• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Oew

Rolex
Fick hem min nya hjälm idag så alla som ser mig nu vet utan en gnutta tveksamt att jag är 100% posör :D Valde dock bort modell med svans
IMG_4129.JPG
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Har precis samma hjälm som du - vit AirAttack med visiret, som jag inte haft på hjälmen de få gånger jag använt den. Oftast haft en annan Giro-hjälm - en Synthe - på huvudet med en Smith ibland och ett par andra mindre sportiga krukor @Oscaro
 

Oew

Rolex
Har precis samma hjälm som du - vit AirAttack med visiret, som jag inte haft på hjälmen de få gånger jag använt den. Oftast haft en annan Giro-hjälm - en Synthe - på huvudet med en Smith ibland och ett par andra mindre sportiga krukor @Oscaro
Okej har du varit nöjd med den när du använt den? Och hur kommer det sig att du inte alltid använder den?
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Racer för ca 15..
Vad ska man titta på ?

Nån som har koll på scotts cr1 med 105 ?

@Apansson
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-cf-8-0.html
b73a992258d1c7630ae97920d47e7.jpg

Canyon är nog ändå mest "bang for buck". Har ägt en sån jag länkade som tog mig runt vättern sjukt smidigt, (min hade dock med ultegra). Det enda som är meckigt är styrlagret och att de skickar den, om du inte har hållt på något med cyklar kanske det inte är en bra idé, men har du inte tummen mitt i handen är det lugnt :)

finns ultimate med, skulle dock se på endurace om du inte haft en racer förut då den är rätt aggressiv:
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-7-0.html
 

Freddie L

Panerai
Köp nåt billigt, gärna begagnat. Fråga om råd om storlek och skick tex här. 15.000:- -klassen är lite dum tycker jag. Om du bara cyklar VR och sen aldrig vill se en racer förlorar du onödigt många tusenlappar vid försäljning. Om du fastnar för cyklingen så är risken stor att du vill byta upp dig lite. 15k är då för mycket för en andracykel, att uppgradera komponenter ekonomiskt vansinne (men jätteroligt) och du tappar som sagt onödigt mycket på en försäljning. Köp begagnad cykel för 5k, sälj efter ett år för 4,5-5k.

Med det sagt är en modern kolfiberhoj med 105 det förnuftiga valet, ungefär som Skoda. Ingen "behöver" bättre.
 

Oew

Rolex
Lite sugen på nya hjul men osäker på vad jag ska köra på. Fått en bra deal på ett par zipp 808, även på Mavic Cosmic SR och till sist funderar jag bara på ett par kinahjul typ planet x eller dylikt. Ni som prövat, hur stor skillnad är det på ett par zipp och några kinahjul? Försöker motivera de extra tusenlapparna...
 

WBergdahl

Panerai
Lite sugen på nya hjul men osäker på vad jag ska köra på. Fått en bra deal på ett par zipp 808, även på Mavic Cosmic SR och till sist funderar jag bara på ett par kinahjul typ planet x eller dylikt. Ni som prövat, hur stor skillnad är det på ett par zipp och några kinahjul? Försöker motivera de extra tusenlapparna...
Zipp är given kvalitet och inga kompromisser eller tveksamheter.
Kinahjul kan ibland vara sjukt bra, men är oftast inte mer än helt ok...

Cosmic är också bra hjul men Zipp är snäppet vassare
 

Jocke76

Omega
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-cf-8-0.html
b73a992258d1c7630ae97920d47e7.jpg

Canyon är nog ändå mest "bang for buck". Har ägt en sån jag länkade som tog mig runt vättern sjukt smidigt, (min hade dock med ultegra). Det enda som är meckigt är styrlagret och att de skickar den, om du inte har hållt på något med cyklar kanske det inte är en bra idé, men har du inte tummen mitt i handen är det lugnt :)

finns ultimate med, skulle dock se på endurace om du inte haft en racer förut då den är rätt aggressiv:
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-7-0.html

Håller med. Canyon ger väldigt mycket för pengarna. Har tidigare kört CF SLX och upplever den inte alls som aggressiv.

Båda cyklarna det länkas till är riktigt bra cyklar
 

hollow123

Rolex
Haha kul Vinnie kul... Bra ordval fastnade...
Jo men cyklingen i sig gick bra, go känsla. Allt gick bra tills jag var 3km hemifrån, @M.U ringer, jag stannar för att svara. "klickar" loss högerfoten från pedalen, böjer bak armen för att plocka fram mobilen som ligger i en ficka bak på cykeltröjan. Får övervikt till vänster sida där foten fortfarande är låst i pedalen. Nu sitter jag här med en vänsterarm som inte går att räta ut eller böja på ordentligt samt en enorm smärta.
All inplanerad övrig träning denna vecka är förstörd... Hoppas känna mig bättre i morgon annars blir det akuten se så att det inte är någon spricka.

Utöver denna fadäs så uppskattade jag cyklingen :hilarious:
Kom på att jag glömt uppdatera (tror jag)
Var ett benbrott i ett av benen i underarmarna, som jag gick med i två månader innan jag fick gjort röntgen(pga utomlandssemester). Hade läkt ihop när jag kom hem igen. Så ta det försiktigt nybörjare :hilarious:
 

Oew

Rolex
Tub är ballt, men jobbigt om du får punka 50km hemifrån...
Ju mer dom används desto mer slits dom ju
Men är det inte lätt att bara ha med en extra beggad tub som är färdiglimmad/tejpad? Känns som att det borde gå lika fort som vanliga.
Jo slitningar förstår jag ju att det blir, men tänker att det ändå borde hålla, kolfiber är ju starkt.
 

WBergdahl

Panerai
Men är det inte lätt att bara ha med en extra beggad tub som är färdiglimmad/tejpad? Känns som att det borde gå lika fort som vanliga.
Jo slitningar förstår jag ju att det blir, men tänker att det ändå borde hålla, kolfiber är ju starkt.
Det är ju klart att du kan ha med en extra tub som är färdiglimmad, men jag har alltid som tanke att ha med mig så att det räcker för två punkteringar.
Det är ju starkt, men bromsar man så slits det ju snabbare. Jag hade lätt bara använt ett par hjul, samma till träning som tävling
 
  • Like
Reactions: Oew

Rulle

Audemars
Är garmins edge cykeldatorer nåt att ha ?

precis köpt min första racer !
IMG_3523.JPG

En rätt clean bianchi !


hade gärna tagit en tur med nån från malmö om nån har lust !
Kirseberg !
 

Hutti

Cartier
Lite sugen på att köpa en beggad racer för 1-3k. Några tips? Lär bli en stadig vintage. Aldrig cyklat en racer innan.
 
Topp