpg
heihei092.jpg

Assnygga.

Och man inser också att man på den tiden var tvungen att kunna cykla för att ta sig fram i skogen. Får ont överallt bara av att titta på de där bilderna.
 
Assnygga.

Och man inser också att man på den tiden var tvungen att kunna cykla för att ta sig fram i skogen. Får ont överallt bara av att titta på de där bilderna.

Ja, det krävs skills i den högre skolan för att kunna parera rötter och stenar ner det börjar gå snabbt utför med en HT.

Har rotat lite i gamla flyttkartonger nu på morgonen och hittade alla delar till mitt gamla byggprojekt. Jag var sååå nöjd att jag både hade fått tag på den stela Project Two-gaffeln men även den dämpade i original. Även korrekt Velocity-styrstam. Tyvärr föll det på att jag påminde mig själv att jag ju hellre lämnar in cykeln än att laga själv till och med vid punktering.

IMG_20160618_125636.jpg
 
Ja, det krävs skills i den högre skolan för att kunna parera rötter och stenar ner det börjar gå snabbt utför med en HT.

Har rotat lite i gamla flyttkartonger nu på morgonen och hittade alla delar till mitt gamla byggprojekt. Jag var sååå nöjd att jag både hade fått tag på den stela Project Two-gaffeln men även den dämpade i original. Även korrekt Velocity-styrstam. Tyvärr föll det på att jag påminde mig själv att jag ju hellre lämnar in cykeln än att laga själv till och med vid punktering.

IMG_20160618_125636.jpg

Sätt ihop den! Kommer vara värt det! :)
 
Skulle sälja då jag inte har tid att fixa den men jag märkte att jag inte svarade på mail från de som ville köpa eller så hittade jag på saker jag bara var tvungen att göra så de som ville komma och kolla inte fick möjlighet. Den fick stanna helt enkelt!
image.jpeg
 
Sätt ihop den! Kommer vara värt det! :)

Ja, egentligen borde jag kanske göra det.

Anledningen att jag letade fram allt var att jag slängde ut ramen på köp&sälj på Happy och en av de som hörde av sig höll på att bygga ihop en Kilauea och var intresserad av gaffeln. Får ta mig en funderare, för nu när allt låg samlat fick man lite sug igen. Risken är bara att det kommer ligga i samma hög och 3 år.
 
Ligger för det mesta med ett snitt över 30km/h nu för tiden, måste erkänna att jag är riktigt nöjd med det!
Så här såg dagens tur ut:
Screenshot_2016-06-21-19-34-52.png
 
Skulle sälja då jag inte har tid att fixa den men jag märkte att jag inte svarade på mail från de som ville köpa eller så hittade jag på saker jag bara var tvungen att göra så de som ville komma och kolla inte fick möjlighet. Den fick stanna helt enkelt!
image.jpeg

Fast nu har jag kommit på att jag vill ha en ny båt så några leksaker måste helt enkelt lämna så hojen är till salu, nu utan ursäkter mm :)
 
Ni som har kört Vättern. Hur är det egentligen? Orkar man hålla humöret uppe i ca. 12h. Jag är sugen själv men är rädd för att jag kommer dö av tristess.
 
Ni som har kört Vättern. Hur är det egentligen? Orkar man hålla humöret uppe i ca. 12h. Jag är sugen själv men är rädd för att jag kommer dö av tristess.
Som ovan nämnt, jag körde första gången i år, hade cyklat 12 mil som längst innan så jag tog det väldigt lugnt i början, stannade i alla depåer. Hade en f.d kollega som jag cyklade ihop med från Jönköping. Tyvärr började det regna efter 12 mil och höll i sig ca 6 mil. Det var nog tiden och sömnbristen som gjorde det till ett mentalt helvete för mig. MEN min cykelvän peppade mig hela tiden genom att se varje depå som en etapp. Så jag nollade cykeldatorn vid varje stopp och i stället för att se 130km på den och tänka fyfan, så såg jag 12km och tänkte bara 23km kvar till nästa stopp.
Tror inte tristess kommer vara det största hindret :) finns mycket att se utmed vägen och en hel drös roliga människor att snacka med.
 
image.jpeg


Egentligen inte den stilen jag vill ha/gillar, men bytte den mot en iPhone 4S. Bra eller dålig deal? Vad vet vi om Gary Fisher Advance? Måste byta kedjan på den, sen funderar jag på att måla den helt svart. Vad kostar det (ungefär) att måla om den hos cykelverkstad?
 
image.jpeg


Egentligen inte den stilen jag vill ha/gillar, men bytte den mot en iPhone 4S. Bra eller dålig deal? Vad vet vi om Gary Fisher Advance? Måste byta kedjan på den, sen funderar jag på att måla den helt svart. Vad kostar det (ungefär) att måla om den hos cykelverkstad?
Tror att få cykelverkstäder kommer att då med på att lacka om en cykel...
Gary Fisher var bra förut, nu har jag ingen aning
 
Tillbaka
Topp